Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano - Tips&Triks Samletråd


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Forslag er å lage en samletråd for tips og triks til Shimano fiskeutstyr.

Foreslår at vi prøver å holde diskusjoner, spesiellt off-topic til ett mininmum. Kjør gjerne diskusjoner, men i egne tråder og legg inn link her. Dette vil gjøre tråden mer oversiktlig og søkbar.

Starter opp med denne fra Shimano Europe. Tec-Support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger fremdeles tips for å bli kvitt kaffekvern lyden på tre av snellene mine;

Stradic 4000 FI

Twinpower 2500 FC

Super GT R-B 4000

Lyden kommer bare 'uansett' på alle mine Shimano sneller (vanlig haspel - ikke baitrunnere) etter et års tid i bruk. Stradicen har jeg hatt inne hos Kenneth (Elbe) to ganger, men lyden forsvinner ikke!

Noen som har peil? Er rimelig lei av den pokkers lyden, og det er ikke den vanlige braidlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Rage: Lyden du refererer til tror jeg at jeg kjenner til. Jeg opplevde det samme på en SuperX GT.

Den kan svare seg fra en svak bend i spoleakselen som gjør at man får ekstra press/vinkling på drev/tannhjul/foringer.

En slik bend kan gi resultat at det presser vekk olje og fett fra flere områder videre inn i snella som da tilslutt lager denne lyden.

Men dette vil ofte også kunne måles med kast i spolen som ikke er tilstede hos ett uskadd produkt. Vaskelig å definere om man ikke har en tilsvarende snelle å sammenligne med.

En slik bend kan være resultat av slag på spolen.

Prøv å holde sammenbrettet papir mellom spolehus og kropp og se om papiret "tar" noen steder når du sveiver rundt. Kjør en full syklus på akselens hele lengde. Prøv både med belastning på snøre og uten.

En slik analyse, eller andre som måtte komme i tråden, kan jo være noe å ta med tilbake i en ny henvendelse til "Snelledoktorn" ?

@Potemkin: Godt råd. Dette kan også gjelde for tips om mulige "systemfeil" på eksisterende og nye Shimanoprodukter.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den kaffekvernteorien er tilfellet på min nyinnkjøpte shimano aernos 1000fa. Knarren er litt av og på, ujevn. Merker ikke dette når man drar snøre fort av spolen, men når man gjør det sakte høres det på begge spolene. bremsen kan også merkes noe ujevn. Jeg hører også denne kaffekvernlyden. skal gå å høre i butikken så snart som mulig angående dette.

Et annet problem med shimanosneller som sikkert fler har opplevd:

var å fiska i regnet med en shimano exage 1000fb som var ny innkjøpt for et par år siden. plutselig var ikke knarren der lenger. en halvtime senere hadde jeg byttet spole og det samme skjedde med den. Det var den tappen som er inne i spolen som hadde knekt. på begge to...

det hører med til historien at den snella, med untak av det beskrevet over, fungerer helt fint i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rage: Om du ikke har behov for snellene på noen dager, så kan jeg godt gå over de nå som jeg har litt bedre tid. Bare å si ifra i så fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler over disk skal vel godt gjøres å finne.... Du har alternativene i å å finne ut delenummer og bestille de via en forhandler, eller som er betydelig lettere - send snella inn til ElbeNormark for service/reparasjon. Merk pakken med "Snelledoktorn" og legg ved en liten beskrivelse om hva som er feil og hva du ønsker gjort. Legg ved fullt navn,kontaktinfo og returadresse.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har i den siste tiden slitt med at snellasveiva blir tung i tide og utide, ofte samtidig med at den begynner å "kværne". Har åpnet snella flere ganger, rengjort, oljet og fettet der jeg trodde det var nødvendig. Det fungerer et par dager med bruk, men så er det tilbake til sitt gamle igjen. Ser ikke ut til at tannhjul er slitt eller noe er skeivt, alt ser med andre ord så godt som nytt ut innvendig. Det er lett å merke at det er noe internt som svikter når den blir tung.

Har kommet til at jeg sannsynligvis er ubrukelig på oljing og fetting, så hadde vært veldig greit med en detaljert forklaring på hvor jeg skal ha olje og hvor jeg skal ha fett.

Snella er en Shimano Exage 2500FB, kjøpt for cirka to og et halvt år siden. Vet jeg har vært dårlig til å vedlikeholde den, men dette er det nå slutt på. Håper bare jeg kan komme til bunns i dette, sånn at jeg slipper å kjøpe ny... hadde helst tenkt å bruke penger på et fluesett neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du den snella for godt under tusenlappen, så noen stor investering er ny snelle neppe. Men ved kraftige belastninger kan man oppleve at akslingen blir bøyd, og det er ikke rare bøyen som skal til før det merkes.

Når det gjelder olje vs fett er vel det vanlige å bruke fett på tannhjul og drev og olje på resten. Ikke overdriv! Kenneth Herland anbefaler en fettmengde på størrelse med et riskorn. Når det gjelder olje er etpar dråper nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt samme "kaffekvernlyder", Rage beskriver, på Exagen og Twinpoweren min. Hadde Twinpoweren og en Citica inne på service for en stund tilbake. De kom tilbake i samme forfatning som da jeg sendte dem inn, bortsett fra litt olje på utsiden. Rimelig håpløst. Tror jeg sender dem til Banjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et nytt forsøk på å olje og "fette" og fulgte den glimrende tråden "Overhaling av haspel" som ligger her på forumet et sted. Eneste er at jeg manglet bremsefett... men siden jeg allerede hadde åpnet den og fjernet det gamle fettet måtte jeg bare bruke det samme fettet som jeg brukte ellers på snella. Virker ikke som noe problem inntil videre, kan jo tenkes at den ikke bremser like godt - men med min fiskelykke er det ikke fare for noe stort beist på kroken med det første. :P

Uansett, etter et par tre dagers iherdig bruk har den virket fint, kanskje jeg fikk retta på feilen til slutt likevel. Vi får se... men i mellomtida passe jeg på å ha med meg en reservesnelle. Er ikke 100% safe enda føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt samme "kaffekvernlyder", Rage beskriver, på Exagen og Twinpoweren min. Hadde Twinpoweren og en Citica inne på service for en stund tilbake. De kom tilbake i samme forfatning som da jeg sendte dem inn, bortsett fra litt olje på utsiden. Rimelig håpløst. Tror jeg sender dem til Banjon.

Tror feilen kommer av skjev spoleaksel.. vet ikke om det er bare bare og bytte akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de litt dyrere snellene er det utrolig tighte toleranser, og som regel er det brukt shims for å få drivverket nøyaktig tilpasset. Antallet shims kan variere fra snelle til snelle, og det kan være et annet antall shims på din snelle i forhold til det som vises på skjema. Så det lønner seg å gå pinlig nøyaktig frem, og legge alle deler i system på benken, og i den rekkefølgen de er montert. Det skader heller ikke å ta bilder underveis, med god nok oppløsning til at man ser hvor mange shims som sitter her og der, i tilfelle rottefelle.

Det kan lønne seg å begynne med en billig-snelle, og ikke gå rett på Stella'en/TP'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.