Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen vet hvor mange mus...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt småfisk i dag, men ble plaget av småsei/Lyr som stakk avgårde med agnene og ødelagte hele morroa, samt litt (eller ganske mye vind)...

Makrell som plukket opp mitt nye fantastiske håndlagde flyndretackel fra bunnen og lagde et sammensurium av en vase... Makrell skal holde seg pelagisk og ikke spise fra bunnen basta!

I morgen håpes det på noe bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt litt fiske siste dagene, med mest tullefisk + et par fine Torsk.

Og så... Dette sundet som jeg og Malg driver å fisker i mye i, slutter visst aldri å overraske... Stadig nye arter dukker opp.

I dag kom denne:

Steinbitfralandseptember2012_zpsa2c1d73d.jpg

Ny art og første Steinbit fra land, og det i september... (Og jeg som satset halve våren på Steinbit uten en eneste...).

Steinbitfralandseptember20121_zps00d8136e.jpg

1300 gr. Ikke veldig stor, men den tok faktisk et tackel beregnet for pen flyndre (2/0 langskafta krok).

Kroken satt i magesekken og fisken måtte bøte med livet. Tackelet måtte dras ut motsatt vei etter at den var sløyd.

Da er det vel bare å satse på flere Makrell/Reke/Blåskjell-komboer fremover så dukker vel det gjerne noen større opp etter hvert..

Artig med alle de ulike artene vi har fått på samme sted, tror jeg og Malg må ta en oppsummering av alle hittil snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratz med brunsteinbit :D Minne meg om Lysefjorden

Ja den var faktisk brun... Vet ikke hva som gjør det, om det er bunnforholdene eller om mindre Steinbit er slik...

Anyway, den hadde rosa-aktig kjøtt, helt delikat!

Ble mat for konemor og meg, sammen med tysk hvitvin, scampi, samt potetsalat og en god fiskesaus i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke vært noe spesielt mye eller bra fiske den siste tiden... Litt hai, agnfisk, tullefisk og krabber...

Hadde bilen inne på verksted i en og en-halv uke grunnet heftig ombygging av forhjulstillingen, så når jeg endelig fikk den igjen - gikk det 1 uke og så fikk jeg innbrudd i bilen med knust vindu og tyveri mens jeg og Malg var å fisket ved Rongsundet... (NB! OBS! Så pass på!! landeveisrøvere over alt tydeligvis...).

Må nok nødvendigvis bli en del fisking fremover for å ta igjen de brutale abstinensene...

Men bilen gir meg nervøst sammenbrudd ... :| Hvor skal man parkere?? Det er tyvpakk overalt! (Må kjøre med plastikkvindu sikkert hele denne uken også...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett viltkamera med MMS som du plasserer strategisk i forhold til bilen. Du får bilde av tyven og beskjed når noe skjer. Dette er noe jeg benytter ved parkering på mistenkelige steder.

Spørs om det hjelper... De er borte innen noen minutter likevel; Ser at de har hastverk disse gutta... (De hadde vært borte innen jeg kom frem til bilen). Strømforsyningen til GPS'en som jeg hadde lagt inn bakom dashbordet for å skjule kablene, har de slitt tvers av, der fikk de ikke med seg strømforsyning gitt! Tar to minutter å klikke løs nedre del av dashbordet for å dra løs kablene, men her er kablene slitt tvers av.

BTW: Om man får et bilde eller noe, så er skaden likevel skjedd (trolig...) Og alt havner likevel i skuffen til politiet der saker som skal henlegges pga. manglede bevis/manglende resurser etc.

De bruker vel 2 min. på å behandle slike saker. Den tiden det tar å fylle inn navnet ditt og dato i malen til brevet de sender deg om at saken er henlagt.

Forsikringen var likevel grei og sendte penger på konto dagen etter mot kvitteringer og bilder sendt på e-post. De brydde seg ikke om at saken politianmeldes engang...

Det sier litt om hvordan det er blitt i vårt samfunn. Jeg ville nå i utgangspunktet regnet parkeringsplassen over Rongsundet bro som en trygg plass å sette bilen på en kveld/natt midt i uken, og det har gått bra 100-vis av ganger før... Men tyvpakk dukker vel opp når du minst venter det og hvor som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kveldstur i går. Målet var Havål, Kveite og stor Torsk.

Ble en liten grei Torsk på 3960 gr. Liten for denne plassen å være... Men grei matfisk da.

Litt senere trodde jeg først en Havål hadde tatt den glidende Makrellfileten der ute for det jobbet bra i andre enden, men skjønte fort at det måtte dreie seg om noe annet.

Opp kom ihvertfall min største kystmeite-Sei på 4300 gr.

Har aldri sett Sei av denne størrelsen helt her inne på grunna på rundt 30 meters dyp, og er som en "kanal" med sandbunn med innslag av stein og grus...

Mulig det var flere der ute, men det ble med den ene.

Kystmeite-Sei-4300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

7 fisk på land i dag... Bla. Lange på 4100 gr. på flyndretackel fisket aktivt med 2 stk. super mutu str. 1 (Ja det er gode kroker! :) )...

Fikk også den styggeste Hvittingen jeg noengang har sett... Den luktet (unnskyld språket) for-jævlig, mildt sagt. Skulle nesten tro den hadde vokst opp i et kloakkrør.

Den var vel ca. 1/2 kg. Litt feit. Åpnet den for å se om jeg kunne se noe unormalt, men det kunne jeg ikke se... Men holdt på å brekke meg av stanken.

Slengte den litt oppi skauen og hver gang vinden sendte stank fra den fisken mot meg, holdt jeg på å vemmes... blæ! :wacko:

Noen som har opplevd noe lignende??

De andre fiskene var fine og normale. Jeg fisker mye i området og det ligger ganske nær storhavet. Aldri fått dårlig fisk der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmelig lite mus du får må jeg si, har du kjøttomslag på pikken eller? Kom til trøndelag, nattmeite etter mus i nordre gate er garantert napp!

Nok av mus i og rundt Bergen... Kanskje på tide å ta en satsing, snart 1år siden sist.

Kjenner jeg må ut å fange noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at det begynner å bli på tide med litt musejakt, kanskje vi skulle ta den turen vi snakket om?

Ja absolutt, det er vel rette tiden å begynne å satse. Har på følelsen av at torsdag kveld er en bra tid... (vannstand.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en fin kveld, så det var bare å komme seg ut i dag.

Dro først opp teiene, og der var det 4 krabber, 3 av dem riktig store og en liten som gikk på sjøen igjen.

Så gikk turen videre nordover på vestsiden til plassen som har gitt en god del Havål i høst (mest på Malg).

Rigget meg opp på moloen som som vi vet er en god spott. En stang for litt lettere fiske med pulley, og en glidende med halve makreller.

Glemte selvfølgelig wire-mappen igjen hjemme i alt styret når jeg pakket, så det ble noen gamle (klovne)-tackler med mono som måtte til pers. Men det man har, det prøver man.

Lenge siden sjøen har lagt så blikk her ute i havgapet. Bare rolig tilsig fra tidevannet var å se, omtrent ikke en krusning på sjøen.

Noen rolige vindpust nå og da. Faktisk så jeg la fra meg jakken... :)

Var skremmende stille på stangen med glidende. Etter 2 agnsjekk, var ikke makrellen rørt en gang. Ikke en krabbe igjen her ute tydeligvis.

Det skjedde litt mer på den pulleyriggen ute på litt dypere sandbunn. Kort summert opp, så ble det 3 stk. Hvitting, 1 Sei og 1 Lange (type sprengt sykkelpumpe)...

Men så begynte det å tikke forsiktig i snellen på venstreflanken...

Så kom de velkjente harde stangbøyene etterfulgt av den hissige lyden av utras meg bekjent bare en fisk i våre farvann kan stå for.

Det ble en kort men relativt hard fight for disse skapningene er som kjent ikke alltid så villig etter å bli dradd mot land.

Hadde bare klepp for hånden, så fikk nøkket den opp på en flate på baksiden av moloen etter underkjeven.

Ble masse sprell som vanlig. Prøvde å få tatt et bilde med selvutløseren men det skulle vise seg å bli vanskeligere enn vanlig, det trofaste gamle kameraet mitt har fått hikke eller noe.

Lawsonvekten ble dradd til 8120 gr. Litt mindre enn den forrige jeg tok på samme plassen og "mye mindre" enn den jeg mistet på samme plass etter det.

Men Havålen er i støtet enda, så det blir nok flere turer målrettet etter Havål, håper fremdeles på en 10 kg. + i år.

Havl8120gr02.jpg

Havl8120gr01.jpg

Havl8120gr03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent. Moro at de er i støtet enda. Får vi en mild vinter kan de kanskje fiskes på året gjennom. Jan fikk i januar for noen år siden, og Martin fikk vel i januar i år.

Ja, jeg kommer til å satse videre, for de er fremdeles i støtet, men tror litt dypere vann nå er tingen!

Martin sin kom vel i februar i år om jeg ikke husker feil (mulig det var januar..). Det var på 30 meters dyp og det var jo ganske mildt den perioden så vidt jeg husker...

Ifølge Martin; Så fisker de jo Havål året rundt i England, så hvorfor ikke her også??

Jeg tror det handler om å finne spotter der de henger, for så å finne dyp med riktig vanntemperatur. Jeg har en teori om at de foretrekker å oppholde seg i visse vanntemperaturer, og derfor kan virke fraværende på vinteren når vannet er kaldt på grunt vann, og om sommeren når vannet er varmt på grunt vann, men på høsten derimot er vanntemperaturen helt perfekt for at de kan gå inn noen ganger svært grunt.

Har forresten en you-tube video som er filmet av dykkere i skjærgården Fjell/kommune - akkurat der vi har fisket Havål i september, og der tok jeg min første. Ble en smule overrasket over videoen når det dukket opp frittsvømmende Havål midt på dagen på ca.10-15 meters dyp, og denne er filmet i mars/april. Så de er nok gjerne på plass på rett tid om våren også.

Det hele henger nok sammen med at vi ikke har satset målrettet året rundt (ikke meg bekjent ihvertfall). Og på noen av spottene kan det nok være vanskelig å nå ut på rett dyp fra land.

Tradisjonelt sett, så hører man hver høst at de går i teiner ifb. Hummer/krabbefiske - og det er også denne perioden folk stort sett har drevet sportsfiske etter Havål (Den relativt korte tiden vi har drevet med dette i Norge..).

* (1) De er på dyp lett tilgjengelige fra land (2) Ferskt agn er lett tilgjengelig.

Her må vi bare prøve oss frem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jepp, endelig tid til en liten tur i kveld.

Fikk prøvd ut en ny plass og det er alltid morro.

Første fisk på land ble en liten sypike. Det ble brukt relativt store kroker agnet med makrell og kamskjell. Utrolig hvordan de små tassene greier å hekte seg selv i store kroker.

Mistet så en fin fisk som kjørte loddet fast i mellom noen steiner. Fikk lirket loddet løst etter en stund men da var fisken dratt sin kos.

Så nappet det igjen på dypet og en Hågjel kom på land. Den fikk raskt slippe tilbake til sitt rette element.

Agnet opp igjen med samme stangen og klinte pullyen så langt ut jeg maktet...

Det gikk ikke lange tiden, fikk knapt strammet opp snøret så var det noe hissig i andre enden.

Opp kom en fin middagslange på 4700 gr.

Etter dette pakket jeg sammen. En kort men grei økt likevel.

Vindstille og "månelyst", ingen nedbør og grei temperatur - sjelden vare på denne tiden av året (ihvertfall slik det har vært den siste tiden) . :)

Registrerte mye smånapping stort sett hele tiden, så her skal jeg nok prøve igjen med mindre kroker og små agn for å se hva som lever uti denne bukta.

Virket som en fin sandslette et stykke ut, med innslag av grus lengre inne og så mye stein og fjell nærmere land. En økt på dagtid etter flatfisk burde være verdt forsøket her...

Jeg vet det er tatt Piggskate og Havål ikke så veldig langt fra plassen, så det burde være mulig å få kontakt med dem også.

111112Lange4700grRamsy003.jpg

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Årets siste tur unnagjort. 7 fisk kom på land.

B.l.a.Pigghå på 3400 gr. 2 Langer på 2-3 kg. 2 Knurr og en Sypike.

281212Piggh3400gr.jpg

Ble 600 fisk totalt i 2012.

Endelig! Da var den sinnssyke tellingen over og jeg kan oppsummere kystmeite-resultatene for 2012:

Bergylte: 6 (største 950 gr.)

Bergnebb: 6

Brosme: 9 (største 6340 gr.)

Brungylt: 1 (160 gr.)

Blåstål/Rødnebb: 25

Blålange:1 (2640 gr. ).

Dvergulke: 1

Gapeflyndre: 1

Gressgylt: 4

Grønngylt: 9

Havmus: 2 (største 2200 gr.)

Havål: 3 (største 8350 gr. / 8120 gr.)

Horngjel: 1

Hvitting: 42 (største 840 gr.)

Hyse 6: (største 2680 gr.)

Hågjel: 7

Knurr: 10

Lange: 17 (største 4700 gr.)

Lusuer: 3

Lyr: 41 (største 5420 gr.)

Makrell: 294

Sandflyndre: 8

Sei: 16 (Største 4300 kg).

Skrubbe: 1

Steinbit: 1 (1300 gr.)

Svartkutling: 11

Svarthå: 2

Sypike: 34

Tangkvabbe: 1

Torsk: 29 (største 9200 gr.)

Ulke (vanlig): 1

Øyepål: 7

Pigghå: 3 (3400 gr.)

Småflekket Rødhai: 1 (840 gr.).

Sum: 600

Høydepunkter!

* Blålange fra land! (Ny art 2012 - Dette var et mål jeg hadde satt meg for å klare i løpet av året, tro det eller ei!).

* Havmus specimen 2200 gr. (Ny art 2012).

* Pers på Havål 8350 gr.

* Småflekket Rødhai tatt nær Bergen. (Ny art 2012).

* Steinbit fra land i september. (ny art 2012).

En del andre nye arter og perser ble det jo også, samt mange fine og artige turer.

Så da var 2012 oppsummert og nye mål for 2013 må opp til vurdering. :)

En ting er ihvertfall sikkert, jeg gidder ikke å telle enhver fisk selv om det var morsomt å se resultatet til slutt.

Måtte 2013 bli et bra fiskeår. Håper på flere nye arter samt noen nye perser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.