Gå til innhold
Fiskersiden

Her går fiskerne i garnet


Oz
 Share

Recommended Posts

Flott jobbet !! Ser frem til den dagen all fast redskap kun tillates brukt av yrkesfiskere og til en vis avstand fra kysten. Da eliminerer man rovfiskere og alle som er ute etter sjøørret .også...For å ikke snakke om all sjøfugl og pattedyr som drukner i garna . Sett mange døde fugleunger i reir da foreldrene har slutet sine dager i garn...

Tenk hvor mye ressurser man kan frigjøre om slik forbudt innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kalle de gutta her blir vel litt drøyt. mer kommersielle aktører spør du meg. bøtene skulle vært strengere. hva med å ta beslag i båten i en litt lengre periode?

tror det er en del av disse halvkommersielle garnfiskerne som noen ganger glemmer garnene sine også. har satt wobblerne i spøkelsesgarn et par ganger den siste tida og det er ikke akkurat moro. og temmelig unødvendig. er mye fisk som går i sånne spøkelsesgarn og dør. er vel ikke akkurat det man trenger i oslofjorden(ikke andre plasser heller forsåvidt) for tida?

friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke matauk til egen husholdning. Disse fisker sannsynligvis for å selge fisken svart. Hvis noen skulle komme borti sånne, så finnes det en annen vei å stoppe de på. I henhold til en lov som heter råfiskloven så skal all omsetning av fisk skje gjennom sagslag der det er etablert slikt. Fra svenskegrensa til lista så er det skagerakfisk som har salgsretten. Det er bare å finne ut hvem det er, og kontakte dem, så tar de affære og anmelder dem. Skagerakfisk er svært hissige på denne typen omsetning, og tillater kun kaisalg fra noen få mindre båter i sitt område. Forøvrig er jeg ikke helt enig i at all bruk av faststående redskap burde forbys. men en mere lokal tilpasning hadde vært på sin plass, og redusering av garnmengdene til kanskje 50 m eller deromkring. Det ville gitt fritidsfiskere og hyttefolk mulighet til å få en fiskemiddag, samtidig som det ville stoppe disse som selger svart. Det er alt for mange av dem rundt Oslofjorden, og de er sannsynligvis et mye større problem enn de etablerte yrkesfiskerne. Man trenger ikke garnhaler for å trekke to-tre garn. Ser noen slike båter så gå dem litt etter i sømmene, sannsynligvis så driver de med denne geskjeften

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kalle de gutta her blir vel litt drøyt. mer kommersielle aktører spør du meg. bøtene skulle vært strengere. hva med å ta beslag i båten i en litt lengre periode?

tror det er en del av disse halvkommersielle garnfiskerne som noen ganger glemmer garnene sine også. har satt wobblerne i spøkelsesgarn et par ganger den siste tida og det er ikke akkurat moro. og temmelig unødvendig. er mye fisk som går i sånne spøkelsesgarn og dør. er vel ikke akkurat det man trenger i oslofjorden(ikke andre plasser heller forsåvidt) for tida?

friluftsfjorden!!

så ikke dette innlegget da jeg skrev mitt. det du har vært borti er ikke gjenglemte spøkelsesgarn, men ulovlige garn som er satt uten ile for ikke å bli oppdaget. De setter bare et flytetau med noen steiner på her og der i enden, og dregger det opp. Dette er ikke noe problem med dagens billige gps-er.

Jeg har sendt en mail til skagerakfisk med spørsmål om de er interressert o opplysninger om svart salg, og kommer tilbake med opplysninger om dette når jeg får svar

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Vi tar gjerne mot informasjon om ulovlig omsetning og skal følge det opp så langt vi kan. Når det gjelder ulovlig redskap i sjøen kan Fiskeridir`s oppsynsbåt og ikke minst den indre kystvakt bli tipset. Jeg sender kopi av denne e-post til rette vedkommende.

Vennlig hilsen

Jørn Lian

Skagerakfisk SA

Hei

Jeg sender denne mailen for å spørre om skagerakfisk er interressert i å få inn rapporter om salg av fisk fra hobbyfiskere som selger svart. Jeg har tidligere vært yrkesfisker selv, så det er derfor jeg kjenner til lover som råfiskloven. Pr i dag har jeg fiske som hobby, og er medlem av et stort nettforum for sportsfiskere der medlemmene er opptatt av at ting går lovlig for seg. Disse svartfiskerne gjør også stor skade på bestandene av sjøfugl, og sjøørretstammen rundt oslofjorden, da de som regel setter garn inne i skjærgården og veldig grunt, ofte ulovlig grunt.en anmeldelse ville veie mye mer om den kom fra dere enn fra en privatperson, så om dere i sf har evt en kontaktperson som kan nåes med en mail eller en tlf så hadde det vært fint. jeg kan formidle dette på vårt forum, fiskersiden.no, slik at medlemmene kan bruke det. forumet består av ca 8000 medl, mange av dem i østlandsområdet. Jeg er ikke ute etter å være noen "angiver" men med presset som holder på å bygge seg opp mot de etablerte yrkesfiskerne så kunne det kanskje være en ide å se litt på disse fritidsfiskerne. Det er ganske mange av dem. og jeg tror de er kanskje den største enkeltårsaken til svikten i fiskebestandene i Oslofjorden. På forhånd takk

Epost til skagerakfisk firmapost@skagerakfisk.no

eposten ble også videresendt til kystvakten ved jørgen Bjørnset, fiskoff@kystvakten.no

Disse kan kontaktes på disse adressene hvis det blir observert ulovlig fiske eller ulovlig omsetning av fisk.

I Skagerakfisk sitt område skal all omsetning i hoverregel foregå fra godkjente utsalgssteder som butikker, fiskebiler, båter med godkjenning e.l.

Hvis det selges fra båt, så sjekk at båten har korrekt registreringsnummer. Dette skal være synlig fra begge sider. og består av en eller to bokstaver for fylke, et nummer på ett til tre tall og en eller to bokstaver for kommune. Eks VF99H (vestfold 99 horten)

Det foregår også lovlig salg fra uregistrerte båter som har tillatelse, men desse fisker ikke selv, de kjøper fisken og videreselger på samme måte som fiskebiler. Rundt oslofjorden er det stort sett bare reker som selges på denne måten, og disse ligger normalt ikke ved ei bortgjemt kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.