Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig avklaring fra DN-Kunstig lys


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med en annet sak der en kjent og profillert tidligere politiker var involvert i en tv program, stilte jeg spørsmål om lovligheten ved å bruke kunstig lys til isfiske.

Som kjent og når det stilles spørmål om ulovligheter begått av profillerte mennesker , skjer ting fort :) Her kan dere lese svaret fra en representant hos DN som avklarer at bruk av kunstiglys til røye fiske er :

Tillat !

Limer svaret :

Vi har sjekket dette, og fiskemetoden er ikke ulovlig.

LOV 1992-05-15 nr 47: Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. sitt punkt om forbud mot ”Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.”, er ikke ment å ramme bruken av små knekklys eller tilsvarende. Dette er en gammel paragraf som er ment å ramme lysing etter fisk i mørket. Altså at du bruker sterke lyskilder for å lyse ned i vann/elv for å oppdage fisk.

Bruken av slike lokkelys er vanlig under isfiske, og i Direktoratet for Naturforvaltning ser de ikke på dette som noe problem.

– Vi har ingen ønske om å forfølge bruken av denne type små knekklys/lokkelys som du fester på sena, sier Stig Johansson i DN.

– Slik vi tolker loven er den ikke ment å ramme denne type lokkelys. Men vi ser at loven på dette punktet kan virke uklar, så vi vil presisere hvordan vi tolker bestemmelsen, og da vil det gå frem at denne typen små lokkelys er tillatt, sier Stig Johansson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

"LOV 1992-05-15 nr 47: Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. sitt punkt om forbud mot ”Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.”, er ikke ment å ramme bruken av små knekklys eller tilsvarende. Dette er en gammel paragraf som er ment å ramme lysing etter fisk i mørket. Altså at du bruker sterke lyskilder for å lyse ned i vann/elv for å oppdage fisk.

Bruken av slike lokkelys er vanlig under isfiske, og i Direktoratet for Naturforvaltning ser de ikke på dette som noe problem.

– Vi har ingen ønske om å forfølge bruken av denne type små knekklys/lokkelys som du fester på sena, sier Stig Johansson i DN.

– Slik vi tolker loven er den ikke ment å ramme denne type lokkelys. Men vi ser at loven på dette punktet kan virke uklar, så vi vil presisere hvordan vi tolker bestemmelsen, og da vil det gå frem at denne typen små lokkelys er tillatt, sier Stig Johansson."

Det var vel akkurat det jeg sa for etpar år siden. I beste fall brøt man loven, men ikke intensjonen med loven. Så lenge folk sjøl klarer å skille epler fra bananer er det ikke så farlig at DN ikke klarer det. Derfor brukte folk waterlight uten dårlig samvittighet. At folk i det hele tatt gadd å lage oppstyr rundt det sier vel sitt om sunt folkevett eller mangel på sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par generasjonsskifter kan det jo hende at til og med Norges Havfiske- og Gattkrokeforbund når samme konklusjon. I mellomtiden er det dette som gjelder: http://www.norgeshavfiskeforbund.no/doc//Forbundet/NHF%20Konkurranseregler%20vedtatt%20GF%205,mars%20(1).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Vet ikke hvem Gattkrokeforbundet er Herr SMS , men det andre er jeg med og styrer.

Jobber litt med den kunstig lys saken da jeg ikke ser vitsen i at vi IKKE kan bruke det.

Du må ikke ta det personlig , kjære venn : ) men mange av oss vet hva han mener . Heldigvis er du på plass nå og kan bidra ti fremdrift og forandringer . Tom vår gode venn som styrer SDFK sliter med å få gamlerever til å se annerledes på hverdagen.Han beundrer jeg :) Flere har forlatt forbundet og det er blitt vannskelig å rekrutere nye. Savner jeg miljøet ? JA !, men kommer ikke inn før det blir mer up to date og mer etisk !! Start med å innføre at all fisk kroket bak gjelene ikke skal telle for å unngå rykking ;)

Vet og har selv merket det "på kroppen" at det ikke er lett å forandre ting &tang i forbundet : Bare les referatene fra jeg begynte å "involvere meg" og hvordan jeg ble "mottatt" iht kunstiglys ( 2004 eller 2006 referater) . Det eneste som er blitt innført i ettertid som "nytt" var utakk til båtplassering ...Refferat 2006

Kunstiglys tok jeg opp for mange år siden : Nedstemt også!!

Kroking av fisk bak gjellene ble nedstemt , hovedsakelig av klubber nord for Ålesund !! På tide å spørre seg hvorfor "Gattkrokeforbund" eller Norsk Handikap Forbund blir brukt som nicknavn av flere og flerer når man nevner NHF?

Godt Nytt År forresten , vi treffes før eller senere :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde ikke det heller 😊, men er en grunn til jeg sitter der.

Mye nytt har skjedd og fiske reglene er helt andreledes nå.

Vi ser på reglene og prøver å nærme oss noe som er en blanding NHF regler og EFSA regler.

MEN alle ser ikke dette arts fiske som noe i det hele tatt, så hva enkelte sjeler i dette miljøet kaller "oss" er ganske likegyldig. Jeg driver jo med "alt" og det gir meg bare mer kunnskap på fiske.

De bør prøve å være med å se hva det er blitt til, sosialt til tusen og enormt med fiske opplevelser på mange av landets beste steder. Noen steder skjer jo litt "grov" og uryddig fisking men det meste er nå luket vekk pga akkurat de nye reglene og at minstemål nå er lovbestemt.

pluss at steder der festivaler holdes tilpasses nå mer og mer etter hva som er å fiske på, mer og mer artsfiske og max antall enn kilofiske. Vil nesten påstå at det skjer mer jalla fisking på privaten til tider enn under NHFs fiske festivaler. Så om noen lurer på hva vi egentlig driver med. Eller om noen synes Gattforbundet eller Norges handikap forbund driver med noe tull så ta kontakt med meg så skal jeg villig svare og fortelle.

Og ja det er en stund siden våre veier har krysset, men jeg er her jeg. 😀. Må vel en tur ned til degdårr få meg en STOR blåkjeft og skjeggtorsk.

Godt nytt år tilbake

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roter jo litt i dette jeg og, men må ærlig si at jeg ikke har sett det store behovet for lys i annen form en slanger og annet en får tak i av bra kvalitet. Det lyser så det holder og lenge. Men er heller ikke i mot at eks esca blir lov. Jeg har brukt og bruker begge deler på privatfiske, men har ikke hatt noen voldsomme forskjeller med og uten kunstig lys i sjøen(esca) der jeg kan si at dette har utfisket annen redskap, men bruker mye lopez slanger og andre duppeditter med lys..selvfølgelig gir ikke dette blinkeffekten dog.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enig i det meste , selv om det kan ta tid å forandre hverdagen. Sportsfiske er med på tross alt for å bygge bruer mellom oss alle sammen som er lidenskapelig opptatt , ikke murer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av slengbemerningene som kommer får en tåle.. Selvfølgelig så finnes det ting som ikke er bra! Men det er mye som også er bra, og det er stor varasjon i fiske og fiske konkkuranser, og ikke minst typer fiske. Det er stor forskjell på klubbene også. Og ikke minst hva klubbene gjør. Så får man svelge at noen har et litt annet syn enn andre i et demokratisk forbund. Men som alltid er det lettest å stå på sidelinjen og kritisere. ;) merkelig at det det er bare nhf fiskere som kroker en fisk i ny og ne utenfor kjeften. Faktisk hendte noen ganger for meg også føre jeg ble med i en klubb tilknyttet nhf at jeg kroket en fisk dessverre... ;) så får jeg godta med at min klubb har noen av de bedre artsfiskerne, og er kreative på å teste nye ting og dele dette. Og at vi nesten på to år har dobblet vårt antall medlemmer :) det kan jeg leve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av slengbemerningene som kommer får en tåle.. Selvfølgelig så finnes det ting som ikke er bra! Men det er mye som også er bra, og det er stor varasjon i fiske og fiske konkkuranser, og ikke minst typer fiske. Det er stor forskjell på klubbene også. Og ikke minst hva klubbene gjør. Så får man svelge at noen har et litt annet syn enn andre i et demokratisk forbund. Men som alltid er det lettest å stå på sidelinjen og kritisere. ;) merkelig at det det er bare nhf fiskere som kroker en fisk i ny og ne utenfor kjeften. Faktisk hendte noen ganger for meg også føre jeg ble med i en klubb tilknyttet nhf at jeg kroket en fisk dessverre... ;) så får jeg godta med at min klubb har noen av de bedre artsfiskerne, og er kreative på å teste nye ting og dele dette. Og at vi nesten på to år har dobblet vårt antall medlemmer :) det kan jeg leve med...

Dere i Oslo og flere andre klubber gjør en flott jobb, og det tar jeg meg av kapsen for :) Det er fortsettelsen i resten av landet jeg gleder meg og ser frem til :)

@ J. Olav : Du ka få til rekord av de artene du ønsker på vår side av landet., men Are blir også med. Konkurranse er konkurranse ( det skjerper alle som er med ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere i Oslo og flere andre klubber gjør en flott jobb, og det tar jeg meg av kapsen for :) Det er fortsettelsen i resten av landet jeg gleder meg og ser frem til :)

@ J. Olav : Du ka få til rekord av de artene du ønsker på vår side av landet., men Are blir også med. Konkurranse er konkurranse ( det skjerper alle som er med ) :)

Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.