Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med LEVENDE kreps.?


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

.

Ikke for å være en dreper av kreativitet her (for ideen er jo ikke dum), men det er i hht. Lov om dyrevelferd at dette er forbudt.

Paragraf 2. Virkeområde

Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr

Paragraf 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

d)bruke levende dyr som for eller agn

Loven er krystallklar på punktet, da tifotkreps er definert som dyr i loven.

Men død kreps fisket drivende rett over bunnen kan jo funke, kanskje?

Så kan man jo lure litt på forskjellen mellom bier og humler da...

Når eg meite ørret bruke jo eg levande meitemark, stride ikkje da i mot den dar loven? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivt "fløtmete" kan i noen vann og elver være killer etter borre, men akkurat der live-krepsen var tiltenkt er i en elv hvor aktivt skall reduseres til statisk. Derfor jeg trenger ett agn som kan fiske godt og selektivt selv når det fiskes statisk.. Ikke lett å skjønne seg på hvorfor abbor sjelden er noe gira på død agnfisk selvom de burde gjenkjenne det. Det handler vell om triggere "cues" som abboren trenger for å anse noe som mat. Men derimot kan det jo være andre triggerfaktorer som gjelder hos abbor på krepsejakt, ergo kan død kreps fungere.. Gjelder nok å time periodene ved skallskifte hos kreps sammen med når man skal fiske..

Tror det er en myte at STOR abbor ikke tar deadbait, svenskene har tatt mange av de største med denne metoden. Persen min ble tatt på bunnmeite med mark, heller ingen vanlig metode. Problemet er jo at det er så kriminellt få individer over 2kg herover, slik at passive metoder nesten kan drive deg til vanvidd.

Edit: engelskmennene skiller mellom stillwater,canal og river roach og mye stillwaterfiske er jo kommersiellt drevet. Bare naturlig da at en villfisk fra elva henger høyere enn velfødd " tamfisk". Det som skjer oppi trøndelag der er noe for seg selv,gudene vet hvorfor de får så stor mort der oppe. Piscator nevnte engang noe om at store individer kan forekomme i grenselandet til en arts utbredelse.

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit sidespor, men:

Kva er det då definert som eigentleg? :P

Lav?

Blomst?

Bergart?

Mark er et dyr, men ikke innen lovens kontekst. Virkeområdet innbefatter bare noen former for dyr, blant dem er ikke meitmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er et dyr, men ikke innen lovens kontekst. Virkeområdet innbefatter bare noen former for dyr, blant dem er ikke meitmark.

Eg veit jo sjølvsagt at det er eit dyr, men hadde våre artig å høyre kva lovverket meiner det er. :P

Lovlaust dyr? :o

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en myte at STOR abbor ikke tar deadbait, svenskene har tatt mange av de største med denne metoden. Persen min ble tatt på bunnmeite med mark, heller ingen vanlig metode. Problemet er jo at det er så kriminellt få individer over 2kg herover, slik at passive metoder nesten kan drive deg til vanvidd.

Edit: engelskmennene skiller mellom stillwater,canal og river roach og mye stillwaterfiske er jo kommersiellt drevet. Bare naturlig da at en villfisk fra elva henger høyere enn velfødd " tamfisk". Det som skjer oppi trøndelag der er noe for seg selv,gudene vet hvorfor de får så stor mort der oppe. Piscator nevnte engang noe om at store individer kan forekomme i grenselandet til en arts utbredelse.

Er veldig enig i teorien om at deadbait kan være effektivt etter virkelig stor abbor. De store borrene lever ofte i litt sære områder og de er trolig langt mer opportunistiske og mer energibesparende i atferden enn sine tilnærmet utelukkende byttefiskjagende artsfrender (spesielt gutta som tuller rundt i pelagialen). Men alikevel så føles statisk deadbait så inneffetivt ut, noe det sansynligvis også er, dog muligens ikke mindre effektivt enn andre former. Død kreps kan jo også være preventivt på snipefangsten.

Er klar over hvorfor de i england setter de grensene som de gjør, men klarer alikevel ikke å unngå å bli påvirket. Som sagt var det en ren subjektiv holdning. Det å fiske etter stor mort i en midzise stilleflytende elv føles bare mere riktig ut :P men meg om det ;)

Morten med bart er nok som piscator sitt utsagn store grunnet at de er forholdsvis nye i området, noe som betyr at de kan utnytte en mer eller mindre u-utnyttet nisje, noe som også flere vann i gran viser antydninger til. Men man ser vell allerede nå antydninger til at rekrutteringen til den storvokste bestanden er meget lav eller lik 0 i barteland (empirisk ikke forskningsbasert, og korriger meg gjerne hvis det er observasjoner som tyder på det motsatte).

Hvordan morten også har kommet seg dit er jo også ett annet spm. Selv om populasjonen ikke er fôra feite på pellets, så er det kilder som tilsier at den ikke er helt naturlig utifra sin introduksjonshistorikk, ergo muligens ikke like "naturlig" eller "ekte" som en mort fra ei østlandselv hvor den har eksistert i mangfoldige generasjoner.

Hvor lenge dette morteeldoradoet vil overleve blir spennende å se

Eg veit jo sjølvsagt at det er eit dyr, men hadde våre artig å høyre kva lovverket meiner det er. :P

Lovlaust dyr? :o

Det debatterte lovverket har ingen formening om at mark er noe som helst.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.