Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette noe å kjøpe?


Fisherman2.0
 Share

Recommended Posts

Hei. Mens jeg venter på at min lille båt skal bli klar ser jeg etter noe utstyr for fiske ut på sjøen.

Har noen noe erfaring med disse eller hørt noe om de?

Shimano Technium Boat 7,6' 20-30lbs.

Okuma Solterra SLR 20 snelle med 2 gir

Er førstegangs kjøper av utstyr til havfiske og har lyst på noe som jeg ikke må bytter etter første sesong (eller midt i ).

Selges som et sett på skittfiske.no

Og mens dere svarer (om noen er snille og gjør det ) kunne dere sakt litt om hva dere mener er det minste jeg trenger til et greit basis sett med utstyr.

Tenker på søkker, pilker, kroker etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er helt supert utstyr til til lett / medium havfiske :)

Pilker / søkker kjøp deg på tilbud 100 til 3-400 grams pilker, hvordan disse ser ut er irelevant " ta av trebelkroken på pilken, setter den seg fast er løpet kjørt " til over pilken fås det kjøpt mye bra ferdige tackel, bruk kraftig sluklås mellom snøre / og pilken så kan du raskt skifte tackel når det trengs " NB dette er selvsagt avhengig av hvor du fisker å hvor stor fisk det er der, men 2 - 3 kroker på tackel er lurt hvis det er stor fisk " her snakker jeg av erfaring, var så heldig uheldig å råke på en stor stim sei 4-6 kg med da 4 kroker på tackel forsvant hele dritten " 2 kroker er nok å anbefale :)

Hvis dere skal være flere i båten å fiske samtidig bruk lik vekt på søkke, så slipper dere at det letteste/tyngste finner annen vei i strømmen å tar med seg den andre :)

Som over er ingen fasit, kun som tips ifra en kar som som har vært aktiv havfisker i flere år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk solide splittringer! Ikke sluklås!!!

Skift splittringer og treblekrok på de fleste "kjøpepilker" det som ofte sitter på er dårlig kvalitet.

Lag deg et par "sniker" av 1mm mono og ikke bruk flere en to opphengere.

Bruk kroker i str. 3/0-9/0 ( tilpasses etter fiskeart,agn,dyp osv)

Er seien eller torsken i farta er det gummimakk som er tingen om du skal fylle fryseren.

Pynt krokene med noe selvlysende slanger eller blekkspruter om du føler for det.

Et godt tips er å bruke søkefeltet her på forumet ligger 1000 vis av tips der.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stanga i lettere versjon(12-20lbs). er godt fornøyd foreløpig. har ikke fått noe stor fisk på den enda, men stanga er lett og veldig fin å fiske med. ryggen på min stang virker sterk og fin, så med 20-30lbs-stanga burde kunne ta storfisken også hvis den biter på.

hadde sikkert ikke trengt mer enn den du har, men siden dette blir første så tenkte jeg var best å legge meg litt over det jeg "trenger" for så seinere engang å justere litt.

takk for innspill

Bruk solide splittringer! Ikke sluklås!!!

Skift splittringer og treblekrok på de fleste "kjøpepilker" det som ofte sitter på er dårlig kvalitet.

Lag deg et par "sniker" av 1mm mono og ikke bruk flere en to opphengere.

Bruk kroker i str. 3/0-9/0 ( tilpasses etter fiskeart,agn,dyp osv)

Er seien eller torsken i farta er det gummimakk som er tingen om du skal fylle fryseren.

Pynt krokene med noe selvlysende slanger eller blekkspruter om du føler for det.

Et godt tips er å bruke søkefeltet her på forumet ligger 1000 vis av tips der.

Skitt fiske.

Bruker å lese en del her inne på forskjellige tråder så begynner å se hva som går igjen av metoder og utstyr osv, men er godt å få litt på egen tråd også..

litt letter og få med seg når det er litt mindre volum.

Tror også du får noen veldig brae Lawson sett til den prisen som du eventuelt kan ta en tit på, preywinder pld 12 er ei snelle som får

mye skrytt på forumet, og som jeg selv har annskaffet men ikke fått testet enda. Styr ihvertfall unna snørefører, det er noe herk har jeg

erfart.

ja om det er andre sett eller stenger og sneller kjøp vær for seg til rundt samme pris er det jo vært å se på det å sikkert.

Har lest litt forskjellig når det gjelder snørefører, både positivt og negativt. Får bruke litt tid på å få erfaring med det selv tror jeg bare..

takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenvick har også meget bra stenger " seahawk serien XB1 20 lb " morsom stang. Dette med snørefører har alltid vært et tema, personlig har jeg flere sneller ment for tyngre havfiske der er det helt uaktuelt med snørefører ;) men derimot på lett medium havfiske er snørefører behagelig å praktisk " så slipper du en klomp snøre " Et tips kan også være ei snelle med linecounter/teller for dybde ;) litt artig å vite dybden fisken står på når du slipper ut igjen.

Andre sneller du kan se på er Ambassadeur 7000 og 10000 , Daiwa saltist mener jeg en kompis er meget godt fornøyd med " å disse har snørefører "

Jo en ting til, snellefeste bør du sjekke nøye før du kjøper stang " her er det viktig at snella står støtt " ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk solide splittringer! Ikke sluklås!!!

Skift splittringer

Gode svivels også Truls !! gode svivels er mye viktigere en mange er klar over, Mange gode ringer åpner seg også grunnet belastningen under fiske og med fisk på. Svivels er med på å avlaste en god del og burde etter min mening vært standard på alle pilker.

Pilker / søkker kjøp deg på tilbud 100 til 3-400 grams pilker, hvordan disse ser ut er irelevant

Som over er ingen fasit, kun som tips ifra en kar som som har vært aktiv havfisker i flere år ;)

Dypt uenig med deg BGA- Det finnes mange grunner til hvorfor pilkene og søkkene ser ut og er utformet som...Det er altfor mange til at det er mulig å nevne alt her og nå .Men, men , jeg er autist i det området og man trenger heller ikke å være mekaniker for å kunne kjøre bil...:)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilker jeg liker er Abu Lucas 200gr, Sølvkroken svenskepilk, Lowson Røst og Hakuma Herring. Dette er pilker med mye utslag i vannet, noe jeg synes er viktigere enn farge. Bruk så lette pilker som forholdene tillater, rundt 200gr er ofte en god vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener pilken / søkkets utseende er av mindre betydning, at det lages pilker i alle regnbuens farger og former " har nok ikke noe med mersalg å gjøre ? " ;) Behøver ikke å være produsent av fiskeutstyr for å skjønne gangen i dette ;)

Uansett tilbake til tråden " pakka ifra skitt fiske det var spørsmål om er helt konge "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svivels også Truls !! gode svivels er mye viktigere en mange er klar over, Mange gode ringer åpner seg også grunnet belastningen under fiske og med fisk på. Svivels er med på å avlaste en god del og burde etter min mening vært standard på alle pilker.

Dypt uenig med deg BGA- Det finnes mange grunner til hvorfor pilkene og søkkene ser ut og er utformet som...Det er altfor mange til at det er mulig å nevne alt her og nå .Men, men , jeg er autist i det området og man trenger heller ikke å være mekaniker for å kunne kjøre bil... :)

Du skal få være så uenig du vil, kom heller med kontruktive anbefalinger i stedet for å henge deg opp i velmente råd ! Hvis du leser hele mitt svar burde det være helt opplagt at jeg kun bruker pilken / søkket som en transportør av tackle :) Så til biten om autist / mekaniker å bilkjøring, den kunne du spart deg for ;)

Skal du fortsatt værra ufin å frekk " dra heller på en fisketur, så går det nok over "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bra tilbud på lawson sett på villmarksbutikken.no som du kan ta en tit på, settet med preywinder pld12 og powerjiger 15-40 til 2499kr

vil nok flere her inne anbefalle. Ellers kan jeg gi deg tips om å skaffe deg en gps med bluechart, det gjør det enklere å finne gode fiskeplasser

og å avfiske grunntopper osv, syns ihvertfall selv at det er et must å ha, serlig vis man ikke er lomekjent.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kansje ikke dum den heller nei.. Får sette den på lista og ha noe og gruble over.

Sånne godsaker som ekkolodd og kartplotter osv. får nok vente en stund til. Er ikke akkurat lommekjent selv, men vet om et par kjent folk som sikkert vil være med ut og så er det vel noen her med tips om områder..

Har ogå finni meg brukans kart på nett jeg se over før jeg tar turen ut av godstolen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få være så uenig du vil, kom heller med kontruktive anbefalinger i stedet for å henge deg opp i velmente råd ! Hvis du leser hele mitt svar burde det være helt opplagt at jeg kun bruker pilken / søkket som en transportør av tackle :) Så til biten om autist / mekaniker å bilkjøring, den kunne du spart deg for ;)

Skal du fortsatt værra ufin å frekk " dra heller på en fisketur, så går det nok over "

UFFDA BGA! :)

@ Trådstarter : Starter med å beklage at tråden sporer av, dog må jeg besvare denne :)

@ BGA : Det var langt ifra meningen å være ufin, så om andre også har oppfattet innlegget som ufin er det bare å beklage. Innlegget var ment selvironisk fra min side:

Autisme : " Autisme er en samlebetegnelse for beslektede typer, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (GUF). Vanlige symptomer på autisme er dårlige sosiale og kommunikative evner, ofte kombinert med monoman adferd og snevre interesser."

Når jeg skrev at jeg er autist i det området er det noe så enkelt som at jeg er veeeeldig forkusert akkurat med konstruksjon i nettopp i området vi snakker om :). Det med bilmekaniker og kjøring er også noe så enkelt som at man ikke behøver å kjenne til alt det indre i formene til fiskeutstyr for å kunne fiske :)

Håper at din misoppfattnig er nå ryddet av veien. Vinteren er allerede surt nok som den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bra tilbud på lawson sett på villmarksbutikken.no som du kan ta en tit på, settet med preywinder pld12 og powerjiger 15-40 til 2499kr

vil nok flere her inne anbefalle.

Jeg hadde heller gått for dette settet. Du trenger ikke 2 gir og snella er litt tung. Preywinderen er halvparten så lett og dessuten mye penere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er litt usikker enda på hvem jeg skal velge. Sitter liksom litt på gjerde å tenker enda, men sirkler nå godt inn på tilleggs utstyret da.

Både splittring og svivel er nevt her og i flere andre tråder, mne hva slags størrelse?? Kjøpte noen tidligere men da bommet jeg en del på størrelsen ønsker ikke det igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel lit an på vilke arter du skal fiske etter når det gjelder størelse på ringer, men owner hyperwire kan anbefalles og søvik

sine svivler syns jeg er ganske bra. Ellers kan det nevnes at preywindern er nestn 500gr letere en okuman, tror nok jeg tør påstå at

du ihvertfalll får ei bedre snelle om du velger lawson settet.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å prøve deg på dypet (flere hundre meter) med litt tunge søkker tror jeg du vil slite med Preywinderen, ihvertfall den med høy utveksling. Da er Solterraen mye bedre. Sånn sett er nok Okumaen mer av en allround snelle, den vil takle det meste. Mens Preywinderen er mer for "grunna".

Men er prinsipielt enig med gutta, den er ganske tung, og en TLD 20 (single speed) er nok mer optimal som utgangspunkt. Mye mindre som kan korrodere i stykker også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.