Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell som gjeddeagn


emilengø
 Share

Recommended Posts

Har ikke prøvd det sjøl men har sett div programmer fra England b.la hvor de bruker både hel og halv makrell til gjedda. Av hva jeg husker så brukte de bare dupp og søkk over krok med agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med agnfisk kan man gjøre så mangt. Tradisjonelt dupp og bunnmeite fungerer knall til hvert sitt bruk, men det finnes mange måter å både pressentere agnet og når det kommer til selve metoden. Generelt kan man si at bunnmeite tilhører elvefisket og dupp i stille vann, men det er langt ifra en fasit. Under bunnmeite kan agnfisken presenteres på flere forskjellige måter (f.eks ved å poppe opp agnfisken ved bruk av baitpoppers, floatersticks eller foam med pouch). En metode som kalles bottombounsing hvor man bruker "ledger stems" kan man også effektivt fiske aktivt langs med bunnen. Duppmeite kan også kompliseres ved f.eks driftere som man lager "seildupper" av. Meget effektivt ved agnfiske fra oppankret båt, hvor duppen driver over ett større område. Kan også benyttes med hell under fiske i fralandsvind. Duppfiske kan også utføres i elv, hvor man "trotter" agnfisken nedover ett elvestrekke og bremser opp i "hotte" områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bunnmeite kan du selvfølgelig poppe agnfisken, men skal jeg være ærlig kan jeg ikke si dette har fungert noe bedre for meg enn å la fisken hvile på bunnen.

Ja, vet det er flere som er av den meningen og det virker som at det sannsynligvis er slik. Men det å kunne poppe agnet gir deg jo muligheten til å fiske over ett område hvor det er litt snaggete bunn. Ved å bruke ett semiglidende paternosteroppsett, hvor man bruker rel tynn sene ned til søkket. Da unngår man å at krok og agn snagger seg til bunnen og man kan enkelt ryke vekk søkket hvis det har satt seg, samt at man unngår at hovedlina ligger på bunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å ta en titt på denne bloggen: http://predatorfiske.blogspot.no/

tror du kan finne det meste om gjeddemeite der, hvis du leter rundt i tidligere poster.

når du meiter så råder jeg deg til å skikkelig nappindikasjon. billige og helt greit nappvarsler-utstyr for du hos leirud;http://leirudfiske.mamutweb.com/ har sjøl brukt protonic nappvarslere og pikeswinger fra leirud de siste åra og kan ikke klage.

grunnen til at det er viktig å være litt nøye med nappvarslinga, er at gjedda noen ganger ikke går av gårde med agnfisken. de kan bare stå på samme sted og gomle den i seg. da er det ikke så lett å se uten ordentlige hjelpemidler. har du i en slik situasjon elektronisk varsler vil den pipe ved minste bevegelse(så lenge du har snøret strammet opp mot takkelet) og swingern vil bevege seg forsiktig opp eller ned. da er det bare å smekke til meg tilslaget.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hel og halv makrell fungerer. Har og brukt ørret ,sild,lyr, hvitting, sypike og ål. Men ørret eller makrell har gitt best resultat for meg. Bruker ballonger som dupp for og fiske i forskjellige vannlag. og fin teknikk for og la agnet drive

med vinden.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det er flere som er av den meningen og det virker som at det sannsynligvis er slik. Men det å kunne poppe agnet gir deg jo muligheten til å fiske over ett område hvor det er litt snaggete bunn. Ved å bruke ett semiglidende paternosteroppsett, hvor man bruker rel tynn sene ned til søkket. Da unngår man å at krok og agn snagger seg til bunnen og man kan enkelt ryke vekk søkket hvis det har satt seg, samt at man unngår at hovedlina ligger på bunnen..

For all del, ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være en moralens vokter, men makrell og gjedde lever vel ikke i samme vassdrag? Og er det fritt for å bruke saltvannsagn i ferskvann, selv om lovverket her er noe "ruglete". Vet det var en del støy vedrørende brisling som agnfisk etter ørret da grunnet VHS virus. Dette viruset kan også forekomme hos makrell, selv om det meg bekjent ikke er blitt påvist hos makrell i våre farvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være en moralens vokter, men makrell og gjedde lever vel ikke i samme vassdrag? Og er det fritt for å bruke saltvannsagn i ferskvann, selv om lovverket her er noe "ruglete". Vet det var en del støy vedrørende brisling som agnfisk etter ørret da grunnet VHS virus. Dette viruset kan også forekomme hos makrell, selv om det meg bekjent ikke er blitt påvist hos makrell i våre farvann :)

Fortsatt fritt frem det ja. Synes at der er bra at det vi blir påminnet på dette problemer og at noen er "moralske voktere", Det er hva som trengs for å skaffe en holdningsendring i tillegg ett lovverk som sier at det kun er tillat med stedegen agnfisk. Trenger slik påvirkning selv, jeg som vifter med ræbu forran nesa på lake langt nord i våres lengste elv (ikke bra)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på det nemlig gullfisken. Mattilsynet har nemlig en forskrift som sier at det ikke er lov med annet en stedegen fisk. Men å finne denne er omtrent like lett som å få en ørret på over 10, ei gjedde over 15 eller en laks over 20.

Skal se om jeg greier å finne den.

Syns det er kjempeflott at folk får fisk på agnfisk, bruker dette mye selv i mott fiske, men akkurat som det er veldig fokus på c&r under enkelte typer fiske ønsker vi vel ikke å utsette fiskene våre for sykdommer heller. Og nja sjansene for at en smitter et vassdrag er kanskje liten men Atle Rustadbakken tidligere forsker i NIVA og nå stipendiat på Ås hadde et lengre innlegg i alt om fiske eller var det jakt&fiske i fjor vedrørende dette med agnfisk fra andre vassdrag enn det man fisker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på det nemlig gullfisken. Mattilsynet har nemlig en forskrift som sier at det ikke er lov med annet en stedegen fisk. Men å finne denne er omtrent like lett som å få en ørret på over 10, ei gjedde over 15 eller en laks over 20.

Skal se om jeg greier å finne den.

Syns det er kjempeflott at folk får fisk på agnfisk, bruker dette mye selv i mott fiske, men akkurat som det er veldig fokus på c&r under enkelte typer fiske ønsker vi vel ikke å utsette fiskene våre for sykdommer heller. Og nja sjansene for at en smitter et vassdrag er kanskje liten men Atle Rustadbakken tidligere forsker i NIVA og nå stipendiat på Ås hadde et lengre innlegg i alt om fiske eller var det jakt&fiske i fjor vedrørende dette med agnfisk fra andre vassdrag enn det man fisker i.

Sant. Man har denne:

"§ 44.Restriksjoner på flytting mv.

Uten tillatelse fra Mattilsynet er det forbudt å flytte levende eller døde ville akvatiske dyr til andre vassdrag eller til andre deler av samme vassdrag."

Nei så f*** har dem endra pån nå da. Tidligere het det:

"Det er forbudt å flytte ville, levende eller døde, akvatiske dyr fra ett vassdrag til et annet vassdrag. Ville akvatiske dyr som er fanget i ett vassdrag, skal ikke vaskes eller sløyes i annet vassdrag eller andre deler av samme vassdrag"

Ettersom ett hav ikke tolkes som ett vassdrag kunne man derfor lure seg rundt reglementet. Men slik den står nå er ikke det mulig lenger, trur jeg.! Sett bort fra ræbu for den er ikke vill, YESS ;)

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Man har denne:

"§ 44.Restriksjoner på flytting mv.

Uten tillatelse fra Mattilsynet er det forbudt å flytte levende eller døde ville akvatiske dyr til andre vassdrag eller til andre deler av samme vassdrag."

Oppdrettsfisk er altså mulig å agne med, om en skal spikke fliser på lovverket? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.