Gå til innhold
Fiskersiden

Satser på gjeddefiske - Gjeddeturistene blir flere


BanJon
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.8273682

Nå begynner snøballen så smått å rulle innenfor tankene flere av oss har luftet i nokså lang tid, håper dette kan balle på seg videre til flere og gjennomførte seriøse prosjekter ellers på Østlandet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra for grunneierne, men jeg tviler på at gjedda har noe godt av dette. Vil også minne om at gjedda er topp-predatoren i vannet, slik at for hardt/feil fiske kan få store konsekvenser for hvordan vannet utvikler seg framover.

Helt riktig, derfor eg nevner at eg håper c/r og bruk av riktig c/r-utstyr er med videre i planene deres. Et bedre fokus på arten har den ihvertfall ikke noe vondt av. Nå blir jo maaange storgjedder som blir tatt av "hvermansen" kakka som ufisk eller brukt som et dødt poseringsobjekt. Hvis det blir et satsningsområde med økonomisk gevinst, så blir det kanskje økt fokus også på å ta vare på større individer.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Borrevannet (mitt lokalvann/andre hjem) som det står om i linken, er det innført størstemål på 100cm og bag-limit på 2 gjedder per fisker/dag.

Spør du meg kunne størstemålet godt vært mindre, men så har det jo ikke akkurat vært noen flom av fisketurister til vannet ennå.

Lokale "sportsfiskere" er stort sett totalt uinterresert i å fiske der bortsett fra meg og et par-tre andre. Er vel bedre å sitte på rævva i sofaen og ljuge om ørretfiske... :shifty:

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn de lokale bedriver c\r?

http://www.youtube.com/watch?v=HkLutSIc0hA

Steike... :|

Kan bare snakke for meg sjøl og de jeg fisker sammen med, og vi har vel en LITT annerledes infallsvinkel med tanke på c&r...

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser selvsagt poenget med innføring av baglimit, min/max lengde, o.l. Erfaringsmessig ut ifra det lille jeg har opplevd de siste par-tre åra hva gjedde og den rolle den har i et vassdrag, er at det hjelper utrolig lite å mase høl i huet på de man vil at skal sette grenser - man må heller ta den lange, harde veien med å vise til biologiske fakta, vinkle det på en enkel og forståelig måte for de som personlig ikke tenker stort på gjedde utenom at de har hørt at den spiser ørret(?), osv osv.

Ta et eksempel med "Kanalgjedda" i Nome i Telemark i år - det var første gang jeg så representanten for J&F gå ut i avisa og si ".. utenom festivalen så er det bra om folk sette stor gjedde levende tilbake, da de spiser mindre gjedde". Jeg kan ikke huske å ha hørt denne holdningen offentlig fra den kanten før i år, men det er uansett svært positivt å se/høre at holdninger gradvis endres. Derfor har jeg trua på at saker som den jeg linket til her, vil på sikt føre til at det blir klarere retningslinjer på min/max mål, baglimit osv. Man må bare ta det den kjedelige og langdryge diplomatiske veien (som regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Horten var vi så heldige at det faktisk var lederen i grunneierforeninga (Freberg i linken) som tok initiativ til fiskekort, baglimit og størstemål på Borrevannet!

Men som BanJon skriver, så er nok det desverre fortsatt bare en drøm mange steder.

At NJFF begynner å "se lyset" er jo utelukkende positivt, får håpe det går den rette veien!

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.