Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite-/surfstang


HansAA
 Share

Recommended Posts

Hallois, da er endelig jakta i gang etter en kystmeite- eller surfstang! Jeg vil kunne kaste langt pga forholdene på hytta. Driver nå og ser på DAM Quick Stick Surf 14' 100-250g og Ron Thompson X-Symmetry. Hva tror dere? Tar forøvrig i mot tilbud på brukt utstyr i nærheten av Trondheim...

Burde jeg velge multiplikator eller haspel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg veit, er det vel ikke slik at den ene typen utpeker seg som mer langtkastende enn den andre. Det er jo viktig som ølgylt sier at du ikke ender opp med ei stang som er rigga for multiplikator (med små ringer) og haspelsnelle, det er en dårlig deal :) Sjøl ville jeg valgt haspel både til lettere kystmeite og til tyngre surf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, da går jeg for haspel m/baitrunner. Denne hytta ligger litt nord for Tromsø hvor det er gode muligheter for kveite. Jeg er litt blank på dette, men har dere kanskje noen forslag til et oppsett for langtkastende meite etter kveite? Hvilke nettsider er best på denne type fiske?

Jeg liker kvalitet og betaler gjerne litt ekstra for det, men denne gangen kunne det kanskje være av interesse å få fatt i en stang til en gunstig penge til å begynne med. En som tåler litt og kan kaste langt. Så kan jeg heller kanskje legge litt ekstra i en bedre snelle.

Endret av HansAA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://avkrokenfiske...0-360-gram.html

Kastar inte längst men du får dängt ut stora agn med denna.

http://avkrokenfiske...0-360-gram.html

Kastar inte längst men du får dängt ut stora agn med denna.

Det der er jo en mallestang, og omtrent ubrukelig å kaste med !

Sjekk ut f.eks Shimano sine stenger, Beastmaster er jo en rimelig og grei stang og begynne med. En ok stang og kaste med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke den stanga trøndersvensk refererer til, men det er ikke sikkert mallestang er en helt håpløs tanke. Fisker man målrettet etter stor kveite fra land, bør man både kunne lempe stort agn, og ha orntli' rygg til fighten. Med hytte nord for tromsø bør man være ambisiøs :).... men det er nok greit å ha lettere utstyr også....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg velge multiplikator eller haspel?

Jeg ville ideelt valgt multiplikator siden jeg elsker å kaste med disse.

Men her i riket er det nesten umulig å finne surfstenger som er bygd for multiplikatorsneller. De enste som har dette er vist Chr. Baardsen og de stengene ligger et par prisklasser over de du har sett på. (starter på rundt 3000 kr). I england er det et stort utvalg, da de i motsetning til Norge har brukt multisneller mer enn haspel. Men da bør du reise over selv, da mine forsøk sist sommer på import derfra endte i katastrofe med knekte stenger som ankom i posten. Fikk kronene igjen, men mye tid gikk tapt.

Så for å komme i gang ville jeg valgt haspel. Eventuelt gjøre som jeg har tenkt i vinter....bygge om en haspelstang til multiplikatorstang.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg simpelthen elsker mine DAM Devilstick's 14' Surf. Har 2 stk. og skal hente den tredje på posten i dag. De er ganske rimelige på Avkroken nå.

Jeg bruker haspel med frontbrems, 2 stk. DAM Quick SLR 370 og 1 stk. Lineaeffe Vigor LN70 fd.

Kastet faktisk lengre med mine to Shakespeare Zeta 13' Beachcaster, men de er av kompositt-dritt og har ikke noe til ryggrad.

(Fra i dag av er de to helt parkert..)..

Devilstick'sene har mye mer styrke og er laget av T-24 karbonfiber. De er gode å kjøre "stor" (vestlands)fisk på. Landet en 14 kg. Torsk i et sund med ganske bra strøm i vannet uten noe problem rett før jul. 2 Havål er det blitt uten noe problem og en Lange på 7 kg. fra bra dyp.

Pumpingen med Devilsticks'ene går som en lek.

Jeg trenger egentlig noen kraftigere Haspelsneller (helst med baitrunner-funksjon). Anbefaler ikke de jeg har nå, de er litt "pinglete".

Familieforøkelse har ført til at budsjettet mitt har krympet en god del...

Men anyway; Anbefaler glatt en Devilstick 14' Surfstang! (Jeg bare måtte ha 3 sånne fordi tripoden tar 3 stenger..). ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.