Gå til innhold
Fiskersiden

Nrk lager gladsak av ulovlig fiske


waroo
 Share

Recommended Posts

Det som trengs å sies idenne saken står i post # 5 av Gabrielsen og post #14 av SMS .Bare les disse igjen og igjen til du forstår dem, dette kalles voksenopplæring og er helt gratis her på FS. :) Selv har jeg lært mye av begge de to jeg her nevner ( og mange andre)

Har lært og lærer forsatt veldig mykje på FS! Er jo enig med post5, post 14, cannonbang, tah og Chironomus. Fint noken tar seg tid til å forklare :) Men synes enkelte overreagerer. Sku trudd det er sportsfiskere som har fått piggåen på rødlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghåen er selvfølelig ikke trua. Fiskerne som driftet med sei og lyrgarn på djupna nå i høst og adventstida låg på rundt 300 - 500 kg rund pigghå i dagsfangster. Sånn var fisket i fra september og til nå. Så det at pigghåen er trua ser jeg liten grunn til å tro på

For å si som Otto Jespersen i den (i mine øyne) smått legendariske filmen "Troll-jegeren" ; TROLL!!!!!!!!!!!!

Min jule-hilsen til deg Mr Truttta, tar jeg på klingende bergensk; Ta deg en bolle!!

Imponerende mye vrøvl på så få innlegg, qudos!! Blir spennende å se hva du klarer å røre ihop i 2013!

Godt nyttår!

M :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje ingen har kommentert. Hva i all verden skulle fiskeren med et par frysebokser fulle av pigghå. Det er noe vi sportsfiskere må ta inn over oss. Den fisken man velger å kakke. Bør man også han en plan om spise. Jeg er selv en som kakker fisk villig vekk. Og ser ikke noe galt i å putte fisk i fryseren. Som jeg vet helt sikkert at jeg får spist. Men et sted får man sette en grense og stoppe fisket. Og heller la fisken svømme rundt til neste gang man tregner den

Ta meg en bolle faktisk, tror du må ta deg en bolle ;). Se på offentlige landingsopplysninger på rafisklaget.no så vil du nok se hvor mye pigghå som er i havet!

God Jul!

En art blir ikke rødlistet uten grunn. Noe sier meg at du har yrkesfisker bakgrunn. Holdningen der er jo ofte sop havet tomt til det ikke er lønnsomt å drive fiske på arten. Når det skjer finn en annen art og fisk på den. Jeg antar at torskekollapsen utanfor Canada ikke åpnet noen øyne hos deg. Det hendte jo så langt vekk så hvorfor bry seg. I denne tråden har vi også prøvd å forklare hvorfor store fangster ikke nødvendigvis betyr bærekraftig utak. Uten at det har trengt nevneverdig langt inn. Det gjør det vel først når den siste fisken i havet er landet og det ikke er mer å få.

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghåen blir ikke direkte beskattet i dette garnfisket vi driver om høstene. Artene vi hovedsaklig er ute etter er sei og lyr, men det blir også litt bifangst av pigghå, kolkjeft og uer og litt annet. Det lille uttaket av pigghå som det er snakk om viser bare overskuddet av bestanden

Dessuten er det bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, vi kan bare ha 15% bifangst av pigghå til enhver tid. Det vil da si, at hvis sjøværet er på totalt 1000 kg til sammen, kan vi bare lande 150 kg pigghå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghåen blir ikke direkte beskattet i dette garnfisket vi driver om høstene. Artene vi hovedsaklig er ute etter er sei og lyr, men det blir også litt bifangst av pigghå, kolkjeft og uer og litt annet. Det lille uttaket av pigghå som det er snakk om viser bare overskuddet av bestanden

Jeg forstår ikke hva som her menes med overskuddet av bestanden. Hva menes med overskuddet av bestanden til en art som er rødlistet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fisken som blir fisket opp på konvesjonelle redskap, altså ikke aktive redskap som soper opp alt som er. Viser overskuddet av bestanden. Det er selvfølgelig mye mer av den i havet som ikke går i garna. Garn, line og juksa fisker bare på overskuddet av den totale bestanden. Derimot kan aktive redskap som trål utfiske deler eller hele bestander

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghåen blir ikke direkte beskattet i dette garnfisket vi driver om høstene. Artene vi hovedsaklig er ute etter er sei og lyr, men det blir også litt bifangst av pigghå, kolkjeft og uer og litt annet. Det lille uttaket av pigghå som det er snakk om viser bare overskuddet av bestanden

Dessuten er det bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, vi kan bare ha 15% bifangst av pigghå til enhver tid. Det vil da si, at hvis sjøværet er på totalt 1000 kg til sammen, kan vi bare lande 150 kg pigghå.

Så vidt meg bekjent er det 15% bifangt i løpet av ett helt år.

Korrekt meg om jeg tar feil, men mener å ha hørt det.

Forstår ikke helt hva dem skal med 10-20 pigghå.

Hai smaker ikke akkurat drit godt..

Tar hva som helst annen fisk frem for hai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fisken som blir fisket opp på konvesjonelle redskap, altså ikke aktive redskap som soper opp alt som er. Viser overskuddet av bestanden. Det er selvfølgelig mye mer av den i havet som ikke går i garna. Garn, line og juksa fisker bare på overskuddet av den totale bestanden. Derimot kan aktive redskap som trål utfiske deler eller hele bestander

Heisann du,

Kvar har du lært denne teorien? Er det ein del av fagbrev-opplæringa som fiskar?

Litt interessant å vite, då eg har vore jobba litt som fiskar sjølv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert. Jøss så mye å hente! Jeg må si at å få til et regnestykke at tradisjonell redskap fikser kun overskuddet er helt nytt for meg. Bare å sette tradisjonell redskap da der det er mye av en rødlistet art så tar man kun overskuddet. Ja det var ikke dårlig! Bare å hugge ned skogen med øks og sag, og ikke skogsmaskin. Da blir det bare overskudd i gjen...Glimrende! At ingen har tankt på dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, 15% til en hver tid. Neste år blir det forbudt for meg å lande pigghå da bifangsten kun skal gjelde sør for 62 graderen.

Hei igjen du,

Kan du beskrive litt nærare kva du legg i omgrepet overskot, slik du nyttar det i ditt innlegg nummer 32? I følgje dr Hook er det ikkje med i pensumet til fiskarane, så då er det ekstra interessant å få vite litt meir om kva du refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen du,

Kan du beskrive litt nærare kva du legg i omgrepet overskot, slik du nyttar det i ditt innlegg nummer 32? I følgje dr Hook er det ikkje med i pensumet til fiskarane, så då er det ekstra interessant å få vite litt meir om kva du refererer til.

Ja, det hadde vært kjekt å få greie på. Og hvor mye er en bærekraftig bestand? Da jeg begynte å dykke i 1980, så vi breiflabb på hvert eneste dykk her på sørvestlandet. Så kom breiflabbgarnene og i løpet av noen få år forsvant breiflabben nesten helt. Nå kan det gå mange måneder mellom hver gang jeg ser en breiflabb. Hvis vi da følger din logikk så er all breiflabb som går i garnene overskudd, men hvor har det blitt av bestanden som produserer overskuddet? Ville det ikke vært naturlig med noen tall her?

For meg høres det ut som en teori produsert av fiskere for at de skal kunne fiske alt de vil uten å tenke på forvaltnig eller kvoter. "Det ordner seg selv siden vi bare fisker overskuddet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligens litt vanskelig å forstå dette, men skal forklare denne driften med sei og lyrgarn på djupna om høstene foregår flerfoldige mil fra land, og er en værhard drift. Som regel kan det gå flere uker med landligge på grunn av dårlig vær. Er vi heldige blir det til sammen muligens 15 t sei pr båt og vi er vel kanskje 3-4 båter som driver dette fisket. Og det er mere sei enn 60 t i havet. Havet er stort. Fisken har forsvunnet i tidligere tider også uten at noen få sjarkfiskere kunne få skylden. Fiskeriene er alltid opp og ned. Havet er uendelig stort. Havet skjuler mye som vi ikke kjenner. Det står ikke i mennesklig makt og vite det heller. Så vær så snill ikke skyld på sjarkfiskere som sliter med høye diselpriser og lave fiskpriser.

Når det gjelder flabbfisket er jo det forbudt med garn i fra 20. Desember til 20. Mai, men jeg er nok enig i at det har blitt mindre breiflabb og at snittstørrelsen har gått ned.

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligens litt vanskelig å forstå dette, men skal forklare denne driften med sei og lyrgarn på djupna om høstene foregår flerfoldige mil fra land, og er en værhard drift. Som regel kan det gå flere uker med landligge på grunn av dårlig vær. Er vi heldige blir det til sammen muligens 15 t sei pr båt og vi er vel kanskje 3-4 båter som driver dette fisket. Og det er mere sei enn 60 t i havet. Havet er stort. Fisken har forsvunnet i tidligere tider også uten at noen få sjarkfiskere kunne få skylden. Fiskeriene er alltid opp og ned. Havet er uendelig stort. Havet skjuler mye som vi ikke kjenner. Det står ikke i mennesklig makt og vite det heller. Så vær så snill ikke skyld på sjarkfiskere som sliter med høye diselpriser og lave fiskpriser.

Når det gjelder flabbfisket er jo det forbudt med garn i fra 20. Desember til 20. Mai, men jeg er nok enig i at det har blitt mindre breiflabb og at snittstørrelsen har gått ned.

Okai. Når det gjelder enkelte pelagiske fiskearter, så vil jeg tro at sjarkfiske ikke betyr så mye for bestanden, og det er jo også mye mer miljøvennlig enn trålere. Enkelte andre stedegne arter i f.eks. fjordene som reproduserer seint, vil jeg tro at sjarfiskere nok kan gjøre et såpass betydelig innhogg i bestanden at den kan komme ned på et kritisk nivå. Ta f.eks. garnfiske etter kveite her sør.

En må nok skille litt på både arter og lokasjoner hvis dette skal ha noen mening og i tillegg overvåke bestandene.

Og havet er ikke uendeligt stort. Det har en vel funnet ut etter hvert, både når det gjelder forurensning og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, 15% til en hver tid. Neste år blir det forbudt for meg å lande pigghå da bifangsten kun skal gjelde sør for 62 graderen.

Når vi har bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, 15% til en hver tid. Neste år blir det forbudt for meg å lande pigghå da bifangsten kun skal gjelde sør for 62 graderen.

Jeg vokset opp selv i en liten fiskerlandsby og har stooort respekt for yrkesfiskere. Dere risikerer tross alt livet for at "byboere" får tilgang til sunt fôr :) med livet som innsats.

Istedenfor å gå i skyttegraven og i angreps > forsvars posisjon , velger jeg å satse på å samarbeide mot felles interesser : Rett bevaring som gagner alle , også og ikke minst våre etterkommere.

Hva kan gjøres fra yrkessiden for å minimere bifangst av pigghå ? Har du noen forslag ?

Hva gjør man forresten med all pigghå ( bifangst)som ikke er lov å lande nord for 62 grader nord ? Dumpes ?

Fint om du er ærlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart her , men faktum er at pigghå til dags dato er fremdeles fredet og alle fiskere må forholde seg til det inntil annet blir bestemt.

Her hvor jeg bor (Tananger) kunne en fiske på hundrevis av kilo med denne fisken på kort tid for en10 år siden. Så stoppet det helt opp.

Her er et stort felt der den kom for å gyte men ble fullstendig fisket i sønder ( fisk & chips)

Først i år har den kommet tilbake i større flak , og det er kjekt å se at fredning hjelper , selv om den kan være en plage i ny og ne.

Vil heller ha plaga enn ikke å ha den i faunaen, råtøff fisk da.

PS: Bifangst blir solgt hovedsaklig til Frankrike , ihverfall den som blir tatt på Mausund

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokset opp selv i en liten fiskerlandsby og har stooort respekt for yrkesfiskere. Dere risikerer tross alt livet for at "byboere" får tilgang til sunt fôr :) med livet som innsats.

Istedenfor å gå i skyttegraven og i angreps > forsvars posisjon , velger jeg å satse på å samarbeide mot felles interesser : Rett bevaring som gagner alle , også og ikke minst våre etterkommere.

Hva kan gjøres fra yrkessiden for å minimere bifangst av pigghå ? Har du noen forslag ?

Hva gjør man forresten med all pigghå ( bifangst)som ikke er lov å lande nord for 62 grader nord ? Dumpes ?

Fint om du er ærlig :)

Ja, er helt enig i at begge parter må samarbeide da vi har felles interesser i dette. :)

Jeg tror at noe lignende som det som blir gjort under hyselinefiske nordpå. Hvis enkelte felt viser for høyt innslag av undermåls hyse blir akkurat det feltet stengt for fiske. Det tror jeg må bli gjort også når det gjelder pigghå, hvis enkelte felt har over 10% bifangst av pigghå, må da det aktuelle feltet bli stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er helt enig i at begge parter må samarbeide da vi har felles interesser i dette. :)

Jeg tror at noe lignende som det som blir gjort under hyselinefiske nordpå. Hvis enkelte felt viser for høyt innslag av undermåls hyse blir akkurat det feltet stengt for fiske. Det tror jeg må bli gjort også når det gjelder pigghå, hvis enkelte felt har over 10% bifangst av pigghå, må da det aktuelle feltet bli stengt.

Forslaget er så fornuftig som det kan være :) Dere yrkesfiskere taper tross alt veldig mye tid og ressurser ved stor insamling av pigghå. Faunaen taper også mange eksemplarer som vi ikke har råd å miste og dere ikke har tilgang til å omsette !

Hvordan kan høy innslag av pigghå varsles videre av dere til FD , og før all for månge pigghå må bøte med livet ? Forslag ? :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er så fornuftig som det kan være :) Dere yrkesfiskere taper tross alt veldig mye tid og ressurser ved stor insamling av pigghå. Faunaen taper også mange eksemplarer som vi ikke har råd å miste og dere ikke har tilgang til å omsette !

Hvordan kan høy innslag av pigghå varsles videre av dere til FD , og før all for månge pigghå må bøte med livet ? Forslag ? :)

Jeg ser for meg utvidet føring av fangstdagbok i fiske med risiko for høyt innslag av pigghå. Ser Fiskeridirektoratet at enkelte felt viser for høyt innslag av pigghå kan de da bare stenge feltet. :)

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigghåen blir ikke direkte beskattet i dette garnfisket vi driver om høstene. Artene vi hovedsaklig er ute etter er sei og lyr, men det blir også litt bifangst av pigghå, kolkjeft og uer og litt annet. Det lille uttaket av pigghå som det er snakk om viser bare overskuddet av bestanden

Dessuten er det bifangstbegrensninger i hvor mye pigghå vi kan ta, vi kan bare ha 15% bifangst av pigghå til enhver tid. Det vil da si, at hvis sjøværet er på totalt 1000 kg til sammen, kan vi bare lande 150 kg pigghå.

Ser ut som om det er forbudt å lande all nå . Siste Jmelding fra FD :

http://www.fiskeridi...nger/j-229-2012

Jeg syns at forslaget om å stenge er allikevel myyye bedre en å ikke ha mulighet til å lande fisk som kan konsumeres og ikke kan settes ut levende. Det er betydelig mer respektfull å omsette en å dumpe. Mange av oss har allerede sett filmer om hvor ille det er " å kun dumpe fisken" pga regler...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.