Gå til innhold
Fiskersiden

endelig min første Havål i Norge


malg
 Share

Recommended Posts

Tok meg en tur ut på nattfiske, første på en stund, egentlig det første siden vinteren. Det var ikke så ille, fikk min første Havål i Norge, endelig! :D Ikke et monster, men en god start på 9kg.

Har fisket mye med makrell på bunn siden jeg kom til Norge for 18 månder siden. Har fått noen bra fisk med mange langer opptil nesten 9kg. Lyr til litt under 7kg, kveite, havmus, for å nevne noen. Men jeg synes det har vert litt rart ikke til å få en havål på kroken. Det er sååå mange plasser som ser bra ut til havål fiske her ute på sotra. Jeg tror jeg fikk en på kroken på bontelabo rundt juletider, men fikk ikke sjanse til å se på fisken.

Bare håper den er første av mange flere havål jeg kan finne og håper på det de blir større enda.

Fikk et bilde, men jeg hadde glemt kamera. Så det er av dårlig kvalitet på mobil.

582.jpg

580.jpg

Turen inkluderte en Torsk 3,3kg og masse Lyr på ca.2kg. En fin fiske tur unasett :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Håper jeg kan fange de litt mer ofte.

Vet noen om det har blitt tatt mange ål på Bontelabo? Tror det kan være en god plass. Men jeg har lyst til å fiske ut i naturen heller enn byen og betale bom penger for en fisketur.

Også lurte jeg på hvor vanlig havål er rundt vestlandet? Jeg har lest på forumet og nettet at det er fanget mange. Finnes det steder der man ofte kan forvente å få 2-3 ål på samme fisketur?

Eller er det litt for mye å forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Ifølge Bergen Fiskeforening er det tatt noen havål på Bonten, men så mye som det er fisket der etter hai og sånt og så få som er tatt er det neppe noen god plass. Campelengutta kan gi deg tips om en godplass eller to, men jeg vil ikke legge dem ut på åpent forum.

Takk Ølgylt.

Tror jeg skal ta en tur likevel og prøve en gang til. Men det er flere plasser å prøve som jeg må finne tid til. Så vi får se når jeg har tid. Nå er jeg ikke ute å fluefisker så mye, så tenker mer på sjøfiske og å bruke mye tid på havål jakten.

Pent, mister!

Takk!

Jeg ser du også ha lyst til å fange en havål fra land. Kanskje vi kunne ta oss en tur en gang? Jeg ha lyst til å prøve litt ut på Nordhordaland og Nordhordaland bruen. Ser ut som du har mer erfaring fra det området. Bare en ide, jeg lærer fremdeles norsk, så er ikke helt stødig enda. Men jeg snakker litt, og trenger å øve litt til likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havålen vokser jo ikke akkurat på trær, på Bonten tviler jeg på at det er mange, heller sjeldent de dukker opp der.

Finnes plasser det er flere av de, men folk holder plassene rimelig tett til brystet noe jeg har full forståelse for.

Folk frykter vel en nedslakting av disse fantastiske skapningene.

Plassen her på Karmøy var rimelig dø i fjor, å i årskiftet fisket jeg også på plassen etter Havålen en rekke ganger uten resultat.

Om du får en til håper jeg du slipper den ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havålen vokser jo ikke akkurat på trær, på Bonten tviler jeg på at det er mange, heller sjeldent de dukker opp der.

Finnes plasser det er flere av de, men folk holder plassene rimelig tett til brystet noe jeg har full forståelse for.

Folk frykter vel en nedslakting av disse fantastiske skapningene.

Plassen her på Karmøy var rimelig dø i fjor, å i årskiftet fisket jeg også på plassen etter Havålen en rekke ganger uten resultat.

Om du får en til håper jeg du slipper den ut igjen :)

have to write english in reply as i'm about to go to bed and to tired to think about explaining in norsk.

That conger was returned and went back without a problem, i had hooked my scales through the bottom of his mouth as to cause less damage then in the gills. i had nothing big enough to hold him in to weigh the fish. I have caught many congers back in england and in the channel islands where i lived for 10 years before moving to norway. All my congers have always been released back unharmed. I have no want to eat them just enjoy catching these powerful fish and repect them enough to hope they can go back to grow bigger.

I asked the question i did on if it was possible to catch more than one from one spot in a trip. As that is quite common where i come from. If you was out on a night when they seemed to be out on the hunt for food, then we would normally catch or at least get runs from a few fish in just a few hours. I just wondered if i was possible like that here in Norway. Or if there is not as many here, that you are just lucky to find one that is hunting. It would just help me to understand what to expect a bit better while trying to catch these fish here in Norway. If i know i have to be patient and maybe a bit lucky to get one, so that is. But if i should have a good chance to catch them more often and possible a few in one night, then i guess better that maybe i'm trying the wrong places.

I understand it's not possible to find them or ones that are out hunting every trip i go out. But i don't understand how good my chances are of catching congers more often. Another maybe better question is how many congers have you caught each year, or guess at you might get in a year? That might give me a better idea of what is possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ølgylt.

Tror jeg skal ta en tur likevel og prøve en gang til. Men det er flere plasser å prøve som jeg må finne tid til. Så vi får se når jeg har tid. Nå er jeg ikke ute å fluefisker så mye, så tenker mer på sjøfiske og å bruke mye tid på havål jakten.

Takk!

Jeg ser du også ha lyst til å fange en havål fra land. Kanskje vi kunne ta oss en tur en gang? Jeg ha lyst til å prøve litt ut på Nordhordaland og Nordhordaland bruen. Ser ut som du har mer erfaring fra det området. Bare en ide, jeg lærer fremdeles norsk, så er ikke helt stødig enda. Men jeg snakker litt, og trenger å øve litt til likevel.

Det får vi til, vettu. Usikker på området ved Nordhordlandsbrua, da det er veldig dypt her. Men hvem vet. Har uansett en håndfull gode plasser i området, og det er bare å henge seg med. Har mellom annet noen feriedager som skal tas ut midt i september, og da blir det nok havålsatsing. Send meg en PM, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks Julian, I've been out fishing a bit. But just fly fishing really, make the most of the summer for my fly fishing. We too will have to arrange a trip out again, i hadn't been online again before and so forgot i was to message you back.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert martin! Selv om jeg ikke fisker disse utyskene selv så er de tøffe så det holder! Kan umiddelbart tenke meg 3 plasser på sotra som kan være veldig aktuelle for havål men ene området er sperret for fiske..viste en fiskegal skotsk kaptein denne plassen under nattarbeid og han var i kontakt med 2 virkelige svære jævler. Men 2 plasser er lett å komme til og er aktuelle her iallefall :€)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.