Gå til innhold
Fiskersiden

Fant kjempelaks i Gaula


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Med fare for å virke paranoid, negativ og hatefull i forhold til en fisk som seiler opp til å bli årets gaulakjendis...........

Hva synes dere om denne fisken?

Sporden kan være så som så på alle fisker i denne størrelsen, men denne var kanskje litt bølgete. Gattfinne, brystfinne OG bukfinner var rimelig runde. Spesielt brystfinnene skal normalt være utstrakte med lengre ytre finnestråler, noe som forsåvidt også gjelder bukfinnene.

Det er ikke så lett alltid å vurdere fisk fra bilder, og store, utgytte fisker er gjerne verre, men denne virker ikke hundre prosent på meg.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig at bryst og bukfinnene virker litt korte, men det er vel slik at den relative lengden på disse finnene (i forhold til kroppslengden) blir mindre jo større fisken blir? For øvrig er det vanskelig å si noe sikkert om en fisk som har ligget død en stund. At finnekantene begynner å bli frynsete forteller vel ingen ting annet enn at det er et resultat av naturlig nedbrytning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke være negativ :)

Poenget mitt var mer at finnene varurimelig små og runde, ikke frynsede. De ser ut for å være greit bevart. Hadde det vært bare en finne hadde jeg ikke reagert, men her virker både gattfinne, bukfinner OG brystfinner triste og avrundede.

Så veldig viktig er det ikke. Jeg var mest nysgjerrig på om det er jeg som er paranoid eller hur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Den var enorm! noen lakseeksperter på forumet her som tør å uttale seg om vekt? kunne dette vært ny norgesrekord om denne hadde vært fanget på stang? Uansett en kjempelaks, tviler ikke på at den er over 30 kilo jeg når en erfaren lakseefisker sier det, men kunne vært gøy å høre hva andre laksefiskere her på forumet mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kjent at store flergangsgytere kan få litt rundere finner! Kansje dette er en flergangsgyter?

Jeg ser ingen grunn til og betvile at det her er en villaks.

Om fisken er 30 eller 25 er helt umulig og si! det kommer helt an på hvordan "type" laks det er om man kan regne ca 1 kilo pr cm fisk over 100cm, denne "regelen" er nok mere som et utgangspungt enn fasit.

I Gaula er "typen" laks lang/slank mens i eks Nidelva er typen kort/feit, det ville her vært stor forskjell i vekt på to fisker på lik lengde fra disse to elvene... Men en Stor laks er det:)

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de bølgete finnestrålene og avrundete finnene er en del av degenereringen. Jeg vil anta at halvråtne finner som får tørke litt, vil bølge seg. Jeg tror for så vidt at en mindre oppdrettslaks som rømmer for deretter å vokse seg så stor, i det fri, ville sett nogenlunde lik ut. Nå er det vel trolig langt flere villfisk enn farmfisk som vokser seg så store, så jeg ville satsa penga mine på villfisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett at den beit på de første dagene, mens elva enda er iskald og man hadde en sjanse å få den bykset inn på "normalt" vis :P

Å få på et slikt beist på 10-15 grader (og spesielt fluestang eller småspinkelt utstyr) ville mest sannsynlig gått rett vest nord. Mot fjorden igjen. Har sett noen gromme og styggstore djævler oppe i Eggafossen, og de hadde alle redskap festet enten til ryggfinne eller i kjeften hehe. "Stakkars" fiskere, som måtte få på noe slikt. Psykiatrisk neste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett at den beit på de første dagene, mens elva enda er iskald og man hadde en sjanse å få den bykset inn på "normalt" vis :P

Å få på et slikt beist på 10-15 grader (og spesielt fluestang eller småspinkelt utstyr) ville mest sannsynlig gått rett vest nord. Mot fjorden igjen. Har sett noen gromme og styggstore djævler oppe i Eggafossen, og de hadde alle redskap festet enten til ryggfinne eller i kjeften hehe. "Stakkars" fiskere, som måtte få på noe slikt. Psykiatrisk neste !

Den der har stått ved måke steinen og venta på meg den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.