Gå til innhold
Fiskersiden

Billige wobblere!


sircharlez
 Share

Recommended Posts

Kom over en selger på ebay jeg syns jeg bør dele med dere. Han har et stort utvalg wobblere, og til utrolig gode priser! Og det beste av alt er at han sender fraktfritt fra Tyskland! De fleste ligger på rundt 2 euro, noe som tilsvarer ca 15 kroner,

Her er linken til ebayshopen til denne selgeren; http://stores.ebay.com/bigbigmall09/Angelsport-Wobbler-/_i.html?_fsub=3526163016&_sid=967324136&_trksid=p4634.c0.m322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla mye billige wobblere på ebay. Ofte til under $1 stykket. Jeg anbefaler å kjøpe en eller to for å sjekke kvaliteten før du investerer sparepengene dine, det er mye dritt (men også en del ok). Jeg får ofte intrykket at de har noen fantastisk gode fotografer der nede da det du får i posten ser mye mindre lokkende ut enn det du ser på bildene.

Treblekrokene og splitringene er sjelden mye å spare på.

Red: Etter å ha skrevet denne advarslen trykka jeg på linken i posten din og bestilte den første wobbleren jeg så... Om bare sjøørreten var like lettlurt...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja hadde det bare vært så vel..

Jeg har ikke fått noen av de jeg har bestilt enda, men om det viser seg å være dårlige greier så sletter jeg denne tråden. Men jeg har bestilt wobblere på ebay før, og de har vært bra de. Og når det gjelder prisen så er det selvfølgelig mulig å få billigere wobblere på ebay, men dette er Buy it now, så du trenger ikke å vente på at auksjonen går ut. Og det virker som det som selges på vanlig auskjonsvis som regel blir vesentlig dyrere enn disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk wobblerne i posten i dag! Det tok litt tid, men til den prisen kan det tilgis.

Har fikla og sett litt på de, og det virker som det er akkurat samme kvalitet på disse som de som kjøpes i butikk her til lands. Har naturligvis ikke fått testa dem på fisk enda, så jeg kan jo ikke gå god for krokene etc. Men etter en "tørr" undersøkelse har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale å kjøpe wobblere av denne selgeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan man helt sikkert mene mye om, men i mine øyne så er det man oppnår her, er å bygge opp et kopimarkedet. For det er jo ikke noe annet en kopier av andre ting, produsert ektremt billig, fra arbeidskraft til materiall. Nå er det nok ikke noe stor fare for at alle butikker ender opp med slike wobblerer i hyllene, da mange sportfiskerer vet at dette i lengden ikke holder mål. Men jeg skjønner også de som synes fiskeutstyr kan være dyrt og ønsker å prøve ut slik ting. Men for meg blir det litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kommer over så billige wobblere syns det jeg det blir for dumt å la prinsipper stoppe meg i å prøve dem. Og at det er kopier vet jeg ikke om du kan si, det er flere av de jeg har kjøpt jeg aldri har sett lignende til, uten at jeg skal påstå å ha sett hver eneste wobbler som er produsert. Og når det gjelder om de holder mål i lengden, så gjenstår det å se :)


Jeg syntes uansett det var verdt å nevne her, så får hver enkelt velge om de vil kjøpe wobblere i butikken, eller om de vil prøve disse, som ved en kjapp undersøkelse ser ut til å være like bra som de som koster ti ganger mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det Sircharlez sier er veldig fornuftig. Mange sportsfiskere, speseilt laksefiskere og gjeddefiskere er veldig merke-fiksert, der de kun skal ha det dyreste og "beste".

For all del, om du kjøper en stang til 200kr og en til 2000kr er det forskjell. Og slike invisteringer lønner seg, både når det gjelder kvalitet, livstid og glede du får ut av utstyret.

Men igjen, jeg har kjøpt wobblere i utlandet til rundt 15kr stk. ogde funker helt kanon. Så det hysteriet rundt de dyreste merkene er for meg helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så manger kopier og "nesten kopier" når jeg kikka på linken. og er enig med pikewallis i at det kanskje ikke er så lurt å bidra til å bygge opp et kopimarked. slike billige varer blir produsert av billig arbeidskraft og ofte under dårlige arbeiderrettigheter/arbeidsforhold. selvfølgelig vil det gi mange jobb som ikke har andre muligheter, men det vil jo samtidig bidra til å sette arbeiderne fast i fattigheten iom at de "låses" til jobben i "kopibransjen".

men skjønner jo forsåvidt fristelsen med billige wobblere. orginalene koster jo litt...

Schizo: merkehysteri er jo mer forfengelighet enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, at merkehysteri er forfengelighet er riktig, men det forandrer vel ikke poenget mitt?

Mange av disse wobblerne er not laget i Kina, Vietnam, Laos og andre fattige land. Selv om det er billig arbeidskraft vil jeg tro at flere millioner mennesker sultet om de ikke hadde hatt arbeid, noe de får på disse fabrikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør tenke på at mange piratkopier blir produsert på de samme fabrikkene, med de samme materialene og av de samme menneskene som originalene. Det er velkjent at mange fabrikker produserer en del ekstra av det firmaer bestiller, og selger de uten merkelapper o.l. Så at de som laget disse wobblerne har det verre enn de som produserer dyre merkewobblere kan i så måte være litt problematisk å påstå. Rapala f.eks. har fabrikker i Kina, og det er meget mulig disse wobblerne kommer fra den samme fabrikken. Dette blir selvfølgelig spekulasjoner, men ikke verre enn de dere fremlegger når dere sier at piratkopimarkedet er synonymt med underbetalte fabrikkarbeidere med forferdelige arbeidsforhold.

Men for å poengtere det, jeg er i utgangspunktet ikke positiv til piratkopiering, rett og slett fordi noen har ofret mye tid og penger på å bygge opp en merkevare. Og det finnes eksempler på merkevarer som rett og slett har blitt knekt av piratkopiering. Så i så måte ser jeg helt klart de negative sidene med piratkopiering, men da først og fremst piratkopiering som utgir seg for å være et bestemt og attraktivt merke, med det å ta markedsandeler fra det reelle merket og dermed profittere på andres arbeid og innsats som mål.

Endret av sircharlez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, at merkehysteri er forfengelighet er riktig, men det forandrer vel ikke poenget mitt?

Mange av disse wobblerne er not laget i Kina, Vietnam, Laos og andre fattige land. Selv om det er billig arbeidskraft vil jeg tro at flere millioner mennesker sultet om de ikke hadde hatt arbeid, noe de får på disse fabrikkene.

alle er jo enig i at det er bedre at de har en "nesten slave"-jobb enn ikkeno. men skal vi si oss fornøyd med det? at de sleper seg igjennom livet med smuler til middag, mens vi kan kjøpe billige wobblere. særlig når man ser på hvordan resursene er fordelt i de nevnte landene.

det at de har en jobb(elendige fohold, lønn osv) kan jo bli en sovepute for de som kan hjelpe de fattige ut av fattigdommen, hvis man tenker slik du sier her og blir fornøyd med det. da sitter billigarbeiderne i fast i gjørma uten utsikter til bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er verden slik at de fattige alltid vil bli utnyttet av noen. Ikke at jeg støtter det, men det er faktisk slik det er. Og å få bort problemet er ikke like lett som det virker som du tror.

jeg tror løsningen på fattigdomsproblemet er veldig enkel, men veldig vanskelig å gjennomføre iom at det vil kreve at alle legger vekk grådigheten og deler på resurssene :angel:. og det er jo ikke noe lett ser det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "produsent" henger jeg meg på tråden, og er egentlig glad for at pikewallis startet. Når jeg ser på prisene....hm. Det er billigere en det det koster å produsere , samt å handle råvarer ( som er blitt globale). t.o.m. i selve Kina. Når man at på til blir det formidlet av andre en kinesiske bedrifter, må disse være enten fra konkursbo fra kinesiskebedrifter eller fra utro ansatte i bedrifter. Dvs. man er med på å bygge opp kriminall virksomhet ved å handle slike kopier, for ja, alle er kopier , eller i verste fall originaler som produseres og selges deretter under bordet. Den største problemet som mange bedrifter som produserer i Kina har i dag...

Når noen kopierer eller etterlikner noe som andre har skapt , og ikke minst når man handler disse, er det ingen som gidder å utvikle noe som helst. Hvem taper på sikt ? Vi sportsfiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg kjøpt mine wobblere, og jeg må dessverre innrømme at jeg ikke kommer til å ha dårlig samvittighet når jeg spiser ørreten jeg har tatt på dem. Jeg ser at dette er et problem for produsenter og forhandlere, men alt jeg ville med denne tråden var å dele noe jeg fant, som jeg tenkte flere ville ha interesse av å vite om. Så det er altså opp til hver enkelt hva de velger å gjøre med denne informasjonen, og ingen tvinges med dette til å kjøpe billige wobblere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "produsent" henger jeg meg på tråden, og er egentlig glad for at pikewallis startet. Når jeg ser på prisene....hm. Det er billigere en det det koster å produsere , samt å handle råvarer ( som er blitt globale). t.o.m. i selve Kina. Når man at på til blir det formidlet av andre en kinesiske bedrifter, må disse være enten fra konkursbo fra kinesiskebedrifter eller fra utro ansatte i bedrifter. Dvs. man er med på å bygge opp kriminall virksomhet ved å handle slike kopier, for ja, alle er kopier , eller i verste fall originaler som produseres og selges deretter under bordet. Den største problemet som mange bedrifter som produserer i Kina har i dag...

Når noen kopierer eller etterlikner noe som andre har skapt , og ikke minst når man handler disse, er det ingen som gidder å utvikle noe som helst. Hvem taper på sikt ? Vi sportsfiskere

Nå virker du veldig skråsikker. Har du noen kilder på det du påstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker du veldig skråsikker. Har du noen kilder på det du påstår?

Jeg kan godt bekrefte det Xplorer sier om at produsenter du betaler for å produsere x-antall av "ditt" design lar produksjonen gå en stund etter at "din" serie er avsluttet for så å selge overskuddsproduksjonen via diverse grå kanaler. Dette er et kjent problem for de fleste merkevareeiere som setter ut produksjonen av sine egne produkter, og gjelder på ingen måte sportsfiskeutstyr alene. I praksis har du som eier av et design null kontroll på hva produsenten gjør med malene etter at oppdraget er avsluttet, og dette utnyttes i altfor mage tilfeller.

Alternativet er å eie hele kjeden selv, fra design til produksjon til distribusjon. Men det er ingen spøk å få en produksjonskostnad i en egeneid kjede som kan konkurrere med kineserne, og dette er i praksis en utopi for stort sett alle andre enn de største gutta i klassen. Ergo ender ender de fleste opp på et showrom i Kina med malen man har laget hjemme.

Samtidig er nok bildet jeg har i mitt hode noe mer nyansert enn det pudder, pike og xplorer har, uten at det nødvendigvis er fordi jeg har rett. ;) Jeg handler selv på ebay, og har vært godt fornøyd med det jeg har fått i posten.

Å påstå at piratkopier fører til dårlige arbeidsforhold i østen er rett og slett naivt. Som andre er inne på får kineseren akkurat den samme lønna for å lage en wobler som du betaler 219 NOK for, som han får for å lage den du betaler 2 USD for. Forskjellen er at det er endel kapitalister og designere som ikke får ta del i mellomlegget. Det høres sikkert kynisk ut, men det er prisen en betaler i dag for å legge produksjonen til et sted man ikke har kontroll.

At dette mellomlegget forsvinner, er utvilsomt et høyst reelt problem, særlig for små produsenter som hverken kan ha en advokatstab som kjører kontinuerlige merkevaresøksmål mot alle og enhver, eller leve med fall i allerede lave inntekter.

Jeg har tidligere uttrykt meg kritisk til prisnivået på sportsfiskeutstyr, og markedsmekanismene vil nødvendigvis slå inn når en vare er opplagt overpriset. Piratkopiering er et eksempel på det, enten man liker det eller ikke. Vi snakker ikke her om særlig avanserte ting, eller ting som det er store utviklingskostnader med heller, det er ganske mange år siden den første finnen spikket sin første wobler. Min ublue påstand er at når feks Rapala lanserer en ny wobler, er markedsføringsbudsjettet langt høyere enn R&D-budsjettet. Det er noe galt et sted, når teknologi som har vært kjent i mange år, fortsatt koster flere hundre ganger mer for forbrukeren enn produsenten har i kostnad. Tenk deg om det skulle vært slik på alle varer og tjenester du kjøper?

Moralen min er med andre ord som Ole Brum; ja takk. Med andre ord handler jeg helst "ekte" vare, men ikke til enhver pris. Gi meg "ekte" vare med en prislapp som henger nogenlunde sammen med kostnaden så kjøper jeg den. Spytt meg i trynet med urealistiske priser, og jeg løser behovet på andre måter.

Edit: Rettet en skriveleif.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør tenke på at mange piratkopier blir produsert på de samme fabrikkene, med de samme materialene og av de samme menneskene som originalene. Det er velkjent at mange fabrikker produserer en del ekstra av det firmaer bestiller, og selger de uten merkelapper o.l. Så at de som laget disse wobblerne har det verre enn de som produserer dyre merkewobblere kan i så måte være litt problematisk å påstå. Rapala f.eks. har fabrikker i Kina, og det er meget mulig disse wobblerne kommer fra den samme fabrikken. Dette blir selvfølgelig spekulasjoner, men ikke verre enn de dere fremlegger når dere sier at piratkopimarkedet er synonymt med underbetalte fabrikkarbeidere med forferdelige arbeidsforhold.

Men for å poengtere det, jeg er i utgangspunktet ikke positiv til piratkopiering, rett og slett fordi noen har ofret mye tid og penger på å bygge opp en merkevare. Og det finnes eksempler på merkevarer som rett og slett har blitt knekt av piratkopiering. Så i så måte ser jeg helt klart de negative sidene med piratkopiering, men da først og fremst piratkopiering som utgir seg for å være et bestemt og attraktivt merke, med det å ta markedsandeler fra det reelle merket og dermed profittere på andres arbeid og innsats som mål.

Har tatt oppfordringen din å tenkt og jeg kommer til at dette du skriver først i innlegget ikke henger helt på greip. Hvis jeg som seriøs innkjøper lager en avtale med en fabrikk om tilverkning av et bete eller flere så ville jeg da ikke tillate de å lage en overproduksjon for billigsalg. Da ville jeg stille et meget relevant spørsmål til fabrikken og det er hvorfor skal jeg betale mer en andre kan selge de for. Vi snakker om priser i mellom 6-15 kr for en wobbler. Så jeg tror ikke du skal si at disse wobblerene kan sammenlignes f.eks mot sebile, rappala,prey mm. Ingen seriøs aktør vil se sin EMV bli solgt for null og nix, de ville rett og slett ikke tillate det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette noe de er åpne om til merkevarens eier, men det er et velkjent problem at fabrikker i østen produserer mer enn de har bestilling på, og tillatelse til, for så å selge dette på det åpne markedet. Ofte produseres og selges de uten merkenavnet på, men like ofte med, da dette øker "verdien", altså prisen de kan ta.

Og når det kommer til at de ikke vil tillate at merkevaren deres selges på billigsalg, så er det nok av eksempler på produsenter som bytter fabrikker. Moods of Norway f.eks. har jo gjort dette flere ganger, først hadde de fabrikker i Bulgaria, så i Tyrkia, og nå vil de ikke oppgi hvor klærne produseres. Men faren for misbruk av merkevaren er vel en pris mange produsenter er villig til å betale for å kunne få varene sine produsert i et lavkostland.

Jeg synes det er merkelig at du betviler at denne praksisen foregår, jeg trodde det var såpass godt kjent at fabrikker i f.eks. Kina fortsetter å produsere varer etter at den opprinnelige ordren er oppnådd at "alle" visste om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til Erik ( som også kjenner bransjen) sier det meste PW. Det som sies i #20 er også relevant og det stemmer. Man mister kontrollen hos de fleste fabrikker som ikke er eid av merkevaren selv ( Rapala konsernet er forresten medeier i hoved fabrikken og de har kontroll fra A til Å) Å ha kontroll , samt å drive fremtidig utvikling KOSTER. Ressurser til all dette må hentes via salget av produkter, men ja, enig med Eik. Det finnes en grense for alt og for hvor mye mellomleddene må suge til seg.

Mange fabrikker i Kina videresender faktisk mye av produksjonen til andre underleverandører, som igjen produserer billigere for dem selv. Da mister man til og med kontroll på spesifikasjoner av produksjon og råvarer.

Jeg har selv besøkt fabrikker som ved å vise showrommet med alt de produserer tilbyr også andres produkter til HVEM SOM Helst som betaler. Ta en tur til China Fishing messe og bli overrasket over produktene som tilbys ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt oppfordringen din å tenkt og jeg kommer til at dette du skriver først i innlegget ikke henger helt på greip. Hvis jeg som seriøs innkjøper lager en avtale med en fabrikk om tilverkning av et bete eller flere så ville jeg da ikke tillate de å lage en overproduksjon for billigsalg. Da ville jeg stille et meget relevant spørsmål til fabrikken og det er hvorfor skal jeg betale mer en andre kan selge de for. Vi snakker om priser i mellom 6-15 kr for en wobbler. Så jeg tror ikke du skal si at disse wobblerene kan sammenlignes f.eks mot sebile, rappala,prey mm. Ingen seriøs aktør vil se sin EMV bli solgt for null og nix, de ville rett og slett ikke tillate det.

Som de andre er inne på, dette er noe du som bestiller en serie ikke vet noe om. Måten bestillingen fungerer på varierer endel, men ofte har du bare ett eller kanskje to fysiske møter med produsenten, og dette er i et showrom. Er serien du bestiller liten, snakker du kanskje bare med en agent for produsenten på en messe et sted i verden, eller så er all komunikasjon via mail.... På møtet (eller via mail) legger man frem malen for det man ønsker produsert, diskuterer råvarevalg, priser, frakt etc. Så drar du hjem, og etter en tid får du et sett med varepøver i posten. Du svarer tilbake med at variant X var bedre enn Y, men at du vil ha fargen litt skarpere etc. Så får du en ny prøve i posten, og hvis du er fornøyd så kjører de i gang. Bestiller du en stor nok serie, hører kanskje en tur på fabrikken med, men ikke mens "din" vare produseres siden denne "rundturen" skjer ifm med de innledende møtene.

Etter dette har du null kontroll. Som Xplorer sier vet du ikke engang om det er fabrikken du besøkte som kjører serien, eller om de har outsourcet hele eller deler av arbeidet. Hvordan skal du kunne vite dette, når du sitter på den andre siden av kloden? Ferdig serie leveres på avtalt sted, i esker eller i 40 fots container(e) hvis serien er stor nok. Det er en grunn til at de store merkevareierne i verden har en juridisk stab større enn de fleste norske advokatkontor, og "agenter" i produksjonslandene som holder et øye med produsenten(e) og gråmarkedet. Men den typen luksus, på lik linje med eierskap av produsenten, er kun for det største gutta og uansett ingen absolutt garanti.

Dessuten er kostnaden ved slike "preventive" tiltak så stor, at man fort ender opp med at det er bedre for bunnlinjen at det dukker opp noen kopier. Dette handler primært om økonomiske vurderinger, og sekundært om moral.

Den andre varianten av bestilling, krever ikke engang en mal. Du kontakter en agent, og sier at du ønsker å starte opp med import av feks jakker til Norge og spør om de har noen ferdige løsninger. Da ender du fort opp på det samme showromet, og blir vist hva de har å by på. Du signerer ordren og reiser hjem, og en tid senere får du en container eller fire levert på avtalt sted, full av jakker med den merkelappen på som du ønsket. Dette er slik bestilling av mye av det som kalles "private-label" fungerer, og dette dukker opp i din lokale sportsbutikk hver dag.

Alt du trenger er en bankgaranti, og et lager så du kan ta i mot varene. Som Xplorer sier, et besøk på en handelsmesse i østen kan være riktig spennende. ;)

Bare så det er sagt; jeg setter ting litt på spissen nå. De fleste "kinavarene" som ender opp i norske butikker er gjennomtestet før storskalaordre godkjennes, eller i hvertfall før produktet slippes i butikkene. Det er med andre ord ingen grunn til å være "redd" for å bruke noe det står made in China på. Jeg bør også nevne at der er flere år siden jeg forlot bransjen, men jeg har vondt for å se at ting har endret seg dramatisk. Det som helt sikkert har skjedd, er at norske bedrifter er blitt mer profesjonelle når de går rett på produsenten enn de (vi) var når jeg var i bransjen.

Edit: mer skrivefeil.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

http://komplettfritid.no/product/rapala-countdown-sinking

Noen som vet vekta på denne?

Er på utkikk etter små wobblere (til ørret og abbor) som er langtkastende. 7g +

De veier så godt som ingenting,sikkert 2-3 gram maks og er vanskelig å få kasta noe særlig med. De er nok beregnet for dorging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.