Gå til innhold
Fiskersiden

Fekk oransje fisk


 Share

Recommended Posts

Stadig mye fremmedfrykt ute å går når det gjelder nye arter.

Denne havforskeren holder seg heller ikke for god til å komme med følgende påstand;

" På Austlandet har ein sort som heiter solabbor teke over mange vatn."

En ganske drøy påstand.Solabbor er påvist i noen få dammer.

I Einedammen hvor den først ble påvist er den muligens helt borte.Sannsynligvis utkonkurrert av

tusentals sørv.Såvidt jeg vet finnes det bare en dam hvor solabboren muligens er i flertall.I de

få andre lokalitetene den er påvist,er den en sjeldenhet.

Denne havforskeren bidrar til å skape unødig fremmedfrykt, ved å fremsette påstander som

ikke er i nærheten av virkligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig mye fremmedfrykt ute å går når det gjelder nye arter.

Denne havforskeren holder seg heller ikke for god til å komme med følgende påstand;

" På Austlandet har ein sort som heiter solabbor teke over mange vatn."

En ganske drøy påstand.Solabbor er påvist i noen få dammer.

I Einedammen hvor den først ble påvist er den muligens helt borte.Sannsynligvis utkonkurrert av

tusentals sørv.Såvidt jeg vet finnes det bare en dam hvor solabboren muligens er i flertall.I de

få andre lokalitetene den er påvist,er den en sjeldenhet.

Denne havforskeren bidrar til å skape unødig fremmedfrykt, ved å fremsette påstander som

ikke er i nærheten av virkligheten.

"Denne havforskeren" har nok meir peiling enn dei fleste her på forumet og han er her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikke tar ikke noe som helst? De kan virke tøffe i store stimer, men når de går i mindre grupper er de utrolig nervøse og skvetne.

De står stortsett i nærheten av 'strandsonen' hvor vannet er varmest. De er helt passive i mørket og er lette bytter for rovfisk.

Skulle gjerne hatt en utdypning av "tar over vann" - noen som kan fylle inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Denne havforskeren" har nok meir peiling enn dei fleste her på forumet og han er her også...

jo da, det er vel ingen som betviler kompetansen til Bjelland. Og det generelle som ligger i hans uttalelser er vel også de fleste i. Men en forsker som skal uttale seg i en slik sak, går på stram line. Det er fort gjort å ta for sterkt i, si ting som er mildt sagt upresise, og da blir man lett "arrestert", for å si det slik, og lett beskyldt for å drive skremselspropaganda.

Det er en uting at akvarieeiere tømmer sine koikarper eller gullfisk i nærmeste tjern, og GENERELT er dette en økologisk risikosport, selv om karper og gullfisk neppe er de farligste artene å sette ut. Disse koikarpene representerer neppe noe problem i praksis. Karpe er jo nå tatt ut av den såkalte svartelista og er jo således erkjent som en etablert art i norsk natur. Parallellen til solabbor er relevant på et generelt grunnlag, men i praksis er heller ikke bildet så svart som Bjelland later til å tro. For solabbor fins som man er inne på heldigvis foreløpig kun i noen få dammer, og etter en eksplosjon i starten ser det altså ut til at arten har gått endel tilbake. Heller ikke det spesielt overraskende. Og det burde kanskje en forsker få med seg dersom han skal bruke denne arten som et eksempel?

Skulle gjerne hatt en utdypning av "tar over vann" - noen som kan fylle inn?

he he, det betyr vel at man mener at arten blir totalt dominant i vannet og fortrenger de andre artene. Men det er vel ikke tilfelle med noen av solabborlokalitetene så langt, selv om vi altså opplevde et sterkt oppsving i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, det betyr vel at man mener at arten blir totalt dominant i vannet og fortrenger de andre artene. Men det er vel ikke tilfelle med noen av solabborlokalitetene så langt, selv om vi altså opplevde et sterkt oppsving i starten?

Jeg var i en av "solabbordammene" sist sommer og fotograferte, og da var det svært få solabbor der hvis en sammenlikner med noen år før da jeg nærmest svømte i en konstant stim av denne fisken. Jeg hadde faktisk problemer med å finne solabbor å fotografere.

Slik så det ut da bestanden var på topp

rsv081cd058.jpg

men sånn er det altså ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var en av dammene i Asker en "hotspot" for solabbor, men når jeg besøkte denne dammen sist sommer og i våres fikk jeg bare sørv. Så også der virker det som om bestanden har "regulert seg selv". Nå fisker jeg ikke lenge av gangen i denne dammen, målet er agnfisk og de kommer fort på land, men med tanke på at solabboren dominerte i bøtten min for bare tre år siden må det ha skjedd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name='Helge S' timestamp='1340226129' post='701258']

"Denne havforskeren" har nok meir peiling enn dei fleste her på forumet og han er her også...

[/b]

Her stoler jeg mer på lokale fiskere og andre folk på forumet her.

Som det fremgår av innleggene her av folk som har både dykket og fisket i disse dammene den siste tiden,

er solabboren i disse dammene enten helt borte eller har gått sterkt tilbake.

Det stemmer også med hva lokale fiskere forteller.

Så skremselspropagandaen i tilknytning til denne koien har ingen rot i norsk virklighet.

De artene vi har fått inn så langt har ikke skapt noen problemer,men det betyr selvfølgelig ikke at

vi ikke skal være på vakt mot at det kan komme andre arter som kan skape større problemer enn de vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vil ikke noe mer legitimt å sette ut ikke tilhørende arter i norsk fauna om noen forsvinner i gjen...

Enig - man skal ikke la være å ha respekt for dette selv om det tydeligvis ofte går bra.

Som Piscator er inne på er det muligens lett å ta munnen for full - men det betyr ikke at det er greit å sette ut Koi eller annet i norske vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei på ingen måte.Men det var heller ikke det som var poenget.

Utgangspunktet var en påstand om at en art har tatt over mange vann på østlandet.

Dette er en påstand det ikke finnes noen dekning for.

Basert på Rudolfs bilde over er det ikke så lenge siden det var veldig nær ved å stemme ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på Rudolfs bilde over er det ikke så lenge siden det var veldig nær ved å stemme ihvertfall....

Det var også det jeg skrev i mitt innlegg, at det gjaldt kun dette ene vannet.

Havforskerens påstand var at mange vann på østlandet er tatt over av denne innførte arten.

Situasjonen i disse dammene nå i 2012 ,gir ingen dekning for en slik påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stoler jeg mer på lokale fiskere og andre folk på forumet her.

Som det fremgår av innleggene her av folk som har både dykket og fisket i disse dammene den siste tiden,

er solabboren i disse dammene enten helt borte eller har gått sterkt tilbake.

Det stemmer også med hva lokale fiskere forteller.

Så skremselspropagandaen i tilknytning til denne koien har ingen rot i norsk virklighet.

De artene vi har fått inn så langt har ikke skapt noen problemer,men det betyr selvfølgelig ikke at

vi ikke skal være på vakt mot at det kan komme andre arter som kan skape større problemer enn de vi har nå.

Dette var kun for info fra mi side. Legger meg ikkje opp i denne diskusjonen da eg ikkje kjenner nok til karpefisk og deiras oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karper (som koi er) får ikke levedyktig avkom helt uten videre, så at det brått blir tusenvis skjer ikke.

Solabboren derimot klarer tydelig å få levedyktig avkom til en viss grad i Norge, men solabboren klarer ikke harde vintre og oksygenfattig vann..

De er i tillegg lette bytter for rovfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vil ikke noe mer legitimt å sette ut ikke tilhørende arter i norsk fauna om noen forsvinner i gjen...

naturligvis ikke, som jeg skrev gjelder det generelle prinsippet om at man ikke bør spre arter. Ulovlig er det også. Men i denne saken var ikke poenget å legitimere utsetting av fisk. Det er å snu saken på hodet. Saken her er at når man skal argumentere mot utsetting av fisk må man passe seg så man ikke jukser med fakta, eller tar munnen for full som noen her skriver. Dette mener jeg må være et ufravikelig prinsipp. Å jukse med fakta undergraver jo egentlig bare saken. For hvis man ikke klarer å argumentere for sitt syn ved å holde seg STRENGT til fakta, da gir man vel heller et inntrykk av at man har en dårlig sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.