Gå til innhold
Fiskersiden

slett emne


Gjest Fisker'n fra Eik
 Share

Recommended Posts

burde være spennede med ismeite på akersvannet. har dog aldri prøvd det sjøl. vil råde deg til å meite opp litt agnfisk nå før kulda kommer. er vel sørv som er den mest aktuelle agnfisken og den er vel ikke så aktiv i kaldt vintervann. hvis du ordner deg et lite lager før vintern så har du alltid agn og kan starte fisket etter rovfisk med en gang du kommer på isen istedenfor å slite med lure opp agnet først. min erfaring er at det alltid er sykt vanskelig å få agnfisk når du trenger det. men så er jeg en elendig agnfisk-fisker da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ismeite er et fint tidsfordriv mens man venter på at isen skal slippe.

Litt svar på det du spør om: Fisken bør krokes raskest mulig for å slippe at krokene setter seg i gjeller og svelg (så sant du kjører c&r). 0,40-0,45 myk mono. Lag dine egne fortommer, og bruk 15lbs DAM hi-tech + owner stinger str. 4, 6 eller 8 (avhengig av str. på agnfisk). http://www.leirudfiske.no/default.htm har alt av utstyr du trenger, og hvis du sender han en mail eller slår på tråden, får du svar på det du måtte lure på.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt en fordel med ei dedikert krimptang ja.

Ellers kan jeg ikke stort om ismeite på Akersvannet, men etter hva jeg har hørt er tidligisen best på gjørs. Da gjerne så tidlig at ikke hele vannet er islagt ennå... Altså så tidlig at jeg personlig vil holde meg på land :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe slike ferdigrigger: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44350

Da slipper du å tenke på crimping etc og personlig synes jeg disse riggene er av god kvalitet. Jeg lager mye riger selv, men har opplevd at crimper sklir og sikkert brukt en 1000-lapp på forskjellige fortomsmaterialer. Skal du kjøpe materiale til fortommer synes jeg 40LB FOX carboflex er bra, jeg bruker en kabelsko tang til å klemme cripsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte ikke at den var kort, uten å måle tipper jeg den er rundt 50cm totalt. Selv liker jeg å fiske med en overfortom av 0,60mm mono, men så bruker jeg bare 0,35mm hovedsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig verktøytang. Har ikke peil hva de kalles, men de er noe kraftigere enn en leatherman ja.

Med mindre du skal lage mange rigger, er det kanskje like greit for deg å gå for de ferdiglagde som ble linket til over her!

Ca. priser hvis du skal lage selv: 1 rull med wirefortom ca 130 kr, 1 pk crimps 30-40 kr, treblekroker owner ca 7-8 kr pr stk, 1 pk svivler ca 30-40 kr, tang biltema ca 60 kr. (husker ikke nøyaktige priser i farta, men dette er ganske nærme i hvertfall)

Nå kan du kjapt regne ut hva som lønner seg til ditt fiske og bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.