Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skal man servere fisken når den har spisevegring?


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Jeg var og fisket under en bro i forgårs, og opplevde at det var rimelig dødt. Det som fikk meg til å stusse var at jeg sent på kvelden så fisken rett nedfor bropilaren. Det var veldig mye fisk, fra småsei på 15cm til stor lyr og grov torsk, men de var tydeligvis ikke sulten. Jeg hadde kastet litt ut med reke og makrell (tatt på samme turen) tidligere på kvelden med kun 1 småsei som resultat. Når jeg nå kunne se fisken prøvde jeg å slippe kroken rett ned med begge typer agn, men det var kun de minste seiene som viste interesse. De største seiene, lyrene og torskene var bortpå og snuste, men de gadd ikke prøvesmake.

Etterhvert gikk jeg litt sur og kastet alle rekene og makrellen i passe porsjonstørrelser ut til fisken, men som tildligere var det kun de minste seiene som var interessert...

Hva i all verden skal man finne på når all fisken i nærområdet lider av spisevegring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jigg kan funke.

Ved bropillarer står ofte fisken og venter på å passere. (gudene vet hva det er de venter på), og er ikke i matfokus.

To ting funker ganske ofte (bortsett fra jiggen):

Dunk fisken i hodet med blysøkke til den er skikkelig forbannet, da tar den hva som helst, eller legg en krok med lite agn på og ingen vekt slik at det driver forbi fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at man kan tirre de store rovfiskene der ved å få jiggen til å oppføre seg en skada byttefisk. eller kanskje bruke en av småseiene rigga å et jigghode(fireballstil) og bevege agnet rolig med noen urasjonelle bevegelser innimellom. poenget er å få agnet til å skille seg ut som et lett bytte i forhold til alle de andre friske byttefiskene(småseien). høres ut som et spennende sted å titte med polaroidbriller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: Jeg har opplevd det samme som deg flere ganger, men det er stort sett kun på denne tiden av året. Fisken er der, men virker daff og sløv til tider (dårlig almentilstand på fisken/heteslag/solstikk you name it)... Jeg liker ikke denne tiden av året FY-FY!! (Fiskemessig altså, sett fra en sportsfiskers perspektiv)... Prøv det samme høst/vinter - fisken er mer på hugget, det er klarere i vannet (bedre sikt) og på nattfiske; Bruk en kraftig hodelykt. Har lugget opp noen fine fisk på denne metoden.

Tok en 5 kg. Torsk på denne metoden nå i høst på en liten bortgjemt og temmelig hemmelig kai, langt langt inne i et av Vestlandets fjordsystemer :rolleyes2:

Gleder meg ehm.... Til september..... B) Da blir det mørkere og kaldere og mye kjekkere å være ute å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange gode innspill her, jeg likte spessielt den med kastenot ;) . Dette er en artig plass, med mange arter, så jeg håper på bedre fangster etter hvert. Foreløpig har jeg fått sei, torsk, hyse, lyr, makrell og lusuer.

Jeg har sett steinbitt svømme helt inne ved land, jeg har sett at det spretter mye laks der tidligere somre og at det har blitt tatt et par smålaks der. I tillegg er jo over 100m+ dybde tilgjengelig om jeg lærer meg å beherske surfstanga... Utfordringa er at det er mye fjell med varierende helning og mange steiner nedover (basert på det jeg ser inntil land), så jeg slet noen søkker og sluker forrige gang.

Endret av Spitzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det du opplevde er ikke noe ukjent fenomen. Fisken er rett og slett stappmett, og står i ro og fordøyer maten. Det er tre hovedtyper åte som forårsaker dette, lodde, småsild/brisling og tobis. Så sent på sommeren så er det sannsynligvis tobis eller småsild (bladsild) som er årsaken. Fisken, og spesielt torsken, kan bruke tre-fire dager på å fordøye maten når den har spist seg skikkelg mett på feit åte, og da tar den ikke til seg mat i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Cannonbang! Jeg ante ikke at fisken brukte så lang tid på å fordøye et stort måltid. Uheldigvis har det ikke vært mulig for meg å observere hva fisken spiser, men det at den er så mett må jo bety at det er godt med føde og stor sjanse for feit fisk senere på sommeren :) Jeg så forresten flere makrellstimer som forsynte seg grovt av noe 300m unna, på grunnere vann. Jeg antar i hvertfall at det var makrell, siden stimene gikk i sirkler. Det var også noen niser i området som forsynte seg med fisk (de var lenge borte hver gang de dykket), så det var mange ledd på næringskjeden som feitet seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.