Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig en kveld med ok vindforhold.


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

De siste ukene har vi blitt blåst bort av Berit og alle hennes småsøsken her på Vestlandet.

Noe som har gjort fiske fra land langs kyststripen tilnærmet umulig og samtidig ganske risikabelt..

Var en på en liten biltur til Turøy i Øygarden når Berit og hennes bølgeskvulp feide innover kysten som verst.

Etter et lite stopp på broen over til Turøy og et skue utover svabergene langs undersiden av broen med bølger som vasket godt og vel 20 meter oppover svabergene på det verste, konkluderte jeg kjapt med at noe fiske kan jeg skyte en hvit pil etter...

Det har ikke blitt noe særlig med fiske de siste ukene.

Og jeg har kjent det på kroppen...

Den kriblingen man kjenner når du vet at fiske er mer givende en å sitte plantet foran TV'en etc.

Men når jeg så værmeldingen for i går kveld og natt til fredag; 2 m/s og bitte-litt regn langs kysten (der hvor jeg hadde tenkt meg),

da var det bare å pakke i bilen å hive seg avgårde. Ble noe sen avreise fra heimen, men men...

Jeg hadde 2 plasser jeg har sett meg ut som måtte prøves ut. (Helt vest på Sotra).

Begge plasser er relativt grunne, men står i forbindelese med større dyp rett ut i Nordsjøen.

Håpet mitt var at siste tids uvær, hadde skremt noe stor fisk innover på grunnene..

Det ble fisket med 3 Surfstenger. Første plass ga elendig uttelling, men her var det også veldig grunt men fin leopardbunn,

som i seg selv burde kunne levere litt av hvert. Etter en Hvitting og en Sypike, pakket jeg sakene og gjorde meg klar for neste destinasjon.

Akkurat når jeg var ferdig å pakke, observerte jeg en fin Torsk som kom sigende langs land i overflaten...

Typisk... Men jeg var nå klar for å flytte meg likevel.

Kom til den andre plassen som er et strømsatt sund med en bro over, noe dypere.

Var litt kronglete å komme seg ned og litt bratt enkelte steder.

Rigget opp og ventet. Nå nærmet det seg full flo, så strømmen begynte å avta.

Ut av ingenting begynte det å dra jevnt og konstant ut av den en Devilsticken...

Strammet opp og konstaterte noe tungt i andre enden...

Litt fighting men mest tungt egentlig. Pumpet fisken fort opp til overflaten.

En fin Torsk kom til syne, med buken i været...

Men så skjedde det noe...

Kroken glapp... Og fisken lå der med buken i været og sprellet litt men ikke mye, mest i sirkel...

Damn! Jeg skal ikke miste denne tenkte jeg, frem med kleppen og litt "farlig" klatring nedover, nei - for kort...

Litt skjelven etter den litt hasardiøse klatreturen og litt stresset over situasjonen; Hva nå...

Jo! frem med en Sand Eel jigg på 70 gr. og hektet innpå 2 havål tackler på svivelhempen.

Ble en del presisjonskasting mot fisken for å prøve å hekte den, mens den stadig begynte å drive avgårde, fremdeles med buken i været og litt plasking med sporden... Der! En av krokene fikk godt feste, etter rundt 10 kast der de fleste traff bra, men krokene bare gled over fisken.

Nå var det bare å dra den forsiktig mot land, men jeg måtte flytte meg ganske mye langs land, for det var umulig å løfte denne fisken opp de meterne det var

ned til vannoverflaten. Fikk omsider fisken inn på en skapelig plass og kjørt hånden inn og tak rundt gjellene.

Yes! Mistet ikke....

Siden fisken svømte opp-ned, var det ikke særlig aktuelt å sette denne ut igjen, så denne ble med hjem.

Og etter dette ga jeg meg og pakket sammen, for nå var det blitt ganske sent.

106k7eg.jpg

Torsk 8.40 kg.

Agn: Makrell

Rigg: Pulley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på forumoversikten; Endelig en kveld med ok vin.. He he, har det blitt mest Amigo i det siste eller.. :)

Spøk til side, flott KM. torsk! og en artig historie. Er nok mange som kjenner seg igjen i lignende sitvasjoner, gjerne med langt mer komisk (les; vått) utfall. Spesiellt laks som løsner i landingsøyeblikket har nok ført til en del "hastetiltak", med buksevann og vått skjegg i postkassa som resultat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.