Gå til innhold
Fiskersiden

fiskesettet til kveita


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis eg skal bestille fra ebay, så blir det vel en NEW AVET MXL 5.8 LEVER DRAG REEL GUNMETAL, denne ser bra ut, og har hørt mye positivt om Avet her på forumet

Dette er kanskje den dårligste havfiskesnellen jeg noen gang har vært borti. Den streika fullstendig etter 2 dager på skreifiske. Og den leverer ikke mer enn 4,5 kg brems, og det er alt for lite! De sier 14 lb max drag, men det er bare piss. Hold deg langt unna. Eneste Avet jeg ville anbefalt var raptor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje den dårligste havfiskesnellen jeg noen gang har vært borti. Den streika fullstendig etter 2 dager på skreifiske. Og den leverer ikke mer enn 4,5 kg brems, og det er alt for lite! De sier 14 lb max drag, men det er bare piss. Hold deg langt unna. Eneste Avet jeg ville anbefalt var raptor

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke det før mars du. Foreslår egentlig at du begynner søke på forumet i stedet for å spørre om alt. Du har tross alt god tid.

Dette er kanskje den dårligste havfiskesnellen jeg noen gang har vært borti. Den streika fullstendig etter 2 dager på skreifiske. Og den leverer ikke mer enn 4,5 kg brems, og det er alt for lite! De sier 14 lb max drag, men det er bare piss. Hold deg langt unna. Eneste Avet jeg ville anbefalt var raptor

Makan til drittsnelle skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt drodling fra meg! Etter å ha fulgt med litt på havfiskesneller, og ser på mine egne og andres erfaringer (også fra det store utland), ser det ut til at følgende sneller kun får skryt (har tilgode å høre om en eneste misfornøyd bruker):

Shimano Talica

Shimano Tekota

Shimano TLD

Shimano Tiagra

Shimano ... OK, tror dere skjønner poenget nå... :)

Penn VSX

Penn Senator (old school, men tåler "alt" :-)

Penn Baja Special (må kjøpes fra utlandet)

(Sikkert noen Daiwa sneller som burde vært på lista også, f.eks. Sealine, men jeg vet ikke hvor godt service apparatet deres er...)

Det er sikkert flere også, men dette er de jeg kom på i farta, som i tillegg passer noenlunde godt til norsk havfiske. Kjøper man fra denne listen skulle man i følge statistiske beregninger være godt sikret mot unødvendig trøbbel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa saltiga er den best snellen jeg noensinne har brukt. Og jeg har/eier de fleste sneller som har blitt foreslått hitil i denne tråden. Med noen få unntak ;)

Forøvrig, min MXL har fungert prikkfritt de 4 årene jeg har hatt den. Derimot så gikk SX i dassen ganske så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avet er søppel sier dere, eneste som har vært problematisk som jeg kjenner til er SX (ja jeg eier en selv)

Men LXen min er like fin den dag idag som når jeg kjøpte den, og den har vært hardt mishandla i 4 år, så "styr unna Avet" skjønner jeg ikke helt.

OC - har du eid en Avet snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avet er søppel sier dere, eneste som har vært problematisk som jeg kjenner til er SX (ja jeg eier en selv)

Men LXen min er like fin den dag idag som når jeg kjøpte den, og den har vært hardt mishandla i 4 år, så "styr unna Avet" skjønner jeg ikke helt.

OC - har du eid en Avet snelle?

dette skjønner ikke jeg helt heller. Har selv LX (SX har for sped brems til kveite) som er blitt brukt under kveitefiske. Kan ikke skryte på at den er blitt hardt mishandla, men jeg har jo kjørt noen kveiter og en del annen fisk på den, og jeg forstår ikke at noen kan mene at dette er dårlige sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skjønner ikke jeg helt heller. Har selv LX (SX har for sped brems til kveite) som er blitt brukt under kveitefiske. Kan ikke skryte på at den er blitt hardt mishandla, men jeg har jo kjørt noen kveiter og en del annen fisk på den, og jeg forstår ikke at noen kan mene at dette er dårlige sneller.

Marcus sin 126kgs kveite ble tatt på en ordinær Avet SX.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er umulig å få opp fisk med den, men en snelle med 4,5 kg brems kan man vel ikke kalle en god kveitesnelle?

Er tatt kveiter på 100+ på ambassadeur 7000, vil dere kalle det en god kveitesnelle av den grunn? Frank sin 150kg ble vel tatt på en penn seaboy, så det er fult mulig å få opp stor fisk på billige sneller, men å anbefale dem er vel feil...

Det var en SX jeg viste til ved forrige innlegg, og når du ikke kan bruke snella på torskefiske fordi det er så lite brems i den er det ingen god kveitesnelle:)

he he, ser man det! Og det er altså en "drittsnelle" med bare 9 punds brems... ;)

ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne! de billigste avet modellene er nok fine til lettere fiske men ville ikke brukt de etter kveita. raptor serien har mer brems og langt bedre lagre mener jeg å huske. En snelle ut av boksen som binder seg og ikke har brems nok til torskefiske er ingen god kveitesnelle punktum. Det er kult at folk vil gå på lett utstyr etter kveita men det kan bli for lett!

hvis du måtte kjøre i 200km't ville du ikke valgt en mazda som du må "bunne" for å komme dit, da hadde du heller valgt en ferrari sett bort ifra pris!

det å kjøre en snelle på max tror jeg ikke er bra og når det finnes alternativer der du kan kjøre med 50-70% bremsekraft og dette er bra nok vil dette være et bedre alternativ.

@ havfiskeDKF: hadde jeg vært deg ville jeg snudd meg fra tanken om en allroundsnelle... Jeg har gått i denne fellen flere ganger og det ender bare opp med at man selger og kjøper seg en til hvert bruk. Mange sneller kan kombineres men kveitefiske på grunt vann med tjukk multisnøre egner seg ikke godt på dypet. Hvis jeg skulle satt pengene i noe hadde jeg gått for kvalitet på kveiteformen og heller spart litt inn på sneller til dypet. du kan f.eks få en fin shimano tld for en veldig billig penge til dypet.

kveite er vel den råeste fisken i norske farvann, en kveite på 5 kilo har ingen problemer med å dra 20m flere ganger med 5 kilo brems, For noen uker siden landet jeg en kveite på litt over 30 kilo, denne hadde tre utras til bunn med 7 kilo brems, og hadde nok gått mer hvis ikke peter hadde fått satt kroken i den. med andre ord ikke kom "underguned!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er umulig å få opp fisk med den, men en snelle med 4,5 kg brems kan man vel ikke kalle en god kveitesnelle?

Er tatt kveiter på 100+ på ambassadeur 7000, vil dere kalle det en god kveitesnelle av den grunn? Frank sin 150kg ble vel tatt på en penn seaboy, så det er fult mulig å få opp stor fisk på billige sneller, men å anbefale dem er vel feil...

Det var en SX jeg viste til ved forrige innlegg, og når du ikke kan bruke snella på torskefiske fordi det er så lite brems i den er det ingen god kveitesnelle:)

helt enig i dette, og som jeg skrev er SX med sin 9 punds brems i utgangspunktet for veik for kveitefiske, selv om Marcus klarte å lande en kveite på over 120kg på den. Og naturligvis, det er bare tull å stille med for veikt utstyr på kveitefiske. Men i tillegg til hvor kraftig utstyret må man også se på hvor solid snella er som helhet. Hjelper lite med en snelle med kraftig slurebrems dersom den ryker i første utraset. Min erfaring er at AVET sneller er meget solide, skikkelig solid metall hele veien, med lager og slurebrems som tåler mye juling. Så får man sørge for å skaffe seg en modell tilpasset det fisket man skal på. Og hvis man går for AVET må man nok opp i LX, som jo har en brems som tåler ca 20 pund (10kg). Den har jeg testet både i praksis på kveite (tatt kveite på drøye 18, ingen stor kveite, men nok til at snella får kjørt seg), og jeg har testet den hjemme i stua med en vekt (for å se om slurebremsen faktisk tåler 20 punds drag). Og min konklusjon så langt er at den holder hva den lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagrene til avet er ikke mye å skryte av i forhold til hva flere av konkurrentene har! men er helt enig, avet er kraftig i metallet, tykke vegger og godt metallarbeid! dessverre så matcher ikke lagrene resten av snella! (spart seg for noen kroner der)

@havfiskedk her er en link til accurate 1 girs modeller, dette er min tidligere 600nn

http://alantani.com/index.php?topic=1796.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Det der er bare tøys. For det første er 4,5kg veldig lite til Kveitefiske. Og igjen, ønsker man virkelig å kjøre noe som helst konstant på max? Noe er nødt til å gå galt. Er enig med Hafnor, den er sikkert fin til lettere fiske, men ikke til Kveite.

Med all respekt, men det er ikke det. Mye kveitefiske i Norge bedrives i strøk hvor det er langt mellom de store. Det er ikke alle som bor på Frank sin camp i ukesvis hvert år, og fisker målrettet på kjente storkveite-grunner ;)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.