Gå til innhold
Fiskersiden

Krok til tubefluer


havtryta
 Share

Recommended Posts

Siden vi allerede er godt inne i 2012 kan det være greit å gjøre seg klar også for lakse/sø-fiske i elv.

Jeg er relativt ny i gamet, men i mine to sesonger i elvene her på Sørlandet har jeg brukt Owner STN-36BC (tror det var rett, finner ikke pakka - men det er disse treble-tubekrokene med lite øye). Jeg fisker bare med relativt små tuber og dertil små kroker - str. 10-14 er vel det jeg har brukt, muligens også en og annen str. 8.

Generelt opplever jeg disse krokene som skarpe, med gode krokingsegenskaper og godt feste. Altså så langt alt vel. Men etpar ganger i løpet av fjoråret opplevde jeg at en eller flere kroker rettet seg ut. Det mest ekstreme var da alle tre krokene var nesten helt retta ut etter en fight med en 4kgs-laks (da den blei taila hang den bare i den ene helt utretta kroken!), men også etter en fight med en SØ på snaue kiloen var faktisk den ene kroken retta helt ut. Og det synes jeg ikke er helt tillitsvekkende. Kan jo ha vært mandagskroker fra samme pakke altså, men er uansett kjipt å ha denne litt stikkende usikkerheten i bakhodet hvis drømmefisken biter.

Så, jeg søker altså tips om treble- og/eller dobbelkroker til tubefluer som kan anbefales i krokstr. 8-14.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kamsan får du ned til størrelse 12. Bruker bare denne kroken selv og kan anbefale den på det sterkeste. Beste tubekroken jeg har prøvd så langt. Har brukt partridge, salar, loop og noen til. Salar er vel produsert av partridge også. Har fått laks på 10 kg på kamasan størrelse 10 og mistet en større i sommer på størrelse 12. Det var i minste laget for så stor fisk i en stor elv. Kroken hadde begynt å rette seg ut. Jeg bruker ikke mindre enn størrelse 10 til og med på små mikrotuber. Dette fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBSOBS! Akkurat dette tema kan jeg en del om. Hold deg unna små Kamasan tubekroker. I større utgaver helt OK.

Alle tubekroker i størrelse eks, 10,12 og 16 har tynnere gods enn 8 og oppover. Det vil uansett hvilke merke du velger være på små tubekroker et toegget sverd. For at de skal være seige og ikke brekke for lett må herdingen være deretter, Er de for hardt herdet er konsekvensen at de brekker i stedet for at kan rette seg ut. Kamasan i minste størrelser er adskillig mykere enn owner.

Så det er kun en ting som teller ved mini tubekroker, om det ikke sitter langt inne i svelget med tre kroker. Det vet du ikke føre den er på land. Kjør fisken pent om det er størrelse. Og skift ikke til de minste Kamasan i hvertfall om du er redd for at de retter seg på småkoker.

Mustad hadde en gang mindre tubekroker som var rimelig sterke i bronze utgave, men for klumpete da de ikke var helt tilpasset i gods/størrelse. Så hold deg til Owner, og kjør heller fisken penere. Du kan elegant kjøpe deg en tilsv størrelse i Kamasan og teste de selv......Bruke eks. en fjærvekt og fest en av de tre krokene i stikka, og en meter mono i øyet og trekk sideveis......Sammelign Owner og Kamasan. Svaret gir seg selv vil jeg tro ganske lett om ikke det er blitt en revulosjon siste 2 årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er sant, har aldri testet. Men har møtt svært mange som har gått over fra owner til kamasan fordi owner krokene ikke holdt mål (etter det de sa selv). Har ikke hørt noen klager på kamasan. Er enig i at de små krokene er tynne i godset, men jeg har så langt enda ikke klart å rette ut en eneste kamasan på fisk (bare når de sitter fast i bunnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er sant, har aldri testet. Men har møtt svært mange som har gått over fra owner til kamasan fordi owner krokene ikke holdt mål (etter det de sa selv). Har ikke hørt noen klager på kamasan. Er enig i at de små krokene er tynne i godset, men jeg har så langt enda ikke klart å rette ut en eneste kamasan på fisk (bare når de sitter fast i bunnen).

:) og de fleste hardcore laksefiskere jeg kjenner har gått motsatt vei, fra Kamasan til Owner. Så smaken er som baken, men etter mitt syn er owner en bedre krok en kamasan i dag. Kamsan er adskillig eldre i konstruksjon enn owner. Men fisk med det man føler er best, og det en føler en er bekvem med. I små størrelser er det korrekt det jeg skriver over uansett om ikke konstruksjonen er endret. Men genrelt er små tubekroker ikke verdens sterkeste saker. Selv om forskjellene sikkert ikke er ekstreme mellom fabrikantene! Jeg ville heller ikke vært redd for å bruke kamsan fra 8 og over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende vending, tror jeg kjøper ei pakke Kamasan setter den opp mot Owneren i "dra-som-pokker"-trikset i stikka. Flott tips!

Men er det som er skrevet over også gjeldende for dobbeltkroker, eller er doble relativt sett sterkere i små størrelser? For som sagt er jeg ingen treble-fanatiker, så jeg er åpen for det meste!

Og er Owner og Kamasan like i størrelse? (10=10, 12=12 osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye med Owner i #14 og er godt fornøyd, har aldri retta en krok. Jeg binder Francis på desse krokene, og det er definetivt den flua jeg bruker mest. Jeg er enig med Potbelly, kroker i så små størelser er skjøre, og må behandles deretter.

Jeg bruker lett enhånds, og fiskene er ikke så store de heller, i sommer var mine 2 største på 4, og den største jeg har tatt på denne kroken var på 5. Det er vel kansje lurt å droppe så små kroker når man går med 15-foteren og jakter storlaks. Vis man absolutt må bruke så små kroker etter stor fisk, bør man nok gå ned i de laveste to hånds klassene, eller vurdere en hånds.

Retter du kroken på kilosfisk må det være fabrikasjonsfeil, ellers må du ha en ekstrem kjørestil a'la sleggekast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt tendens til at små kroker har vært på nippet til å rettes så har de begge ganger sittet i overkjeven langt ut i leppa. Men med en krok godt festet og fått press mot bein i kjeften på fisken. Kamasan har og lenger stamme slik at man fåt litt mer moment på kroken. Kjør fisken pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også går for Kamasan, har prøvd det meste men Kamasan treble er bare toppers. Og mange jeg kjenner i Gaula som kjører storlaks i 10-kilosklassen og det som verre er bruker Kamasan i relativt små størrelser på microtuber. Man skal jo ikke råkjøre laksen heller da når man får den på fluestanga. Kamasan sitter som støpt :shifty: Har enda ikke opplevd å miste grov laks pga. at krokene har rettet seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle oss om utfallet av testen da! Jeg er usikker på om størrelsene er like.

Will do! Er ei pakke Kamasan str 10 på vei fra det store utland, så over neste helg en gang kommer det spennede resultatet i kampen mellom Owner 10 vs Kamasan 10! Følg med, følg med!

Har fiska mye med Owner i #14 og er godt fornøyd, har aldri retta en krok. Jeg binder Francis på desse krokene, og det er definetivt den flua jeg bruker mest. Jeg er enig med Potbelly, kroker i så små størelser er skjøre, og må behandles deretter.

Jeg bruker lett enhånds, og fiskene er ikke så store de heller, i sommer var mine 2 største på 4, og den største jeg har tatt på denne kroken var på 5. Det er vel kansje lurt å droppe så små kroker når man går med 15-foteren og jakter storlaks. Vis man absolutt må bruke så små kroker etter stor fisk, bør man nok gå ned i de laveste to hånds klassene, eller vurdere en hånds.

Retter du kroken på kilosfisk må det være fabrikasjonsfeil, ellers må du ha en ekstrem kjørestil a'la sleggekast :)

4kgs som retta alle tre krokene blei kjørt relativt hardt på 2,5lb karpestang (fiska fluedobbe), siden jeg sto på strømsida av elva med få muligheter til å flytte meg. Men veldig hardt blei den absolutt ikke kjørt, så selv om jeg til en viss grad forstår at krokene rettet seg synes jeg likevel de burde holdt bedre enn de gjorde. Helgardering der, altså.

Snaukilosfisken blei kjørt rolig med #6-7 enhånds i en sakteflytende elv, så der er jeg svar skyldig på hvorfor den ene kroken retta seg. Og jeg synes ikke det finnes noe værre en å ha denne usikre følelsen om utstyret holder i bakhodet når man kjører fisk.

Men når det er sagt skriver jeg jo også mye positivt om kroken i 1.post, og den har jo tross alt holdt de ca 15 andre fiskene i str 0,5 - 3,5 kg jeg har fått disse to åra uten å rette seg så helt galt er det jo ikke. Så det kan jo være en mandagskrok jeg har hatt på når den retta seg på småfisken.

Men siden jeg er relativ fersk elvefisker tenkte jeg at det var noen ringrever med fine alternativer. Og det var det jo! Så nå har jeg hvertfall Kamasan som et alternativ, og gleder meg til å se om det er noen forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet mye Kamasan, men i størrelser mindre enn #8 unngår jeg disse. Gamle Kamasan for 15+ år siden minnes jeg var langt sterkere i de små størrelsene. For mitt fiske er det heller sjelden jeg benytter så små krok som #12, men i disse små har jeg funnet Sawada st4 (samme som Guideline), disse har bra styrke. For det jevne fisket med kroker i størrelse #6-8 benytter jeg Owner, Kamasan, Salar (Partridge), Guideline / Sawada st4. Ved fiske hvor man lett kommer i kontakt med stein foretrekker jeg kroker som Salar med innad bøyde spisser. Dette for at jeg syntes skjerping av disse kjemisk slipte krokene ikke fungerer helt optimalt. Klart om man skal forsøke å rive hodet av fisken kan tynne kroker rette seg. Om man fester fluesnøret til ei fjærvekt og presser hva man tror er på stangas bristepunkt, blir man overrasket over resultatet av utslaget på fjærvekta.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet mye Kamasan, men i størrelser mindre enn #8 unngår jeg disse. Gamle Kamasan for 15+ år siden minnes jeg var langt sterkere i de små størrelsene. For mitt fiske er det heller sjelden jeg benytter så små krok som #12, men i disse små har jeg funnet Sawada st4 (samme som Guideline), disse har bra styrke. For det jevne fisket med kroker i størrelse #6-8 benytter jeg Owner, Kamasan, Salar (Partridge), Guideline / Sawada st4. Ved fiske hvor man lett kommer i kontakt med stein foretrekker jeg kroker som Salar med innad bøyde spisser. Dette for at jeg syntes skjerping av disse kjemisk slipte krokene ikke fungerer helt optimalt. Klart om man skal forsøke å rive hodet av fisken kan tynne kroker rette seg. Om man fester fluesnøret til ei fjærvekt og presser hva man tror er på stangas bristepunkt, blir man overrasket over resultatet av utslaget på fjærvekta.

Kan love at utslaget på fjærvekta er ikke stort... jeg tror forøvrig at det er de tilfellene der fiske setter fart i et utras og mye snøre i vannet at det går galt med krokene. Man greier ikke å henge med og motstaden blir større på kroken i en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love at utslaget på fjærvekta er ikke stort... jeg tror forøvrig at det er de tilfellene der fiske setter fart i et utras og mye snøre i vannet at det går galt med krokene. Man greier ikke å henge med og motstaden blir større på kroken i en kort periode.

Dette kan jeg skrive under på! Har opplevd å rette kroker (små enkeltkroker) på stor fisk, der jeg var totalt maktesløs p.g.a vannmotstanden i snøret. Selv med minimal brems var det et par hopp, og game over.... Så i litt større elver, kan man ha så løs brems man vil uten at det hjelper hvis man er litt uheldig og krokstrengen er for veik.

Med andre ord, størelsen på elva er et vel så viktig moment, som størelsen på fisken. I mitt forige inlegg burde jeg også ha nevnt at jeg fisker i små finmarkselver og derfor kommer "over" fisken under kjøring, og får dermed minimal vannmotstand på selve snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette forsøket for mange år siden med ei 16’ Sage stang. Med fortom, klump og 5m skyteline ute, presset jeg på det jeg turde, stangs sto som et hjul. 4,5kg skrek min fiskekompis !!! Så jeg tror nok ikke man drar av en 0,30mm fortom på denne måten. Stømtrykket på ei flueline kan bli enormt, og spesielt om man er litt uerfaren og får litt panikk å bremser ytterligere etter hvert som laksen tar mer line. Noen føler seg ikke trygge uten 4-500m backing, andre begynner å springe når de første 20-30m er ute. Personlig benytter jeg ikke brems, snelle kun justert for å unngå overløp og begynner å bevege meg før de 20 første meter av backing er ute. Forsøker hele tiden å være på siden av fisken og presser hardt når jeg kan, men lar fisken få svømme når den vil. Det gjelder å holde den i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sawada kroken får du hos Go fishing i danmark, tror Korsholm har de og. Men du kan kjøpe guidelinkroken det er samme kroken. Opplevde for 3 år siden at en butikk tok ned alle owner krokene etter flere klager fra frustrerte fiskere som hadde retta owner treble kroker. Har selv snakka med flere som har negative erfaringer med owner. Selv bruker jeg kamasan b990 Har brukt mange andre merker men kommer tillbake til denne. Bruker str 8 da jeg liker store tuber.Owner krokene bruker jeg når jeg setter opp nyebundet tuber til tørking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette med tubekroker .Må jo medgi at jeg er enig med opptil flere her,men etter å ha brukt Kamasan b 990 i over 20 år er min klare erfaring at de holder mål i de fleste størrelser .Bruker mest 8 og 10 men tidvis bruker jeg både 4 og 12 og 14 .

Har prøvd Owner, Guideline samt Frødins salarkroker men ender alltid opp med en pakke Kamasan.Partridge sin kroker i små størrelser brukes mye på bla Island helt ned i størrelse 16 og de holder mål .

Ownerkrokene syntes jeg mister skarpheten fortest samt bøyer seg lettest .

Kamasan holder seg skarp lengre og bøyer seg i mindre grad under praktisk fiske og kjøring av fisk.Jeg har riktignok opplevd noen ganger at kroken har rettet seg ut under kjøring av større laks,men så er det alle de gangende den har holdt hele veien inn.

Prøvde Salarkroken under tidligfiske i størrelse 7 og 9 noen sesonger men syntes den hadde en tendens å svikte i godset .

Noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.