Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske vann?


Eivind Stensrud
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har et isfiske vann som de vil dele med andre helst i østmarka. (Andre vann rundt oslo er ikke forbundt!)

Vannet bør helst være mulig å ta en fiske økt uten å måtte ta med seg telt. (Et grom vann litt lenger inn i "skauen" er ikke forbundt det heller)

Hvis det er noen som har lyst til å ta en tur med meg :bow: så send pm eller svar i tråden :thumbsdown:

Er også litt nysgjerrig om isen i østmarka kommer til å være trygg til å gå på i helgen hvis været holder seg.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøklevann ligger ganske nærme meg, men det er STORT! Så lurer om du har en spesiell plass du vil dele. Svar gjerne på PM hvis du ikke vil at alle skal vite det :)

Kan fiske med alle metoder Cassius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på store åklungen i dag, ca 25 cm stålis.

blei kun en times fiske da fredagens julebord gjorde at jeg ikke kom meg opp før 10.00 og storkamp i PL gjorde at lokalpuben raskt lokket mer enn trege abbor.

15 hull resulterte i 2 abbor med samlet vekt på 440 gram. perfekt stekeabbor med andre ord.

meget tregt bett, måttte true de opp.

forsøkte mormyska, men hadde kun power bait fjærmygg. første gang jeg førsøkte disse. synes de så veldig stive ut i vannet i forhold til ekte vare.

noen som har erfaring med disse?

pimpel med lyskrok og maggot var det som leverte fisk.

til trådstarter: har ikke vedlig stor erfaring med isfiske på store åklungen, men dagens tur er litt typisk for mine turer.

relativt få fisk og fisken står konsentrert på små områder.

både abbor og ørret er i veldig god kondisjon, og det finnes kilosfisk og større av begge arter.

planlegger flere balansepilksatsinger til ettervinteren, med mål om 500 gram +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Nøklevann er nerme bør både Ulsrud, Skraperud og Østensjø testes, kanskje ikke vann med størst fisk men før var de iallefall fiskerike. Lutvann bør også prøves, der svømmer store eksemplarer av ørret og kanadarøye i tillegg til vanlig røye og abbor.

Mot enebakk ligger det isfiske vann på rekke etterhverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fisket i Nøklevann etter Canadarøye på lørdag.

For dere som er på OFA forumet var jeg med TY.

Vi fikk tre kraftige napp.

På det første runnet klarte TY og skli bakover og landa på ryggen :lolu: og dro dermed kroken ut av kjeften.

Klarer ikke å anslå vekten på den fisken, men vi skulle ikke vente mer enn 5 minutter før TY fikk enda et napp, denne gangen var den SVÆR, iallefall over 3 kg.

Fisken var så sterk at den holdte på å dra stanga hans rett ned i vannet gjennom hullet!

Nå hadde TY klart å miste to fisker, skulle jeg klare det bedre?

VI måtte vente en stund, kanskje 2 timer før fisken skulle vise seg igjen.

Denne gangen var det min tur.

Piiiiip skreik alarmen.

Yes, endelig min tur tenkte jeg.

Jeg så at stangen bøyde seg kraftig.

Jeg gjorde dermed tilslag, og ja, jeg hadde kontakt.

Men etter kun 10 sekunder glapp den.

Revansj skal det bli! :notfair:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si, det hørtes drøyt ut. Trodde ikke det var så lett å få storfisken til å hugge i Nøklevann. Er vel sannsynlig at det var stor ørret eller gjedde, CR-bestanden der er ganske tynn, men er vel ikke umulig at en av dem var bort på.

Jeg kan anbefale å ta en tur til vanna innover fra Losby og i Østmarka naturreservat (forhåpentligvis snart nasjonalpark), de vanna der kan nok overraske, forøvrig veldig fint innover i reservatet der selv om det er et lite stykke å gå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynelig, TY vet hva han driver med, det er tatt en på 5,4 kg der. Men vi kan ikke utelukke at det var gjedde eller grov ørret. Jeg sa vel heller ikke rett ut at det var CR som var på :ass:Det er jo dessuten kulere å snakke om stor CR enn middels gjedde :fish:

Siden Nøklevann er nerme bør både Ulsrud, Skraperud og Østensjø testes, kanskje ikke vann med størst fisk men før var de iallefall fiskerike. Lutvann bør også prøves, der svømmer store eksemplarer av ørret og kanadarøye i tillegg til vanlig røye og abbor.

Mot enebakk ligger det isfiske vann på rekke etterhverandre

Har hatt på gjedde på rundt 6 kg fra flytebrygga, vi hadde ikke håv, :thumbsd: så snøret røk når vi dro den opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur på lørdag til noen vann i Nordmarka øst. Får håpe nappalarmene får kjørt seg litt da, nå har jeg fått ordna batteri til dem også. Når du skriver det over her så må jeg si det frister å gi Nøklevann en sjanse i løpet av vinteren ;) Tror jeg må gå til innkjøp av litt kraftigere utstyr først :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor de ofa kartene har tatt veien? Finner de ikke på ofa sidene.

Kartene tror jeg er blitt borte og erstattet av at man kan gå inn på det enkelte vann under "Fiske i marka" og Fiskevann - som fks:

http://www.ofa.no/FiskeiMarka/Visfiskevann/tabid/95/id/1224/Default.aspx#map

Jeg har den gamle kartsiden på en minnepinne, men det er lagret som MHTML-dokument og kartbildene blir borte om jeg prøver å laste den opp derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.