Gå til innhold
Fiskersiden

Mye overvann men ivrig abbor


Robert L
 Share

Recommended Posts

Ifjor på samme tida så hadde vi et mye kaldere vær på samme vatnet, noe som gjorde at overvannet frøys før det blei plagsomt mye. Da var også pilket bedre. Dvs størrelsen på abboren var større. På denne turen så var det kun tusenbrødrene på 100 til 150 gr som ville bite på marken og magotten. Ifjor fikk vi abbor opp mot 300 gr, helt nydelig steikeabbor. Siken glimret med sitt fravær i år. Sik på 400-500 gr er det også i dette vannet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott video :) så slitsomt ut med all vedhigginga da ;) synd dere måtte avbryte turen før planlagt tid, dere får spandere en ekstra natt neste tur, om det er bedre vær da...

Skitt fiske

Neste tur MÅ bli til et godt røyevann. Har tenkt litt på nordre del av Blefjell med ski, pulk, telt og gassbrenner. Ellers så har vi jo planer om å krysse Hardangervidda på tvers fra øst til vest kommende sommer. Så det blir et absolutt rikt turår for oss gutta det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en halvdårlig tre-sesongspose. Fabrikanten opplyser at den skal holde ned til - 10 grader og matriellet er 100 % polyester :| . Er kun en 500 kroners pose, men den duger i noen minusgrader ihvertfall.

Turkompisen har en god gammeldags ullsovepose fra 80-tallet. Den er tung men gjør nok nytta bedre enn min sovepose.

Det viktigste uansett er hva man har på seg i soveposen. Tre-lagsprinsippet følger jeg slavisk. Ull innerst, Flis og vindtett ytterst. Sov med balaclava eller pelslue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en halvdårlig tre-sesongspose. Fabrikanten opplyser at den skal holde ned til - 10 grader og matriellet er 100 % polyester :| . Er kun en 500 kroners pose, men den duger i noen minusgrader ihvertfall.

Turkompisen har en god gammeldags ullsovepose fra 80-tallet. Den er tung men gjør nok nytta bedre enn min sovepose.

Det viktigste uansett er hva man har på seg i soveposen. Tre-lagsprinsippet følger jeg slavisk. Ull innerst, Flis og vindtett ytterst. Sov med balaclava eller pelslue :)

Det er nå det er fristende å reklamere for soveposer osv og at dere må ta turen innom butikken. :P Skal selv investere i en "pøse" etterhvert, men har ikke helt blitt klok på hvilken enda.. er ikke så mye ute vinterstid. Trivelig å se filmene deres, særlig siden det er fra lokalområder her omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå det er fristende å reklamere for soveposer osv og at dere må ta turen innom butikken. :P Skal selv investere i en "pøse" etterhvert, men har ikke helt blitt klok på hvilken enda.. er ikke så mye ute vinterstid. Trivelig å se filmene deres, særlig siden det er fra lokalområder her omkring.

Må nok investere i litt nytt utstyr jeg også etterhvert. Det dyreste er som regel ikke best, men det billigste er som regel det dårligste, så det er mange vanskelige valg å ta på utstyrsfronten. :D

Martin S: Flott at du/dere likte filmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en halvdårlig tre-sesongspose. Fabrikanten opplyser at den skal holde ned til - 10 grader og matriellet er 100 % polyester :| . Er kun en 500 kroners pose, men den duger i noen minusgrader ihvertfall.

Turkompisen har en god gammeldags ullsovepose fra 80-tallet. Den er tung men gjør nok nytta bedre enn min sovepose.

Det viktigste uansett er hva man har på seg i soveposen. Tre-lagsprinsippet følger jeg slavisk. Ull innerst, Flis og vindtett ytterst. Sov med balaclava eller pelslue

dette høres ut som en dårlig løsning! Skal man overnatte ute om vinteren bør man investere et par tusenlapper i en skikkelig sovepose, som tåler minst -20C (komforttemp), for eksempel Helsport Isfjorden/Austfjorden eller Ajungilak Tyin. Dette er nesten den beste og viktigste investeringen man kan gjøre, og i dag er utvalget av kvalitetssoveposer så bra at man ikke trenger å fryse. Er ikke noe av poenget med turen at man skal ha det godt og varmt og kose seg? Og god søvn er viktig, særlig når men er ute på strabasiøse overnattingsturer vinterstid, hvor man bruker mye energi! Kunstfiberposer er mer voluminøse og veier mer, men de isolerer også selv om de skulle bli litt fuktige, noe som ofte er vanskelig å unngå. I tillegg har de lengre levetid enn en dunpose, som krever mer ettersyn. Derfor foretrekker jeg kunstfiberposer. Men husk på at alle soveposer har begrenset levetid og taper isolasjonsevne etter hvert. Jeg overnatter typisk mellom 2 og 10 netter ute hver vinter, og i gjennomsnitt kjøper jeg ny vinterpose hvert 10. år. Når den ikke brukes bør soveposen henge eller ligge løst. Dersom den oppbevares sammenklemt i trekket presses fibrene sammen, og den taper isolasjonsevnen MYE raskere. Med slik behandling vil en sovepose med vanlig levetid kanskje bare duge i tre-fire år. Utrangerte vinterposer er for øvrig ypperlige vår-sommer-høst soveposer.

Med en skikkelig sovepose for vinterbruk kan man ligge i bare (super)undertøy selv når det er kaldere enn 15 blå, og ha det behagelig varmt. Kjøper man en lakenpose har man ytterligere 5 grader å gå på. Hvis man er kald på beina bør man ha på seg et par tørre ullsokker i soveposen. Å sove i yttertøy er generelt en dårlig løsning. Baklava er greit for å beskytte ansiktet/hodet, men moderne soveposer har så fine igjensnurpingsløsninger at man kan ligge med bare nesetippen ute hvis det er virkelig kaldt. Hvis tøyet er vått tar jeg det eventuelt inn i soveposen for at det ikke skal fryse, men pakker det i så fall inn i en vanntett pose (de svarte søppelsekkene er fine). Da er tøyet også varmt om morgenen. Varme, men lettere fuktige T-skjorter kan man tørke direkte mot kroppen. Våte fleecegensere kan man bare henge ut og la fryse til. Når man står opp kan man bare banke isen ut av genseren, og den er tørr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart den optimale løsningen som du nevner over. Har også en ajungilakpose til to laken, men valgte denne gangen redusert vekt framfor komfort, da det ikke var meldt mer enn ned mot 10 minus på denne turen. Jeg frøys ikke og det forteller meg at valget var riktig denne gangen :) Blei mer god mat i sekken da :)

robban: Jeg har ett full HD Canon Legria HF 200 kamera og stativet vi som regel bruker er et Valbon cx 540.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart den optimale løsningen som du nevner over. Har også en ajungilakpose til to laken, men valgte denne gangen redusert vekt framfor komfort, da det ikke var meldt mer enn ned mot 10 minus på denne turen. Jeg frøys ikke og det forteller meg at valget var riktig denne gangen :) Blei mer god mat i sekken da :)

det er jo viktig å ha med seg god mat også, og det å avgjøre hva man skal ha med seg er jo alltid en vanskelig kunst. Sekken pleier å bli i overkant tung; over 30kg er vanligere enn under. Om vinteren bruker jeg pulk. Da kan man ha de tyngre tingene (som isbor) i pulken. Dette hjelper mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo viktig å ha med seg god mat også, og det å avgjøre hva man skal ha med seg er jo alltid en vanskelig kunst. Sekken pleier å bli i overkant tung; over 30kg er vanligere enn under. Om vinteren bruker jeg pulk. Da kan man ha de tyngre tingene (som isbor) i pulken. Dette hjelper mye

Vi har også ofte pulk på vinterturene, men denne gangen så valgte vi kun å ta med èn pulk, av den enkle grunn som også du nevner, at vekta har en tendens til å bli for høy. To pulker blir ofte for mye, da blir det ofte fire retters og rødvin på kjøpet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å være ute! Artig film, god stemning og høy kvalitet på bildene! Nå er det jo prisverdig at dere klarer dere med enkelt/gammelt turutstyr i dagns forbrukersamfunn, men jeg må si dette hørtes litt kummerlig ut.. Søvn er viktig for trivsel og prestasjon, og med slike poser går halve dagen bort i vedhogging, og halve natta bort i fyringsvakt. Men det er kansje litt det dere er ute etter? Det er jo fin trim, og morro å pusle med.

Viss man derimot reiser på vinter-teltturer og det er jakt eller fiske som står i hovedsete, er gode soveposer et must.

Dun er et fantastisk matriale. Isoleringsevnen pr. vekt er uovertruffen, og pakkvolum like så. Får en dunpose henge fritt, mørkt tørt og luftig, vil den opprettholde isoleringsevnen i tiår etter tiår. Kunstfiberposene taper seg veldig mye raskere uansett hvordan de lagres (mulig mørkt, totalt vakum og på det absolutte nullpunkt hadde funka :)). Ulempen med dun, er fukt og pris.

Er det orntlig kaldt er som regel ikke fukt no stort problem, men en teltbørste kan være greit å ha. Er det derimot nullføre og (gud forby) regn, er nok kunstfiberposen å foretrekke.

Mesteparten av varmetapet foregår fra hodet, og fra kroppen ned i bakken. Derfor er det avgjørende med hodeplagg og godt liggeunderlag. Tykkt skummunderlag (ajungilak bamse extreeme e.l ) med reinsskinn oppå, er en velprøvd kombo som isolerer godt, men er gruelig voluminøs og veier en god del. Exped downmat 9 dlx er min favoritt. 9cm tykk, 60cm brei og 190cm lang luftmadrass fylt med dun! Tar liten plass, veier en drøy kilo, og isolerer bedre en andre alternativer på markedet. I tilegg er liggecomforten i særklasse. I kuldegrader er det alltid lurt å sove i en behagelig balaclava, gjerne merinoull. Er det få kuldegrader kan man da tilate seg noe større åpning i hodeenden, er det veldig kaldt, er det viktig å bruke nakkelukking, og å dra glidelåsen helt opp. Man kler seg etter behov, med en god pose vil det ofte holde med langt undertøy sokker og balaclava, trengs det mer klær, bruk luftige flis eller ullplagg. Vindstoppere, bommull o.l hindrer fukttransport og virker derfor mot sin hensikt. Lakenpose øker isolasjonsevnen bittelitt, kansje et par grader, men er også fine rent hygienemessig. Jeg bruker silke, fordi dette tar minimalt med plass og veier svært lite.

Når det gjelder brennere til vinterbruk, vil jeg anbefale dere å bruke bensinbrenner (multifuel). De er mye mer praktisk til vinterbruk enn rene gassbrennere. På lengre turer, ta med to brennere, en pr. mann og aller helst av samme type, og rep. kit. Når det er orntlig kaldt er du avhengig av at utstyret funker, og det er under slike forhold utstyret har en tendens til å "hoste litt".

Vær opmerksom på at det i ekstrem kulde kan være vansklig å få fyr på bensin med tennstål, legg da litt finstrimlet papir opp på brenneren. Dette trekker til seg bensin, overflata blir større, og bensinen tenner.

Det var noen tips om telting i kulda, skitt røyefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å være ute! Artig film, god stemning og høy kvalitet på bildene! Nå er det jo prisverdig at dere klarer dere med enkelt/gammelt turutstyr i dagns forbrukersamfunn, men jeg må si dette hørtes litt kummerlig ut.. Søvn er viktig for trivsel og prestasjon, og med slike poser går halve dagen bort i vedhogging, og halve natta bort i fyringsvakt. Men det er kansje litt det dere er ute etter? Det er jo fin trim, og morro å pusle med.

Viss man derimot reiser på vinter-teltturer og det er jakt eller fiske som står i hovedsete, er gode soveposer et must.

Dun er et fantastisk matriale. Isoleringsevnen pr. vekt er uovertruffen, og pakkvolum like så. Får en dunpose henge fritt, mørkt tørt og luftig, vil den opprettholde isoleringsevnen i tiår etter tiår. Kunstfiberposene taper seg veldig mye raskere uansett hvordan de lagres (mulig mørkt, totalt vakum og på det absolutte nullpunkt hadde funka :)). Ulempen med dun, er fukt og pris.

Er det orntlig kaldt er som regel ikke fukt no stort problem, men en teltbørste kan være greit å ha. Er det derimot nullføre og (gud forby) regn, er nok kunstfiberposen å foretrekke.

Mesteparten av varmetapet foregår fra hodet, og fra kroppen ned i bakken. Derfor er det avgjørende med hodeplagg og godt liggeunderlag. Tykkt skummunderlag (ajungilak bamse extreeme e.l ) med reinsskinn oppå, er en velprøvd kombo som isolerer godt, men er gruelig voluminøs og veier en god del. Exped downmat 9 dlx er min favoritt. 9cm tykk, 60cm brei og 190cm lang luftmadrass fylt med dun! Tar liten plass, veier en drøy kilo, og isolerer bedre en andre alternativer på markedet. I tilegg er liggecomforten i særklasse. I kuldegrader er det alltid lurt å sove i en behagelig balaclava, gjerne merinoull. Er det få kuldegrader kan man da tilate seg noe større åpning i hodeenden, er det veldig kaldt, er det viktig å bruke nakkelukking, og å dra glidelåsen helt opp. Man kler seg etter behov, med en god pose vil det ofte holde med langt undertøy sokker og balaclava, trengs det mer klær, bruk luftige flis eller ullplagg. Vindstoppere, bommull o.l hindrer fukttransport og virker derfor mot sin hensikt. Lakenpose øker isolasjonsevnen bittelitt, kansje et par grader, men er også fine rent hygienemessig. Jeg bruker silke, fordi dette tar minimalt med plass og veier svært lite.

Når det gjelder brennere til vinterbruk, vil jeg anbefale dere å bruke bensinbrenner (multifuel). De er mye mer praktisk til vinterbruk enn rene gassbrennere. På lengre turer, ta med to brennere, en pr. mann og aller helst av samme type, og rep. kit. Når det er orntlig kaldt er du avhengig av at utstyret funker, og det er under slike forhold utstyret har en tendens til å "hoste litt".

Vær opmerksom på at det i ekstrem kulde kan være vansklig å få fyr på bensin med tennstål, legg da litt finstrimlet papir opp på brenneren. Dette trekker til seg bensin, overflata blir større, og bensinen tenner.

Det var noen tips om telting i kulda, skitt røyefiske!

Veldig gode tips og nokså grunnleggende, men man trenger faktisk ikke bruke tusenvis av kroner på friluftsliv for å få det konfortabelt på vinteren. Det er vel litt av det vi også formidler.

Kummelige forhold var vel litt å dra den for langt, :) men er enig i at skal man prestere hver dag ved forflyttninger eller fiske ustanselig fra morgen til kveld, så trenger man ikke bål i det hele tatt med grunnleggende friluftslivskunskap og rett utstyr. Jeg er helt klar på at riktig klær i soveposen erstatter mange graders virkningsgrad på posen.

Bålkosen syns jeg er noe av det viktigste på tur, og en eller annen gang så kommer det ei gnistsalve fra bålet som brenner hull i det flere tusen kroners dyre utstyret. Da hadde jeg blitt fuktig ihvertfall.... ifra øya :D

Konklusjonen min er at jeg vil fortsatt sverge til tre-lags bekledning i en uvant pose under åpen himmel ved/under - 15 grader. I telt derimot, eller over - 15 grader så er jeg fullstendig enig med deg Maritim.

Endret av Robert L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Robert L, Vinterpose er vel og bra, men den luksusen er nok viktigere i et kaldere vær. Ligger selv ute i en tre-sesongspose når det -15 uten problemer. Det gjelder å kle seg riktig til riktig tid.

Det videokamera dere bruker er det forløperen til Legria HF M serien eller HF G serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.