Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss 2012


nanablag
 Share

Recommended Posts

Søkket jeg bruker er 28 gram.

Kroken er kamasan B983 #10.

Kan det være feil krokvalg?

Om noen mener at det er kroken sin skyld, må de gjerne komme med bedre forslag :)

At karussen er vanvittig sær er en kjent sak.......

du kan jo prøve et litt tyngre søkke. Ellers høres det ut som et OK krokvalg, både type og størrelse. Jeg bruker Owners Chinu eller Mosquito i passende størrelse (nummereringen til Owner er helt annerledes enn standard nummerering); skarpe, vidt gap, kort krokstamme, svakt innoverbuet spiss, solide uten at kroktråden er for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du kan jo prøve et litt tyngre søkke. Ellers høres det ut som et OK krokvalg, både type og størrelse. Jeg bruker Owners Chinu eller Mosquito i passende størrelse (nummereringen til Owner er helt annerledes enn standard nummerering); skarpe, vidt gap, kort krokstamme, svakt innoverbuet spiss, solide uten at kroktråden er for tykk.

Er noen av disse du nevner fra Owner tynnere i godset enn kamasan B983?

Jeg synes kroken virker helt grei og skarp selv om den er vanvittig tykkgodset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen av disse du nevner fra Owner tynnere i godset enn kamasan B983?

Jeg synes kroken virker helt grei og skarp selv om den er vanvittig tykkgodset.

mulig owner-kroken er relativt sett tynnere i godset. Synes det er viktig ved karussfiske at kroken ikke er for tykk. På grunn av fiskens størrelse og styrke er det jo heller ikke kritisk at kroktråden er tykk. Den største utfordringen ved karussfiske er alltid å klare å kroke fisken. Å få de til å bite er ikke så vanskelig, ihvertfall ikke alle steder, men det er utrolig hvor forsiktig de noen ganger kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig owner-kroken er relativt sett tynnere i godset. Synes det er viktig ved karussfiske at kroken ikke er for tykk. På grunn av fiskens størrelse og styrke er det jo heller ikke kritisk at kroktråden er tykk. Den største utfordringen ved karussfiske er alltid å klare å kroke fisken. Å få de til å bite er ikke så vanskelig, ihvertfall ikke alle steder, men det er utrolig hvor forsiktig de noen ganger kan være.

Nå er det klart at de gangene fisken evt har spyttet agnet med en gang har jeg ikke sett bevegelser på den overblyede duppen min.

Når jeg tenker etter ble den store tatt med 12 cm fra søkke til krok begge ganger.

Dette er den desidert lengste fortommen jeg har fisket med.

Sesongens tredje stadfestede napp på plass kom da jeg hadde 8 cm fra søkke til krok, denne fikk jeg ikke til å sitte.

Jeg har også tidligere i grunn hatt best fiske med litt ekstra lengde mellom søkke og krok.

Krokingsprosenten ved løftenapp synes jeg er helt grei. Kunne vært bedre, men alt i alt til å leve med.

Til duppfiske bruker jeg kamasan B611 #12, en vesentlig nettere krok enn B983.

Grunnen til at B611 ikke har blitt brukt i forbindelse med bolt rig, er at jeg finner det noe håretet å knyte hair rig på en spade end krok. Jeg er klar over at knutene er veldig like, men det er også en klar forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd mark ? jeg fikk et tips om det den gangen jeg prøved meg på karuss. jeg fisket kunne med mais. men da var di ikke interisert i det hele tat. men mark ga fisk.

De spiser mais.

Har ikke prøvd mark da det antas å gi masse abbor.

Mark har dog blitt vurdert og det blir det fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser mais.

Har ikke prøvd mark da det antas å gi masse abbor.

Mark har dog blitt vurdert og det blir det fremdeles :)

mark er naturligvis et bra agn til karuss, men som du er inne på vil dette lett føre til at arter som er mye mer "frekke" og "frempå" enn den forsiktige karussen, sånn som småmort og småabbor, bli en pest og en plage når man bruker mark. mais er i det minste LITT mer selektivt på det man er ute etter. Derfor er dette et logisk agn å bruke. Hadde man hatt et karussvann med store karuss og ingen konkurrerende arter (hvor mange slike drømmevann har vi?) ville derimot mark vært et minst like bra agn som mais, kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mark er naturligvis et bra agn til karuss, men som du er inne på vil dette lett føre til at arter som er mye mer "frekke" og "frempå" enn den forsiktige karussen, sånn som småmort og småabbor, bli en pest og en plage når man bruker mark. mais er i det minste LITT mer selektivt på det man er ute etter. Derfor er dette et logisk agn å bruke. Hadde man hatt et karussvann med store karuss og ingen konkurrerende arter (hvor mange slike drømmevann har vi?) ville derimot mark vært et minst like bra agn som mais, kanskje bedre.

Det du sier her er akkurat det samme som det jeg har tenkt hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter en aften med karussen. Aldri fått karuss før så det var på tide å satse litt på denne nydelige fisken. Har foret opp denne plassen nå i et par uker, og fikk lønn for strevet i kveld. Vi fikk opp 12 karuss, 925 gr til 1700 gr. Brukte overblya waggler og mais. Beit best mellom 21.30-24.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfine karusser her.

Hjemme igjen etter en aften med karussen. Aldri fått karuss før så det var på tide å satse litt på denne nydelige fisken. Har foret opp denne plassen nå i et par uker, og fikk lønn for strevet i kveld. Vi fikk opp 12 karuss, 925 gr til 1700 gr. Brukte overblya waggler og mais. Beit best mellom 21.30-24.00.

Dere traff virkelig med den foringa, egentlig på en plass, som ikke har pleid å være den beste, og under forhold , som heller ikke var av det beste (se link:http://www.sb.no/nyheter/dette-odelegger-turopplevelsen-1.7472996., fra SB i dag. Min nattlige økt ga bare en karuss, og kun et par forsiktige napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.