Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano's små snellefester på Surfstenger


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har 2 stk. Shimano X-TA LC big pit som jeg nylig har anskaffet meg. :) (Har også en ny Shimano ST 10000 RA i reserve).

Gikk lei DAM Quick Surf 350 SLR, som stadig hadde problemer med drivverk samt manglende baitrunnerfunksjon. Har tatt knekken på 2 stk. og har en igjen som fungerer fint.

Vel, jeg har 3 stk. DAM Devilstick 14' SURF-stenger som jeg er veldig fornøyd med (har ikke den utgaven med feil på ifølge Campelen siden jeg er veldig fornøyd :rolleyes2: ).

Det jeg lurer på, er om noen har et triks for å stabilisere de mindre festene på Shimano-sneller mot festeanordningen på de SURF-stengene som har "stort snellefeste".

DAM sine sneller passet som hånd i hanske på stengene. Jeg har prøvd med litt elektrikertape rundt snellenes feste slik at festet bygger litt mer i selve snelleinnfestingen på DAM stengene. Det hjelper jo en del... Men nå har jeg fått 1 stk. Havål på 8350 gr. og en Torsk på 7340 gr. i dag. Tok også en Torsk på 9200 gr. på Den ST 10000 RA-snellen som også har lite snellefeste.

Jeg sliter litt med at snellen lever litt i festet på stangen når jeg kjører stor fisk...

Nå har jeg ikke prøvd Shimano's Surf-stenger, men jeg antar at de har små fester???

Uansett, jeg håper noen har et glimrende forslag til stabilisering av de små snellefestene i de digre festene på Surf-stengene. (Jeg har uansett ingen planer om å bytte stenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig irriterende det der. Shimano-snellefestene er små som du er inne på, og det er et sjansespill å bestille ny snelle som ikke er av samme fabrikat.....

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=58955

Alt annet enn å skifte snellefeste blir vel rallemikk. Men det er jo litt arbeid å skifte feste.... En tanke som slo meg er aluminiumstape. Lag på lag oppå snellefoten. Det vil komprimeres mye mindre enn plast-tape. Kan jo forskyve seg under press. Men vil anta at det blir mer stabilt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at det er lett å bytte noe på selve stengene... (Ja, ganske irriterende greier det der...).

Bruker jo el-tape nå, men det er jo slik at når man teiter ringene på stangen så kniper den snellefoten slik at tapen presses mer og mer inn mot snellefoten fra begge sider, ikke helt bra.

Gaffer utenpå igjen, ja jeg vet ikke mulig det kan hjelpe... Det som sagt når jeg kjører stor fisk at det hele begynner å leve, og tape er vel tape, og strekker seg vel når presset blir stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at snellene ikke sitter skikkelig er at snellefoten er for lang eller at den er for tynn. Jeg har akkurat samme problem selv på en Tekota og en Saltist. Løsningen ser ut til å være å ta av litt på begge ender av snellefoten utenfor de røde strekene på bildet under.

snellefot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser ulikhetene... Måtte prøve en gang til tape:

Stangfix001.jpg

Stangfix002.jpg

Stangfix003.jpg

Og så 2 forsøk på fiks med el-tape med en liten vri fra forrige gang.

Jeg kutter vekk overflødig tape etter hvert som tapen begynner å komprimere seg og hindrer videre teiting av gjengene.

Etter hvert som overflødig tape fjernes klarer man å teite gjengene mer.

Hvilket av de to fiksene som holder lengst, gjenstår å se, men denne gang føltes snellen mye mer stabil på stangen enn når jeg bare hadde surringer rundt selve snellefoten og teitet til maks.

Stangfix004.jpg

Stangfix006.jpg

Stangfix005.jpg

Stangfix007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vert artig å visst hva som skjedde om du kjørte på med varmepistol på snellefestet og prøvde å føre det oppover blanksen....

Må kansje ta av nederste ring for å få av snellefestet, men om det er brukt smeltelim under snellefestene, og du finner nye i rett diameter ville alle tre stengene vert fiksa på en ettermiddag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vert artig å visst hva som skjedde om du kjørte på med varmepistol på snellefestet og prøvde å føre det oppover blanksen....

Må kansje ta av nederste ring for å få av snellefestet, men om det er brukt smeltelim under snellefestene, og du finner nye i rett diameter ville alle tre stengene vert fiksa på en ettermiddag...

Er ikke så lett tror jeg... Disse stengene har justerbart snellefeste, slik at jeg kan få snellen høyt oppe på stangen eller helt nederst på stangen omtrent. De er justert og låst i forhold til min "komfort" og armlengde.

Screw in 'slangeklemmer' should do the trick... just the same as proper fishing coasters

Nå tror jeg du er inne på noe smart atomicchaggis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lett tror jeg... Disse stengene har justerbart snellefeste, slik at jeg kan få snellen høyt oppe på stangen eller helt nederst på stangen omtrent. De er justert og låst i forhold til min "komfort" og armlengde.

Sånn umiddelbart ville jeg vel trodd at det ville gjøre oprasjonen enda lettere, men jeg har aldri skifta glidende snellefester så det er muligens mere problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå testet ut med rustfrie slangeklemmer (biltema) og tapet over slangeklemmene og teiteskruen.

Jeg er ikke helt komfy med løsningen egentlig... teiteskruene er bare i veien og det føles bare veldig klumpete ut.

Vurderer nå kraftige strips eller aller helst strammebånd for drivakselmansjetter, sistnevnte burde bli veldig bra hvis jeg klarer å stramme nok, da slipper jeg en "knott/klump/teiteskrue" som bygger ut fra stangfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thumb between the klemmer... takes a bit of getting used to, exactly the same with century coasters, although they have EVA foam around the screw parts.

alternatively you could order a pair of coasters... http://www.summerlands-tackle.co.uk/product.php/29581/century-reel-coasters

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var problemet Atomic: Jeg fant ut at dette ville jeg ikke bli comfy med, altfor klumpete, man får ikke samme grepet på stangen.

Var nedi boden og rotet litt i delelageret til bilen og fant 4 stk. sånne...

Har ikke tangen, men skal prøve å få det stramt likevel. Liker at det ikke bygger ut noen skrue eller noe. Litt El-tape over så er grepet fint.

Har også en pakke med store strips, som nok også vil fungere...

61-971_l.jpg

Poster resultat når jeg har funnet beste løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok her kommer en liten oppdatering med resultater:

* Tape rund selve stangemne + rundt snellefoten, som gradvis kuttes etter hvert som man teiter til er et must!

1. Slageklemmer - desidert sterkest, men klumpete og lite comfy etter min mening.

2. Festebånd for drivknutemansjetter - ikke lett å få dette til å knipe godt, men klarer du det, så bygger det lite og man slipper "dingser" som bygger mye ut fra grepet på stangen.

3. Sterke strips - Vinneren! Det kniper godt og man strammer med tang for å få det helt stramt. (Ikke dra for hardt, da ryker stripsen...). Bygger litt, men ikke nevneverdig mye.

Pass på å få skjøten i området mellom fingrene så du slipper kontakt med skjøtene når du holder stangen. Billig, enkelt og er lett å fjerne hvis du må ta av snellen. Fra nå av har jeg liggende noen strips i Surf-baggen min.

Stangfix.jpg

Jeg fant denne løsningen såpass comfy at jeg lot være å tape over stripsene.

Når jeg holder grepet i stangen, er jeg ikke i kontakt med skjøtene.

Jeg kjenner at snellen nå sitter som støpt; Ingen slingring hverken sideveis eller opp/ned slik som det var når snellen puttes rett i stangfestene. :)

Fornøyd! (Det enkle er ofte det beste!).

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt selvvulkaniserende tape (riktignok ikke til dette formålet) og det funker som f...Da kan du tape fast snellene og de sitter som støpt og ta de av når du har behov for det.Tapen blir hard så du kan forme ett fint grep rundt snellefoten med tapen og.Dyr tape men vil absolutt anbefale deg å prøve.....Bare husk å strekke taten når du "taper" :-)

Lykke til

http://www.bfbutikken.no/index.php?do=product&id=4321

http://www.bfbutikken.no/index.php?do=product&id=4321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.