Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøkreps i Troms?


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Taskekrabben er i vert fall på full fart nordover, så da følger vel sjøkrepsen etter.. For en del år tilbake fiska jeg mye sjøkreps på vestlandet, men den forsvant for en 4-5 år siden. Forsvinningsnummeret samenfallt med intensivert breiflabbfiske. Om krepsen går i breiflabbgarna veit jeg ikke, det kan jo være helt andre grunner, men kolapsen var total.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finns havskräftor här utanför Kvalöya. Verkar som de går djupare än tex nere på svenska västkusten. Tror inte att de e några mängder. Taskekrabba däremot har de ju blivit enorma mängder av. Detta är nåt som skett de senaste åren, för 5 år sen va de ju nästan ingenting här. Nu är det väl bara en tidsfråga innan de börjar fiskas kommersiellt efter den här uppe, problemet idag är väl att de inte är nån som tar emot krabban häromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finns havskräftor här utanför Kvalöya. Verkar som de går djupare än tex nere på svenska västkusten. Tror inte att de e några mängder. Taskekrabba däremot har de ju blivit enorma mängder av. Detta är nåt som skett de senaste åren, för 5 år sen va de ju nästan ingenting här. Nu är det väl bara en tidsfråga innan de börjar fiskas kommersiellt efter den här uppe, problemet idag är väl att de inte är nån som tar emot krabban häromkring.

Taskekrabben har etablert seg i området - det er helt sikkert. Jeg har tenkt å starte prøvefiske med krabbeteiner for å se om det er drivverdig. Foreløpig er det ingen distribusjon av krabben, men Dragøy har endel avsetning på den. Sjøkreps har jeg ikke sett enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet mye klør og skall etter taskekrabbe rundt omkring i fjæra i Tromsø-området. Har også tenkt litt på å få prøvd fiske etter disse. Sjøkreps er vel heller vanskelig. Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt sjøkreps? Tenker på fersk eller frossen. Helst ikke ferdigkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ønsker å prøve etter sjøkrepsen så er det ikke rare investeringen som skal til. Billige biltema-teiner funker helt fint. Sett gjerne flere inn på en line, vis du ikke har spel, går det greit å trekke 7 teiner på ei line med håndemakt. Jeg ville ha starta på 60m dyp. For å finne riktig bunn kan det være ett tips å sette teinene uten for et elveos. Her er det gjerne mudder/sandbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Har ikke båt i Tromsø så jeg kommer til å prøve meg i Harstad-området når jeg er der. Det er jo tross alt lenger sør også, så muligheten for å finne kreps er kanskje større? Bruker kystverket sitt elektroniske kart for å finne bunntype. Burde man lete etter mud, clay eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er nok bra. Sjøkrepsen lager tuneller i sjøbunnen. Når jeg begyndte å sette teiner etter kreps hadde jeg ingen kart å hjelpe meg med og tok derfor utgangspunkt i elveoser, og det funka utmerket! Jeg har holdt meg på dybder fra rundt 35-60meter, dypere enn det, ble det for slitsomt å dra lenkene for hånd. Men med spel, stiller jo det seg anledes. Vil tro du også vil få en del kongesnegler, kansje trollkrabber, og helt sikkert en og annen steinbit. Jeg fikk også noen små trollkreps. Desse var på størelse med en ferskvannskreps, små med andre ord, men veldig gode... Trivelig feriesyssel å dra ut på mårran og trekke teiner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taskekrabben har etablert seg i området - det er helt sikkert. Jeg har tenkt å starte prøvefiske med krabbeteiner for å se om det er drivverdig. Foreløpig er det ingen distribusjon av krabben, men Dragøy har endel avsetning på den. Sjøkreps har jeg ikke sett enda.

Send inn prøve til analyse før du starter med noe stordrift. I Saltenområdet gikk de som startet opp konkurs da det viste seg å være kadmium i all krabben. Dosene er så store at det ikke er anbefalt å spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ønsker å prøve etter sjøkrepsen så er det ikke rare investeringen som skal til. Billige biltema-teiner funker helt fint. Sett gjerne flere inn på en line, vis du ikke har spel, går det greit å trekke 7 teiner på ei line med håndemakt. Jeg ville ha starta på 60m dyp. For å finne riktig bunn kan det være ett tips å sette teinene uten for et elveos. Her er det gjerne mudder/sandbunn.

Hvilke biltema-teiner sikter du til? Tenker litt på å prøve etter disse krabatene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt de firkanta som kan flatpakkes. Mener jeg har sett de for salg på biltema. Virker ikke som krepsen er kresen på teinene slik som hummeren. Jeg tror de fleste modeller vil funke, men dette er i vertfall en billig og lett modell, som tar lite plass under lagring. De er jo ganske skjøre, men i forhold til krabbe og hummer, er jo krepsen svak i klypa, så man ødelegger ikke teinene fordi om den kniper seg fast.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=13372796

Slik ser de ut...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man måtte veldig dypt for å fiske kreps (100m +). Så 40-60 meter holder altså? Det er vel kanskje bare å prøve seg litt frem. Må høre med gamlingen om han kunne vært interessert i å teste litt når jeg er hjemme. Når på sesongen er det best å fiske kreps da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lov året rundt, men er ikke helt sikker. Jeg fiska både i påska, på sommeren, og av og til på høsten, og krepsen var der den. Når det gjelder dybde kan det sikkert variere, jeg fiska på sunnmøre. Det virker som man finner en del arter grunnere jo lengre nord man drar, men om det gjelder sjøkreps veit jeg ikke. Men fisker du på f.eks. 60 meter burde du være innafor uansett hvor i landet du prøver, viss de overhode finnes der da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn prøve til analyse før du starter med noe stordrift. I Saltenområdet gikk de som startet opp konkurs da det viste seg å være kadmium i all krabben. Dosene er så store at det ikke er anbefalt å spise den.

Godt tips! Skal huske på det. Det blir bare hobbybasis i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet noen år med sjøkrepsfiske,Men bare som hobbyfisker.Jeg bruker disse teinene til sjøkreps.

http://www.skageraktral.no/krepseteine-standard

Kobler sammen 5 teiner med 20 meters mellomrom.

De har fungert veldig bra, bruker en plast boks til å ha agnet i og i den har jeg boret masse små hull hvis ikke så tar slimålen agnet , Men her får du kjøpt bokser ferdige med hull. http://okmarine.no/agnposeragnbokser/

Makrell og sild er nok det beste agnet, ihvertfall så har jeg erfart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet noen år med sjøkrepsfiske,Men bare som hobbyfisker.Jeg bruker disse teinene til sjøkreps.

http://www.skagerakt...eteine-standard

Kobler sammen 5 teiner med 20 meters mellomrom.

De har fungert veldig bra, bruker en plast boks til å ha agnet i og i den har jeg boret masse små hull hvis ikke så tar slimålen agnet , Men her får du kjøpt bokser ferdige med hull. http://okmarine.no/agnposeragnbokser/

Makrell og sild er nok det beste agnet, ihvertfall så har jeg erfart det.

Takk for info, kan du fortelle hvordan forholdene er der du setter teinene (hva ser du etter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, kan du fortelle hvordan forholdene er der du setter teinene (hva ser du etter)?

Som sagt tidligere i denne tråden så må du finne områder med leire (mudderbunn) da sjøkrepsen er avhengig av å grave seg ned ,prøv da gjerne utenfor elveoser eller bekker.

Da jeg begynte å fiske etter sjøkreps prøvde jeg meg på forskjellige plasser i fjorden til jeg fant den.

Fra 30 meter og til ca 80 meter har jeg brukt å sette dem,Men alt avhenger om du har noe å dra teinene med for det kan være svintungt å dra for hånd.

Bruker 10mm flytetau mellom teinene med karabinkrok for hurtig av og på montering og 10 mm synketau opp til blåsa.

Du kan fiske med 20 teiner som hobbyfisker, sjøkreps kan du fiske året rundt og minstemålet er 13 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det meste kryper nordover/sørover etter hvert. Avhengig av artene. Vi fikk slimål på Vannøya/Troms i sommer. Trodde ikke den dro så langt nordover heller. Så sikkert mulig med både krabbe og sjøkreps. Og er de føsrt kommet tar det ikke lang tid før det er flere av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmmm... Sjøkreps... Smadrer krabbe og hummer på smak. Smadrer egentlig det meste som finnes i havet, når jeg tenker meg om...

Sjøkreps er desidert noe av de beste råvarene som finnes. Spiste meg ihjel på sjøkreps i Kroatia. Kjøpte en gang frossen på Rema1000 til 40,- kg. Men det har bare skjedd en gang. Har aldri sett det hverken før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøkreps er desidert noe av de beste råvarene som finnes. Spiste meg ihjel på sjøkreps i Kroatia. Kjøpte en gang frossen på Rema1000 til 40,- kg. Men det har bare skjedd en gang. Har aldri sett det hverken før eller etter.

Du får helt sikkert bestillt frossen kreps i fiskedisken, men det blir nok mer 200,- enn 40.- for kiloen. Men det er det rett og slett verdt av og til... På grillen f.eks. Halleluuuujaaaa, himmelsk. Jeg bruker å lage ei grønn røre av finhakket persille, hvitløk, sitronskall, salt, pepper og rikelig med god olivenolje. Så er det bare å Dele de på langs, slenge på grillen og skje på med grønn saus. Når oljen bobler i krepseskallet er de ferdig. Topp med enda litt grønn saus og server med godt brød. Man kan for så vidt gjøre det samme under grillen i ovnen, eller i stekepanne. Høy varme og kort tid er tingen, så det kan bli litt stekeos inne, men det er det også verdt...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Husker for 20 år siden på sørlandet før sjøkrepsen ble kommersielt oppdaget. Da kastet fiskerne krepsen på sjøen. Fikk engang flere bæreposer med hjem til stor jubel!! Bedre sjømat skal du lete lenge etter.

Siden jeg har flyttet nordover, ser det ut til at jeg må investere i noen teiner frem mot våren :) Nå må bare snøen tine så jeg får ut fartøyet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.