Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan båt har du?!


ambassaduerBoy
 Share

Recommended Posts

hehe, er nok ikke slik lengre,

kablene er hektet opp under kanten så de er ute av veien, gear/gass kabel er bestillt nye så de blir lange nok og lagt på plass så de forsvinner også :)

Da blir det danseplass og ingenting i veien der bak.

Vurderer et forbruksbatteri i tillegg på styrbord side til rigg, ekkolodd og kart da det kommer på en 4hk til dorgemotor.

Mulig det blir "kunstgress" til antiskli på dørken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Har en 17 fots trøndern åpen plastbåt med evinrude e-tech 25hk, båten er veldig brei(2mtr) så den er stødig å yperlig å

fiske ifra. Eneste jeg ikke likte var alt for lavt motorfeste, men fikk sveisa sammen et nytt feste i syrefast alu så nå er jeg fornøyd,

ellers er det en tung båt pga av dobeltskrog men får toppfart på 21knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picture302.jpg

Picture274.jpg

Her er min båt. En Askeladden 585. altså forløperen til 605. i steden for lav hekk med utgang bak har den praktiske klappbenker og høyt fribord, som blir som en fin fiskeplass med slett dekk. fiskesøl spyles vekk med dusj/vannkrane rett i dreneringsslukene for selvlensinga. den har en stangholder på hver side av den som vises på det nederste bildet. Jeg har en Garmin 520S Plotter/ekkolodd med fiskekart og 3d visning. Har også en Ipad med kartprogram i backup. Vi har hytte naust og brygge midt i Trondheimsleia, Hitra rett over leia og mange fine fiskeplasser i nærheten.

Endret av -morten-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en båt for en hver type bruk se jeg hehe

Båter ja... Jeg har et greit utvalg og alle blir benyttet til fisketurer!

1. Pioner 235 med 4 hk Yamaha

2. Quicksilver 230 gummibåt

3. Brigg RIB, med 10 hk Mercury Viking

4. Lami 14 fot med 15 hk Mercury

5. Mørebas 15 fot, bruker samme motor som Lami`n

6. Princess 40 fot m/612 hk (2x306 hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars M: Flott båt, og greit med litt ly "når han kjæm me han"!

@Morten: Har flotte muligheter til laksedorging du! ( kjenner at misunnelsen bygger opp her nå.... :-) )

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å dorga! Faren min rodde en gang rundt skjæra i det området laksen går og hadde på laks men den sleit seg. Det var laksnøter utafor oss tidligere, men nå er det ingen som gidder å holde på med det

Har flotte muligheter til laksedorging du Morten! ( kjenner at misunnelsen bygger opp her nå.... :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en GH11 med Yamaha 9,9 (15). Tenkte å bruke den til dorging/trolling i sommer, og lurer litt på hvordan jeg best mulig kan få festet stangholdere i denne båten? Targabøyle er jo litt dyrt... Er det vanskelig å feste f.eks. en Normark Deluxe stangholder til ripa på denne båten?

GH.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går helt greit på denne og den litt enklere Normark Storm, i følge Elbe.

Du bør kanskje vurdere støttelister over/under ripa og gjennomgående galvaniserte skruer for å spre belastningen, bedre stabilitet.

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fisketilbehor/trollingutstyr/617/no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette er nødvendig, men båtriper som her på en eldre GH kan være i nokså dårlig forfatning. Hvis du mener at glasfibern i ripa er solid og tykk nok så holder det fint å montere med gjennomgående skruer/skive/mutter rett igjennom ripa. Bruk gjerne store skiver på undersia av ripa .Pass bare på å montere den/de fornuftig i forhold til sitteplass.

Vil du ha litt mer soliditet så tenkte jeg mer på list både under og oppå ripa. Slik at ripa blir som i en sandwich mellom støttelistene.

Fest så stangholderen tvers gjennom list/ripa/list med lange gjennomgående galvaniserte muttere/skiver/skruer.

Marker først hullene på stangholder ned på ripa med blyant, bor hull med egnet bor. Gjenta operasjonen på begge listene.

Du vil da få spredt vekt og trykk fra stangholder ut over så langt og bredt område som listene dine er., men du trenger kun å bore hullene til selve stangholderen.

EDIT: Mente selvfølgelig syrefaste - IKKE galvaniserte...... takk til Binn Ladden for våkent blikk.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min båt er en Raider 18 cuddy.Den har masser af plads ,90 cm fribord og den er god at sejle med.Jeg er rigtig glad for mit sløjebord. Jeg synes selv at det er en rigtig fiskemaskine.

http://i1248.photobucket.com/albums/hh482/soren4/Ferie2010037.jpg[/img]"]http://Ferie2010037.jpg

http://ferie2011050.jpg

http://DSC03113.jpg

ferie2011054.jpg

Endret av Søren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette er nødvendig, men båtriper som her på en eldre GH kan være i nokså dårlig forfatning. Hvis du mener at glasfibern i ripa er solid og tykk nok så holder det fint å montere med gjennomgående skruer/skive/mutter rett igjennom ripa. Bruk gjerne store skiver på undersia av ripa .Pass bare på å montere den/de fornuftig i forhold til sitteplass.

Vil du ha litt mer soliditet så tenkte jeg mer på list både under og oppå ripa. Slik at ripa blir som i en sandwich mellom støttelistene.

Fest så stangholderen tvers gjennom list/ripa/list med lange gjennomgående galvaniserte muttere/skiver/skruer.

Marker først hullene på stangholder ned på ripa med blyant, bor hull med egnet bor. Gjenta operasjonen på begge listene.

Du vil da få spredt vekt og trykk fra stangholder ut over så langt og bredt område som listene dine er., men du trenger kun å bore hullene til selve stangholderen.

Takk for detaljert beskrivelse! :) Tror jeg skal følge rådet ditt til punkt og prikke. Jeg må vel kanskje borre hull i listene når jeg skal feste dem til ripa også... En annen ting jeg tenkte på var å kanskje skaffe meg stangholder i plast (den sorte Normark typen) siden metall ofte ruster i saltvann, er det lurt?

EDIT: Mente selvfølgelig syrefaste - IKKE galvaniserte...... takk til Binn Ladden for våkent blikk.

Syrefast skal bli! :D

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Elbe`s sider om Normark Deluxe:

Bruksområde: Dorging/Trolling Art. nr.872014 Veil. pris 499,-

Materiale

Alle plastkomponenter er tilvirket i glassfiberarmert nylon og alle metalldeler av rustfritt stål.

Kan justeres og låses i ønsket stilling. Låseskruen kan monteres på venstre eller høyre side. Det er mulighet for montering både på vannrett og loddrett underlag, eller direkte på båtripen.

Kjenner ikke til Storm-modellen. DeLuxe har jeg bare hørt god-ord om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste det samme selv, men tenkte litt på at rustfritt stål ruster mye fortere enn syrefast... Noen som har brukt Normark Deluxe på sjøen med erfaring på dette?

Kanskje det er bedre med denne som er i plast?

Den var billig også. :)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leste det samme selv, men tenkte litt på at rustfritt stål ruster mye fortere enn syrefast... Noen som har brukt Normark Deluxe på sjøen med erfaring på dette?

Kanskje det er bedre med denne som er i plast?

Den var billig også. :)

Har brukt mine Normark Deluxe stangholdere i 2 år på sjøen og de ser ut som om de er nye.

Tror du skal lete lenge etter bedre stangholdere en disse.

Den stangholderen fra Abru tror jeg ikke holder mål.

Og her er dem billigst bare 349,-kr

http://www.trollingfiske.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare Normark Deluxe og disse funker som bare det. Har lagt latex som foring mellom brakett og rekkverk slik at disse ikke vrir seg noen vei.

Hva er brakett? Er det festet til stangholderen? Og rekkverket, er det båtripa? Hvaslags latex har du brukt?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har nå kjøpt Normark Deluxe (nå heter den vel Rapala) stangholder, den ser utrolig bra ut!

Jeg får kun plass til en veldig smal list på undersiden av båtripa som på bildet her.

Vil det være bedre å feste stangholderen til siden på skroget? Da bør jeg vel også ha lister, er det lurt å behandle de med noe olje eller maling?

bilde1561.jpg

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listene dine kan du male noen ganger med oljemaling. Bruker du sikaflex på skruene også, så kommer ikke vannet inn i skruehullene heller og du har en løsning som holder i årevis. (Normark De Luxe har jeg forresten selv, de to eldste er 5-6 år gamle og har blitt brukt jevnlig i saltvann. De ser fortsatt helt nye ut, til tross for møter med andre båtsider, brygger, trær under sjøssetting og andre ting en klønete kaptein/sjåfør kan finne på å kjøre på/ rygge på. De stangholderene kan jeg anbefale på det varmeste.)

Om du vil feste de i ripa, eller i båtsiden, blir mest et spørsmål om hva som er mest praktisk. Jeg har valgt å sette mine oppå ripa slik det ser ut til at du tenker å gjøre her. Fordelen er at du omtrent kan bruke alle vinkler på holderen(e) etterpå, og at det er uproblematisk å dreie de 360 grader rundt om det er ønskelig.

Hvis du skroller deg litt nedover i denne artikkelen, ser du to oversiktsbilder av henholdsvis min båt og båten til en kompis. Vi har begge småbåter, og har valgt litt forskjellige løsninger for montering av Normark-stangholdere.

http://www.teamcolib...jsa-teaser.html

Klikk på bildene i artikkelen for å få de opp i stor størrelse.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.