Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er en stor fisk for dere?


Pippi
 Share

Recommended Posts

Jeg vil ikke tallfeste dette, men det avhenger sterkt av hvor du fisker og hva du har fått før :)

Hadde jeg fått en torsk på 10 kg i Oslofjorden hadde jeg syntes det var kjempestort!! En på 10 kg i nord-norge er vel i grunn smått, men det ville fremdeles vært en stor fisk for meg siden jeg ikke har fått så mange fisker over 10 kg :)

Ørret/Sø: 4-5 kg. Normale folk regner vel 6 eller 8 kg før de kaller det stort. Jeg har kun to ørret over 4 kg i mitt liv, så for meg er det stort. Andre drar slike hver uke og da blir det ikke stort.

Sei: 10+ er stor sei i min verden. Fisker du en plass der seien du får normalt er 0,5 kg er en på 3 kg bra....

Da tallfestet jeg litt allikevel, men husk "stor" er relativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt her i Stavanger

Torsk:over 5kg

Sjøørret: over 3-4kg

Lyr: over 4-5kg

Sei: over 5kg

Diverse flatfisk: over 2kg

Kveite: over 5kg

Makrell: over 1kg

Magisk 5kg grense her i Stavanger, så og si umulig å komme over.

Og kveite er jo nesten umulig å få. (jeg har aldri fått, så lenge det er over 5kg, så er det stor fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, som nevnt er alt relativt, og veldig individuelt. Utifrå mine egne til dels latterlige personlege rekordar, samt område eg vanligvis fiskar i, skal eg prøve å fylle ut sann veldi ca. ca...

Torsk: For meg er ein torsk på 8,7kg stor, då min pers er på stakkarslege 3,8kg. Eg vil imidlertid ikkje "slå meg til ro" før eg får ein på minst 10, og det skulle vel eigentleg ikkje være vanskeleg, men på mystisk vis har eg klart å unngått "stor" torsk i heile mitt liv..

Ørret / sjøørret: Her har eg mykje å gå på, og i mitt isolerte univers vil eg gå så langt som å kalle ein ørret på 1kg for "fin/pen", og ein på 2kg for "stor". Men ein feit fjellørret på 2kg er jo sjølvsagt mykje "større" enn ein SØ på 2kg.. ;)

Lyr: På lyr vil eg seie at 6kg og oppover er stor.

Sei: Sei over 10 er eit mål eg har, men eg ville vel kunne funne på å kalt ein på 6-7kg for "stor" også, sidan min pers er på skarve 4kg.

Diverse flatfisk: Sandflyndre over 800g kallar eg fin, over 1kg er stor. Raudspette over 1,5kg kallar eg også stor, men i Nord-Norge skulle ein nesten tru dei var 1kg som nyklekte...

Kveite: Haha, denne er vel den vanskelegaste av alle, sidan små kveiter jo ofte er store fiskar. Over 10 er fin, over 20 er "stor" i mine auge, sjølv om dette ikkje eingong er 10% av maks vekt hos arten, kanskje enda til så lite som 5%...

Makrell: Over 1kg synest eg er stor makrell, utifrå mine egne fangstar sjølvsagt.

Dette var mine personlege meiningar. :)

Sjølv om dette er småfisk for mange, så kan eg jo trøyste meg med at eg då har større sjanse for å bli fornøgd, også når eg får "mindre" fisk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som defineres som svært vil vel ofte defineres ut i fra lokasjonen den ble fanget på - når på året den ble tatt og hvilket utstyr den ble fanget med.

En torsk i indre Oslofjord på 8,7kg tatt midt i fellesferien, på stang, fra land er definitivt en stor fisk! Derimot er samme fisk tatt på stang i tjukkeste skrei-sesongen fra båt utenfor Svolvær ingen kjempe.

Det som uansett burde bety allermest er inntrykket dere selv sitter igjen med av opplevelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvor du fisker.

Torsk over 5 er stort i Oslofjorden for meg, men i Nord Norge er torsk over 20 kg stort.

Sjøørret over 1,5 kg er stort for meg i Oslofjorden. For andre er det bare småfisk.

Sei over 10 kg i Nord Norge er stort, mens jeg ville synes at en rundt 5 i Oslofjorden er stort.

Kveite over 20 er stort for noen, mens andre anser ikke kveita stor før den er over 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det en fisk når specimenvekt er den stor :)

Torsk: 25kg

Ørret: 8kg

Sjøørret: 8kg

Lyr: 8kg

Sei: 18kg

Kveite: 90kg

Makrell: 1.5kg

Men det er som lystfisker'n sier, litt avhengig av lokasjon. Jeg kjenner nå best til mjøsa og her rynker vi på nesa over en ørret på 2kg, mens denne andre steder i landet blir sett på som svært stor.

Og all fisk over 10kg er på en måte stor, men nja veit da f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv synes at en fisk er verdt et skrytebilde er den stor for deg :D

Ikke spør deg selv "Ville Hunter funnet denne stor?", se på fisken og still deg spørsmålet "er denne stor for meg?" hvis ja er fisken megagrisediger og verdt skrytebilder i alle slags positurer publisert på FS og facebook. Videre er privat framvisning av bildene til alle du kjenner rettferdiggjort de neste par månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for innspill :) vi fisker på Sørlandet.. Vet at det ikke kan sammenlignes med feks nord-Norge ;)

Helt riktig - jeg vil si at torsk på nesten 9 kg så langt sør er veldig pent.

Ellers er det mange gode svar ovenfor - er du fornøyd så er fisken stor... ville ikke hengt meg opp i hva alle andre sier.

Jeg fikk min første laks her om dagen - 4 kg - liten vil mange si, men jeg kommer aldri til å glemme den... for meg var dette veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brunørret på østlandet: 750g+ = stor.

Trolling tells ikke.

Torsk: 5kg+

Ørret: 750g+

Sjøørret: 1,2kg+

Lyr: 3kg+

Sei: 3kg+

Diverse flatfisk: varierer

Kveite: N/A (får man kveite i det hele tatt her nede må man være MEGET fornøyd)

Makrell:1kg+

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det:

Torsk 9kg+

sei 7kg+

lyr 5kg+

ørret 2kg +

laks 4kg +

sjøørret 2kg +

kveite 15-30kg for meg

diverse flatfisk varier fra arten

makrell 1kg+

men dette var da jeg bodde i trondheim...

på vestlandet må man nokk gå ned litt i størrelse...

de fleste kveitene jeg har fått har jeg fått på vestlandet, så en 20 kilos kveite er utrolig fin fisk, men er ikke stor for arten :)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg e d forskjell på stor, diger, enorm og usaklig H*****e. I tillegg må jo alt pjakk tas i betraktning; humør, lokalitet, utstyr, tidligere erfaringer med arten og ikkje minst amatøritetsskalaen! Men siden du spør om stor og ikkje WtFzDIGER etc og ingen spesifikasjon på sted, så e dette min liste der eg hadde sittet igjen med en følelse av å ha fått en stor fisk :) :

1.Torsk: 10+ (Irvin mene jo at en torsk må være godt over 50kg hvis han skulle foretrukket den før en spekimen sypike.)

2.Ørret: "Kastn tell rÆven" e jo også en kjent kategori her, men kilosfisk+ e stor fisk for meg

3.Sjøørret: Se punkt 2

4.Lyr: 6+

5.Sei: 10+

6.Diverse flatfisk: Ganke syl punkt, synes Hårvaren min nr 2 var stor på 126gr., og Rødspettepersen på 2750gr i Stavanger var DIGER,smørflyndre hadde vert stort uanz!! Tynn kategori her altså..

7.Kveite: 30+ e stor (men tidligere i år så hadde eg jo en drøm om å passere den magiske kilosgrensa på kveit, ting er i stadig utvikling)

8.Makrell: kilos e good

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett fra vestfoldkysten som har vært min hjemmebane;

Torsk: 5+

Ørret: insektspiser: 1+ fiskespiser 4+

Sjøørret: 2+

Lyr: 3+

Sei: 5+

Diverse flatfisk: avhengig av art; 1kg spette, 600gr sandflyndre, 700gr skrubbe, 400gr gapeflyndre, 1,5kg piggvar

Kveite: hadde vært glad for å se arten i live

Makrell: 1+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.