Gå til innhold
Fiskersiden

C & R


Deetuben
 Share

Recommended Posts

Her var det mye spissfindigheter, og dersom, så hvis, så fremt i fall :)

De aller fleste kan ikke foreta C&R på en forsvarlig/etisk/ riktig måte. At noen "få" kan utføre dette riktig er vel og bra, men jeg er overbevist om at de aller fleste av de du treffer med stanga i hånda, ikke har peiling ,overhodet, på hvordan det skal utføres riktig. Med det som utgangspunkt er jeg helt for kvotebegrensning også på denne type av fiske.

Hvis alle hadde like gode kunnskaper om å kjøre bil som f.eks enkelte rallyførere kunne vi jo ha hattt høyere fartsgrenser. De fleste av oss er idioter i trafikken, derfor også begrensninger. Ikke skyter vi viltet i svime heller, for så å vekke det til live igjen, slik at vi kan få gleden av å skyte det på nytt.

C&R er en bra ting, jeg skjønner bare ikke hvorfor man må være så innmari for eller i mot. Sannheten ligger vel et sted midt i mellom, måtehold og fornuft begge veier?

Det at mange ikke behersker gjenutsetting på best mulig måte er et overkommelig problem. Det handler om opplysning og bevistgjøring, det er tross alt ikke "rocket sience" vi snakker om her...

Er enig i at polariseringa i debatten er unødvendig. Og at folk drar inn moral og dyreplageri er bare tullball. Det er ingen tjent med om man er ihuga "kill'em all" tilhenger, C/R- purist eller noe midt i mellom...

Jeg har vært på rendyrka C/R fiske utenlands men føler meg ikke som Dr. Mengele av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

at folk drar inn moral og dyreplageri er bare tullball. Det er ingen tjent med

og dette er kjernen i debatten. Enten er den leken med liv sportsfiske representerer dyreplageri eller så er det ikke det. Om man kakker fisken eller ikke forandrer i så fall ingenting. Hvis man mener det vi driver med er dyreplageri bør man heller forsøke å totalforby sportsfiske. For HVIS man mener sportsfiske er dyreplageri, hvordan klarer man i det hele tatt å drive med dette; å taue inn en fisk festet til krok? Jeg mener enn så lenge at dette ikke er dyreplageri, fordi "bevisene" i denne retningen er de mest overbevisende. Men hvis det kommer avgjørende bevis på det motsatte, da tror jeg at jeg vil være en av de første til å sette stengene i skapet for godt. C&R vil i så fall være helt irrelevant. Men vi er heldigvis langt unna der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mange ikke behersker gjenutsetting på best mulig måte er et overkommelig problem. Det handler om opplysning og bevistgjøring, det er tross alt ikke "rocket sience" vi snakker om her...

Tanken er god den, men jeg har ingen tro på at opplysning og bevisstgjøring vil ha noen særlig effekt. Holdningskampanjer har generellt liten virkning(selv om det sikkert finnes unntak). Man må ikke glemme at det er den gemene fiskeren, og ikke "ekspertene" her inne, som er problemet.

Jeg vil påstå at de fleste av våre petri brødre faller inn i minst en av følgende kategorier:

- Det skal svært lite til før "blodrusen" setter seg, og da forsvinner vettet.

- Ikke har de lært å fiske med rett utstyr

- De slurver med fangstrapporteringen

- Får de sjans, tar de mer enn kvota

- Får de sjans, fisker de med ulovlig utstyr

- Ikke vet de hvordan de skal ta vare på fangsten

- Natursvin uten like

- C&R har de null peiling på

- Irettesettelser/rettledning tåler de ikke

- Regler for vassdraget har de ikke satt seg inn i

- For mye alkohol, som gjør de til en fare for både seg selv og andre

- osv osv

Ingen ting av dette ønsker vi vel, og langt fra "rocket sience"?

Sikkert noen som ble fornærmet nå, men det er vel få av oss som med hånden på hjertet kan si at vi er engler i så måte.

Derfor har jeg ingen tro på holdningskampanjer. Hvis det hadde vært mulig kunne man jo arrangert kurs, og gitt deltagerne C&R sertifikat, og bare disse fikk lov til å bedrive C&R.

Min ydmyke påstand er at det er så mange "idioter", at strenge regler er nødvendig. Det som er synd, er jo at disse idiotene ødelegger for de som tar hobbyen sin seriøst.

Mulig at jeg helt har mistet troen på mennskeheten, det får så være. Stikk fingern i jorda, fisken er et mindreverdig dyr som mennesket kan behandle som det vil(i de flestes øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er litt pessimistisk på vegne av både forumbrukere og de som ikke leser så mye på nett om fiske, KjellArne. Jeg er selv så langt unna ekspert på laksefiske som du kan komme, fullstendig amatør, men inntil det motsatte er bevist tror jeg faktisk ikke gjenutsetting av laks vil være så mye vanskeligere enn f.eks. gjenutsetting av storlyr fra bratte og glatte svaberg i heftig sjø (forutsatt at man gjør forberedelsene nevnt tidligere i tråden med matte, og tripod om man er alene).

Min ydmyke påstand er at det er så mange "idioter", at strenge regler er nødvendig. Det som er synd, er jo at disse idiotene ødelegger for de som tar hobbyen sin seriøst.

Tror heller det må være lakseelver og laksefiske som fungerer som en magnet på "idioter"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis KjellArne har rett i sine pessimistiske antagelser, hva bør i så fall konklusjonene være? At man gir opp tanken på en mer vettug, faktabasert forvaltning av bestandene, eller å gi opp, og la idiotene styre butikken som det passer dem? Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at det at mange i dag ikke behersker C&R eller generelt har en lurvete fremferd langs bredden heller er et argument for et strengere forvaltningsregime. Er det en mennekserett å kunne fiske (laks) uten at samfunnet skal kunne stille krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R-tråder, det tar aldri slutt :-) Det er vel ikke C&R eller ei man bør diskutere i denne tråden. I ei lakseelv kan det ofte være enkelte plasser (vald) der man har nærmest et bonanzafiske i store perioder av sesongen. Masse laks samles på slike plasser pga. valdets beskaffenhet. Flere eksempler på det bl.a. I Gaula. Er det da riktig at et fåtall fiskere skal hale og dra i et ubegrenset antall laks og nærmest kjøre laks til bicepsen sprekker ! hvis man slipper uti 20 laks eller mere (helt vanlig) er ikke risikoen økende for hver laks man slipper ut. Det fiskes jo med all redskap, i Gaulfossen kun såkalt flue som de kaller det. Hvor mange laks vil krepere ? En laks sluppet ut har ikke 100% sjanse for overlevelse. Jo flere laks sluppet ut, jo flere vil jo garantert dø. Så når det er satt strenge kvoter på vanlige fiskere, er det da ikke rimelige at man også setter et tak på disse fanatikerne som skal ha mest mulig action for pengene som er hinsides all fornuft etter mitt syn ? Det meste er jo sagt generelt om c&r så dette er det vel ikke noen vits å diskutere igjen for ørtende gang. Jeg kan si det enkelt: hva er best av å drepe 4 laks over 80cm i sesongen som er årskvoten, enn å drepe samme antall (de største som er utvalgt) pluss slippe uti X antall laks ?

Nice try

Men du trodde vel ikke hakk i plata gjengen skulle ta det du skriver. 4600 innlegg hvorav mellom 2 og 3000 handler om c&r sier vel sitt.

Selv om du tar deg bryet med å prøve å forklare at dersom man setter ut 20 lakser og tar en er det overveiende sannsynlig at man faktisk dreper minst to lakser den dagen så trodde du vel ikke at hakk i plata gjengen skulle ønske å forholde seg til argumentasjonen. Neida det er tross alt bedre å sette ut 20 enn å drepe 20. At magemål også er en god forvaltning av fiskestammer er bare for fjernt til å bli vurdert.

Jeg var med i en del av disse debattene for en tid siden men gidder ikke lenger. Det setter bare i gang en rekke forummotorer som går på tomgang.

Søk på youtube på laksefiske og bruk en liten halvtime og se på lakser som er ihjelkjørte som lempes tilbake i elva, lakser som dras over stogg stein, løftes etter halen, ligger og slår på grus og sand mens en eller annen som er med i ett eller annet team (de kaller seg gjerne det) susser og vinker, løfter og kladder med laksen for så å sette den tilbake med et selvgodt glis (de er jo miljøvenner må vite). Og så kan forumfiskere bruke all sin tid til å bortforklare at det til stadighet flyter død laks i elva.

Unødig å si det men jeg støtter Sølvreven hundre prosent i dette. La det være limit også på C&R, selv om vi alle vet at pengeinteressene aldri kommer til å gå med på dette fordi det svekker interessen for de beste valdene.

Ellers så har jeg med stor glede lest rapportene fra ditt rekrutteringsarbeide. Slik det ser ut for tiden er det en forgubbing ute å går i lakseelvene så dette er viktig.

skitt fiske

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice try

Men du trodde vel ikke hakk i plata gjengen skulle ta det du skriver. 4600 innlegg hvorav mellom 2 og 3000 handler om c&r sier vel sitt.

Selv om du tar deg bryet med å prøve å forklare at dersom man setter ut 20 lakser og tar en er det overveiende sannsynlig at man faktisk dreper minst to lakser den dagen så trodde du vel ikke at hakk i plata gjengen skulle ønske å forholde seg til argumentasjonen. Neida det er tross alt bedre å sette ut 20 enn å drepe 20. At magemål også er en god forvaltning av fiskestammer er bare for fjernt til å bli vurdert.

Jeg var med i en del av disse debattene for en tid siden men gidder ikke lenger. Det setter bare i gang en rekke forummotorer som går på tomgang.

Søk på youtube på laksefiske og bruk en liten halvtime og se på lakser som er ihjelkjørte som lempes tilbake i elva, lakser som dras over stogg stein, løftes etter halen, ligger og slår på grus og sand mens en eller annen som er med i ett eller annet team (de kaller seg gjerne det) susser og vinker, løfter og kladder med laksen for så å sette den tilbake med et selvgodt glis (de er jo miljøvenner må vite). Og så kan forumfiskere bruke all sin tid til å bortforklare at det til stadighet flyter død laks i elva.

Unødig å si det men jeg støtter Sølvreven hundre prosent i dette. La det være limit også på C&R, selv om vi alle vet at pengeinteressene aldri kommer til å gå med på dette fordi det svekker interessen for de beste valdene.

Ellers så har jeg med stor glede lest rapportene fra ditt rekrutteringsarbeide. Slik det ser ut for tiden er det en forgubbing ute å går i lakseelvene så dette er viktig.

skitt fiske

bda

Er det rart det er krig i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du tar deg bryet med å prøve å forklare at dersom man setter ut 20 lakser og tar en er det overveiende sannsynlig at man faktisk dreper minst to lakser den dagen så trodde du vel ikke at hakk i plata gjengen skulle ønske å forholde seg til argumentasjonen.

Denne argumentasjonen holder ikke mål. En av tjue er et worst-case scenario (hvis man gjør ting riktig, noe som må være en forutsetning), en av 50 er mye nærmere sannheten i følge de undersøkelser som er gjort på temaet.

Neida det er tross alt bedre å sette ut 20 enn å drepe 20. At magemål også er en god forvaltning av fiskestammer er bare for fjernt til å bli vurdert.

kan det være særlig tvil? Som sagt, for bestanden er det bedre at en person får 100 laks og setter tilbake 99 enn at 100 fiskere får hver sin laks, der nesten alle blir kakket. Det burde være et enkelt regnestykke. Og det er ikke primært C&R fiskerne som mangler magamål. Det er jo ikke rent lite ironisk at kakkefiskerne - der mange av dem har bidratt til å svekke bestandene - plutselig begynner å snakke om magamål? (PS: Og dette er ikke spesielt rettet mot deg og sølvreven personlig, men denne retorikken finner vi nå i et ganske bredt lag av fordums kakkefiskere). Og for øvrig; hvor mange ganger opplever man de ekstreme tilstandene med å få tjue laks om dagen? EN gang i livet? Hvorfor skal man moralisere over at da enkelte vil gripe denne ene sjansen i livet til å ha litt ekstra lakseaction. Det er jo opplevelse og action vi tross alt har betalt for, ikke kjøtt.

Jeg var med i en del av disse debattene for en tid siden men gidder ikke lenger. Det setter bare i gang en rekke forummotorer som går på tomgang.

og hvem går på tomgang her? snakk om å møte seg sjøl i døra. som maritim skriver, det er ikke rart det er krig i verden.

Søk på youtube på laksefiske og bruk en liten halvtime og se på lakser som er ihjelkjørte som lempes tilbake i elva, lakser som dras over stogg stein, løftes etter halen, ligger og slår på grus og sand mens en eller annen som er med i ett eller annet team (de kaller seg gjerne det) susser og vinker, løfter og kladder med laksen for så å sette den tilbake med et selvgodt glis (de er jo miljøvenner må vite). Og så kan forumfiskere bruke all sin tid til å bortforklare at det til stadighet flyter død laks i elva.

Hvis det er slik at det stadig flyter død laks i elvene er det bekymringsverdig, men dette er da ikke noe argument mot C&R, heller et argument for at de som skal fiske laks bør ta seg et kurs i hvordan man behandler levende fisk på en forsvarlig måte. Dessuten tror jeg dette er en grov overdrivelse. Har aldri sett mengdre død laks flyte i noen av de elvene jeg har fisket i (Gaula og Stjørdalselva).

La det være limit også på C&R, selv om vi alle vet at pengeinteressene aldri kommer til å gå med på dette fordi det svekker interessen for de beste valdene.

og ja, så lenge det er forsvarlig for bestanden, og det viser all dokumentasjon at det er, er det helt OK at markedskreftene har sitt å si - om ikke alt - i forhold til hvordan fiskebestander skal forvaltes.

Ellers så har jeg med stor glede lest rapportene fra ditt rekrutteringsarbeide. Slik det ser ut for tiden er det en forgubbing ute å går i lakseelvene så dette er viktig.

og dette er vi helt enige i. Men hvorfor er det forgubbing mon tro? Hvor lett er det å slippe til på gode vald for en nybegynner med slunken lommebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det må være lakseelver og laksefiske som fungerer som en magnet på "idioter"...

:P Du har kanskje rett i det, men ingen av de forumbrukerne jeg har møtt har oppført seg slik i hvert fall.

Fiskere er fiskere. Noen oppfører seg og bedriver sin syssel på en slik måte at de fortjener en plass i himmelen, andre det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at det stadig flyter død laks i elvene er det bekymringsverdig, men dette er da ikke noe argument mot C&R, heller et argument for at de som skal fiske laks bør ta seg et kurs i hvordan man behandler levende fisk på en forsvarlig måte. Dessuten tror jeg dette er en grov overdrivelse. Har aldri sett mengdre død laks flyte i noen av de elvene jeg har fisket i (Gaula og Stjørdalselva).

De flyter lengre nede i elva ;)

Det er tydelige kulturforskjeller her. Selv synes jeg det er forferdelig å tenke på at denne vakre fisken dør unødig. Man kan jo diskutere hvem som har mest respekt for fisken - og liv generelt. Den som behandler fisken på en human måte, avliver den umiddelbart og utnytter den til god mat. Eller de som drar den på land opptil flere ganger til den kanskje ikke har mer bensin på tanken til å hevde revir på gyteplassen eller dør for å råtne på elvebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det er krig i verden?

En av grunnene til at det er krig i verden er jo fordi man ikke kan respektere andres synspunkter og ståsted .

I så måte er jo du med flere ett godt eksempel .

Du sier man ikke skal dra inn moral i en c/r debatt for det er bare tullball,sitat slutt .

Denne måten å argumentere på virker ikke akkurat tillitsvekkende heller .

For seriøse sportsfiskere bør det ligge en etikk/moral i bunn av handlingene som blir utført langs elven .(om dere overhode er langs elven da,for det kan ikke være mye så god tid dere har å sitte å plukke andres meninger sønder og sammen)

For min del handler det om en helhetlig opplevelse som bla innebærer å ikke være til sjenenanse for omgivelse ,dvs medfiskere,fisken og naturen .Kanskje mye å forvente at man skal bli møtt på samme måte i elva, men det handler jo i bunn og grunn om vanlig folkeskikk .

Ett forsiktig uttak av laks på bærekraftige bestander syntes jeg er helt ok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo diskutere hvem som har mest respekt for fisken - og liv generelt.

Man kan diskutere det, men bør man egentlig det?

Dyrevernere vil kunne hevde at det du driver med er rein dyreplaging. Du må ikke fiske storlaks for å overleve.. Har du nok omsorg for dine medskapninger i det animalske riket, kan du faktisk bli veganer. Tenk så høymoralsk du er da!

Skjønner ikke hvorfor man driver å hever den moralske pekefingeren hele tida. Dette kan kun slå tilbake på en selv.

En av grunnene til at det er krig i verden er jo fordi man ikke kan respektere andres synspunkter og ståsted .

............................................................................................................................................................................

(om dere overhode er langs elven da,for det kan ikke være mye så god tid dere har å sitte å plukke andres meninger sønder og sammen)

Snakker om å respektere sine mot-debatanter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dokker ut og fesk folkens :shifty: Inviterer hele bunten til fri guiding på valdet mitt. Ta en laks, slipp den uti eller ta den inn. Så kan vi grille den og kose oss med litt hvitvin og greier og levva livets glade dager. Og drikke litt konjakkersk og prate skit og høre på skrønene til Silver som aldri er sanne. Myttji likar enn å sitte her og gørrkjede seg gjennom sumaren hehe. Elva er nå full av laks, på tross av alle laksedødare. Men laksen regulerer seg selv, den tar ikke redskap og bra er nå det. 1-0 til laksen, det har alltid vært sånn. Og har all laksen tatt, ja da hadde vel elva vært tømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere det, men bør man egentlig det?

Ja. Fordi jeg tror ikke alle urbane sportsfiskere er klar over at det er liv de leker seg med.

Dyrevernere er er gruppe for seg og har også sin funksjon i verden. Jeg må ikke fiske storlaks for å overleve, men jeg må ha mat og en plass må den komme fra. Jeg må heller ikke ha pizza eller taco så da kan vi slutte å produser kjøttdeig ?

Kom dokker ut og fesk folkens :shifty: Inviterer hele bunten til fri guiding på valdet mitt. Ta en laks, slipp den uti eller ta den inn. Så kan vi grille den og kose oss med litt hvitvin og greier og levva livets glade dager. Og drikke litt konjakkersk og prate skit og høre på skrønene til Silver som aldri er sanne. Myttji likar enn å sitte her og gørrkjede seg gjennom sumaren hehe. Elva er nå full av laks, på tross av alle laksedødare. Men laksen regulerer seg selv, den tar ikke redskap og bra er nå det. 1-0 til laksen, det har alltid vært sånn. Og har all laksen tatt, ja da hadde vel elva vært tømt.

Vel talt, Silver. Tar deg på ordet og går ut i godværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dokker ut og fesk folkens :shifty: Inviterer hele bunten til fri guiding på valdet mitt. Ta en laks, slipp den uti eller ta den inn. Så kan vi grille den og kose oss med litt hvitvin og greier og levva livets glade dager. Og drikke litt konjakkersk og prate skit og høre på skrønene til Silver som aldri er sanne. Myttji likar enn å sitte her og gørrkjede seg gjennom sumaren hehe.

takk for invitasjon! Dette er jo kanskje det beste som har vært skrevet i tråden...!? :) Fersk nygrillet laks med hvitvin, og med en kaffe royal (kaffe og konjakk - til forskjell fra kaffe brutal som bare er konjakk) til dessert høres jo fristende ut. Og skitprat er jo alltid noe av det viktigste med enhver fisketur. Selv skal jeg oppover til femundstraktene sammen med en kamerat og hans tre fremadstormende og fiskesugne guttunger. Skal bli med som en slags guide/inspirator for de unge håpefulle. Så får vel vi voksne noen gode lattere, og forhåpentligvis får guttungene noen fisk å hive i steikepanna. Og får vi noen som er for store for panna, eller vi mot formodning får mer fisk enn vi klarer å spise opp, så settes de pent tilbake. Vi har med utstyr for forsvarlig C&R...! ;)

Det er tydelige kulturforskjeller her. Selv synes jeg det er forferdelig å tenke på at denne vakre fisken dør unødig. Man kan jo diskutere hvem som har mest respekt for fisken - og liv generelt. Den som behandler fisken på en human måte, avliver den umiddelbart og utnytter den til god mat. Eller de som drar den på land opptil flere ganger til den kanskje ikke har mer bensin på tanken til å hevde revir på gyteplassen eller dør for å råtne på elvebunnen.

nå er det vel knapt noen som får den samme laksen flere ganger. Og det fleste dedikerte C&R fiskere ønsker jo mest av alt at laksen skal klare seg, og de vet å gjøre det som skal til for å maksimere sjansene for dette. Og enten må man gjør dette, eller så må man avlive fisken så raskt og effektivt som mulig, og utnytte den gode maten laks tross alt er. Begge disse alternativene er like respektable, forutsatt at betanden tåler beskatningen. Derfor er det egentlig et blindspor i C&R debatten å forsøke å moralisere over C&R vs kakking som sådan. Begge deler må ses i forhold til bestandens situasjon. Og begge deler må ses i forhold til hvordan den utføres. At NOEN utfører en metode feil, er ikke et argument mot metoden, kun mot hvordan den praktiseres. Ja, noen C&R fiskere gjør dette på en uakseptabel måte. Dette er gjerne utrente fiskere, eller fiskere som helst ønsket å kakke fisken, men setter fisken tilbake bare fordi de er tvunget til det. Dette er meningsløst, sløsing med fin mat, og vitner om dårlig respekt for livet. Men mange dedikerte kakkere er også utrolig slurvete med hvordan de behandler fisken, både med tanke på utstyrsvalg, måten fisken kjøres på, og hvordan den landes. Tenk på hva som skjer dersom laksen mistes uti igjen, noe som kan skje når som helst i denne kjeden? Og mange av de dedikerte kakkerne er jo de samme fiskerne som er dårligere C&R fiskere (som sagt, de setter fisk tilbake bare fordi de må, ikke fordi de vil). Den dedikerte C&R fisker gjør alt - i alle ledd i prosessen - for at fisken ikke skal skades; valg av utstyr, hvordan fisken kjøres, hvordan den landes, hvordan den behandles på land, og hvordan den settes tilbake. Det faktiske resultatet er at laksen ikke skades og at den overlever. Da kan det også forsvares at man gjentatte ganger leker med fisk. Det er ihvertfall MYE bedre enn den slurvete leken med liv mange C&R-motstandere driver med.

Ja. Fordi jeg tror ikke alle urbane sportsfiskere er klar over at det er liv de leker seg med.

Dyrevernere er er gruppe for seg og har også sin funksjon i verden. Jeg må ikke fiske storlaks for å overleve, men jeg må ha mat og en plass må den komme fra. Jeg må heller ikke ha pizza eller taco så da kan vi slutte å produser kjøttdeig ?

men er alle rurale kakke-fiskere klar over at det er liv de leker med?

at man må ha mat er ikke noe argument for å drive med sportsfiske. Fisken kan vi skaffe på annet vis, hvis det er det om å gjøre. Og i forhold til matvareproduksjon, hvis ALLE skulle skaffe maten sin gjennom sportsfiske, hadde vi ødelagt de fleste ferskvannsbestander på kort tid. Dette er rett og slett ikke bærekraftig. Vi er for mange mennesker med for stort behov for mat i forhold til næringsproduksjonen i elv og vann. Den maten sportsfiskere får er en hyggelig bieffekt for de få privilegerte og interesserte, med knapt noen betydning for samfunnets ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg mener at om man virkelig ønsker at laksen skal overleve så legger man opp fisket og tilegner seg kunnskap om hvordan dette gjøres, men om man tilhører den gjengen som egentlig bare bryr seg om å skryte av hvor full fryseren er og setter himmel og jord i bevegelse for å få tak i flest mulig uten å dvele et sekund ved ordet "sportsfiske" så dauer de nok ja.

Dette med å kjøre laksen hardt og fort på land for så å sette den ut er stikk i strid med egen erfaring, har noen prøvd å behandle en laks på 10 kg som er full av sprut?

Min beskjedne erfaring er at et fisk som er utslitt ligger roligere på land og fjerning av krok samt annen behandling som skjellprøver etc går lettere om man har det rette utstyret.

Disse fiskene er tilpasset et sinnsykt miljø med rømming fra fiender, forsering av tunge elver og stryk, de tåler godt på bli kjørt på en normal måte uten å presse den for hardt inn.

La fisken få litt tid i strømmende vann så kommer den seg!

Er man i tvil om dette hvorfor ikke kontakte folk som har gjort dette mange ganger før og har erfaring i stedet for å finne opp kruttet på nytt igjen?

Er man faktiskt så glad i laksefiske som mange hevder så må man enkelt å greit legge om stilen hvis det ødelegger laksen! krokes det dypt som mange snakker om å bruk ei tank og klipp av og la kroken sitte, det skader mindre og mest sansynlig så skader det ikke laksen.

Der hvor jeg har fisket så brukte vi for det meste enkeltkroka fluer, sluker som feks den gamle "delfinsluken" som ikke kroker dypt, sluktyper som salamander og toby har en tendens til å kroke dypere pga gangen.

Vi fisket ikke med mark, men jeg har prøvet sirkelkrok og det funker meget bra om man klarer å vente.

Min erfaring er også at om man har is i magen så kroker ei enkel flue minst like godt som dobbel og treble.

Utstyret vi brukte var et badehåndkle i lomma/ veska, ei knipetang og skjellprøve utstyret lett tilgjengelig.

Planlegg fisket og om det er vanskelige forhold, bør det være to mann.

Er det vanskelig å få ut kroken så klipp den i biter i stedet for å røske å rive i fisken!

Jeg fikk på drømmefisken for 3 år siden i Juli, den herja med meg i 45 minutter og jeg nekta å slå den i hjel og ringte etter hjelp og vi fikk puttet den inn i en stamfisk pose, rodde den over elva tok skjellprøver og målte fisken, da lå fiske innpakka i et håndkle, med tildekkede øyer, absolutt utkjørt uten å røre på seg.

Vi lempa den opp i tanken hvor den stod på tvers pga str og den sleit med å holde seg rett og fløyt rundt.

10 minutter seinere så ankom vi gården og den var et helvete å få tak i, fullstendig gal og landet med et plask i karet og levde der til den leverte melke i oktober, da var den slanka seg ned til 14,8kg.

Kan en laks bli utsatt for mer stress en dette?

Forbred fiske, innse at C&R kommer for fult, tenk på at 1 kg hunnlaks produserer ca 1000 rogn, ta fram kalkulatoren!

Få gleden ved å slippe tilbake det objektet man snakker ustanselig om, bruker masse tid å penger på!!

Det du trenger, skikkelig god knipetang og et håndkle, ha det moro kjør fisken ut, la fisken komme seg til hektene så går dette bra.

Og skulle dette gå galt så har du prøvd og hadde du ikke prøvd så er det i hver fall ingen sjanse!!

Husk at det heter "sportsfiske"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er alle rurale kakke-fiskere klar over at det er liv de leker med?

Ja, jeg tror langt de fleste rurale sportsfiskere har et mer naturlig forhold til og en mer intuitiv forståelse av sammenhenger i naturen enn urbane.

Fant forresten en Interessant rapport om sjørøya: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2012/780.pdf

Det tyder på at elvebaserte bestander av sjørøye lider ved store lakse- og sjø ørret bestander. Altså at årsaken til at sjørøyebestanden er gått tilbake kan skyldes økning i lakse- og sjøørret bestandene. Dette kan skje når man fokuserer kun på en art og hegner om denne. Laksebestanden kan altså bli så stor at den både kan kollapse selv og samtidig fortrenge andre arter.

Det er altså skummelt når folk som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp skal drive forvaltning. Et annet eksempel er Mao Zedong som startet den berømte spurvekampanjen. Dvs prøvde å utrydde spurven for å beskyttet kornet. Kornavlingene økte de første årene, men så ble kornåkrene spist opp av insekter. Dette førte til hungersnød i Kina hvor 30 millioner mennesker døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror langt de fleste rurale sportsfiskere har et mer naturlig forhold til og en mer intuitiv forståelse av sammenhenger i naturen enn urbane.

Dette er en stereotyp negativ holdning bygget på myter. Jeg har vokst opp på bygda, og levd mit voksne liv i byen. Jeg kan forsikre om at tullinger finner du over alt, om noe, vil jeg si at bygdefolk oftere har en nonsjolant holdning til å kaste søppel fra seg. Jeg har observert slette holdninger til krøking av fisk, juks med kvoter, tjuvfiske og tjuvjakt.

Så det må være ei spess "snill" bygd du bor i, som har fått et så romantisk intrykk av bygdefolks holninger til naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror langt de fleste rurale sportsfiskere har et mer naturlig forhold til og en mer intuitiv forståelse av sammenhenger i naturen enn urbane.

Fant forresten en Interessant rapport om sjørøya: http://www.nina.no/a...rt/2012/780.pdf

Det tyder på at elvebaserte bestander av sjørøye lider ved store lakse- og sjø ørret bestander. Altså at årsaken til at sjørøyebestanden er gått tilbake kan skyldes økning i lakse- og sjøørret bestandene. Dette kan skje når man fokuserer kun på en art og hegner om denne. Laksebestanden kan altså bli så stor at den både kan kollapse selv og samtidig fortrenge andre arter.

Det er altså skummelt når folk som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp skal drive forvaltning. Et annet eksempel er Mao Zedong som startet den berømte spurvekampanjen. Dvs prøvde å utrydde spurven for å beskyttet kornet. Kornavlingene økte de første årene, men så ble kornåkrene spist opp av insekter. Dette førte til hungersnød i Kina hvor 30 millioner mennesker døde.

Kanskje du har rett i at rurale fiskere har et mer nært og "intuitivt" forhold til naturen, og dermed bedre forståelse for hva vi driver med, men grunnen til at jeg stilte spørsmålet om rurale kakkefiskere skjønner at de leker med liv, er at mange motstandere av C&R argumenterer mot ordningen med at det er lek med liv (underforstått at kakkefiske IKKE er lek med liv). Og HVIS du da har rett, at kakkefiskerne innser at ALT sportsfiske er lek med liv, da MÅ jo simpelt hen dette argumentet mot C&R falle bort. Det er ren logikk.

for øvrig er jeg enig i alt du skriver her. Naturens hovedregel er og blir den enes brød er den andres død. Når vi forvalter naturen i en eller annen retning MÅ det simpelt hen gå ut over noe annet, rett og slett fordi naturen har begrenset med plass og ressurser. Blir det for mye laks må den nødvendigvis fortrenger røya når deres nisjer i utgangspunktet overlapper. Dette betyr ikke at vi skal gi opp kultivering, men vi må være bevisst hvilke risiko vi løper, og vi burde bruke mye mer ressurser på å forstå det uhyre komplekse samspillet mellom ulike arter som deler et økosystem og konkurrerer om ressursene. Det er bare gjennom økt kunnskap og erfaring vi kan bli flinkere til å kultivere, og oppnå bedre resultater uten at dette i for stor grad endrer eller destabiliserer økosystemene.

EDIT; og min stereotypi "rural kakkefisker" henspeiler på, og er en ren motvekt til, den like meningsløse stereotypien "urban C&R-tilhenger". Kanskje det er et slags mønster her, men som maritim er inne på, er nok bildet langt mer nyansert når det kommer til stykket, enten det dreier seg om forståelse/respekt for naturen eller synet på C&R. Og maritim har et poeng, mange C&R tilhengere praktiserer ordningen nettopp i respekt og forståelse for naturen. Og som han er inne på er det åpenbart MANGE rurale kakkefiskere som har en del svin på skogen i en slik sammenheng. Det fins råtne epler i alle tønner...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er å nyansere debatten rundt C/R. I utgangspunktet brukes C/R som forvaltningstiltak for å bevare truede bestander. Men hva når bestandene er bærekraftig og kanskje så stor at den begynner å bli en trussel mot seg selv og andre arter? Er det ikke da bedre å høste av overskuddet samtidig som man kanskje balanserer forholdet mellom artene og bestandens størrelse mot økosystemets næringsproduksjon?

Eller skal vi fortsette å ri prinsipp, banke oss på brystet å hevde at C/R er best uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er å nyansere debatten rundt C/R. I utgangspunktet brukes C/R som forvaltningstiltak for å bevare truede bestander. Men hva når bestandene er bærekraftig og kanskje så stor at den begynner å bli en trussel mot seg selv og andre arter? Er det ikke da bedre å høste av overskuddet samtidig som man kanskje balanserer forholdet mellom artene og bestandens størrelse mot økosystemets næringsproduksjon?

Eller skal vi fortsette å ri prinsipp, banke oss på brystet å hevde at C/R er best uansett.

alltid viktig å nyansere. En ukritisk bruk av C&R som forvaltningsgrep er nesten like dumt som en ukritisk kakking. Og det er helt OK å høste av overskuddet, så lengt det er forsvarlig. Men i mange vann og elver som virkelig er interessante for sportsfiske er bestandene relativt tynne. Det ligger i sakens natur at når fiskene jevnt over er store, så kan ikke bestandene være for store. Og da er C&R en god, og i mange tilfeller nødvendig forvaltningsregel. Men lakseelver representerer kanskje et unntak i forhold til dette, siden laksen ikke konkurrerer om mat der hvor de fiskes - i elva. Storlakselver kan ha tette bestander som muliggjør omfattende høsting. Hvorvidt C&R er lurt eller nødvendig på laks må derfor ses ut fra situasjonen i den enkelte elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets utgave av C/R diskusjonen startet vel med noe slikt som at C/R ødela fisket for andre lenger oppe i elva.......

Til informasjon så har Gaula pr nå over 25% gjenfangst på merket fisk..........

Dette betyr vel at med det omfanget C/R har hatt i Gaula de siste årene så er heller ikke fangststatistikkene riktige, da en stor andel fisk er ført opp flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.