Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfluer - inspirasjonstråd


Ole M
 Share

Recommended Posts

Er litt enig i dette, men det er som sagt vesentlig at haclet ikke er for tett. Jeg bruker forøvrig ikke spesialtilpasset tørrfluehackel til dette, men et mykere hackle av indisk hane. Det er som janrug sier store forskjeller her, til og med mellom tilsynelatende like nakker.Dersom haclet ser litt for tett ut når jeg binder disse, så klipper jeg dem over ryggen istedet for å bare brette busta ned. Dette er forøvrig ment som inspirasjon mer enn et mønster som "må følges".lag gjerne egne varianter og post bilder. Jeg synes denne tråden er veldig bra. har sett endel som jeg sikkert kommer til å prøve selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei, ser at andre skal ut og fiske i snøværet. Jeg har istedet lekt meg litt ved stikka. Ikke noen storproduksjon. bandt en annen variant av sølvhalenymfene mine, og laget like godt et eksemplar av flua som er inspirasjon og opphav til denne. Denne har et noe smalere bruksområde, men det har ofte hendt at den har berga fangsten og æren når alt annet kar sviktet, spesielt i grunne elver med lys bunn og i sterk formiddagssol i klare, blåtonede vann. Her er mønsteret(nymfa, den andre er velkjent)

16022006140459oWx38l8iDa1n.jpg?23

Telemarksprinsen

krok: vanlig ørretkrok 10

tråd: sort(blå er egentlig bedre, men jeg hadde ikke)

hale: litebrite silver holo

bakkropp: flat sølvtinsel

rib bakkropp: rund ditto

skjold: mallard

rognsekker: litt rød dubbing

rib forkropp: rund sølvtinsel

hackle: lys blå hane (en liten myk fjær, el høne hvis denne er glissen nok)

forkropp: angelhair blue evt litebrite

skjoldet bindes inn på samme måte som peter ross nymfa

denne er egentlig lik denne, eneste forskjellen er "rognsekkene" som mange av de krepsdyra som denne flua er en imitasjon av faktisk har. Jeg har ofte lurt på om den røde halen på originalen oppfattes som nettop dette, etter at jeg så noen bilder av ryggsvømmende tusenbeinkreps, som hadde to skarpt rødorange rognsekkerhengende under seg. Bildet viser hvordan dette elementet skal bindes inn. Den andre flua laget jeg bare for sammenligningens skyld(og litt fordi jeg hadde lyst)

PS. du kunne ikke legge ut en nærmere beskrivelse av den mohican caddis`en din, LasseB. den ser rimelig giftig ut til sene kveldstimer. Spesielt vingemateriale og evt bindemåte jeg er interresert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

04042006201130l4LBtoELYMVL.jpg

270320062124456rodGig3wd7D.jpg

Tipper dette mønsteret eller eventuelt varianter av den, kan fungere like godt som myggklekker/døgnflueklekker/vårflueklekker.

Denne flua vil flyte på mange måter avhengig av hvordan du påfører flytemiddelet. Bare pass på å bruke olje eller tørrfluepulver, ikke fett! Fett tar drepen på cdc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Her kommet et par jævler jeg kjærva sammen nå i dag. Har ikke bundet på en laang stund så det gikk mildt sagt trått. Samma det, fikk i alle fall lyst til å prøve ut noe litt nytt så jeg dro frem en flaske latex og noe cdc.

Bindebeskrivelse:

Steg 1. Legg sammen tre cdc fjær og en passe lengde med kobbertråd.

020120071415HZq6kYSp1iJwAFF9g6.jpg

Steg 2. Finn frem dubbingåla og hent opp litt latex fra flaska.

020120071411uqqwLgXMyLFjJ9VudA.jpg

Steg 3. Stryk på latex`n...

020120071400MauDTXUEEZGFV4pNQc.jpg

Steg 4. ... og tvinn det hele mellom fingra.

020120071443s9AsunDcHqzijckVKR.jpg

Steg 5. Så surrer du kobbertråden rundt stammen for å lage sjateringer.

020120071434nuyHYkKcRQ4GNyzWAc.jpg

Steg 6. Bind inn det som altså skal utgjøre bakkroppen på flua.

020120071422BdndOmRNmHb2nkxJQA.jpg

Steg 7. Legg på noen turn med bly.

020120071407cDcj5xSCfwgcijCOfZ.jpg

Steg 8. Deretter binder du inn det som skal utgjøre ryggskjoldet. Jeg har brukt brun "Magic shrimp foil".

0201200714163aqoC4omHsu3ITq7I4.jpg

Steg 9. Dubb fra bakkroppen og halveis mot krokøyet med cdc.

020120071401FoasWZ3eo5U7iUfvN2.jpg

Steg 10. Legg inn noen fibre fra fasanfjær som bein.

020120071453nlqMrC8Vmkq5qPV7F7.jpg

Steg 11. Bland cdc med noe lilla/rødt og dubb thorax.

020120071437wAAR9bziP9TYgJruIT.jpg

Steg 12. Til slutt trekker du over ryggskjoldet og avslutter.

020120071427FHpvmdSZEcdQb1zs4L.jpg

Ferdig flymfe.

020120071557P1gIcGDdE2XZbLFEZU.jpg

Og en tørrflue i samma slengen:

Steg 1. Legg sammen to-tre cdc fjær og stryk på litt latex slik at de holder sammen.

0201200715376i7u155HzPYOY3jlfH.jpg

Steg 2. Ribb to fjær og legg stammene inntil bunten med cdc fjær...

020120071521CyeXCEdzw2bDs3Juxv.jpg

Steg 3. ... for så å stryke over med latex, og rulle det hele sammen.

020120071506MnCyZbbiEs9GHnP5rZ.jpg

Steg 4. Bind inn bakkroppen.

020120071549sxfcIxGps4N4yxniKf.jpg

Steg 5. Og deretter en cdc ving.

020120071517CP1IIO7cTGLPgAmaPz.jpg

Steg 6. Så binder du inn hackelet og dubber fremkroppen med cdc.

0201200715064eSvzuiCI8p2A4NqEL.jpg

Steg 7. Hackle og avslutt.

020120071534h62sIcKySyXD3XJG6c.jpg

Knall på feks vulgata.

Og ja, nyttårsforsettet mitt var å slutte å bite negler...v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Heftig måte å lage forlenget bakkropp på.

Et lite spørsmål, hvor får man kjøpt slik latex. Jeg kan ikke huske å ha sett dette produktet noe sted, men det skyldes kanskje begynnende blindhet. Det er jo en sykdom som ofte rammer øynene.:blink:

Godt nytt år, forresten, hyggelig at denne tråden blir vekket opp fra dvalen igjen.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Heftig måte å lage forlenget bakkropp på.

Et lite spørsmål, hvor får man kjøpt slik latex. Jeg kan ikke huske å ha sett dette produktet noe sted, men det skyldes kanskje begynnende blindhet. Det er jo en sykdom som ofte rammer øynene.:blink:

Godt nytt år, forresten, hyggelig at denne tråden blir vekket opp fra dvalen igjen.

Mvh

Cannonbang

Fikk en boks av David Gourong sist vi bandt sammen på jakt & fiske dagene. Han hadde visst fått med noen flasker fra en kompis i Frankriket... Han snakka på at det ikke hadde kommet til Norge enda, men det var da. Kan jo ha kommet nå.. (noen som veit ??)

Ja jeg syntes det var på tide å dra opp en fluebindings tråd igjen, med tanke på hvilken årstid vi er inni akkurat nå!

Og godt nyttår forresten!!!

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en boks av David Gourong sist vi bandt sammen på jakt & fiske dagene. Han hadde visst fått med noen flasker fra en kompis i Frankriket... Han snakka på at det ikke hadde kommet til Norge enda, men det var da. Kan jo ha kommet nå.. (noen som veit ??)

Google etter "flytende latex" så dukker det opp litt av hvert, bla dykkerbutikker, kostymeforhandlere og sexshops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google etter "flytende latex" så dukker det opp litt av hvert, bla dykkerbutikker, kostymeforhandlere og sexshops.

jøss! så de har det i dykkerbutikker og hos kostymeforhandlere også! :blink:

dette skal prøves Ole M. genialt tips :D

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google etter "flytende latex" så dukker det opp litt av hvert, bla dykkerbutikker, kostymeforhandlere og sexshops.

Når du først nevner det, jeg søkte etter det samme etter å ha lest en artikkel om jiggstøping, men jeg brukte alta vista. Jeg søkte på bare latex. Millioner av treff, og du verden for et tilbud av produkter. :angry:

Det ble med det ene søket. :angry:

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har ett par gode mønster jeg bruker når jeg skal imitere grinddalsflua og andre steinfluer.

18312_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7386/18312.jpg

* Krok: TMC 102y eller TMC 103BL

* Kropp: Dubbet med tørrfluedubbing svart/grå

* Vinger: Hackelspisser hane

* Hackel: cdc i løkke

18313_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7386/18313.jpg

* Krok: TMC 102y eller TMC 103BL evnt annen tørrfluekrok

* Hale: svart garn

* kropp: svart/grå dubbing

* Vinge: Hvit/grå cdc

* Hackel: Grizzly/dun hanenakke

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Disse mønsterne var de jeg kom frem til imiterte steinfluene best løpet av noen kalde aprildager i fjor våres. Spesielt den siste er mest lik de ekte insektene når de vaser rundt på overflaten og for meg så ut som den beste imitasjonen. Og det virket som fisken syns de var okay også.

http://www.hermansen.se/index.php?id=84 står det litt mer om steinfluer og ett par mønster til. (slett den gjerne moderator om det anses som reklame).

For å imitere de mindre variantene syns jeg palmer mygg (påfuglherl med grizzly hackel) fungerer bra. Kan være de fungerer bra for de større variantene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt meg inspirere av noen "Superpupper" med etterslepende nymfeskall som jeg har sett på noen fluebindesider den siste tiden. Her har jeg brukt fibre fra "Sparkle Yarn" for å imitere nymfeskallet. Om dette gjør fluen noe bedre vites ikke, men det er alltids spennende å prøve noe nytt :rolleyes:

supersuperpuppanzr7.jpg

En flue inspirert av den gode gamle våtflua Greenwells Glory. Har valgt å kalle flua "Greenwells Softhackle"

greenwellssofthacklegx0.jpg

Frank Sawyer`s Killer Bug

killerbugtc5.jpg

Endret av Ulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.