Gå til innhold
Fiskersiden

Corkscrew swivel erfaringer?


Terje338
 Share

Recommended Posts

Kva erfaring har folk med Corkscrew swivel til havfiske?

Tenkte og prøve dette og fikk laget meg nokre av 1.6mm syrefast tig tråd.

Tråden er utulig seig og stiv men likevel bøyelig nok til slikt bruk.

Her er resultatet:

DSC00765.jpg

Med mangel på ein fyrstikk eske til og samanligne størrelsen så tok ej ibruk ein 460gram savage gear jigg.

DSC00769.jpg

Noko synspunkter om svivelene, eventuelt noko ej burde forandre på?

Har testet litt i skrustikka og prøvd og belastet den, og den ser ut til og halde det ej turde og dra til.

Skal prøve med vekt og kran og måle deformasjon og sjå kva bruddgrensen før ej tar desse i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ikke utsatt for "metalltretthet" når du bøyer de til? Ser veldig bra ut i alle fall. Har vel hørt om et brudd, og det var herr nanablag (om jeg husker riktig) som stod for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingane.

Trøttetsbrudd er ein viss fare med alt matreal som blir varig deformert. Alt matreal knekker tilslutt, det er berre kor mykje ein deformerer matrealet og repitisjoner.

Eks må eit hardare matreale som ein umbracobolt utsettast for større belastning får ein får varig deformasjon, men frå deformasjon til brudd er marginene mindre en ein 8.8 bolt som vanligvis rustfri skrue er.

Har fleire ganger opplevd at folk med overdreven bruk av muttertrekker stammet til ein rustfri bolt til den er under halve tjukkelsen rett under hodet. ein 12.9 umbrakoskrue vil du ikkje sjå når den er deformert, ofte vil den tilsynelatende vere like fin inntil den går av.

Kva er så dette med corkscrew svivelen og gjere? jau ej trur at det er betre og bruke ein tråd som kan deformere seg mykje før brudd, og ein vil sjå på corkscrewèn om den har vorte deformert og skadet.

Ein må passe på under produsjon at ein ikkje bøyer strengen fram og tilbake for mykje, er ein uheldig med bøyen og må bøye den radikalt tilbake, hiv emnet og start på nytt istaden for og tak sjansen med matrealtretthet.

Ein wobblerhempe vil stadig bli utasatt for bøying og ein ofte vil oppleve at spennet i hempa blir dårligere, og ein må stramme den opp for at den skal låse skikkelig, da er det større sansynligheit for og oppleve trettetsbrudd i matrealet.

Denne corkscrewèn vil ikkje utsettast for noko bøying under normalt bruk etter at den er produsert.

Har akkurat vore på handletur på jula og der kjøpte ej ei tang med runde kjefter som var meget god til produsjon av slikt utstyr.

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du deler detaljert info, er veldig begeistret for å lage egne ting innen visse deler av fiskeutstyr og tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrummleNy,

Den innfestninga med ekstrakroken fungerer meget godt, og har ikkje funne noko løsning som eg liker betre.

Den er fleksibel innfestning på jiggen slik at gummien er like beveglig i halen, når ein får fisk på kroken river den kroken løs utan og øydelegge gummien på jiggen, og ekstrakroken er lett og justere/ny innfestning om strikken har løsnet.

Ein annen viktig egenskap er at når ein fester den med ein så "fleksibel kobling" så er det ikkje så lett for at fisken får brekke seg løs som eks ein treblekrok rett ned på jigg enkel kroken.

Her er nokre bilder som viser litt betre min løsning:

DSC00329.jpg

DSC00331.jpg

DSC00332.jpg

Strengen som holder owner enkelkroken på plass er også laget av 1.6mm tig tråd.

Om ein ser på bilde av jiggen i min første innlegg i denne tråden, vil du sjå at der er eit ekstra strekk på første enkelkrok, dette strikket bruker eg for og holde på plass ein liten sildefilet på jiggen.

Eg trer sildefileten ned på hovudkroken og sikrer den med det ekstra strikket, og det fungerer utmerket.

Eit tips til tig-tråd:

Syrefast tig tråd fåast kjøpt på biltema, men har ikkje fått sjekka kvaliteten på den.

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ein korkskrue svivel med og henge mej etter den i trappa, desverre har ej ikkje noko vekt som viste når den startet og deformere sej men tipper på 30-40kg.

Etter meir belastning strekte ej den ut, men den gjekk ikkje opp. trur ikkje det var mykje som skulle til før ej hang med full kroppstyngde.

Ej ga meg før den rauk, og den var enda godt intakt, men ettersom testmåten var så tvilsom og at tauet skar sej inn i fingrene ga ej opp.

Testes så nokre store splittringer som ej har tidligere brukt til havfiske og den dro ej ut til den glapp ganske enkelt og kjapt.

Ein får fort og enkelt erfaring om kva utstyret toler med litt testing.

I kveld laget eg samme korkskrue svivel som tidligere men med 2mm tig tråd, det vart "magnum" utgaven og dei trur ej holder det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du er en flink håndverker Terje, noe resultatet av endelig produkt også viser :) Skal prøve å finne bildet av mitt eget konsept en av dagene (nå går all min tid til varpestikker) "Ringhempa" slik at du også lager noen (til eget bruk) Kan sende noe rustfrifjærtråd som du kan prøve deg på. Når du er ferdig med å forme trådene kan du anløpe disse i ovnen på rund 250 grader . Beste tråd til formålet :)

Edit : Patenten som du viser frem som xtrakrok til shads er av det smarteste jeg har sett hittil ;)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du er en flink håndverker Terje, noe resultatet av endelig produkt også viser :) Skal prøve å finne bildet av mitt eget konsept en av dagene (nå går all min tid til varpestikker) "Ringhempa" slik at du også lager noen (til eget bruk) Kan sende noe rustfrifjærtråd som du kan prøve deg på. Når du er ferdig med å forme trådene kan du anløpe disse i ovnen på rund 250 grader . Beste tråd til formålet :)

Edit : Patenten som du viser frem som xtrakrok til shads er av det smarteste jeg har sett hittil ;)

herdes fjertråden når du "steker" den i ovnen? hvor får man kjøpt slik tråd hen da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for tilbakemeldingane.

Takker så mykje for tilbudet om og prøve skikkelig syrefast fjørstål, og kom gjerne med bilder av din utgave av ringhempa.

Herding av mareale må ein opp i høgre tempraturer, huska ikkje tempraturen i farten med var ikkje det ca 600-700grader?

Anløping av fjærtråden er for og tak ut spenningene som er påført matrealet under hærdeprossen eller i dette tilfelle tilbøying.

Ein fjærner da restspenningane i matrealet, og gjer matrealet seigare og mindre sprøtt.

Men om ej huska rett så måtte ein opp i høgre tempratur en 250grader vad vanlig anløping, men mulig i dette tilfelle er 250grader nok for og oppnå tilfredstillende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for tilbakemeldingane.

Takker så mykje for tilbudet om og prøve skikkelig syrefast fjørstål, og kom gjerne med bilder av din utgave av ringhempa.

Da fant jeg bildet av ringhempe, som er sikker, tåler juling og er enkelt å lage selv.Ikke nødvendig å anløpe med tråden jeg bruker, dog skader det ikke. Prøv deg frem, den greier du fint :) Jeg syns det er flott at flere lager slike, men obs til eget bruk , da produktet kommer til salgs etter hvert

Mine%2520bilder.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt, Martin! :) Slike er jeg nødt til å prøve å lage selv også.

Jeg ser en liten ulempe med denne kontra Terje sin korketrekker, og det er at denne må bøyes hver gang man skifter agnrigg. Dermed er det litt kritisk at "spensten" er på topp, selv etter mange gangers bruk. Er det her anløping kan avhjelpe tro?

Pga "spensten" lurer jeg også på om TIG tråd er det optimale, eller om man er nødt til å gå for fjærstål. Hva tror du? Rustfri fjærstål i rett dimensjon er ikke lett å få tak i, de fleste jeg har spurt skjønner ikke hva jeg prater om en gang når jeg spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt, Martin! :) Slike er jeg nødt til å prøve å lage selv også.

Jeg ser en liten ulempe med denne kontra Terje sin korketrekker, og det er at denne må bøyes hver gang man skifter agnrigg. Dermed er det litt kritisk at "spensten" er på topp, selv etter mange gangers bruk. Er det her anløping kan avhjelpe tro?

Pga "spensten" lurer jeg også på om TIG tråd er det optimale, eller om man er nødt til å gå for fjærstål. Hva tror du? Rustfri fjærstål i rett dimensjon er ikke lett å få tak i, de fleste jeg har spurt skjønner ikke hva jeg prater om en gang når jeg spør :)

Har prøvd det meste av tråder, og fjærtråd er det optimale til formålet. Trengs ikke å annløpe, men som sagt før : det skader ikke... Fjærtråd er ikke lett å få tak i for private kunder, men dere kan spøre pent til bla. Norfjær AS. Til dere som er eller har vært mine kunder og brenner for å få det til med selvlaging : Send mail med adresse, Julen er ikke over :)

Legger til at dimensjonen, lengden osv på løkkene, samt ringerne og svivels kan varieres og lages til det meste av formålene. Prøv, prøv og prøv. Dette greier dere fint :) Jeg lager til og med bom med samme låsekonsept i begge ender

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Mykje dårlig fiskevær her i påskeferien, og mykje av tida har gått med inne på hobbyrommet.

Har brukt tida på og produsere opp eindel korkeskru hemper, og laga ein tråd i bloggen om korleis eg lager desse.

Her er linken om nokon skulle bli fristet og prøve og lage skjølv:

http://terjeandre.bl...krue-hempe.html

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Terje !! Har stor tro på deg , og har en god magefølelse på at det kommer en god del fra din side i fremtiden og som gagner norsk sportsfiske. Er det noe jeg kan bidra med med tanke på materiall og prosesser, ikke nøl med å ta kontakt . Det er ikke nødvendig å snuble i samme steiner som jeg selv har snublet i :)

Synd at det ikke finnes noen rike onkler eller tanter som kunne har satset på eller investert i verdien som finnes det mye av i mange sportsfiskehjerner og hender rundt om i landet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.