Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har penn Squall 40 bare bremse kraft på 5,4 kg (13 lbs) ? er ikke dette her veldig lite egentlig??

Til å være en allround snelle er dette helt greit...

Min Talica 10II har max styrke på Strike på 13 lbs og max drag på 20 lbs. Med den fisket jeg en kveite på 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en fin diskusjon dette!

Jeg og Hafnor bruker 7(15,5lb) kg brems på strike og det er svært sjeldent at jeg noen gang går over dette. Max er da på 10-11kg (24lb)

Har vært oppe i 10 kg på fisk, men dette er ikke hensiktsmessig med mindre Kveita er i ferden med å gå over en kant, eller er i ferden med å tømme snella.

Når man bruker så mye brems er det fint å ha snøre som tåler 40 kg-ish medregnet styrketap i knuter o.l

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en fin diskusjon dette!

Jeg og Hafnor bruker 7(15,5lb) kg brems på strike og det er svært sjeldent at jeg noen gang går over dette. Max er da på 10-11kg (24lb)

Har vært oppe i 10 kg på fisk, men dette er ikke hensiktsmessig med mindre Kveita er i ferden med å gå over en kant, eller er i ferden med å tømme snella.

Helt klart. Dette er jo en sak som kan diskuteres i evigheter hva preferanser angår. Går kveita for fult er det bare å legge båten etter, enkleste sikkerhet(hvis man rekker det da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som ikke forstå internhumoren ang Kim.... ja, hva skal man si..

Hahaha dette tenkte jeg på når jeg leste et par kommentarer etterpå - "Her er det minimum to stk som ikke kjenner vedkommende" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått ned til 0.28mm braid, alt annet blir bare fjåsete avdrift etter småfisk. Og ja, 0.28mm holder også kveite.

Tenker også at .28 funker til det meste av kveitefiske, men man bør ta høyde for at "storedundra" kan peise på.... I det senario er ,28 plagsomt tynnt.

Min filosofi, det være seg kveite eller "drittfisk", er at man bør bruke så tjukkt snøre som mulig, så lenge man får mest fisk.

Når det gjelder kveitefiske bruker jeg .36 braid.

Slik jeg ser det er dette et greit kompromiss mellom bruddstyrke og diameter (vannmotstand).

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha dette tenkte jeg på når jeg leste et par kommentarer etterpå - "Her er det minimum to stk som ikke kjenner vedkommende" :D

Hehe, jeg tok den ikke.. Herlig internhumor :) Trodde vi skulle få en god gammeldags diskusjon med masse usakligheter og sjikane. Derfor prøvde jeg å fyre oppunder. Tråden ble både saklig og god etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tok den ikke.. Herlig internhumor :) Trodde vi skulle få en god gammeldags diskusjon med masse usakligheter og sjikane. Derfor prøvde jeg å fyre oppunder. Tråden ble både saklig og god etterhvert.

Ja, OC har blitt så rolig og saklig her inne at jeg lurer på hva de andre i NKML lurte oppi champagnen hans en gang i tiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sitter å planlegger litt, men det var et slag i ballene, trudde eg fikk det før 15.november, men det ble bare tull, fant det ut igår kveld

de har gjort et eller annet feil, så får ikke penger før i Mars, for heite **** det er sånne ting som gjør meg og sikkert mange andre, forbannet :growl:

dette er helt ******!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, vet jeg maser litt, men siden denne feilen har skjedd, så har eg MYE tid til å spørre....

ok Noen som har og/eller har erfaringer med en Okuma Cedros Lever Drag 8S og om denne passer til allround havfiske....

regner med eg ikke drar opp langer på 20-30 kg, blir vel 10 kg, og det er ned til ca. 200 meters dyp..... den ser i allefall stilig ut, og skittfiske sier denne passer til kveite,sei og torsk iallefall, de sier ikke noe om lange og brosme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.