Gå til innhold
Fiskersiden

Måling av alkoholprosent m "vinometer"..


toppknot
 Share

Recommended Posts

Er det noen fiskere/ølbryggere på forumet som har erfaring med "Vinprovare" fra L.K.Haaland e.l?

"vinprovaren" ser ut som en trakt med lang hals.Hell alkoholholdig væske i trakten,vent til 2-3 dråper renner ut fra tuten,snu dingsen på hodet og les deretter av alkohol % på skalaen..

Jeg har vanskelig for å tro at jeg drikker hjemmebrygget Pale ale med 9 % alkohol..

Fint humlepreg btw.Amarillo((-:

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fiskere/ølbryggere på forumet som har erfaring med "Vinprovare" fra L.K.Haaland e.l?

"vinprovaren" ser ut som en trakt med lang hals.Hell alkoholholdig væske i trakten,vent til 2-3 dråper renner ut fra tuten,snu dingsen på hodet og les deretter av alkohol % på skalaen..

Jeg har vanskelig for å tro at jeg drikker hjemmebrygget Pale ale med 9 % alkohol..

Fint humlepreg btw.Amarillo((-:

Kjenner ikke den inrettningen du beskriver, men jobbet som brygger på et mikrobryggeri for mange år tilbake. Vi var avhengige av at målingene var pinelig nøyaktige p.g.a skatteklassene. Når vi målte prosenten var det ikke alkoholprosenten men sukkerprosenten vi målte, og ut i fra hvor mye sukker som var omdanna kunne vi regne oss frem til alkohol prosent. For å måle hvor mye sukker det er i brygget brukes en "dupp" med skala på. Jo mer sukker jo høyere flyter den.

Ikke noe problem å få brygget opp i ni prosent, problemet er å lage godt brygg som er så sterkt. Så har du litt erfaring og du ut fra smaken ikke tror det er så sterkt som ni prosent, så er det sikkert ikke det heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke den inrettningen du beskriver, men jobbet som brygger på et mikrobryggeri for mange år tilbake. Vi var avhengige av at målingene var pinelig nøyaktige p.g.a skatteklassene. Når vi målte prosenten var det ikke alkoholprosenten men sukkerprosenten vi målte, og ut i fra hvor mye sukker som var omdanna kunne vi regne oss frem til alkohol prosent. For å måle hvor mye sukker det er i brygget brukes en "dupp" med skala på. Jo mer sukker jo høyere flyter den.

Ikke noe problem å få brygget opp i ni prosent, problemet er å lage godt brygg som er så sterkt. Så har du litt erfaring og du ut fra smaken ikke tror det er så sterkt som ni prosent, så er det sikkert ikke det heller....

Det er slik vi også har gjort det når vi bryggjar sjølve. Målar sukkervekten før og etter, ofte omtalt i desse kretsar som OG og FG (original gravity og final gravity).

Vinometer har eg brukt kun ein gong, og då på ein heimevin. Eg trur den målar viskositeten til ei væske i ein gitt temperatur, og omtrentleg alkoholprosent derifrå. Så dette med at den må være fri for grums stemmer nok. Trur uansett at utregning med sukkervekt er meir nøyaktig når det kjem til øl, men dette kan sikkert min medbryggjar Frank (Tykjer her på FS) svare meir konkret på.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den greieste måten å måle på er selvfølgelig å drikke til du stuper, og et par dager etterpå gjøre det samme med kjøpeøl, så er det bare å regne ut forskjellen i antall flasker.

Hvis jeg drikker 6 liter av eget brygg før tyngdekraften trår til for fullt-

og får ca samme resultatet av å drikke 4 liter 9 % belgisk trippel,så vil dette tilsi at brygget mitt inneholder ca 6 % alkohol pr liter.

Kjempefint.Takk for tipset ,Ølgylt.

Ahh! Fiskersiden ((-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik vi også har gjort det når vi bryggjar sjølve. Målar sukkervekten før og etter, ofte omtalt i desse kretsar som OG og FG (original gravity og final gravity).

Vinometer har eg brukt kun ein gong, og då på ein heimevin. Eg trur den målar viskositeten til ei væske i ein gitt temperatur, og omtrentleg alkoholprosent derifrå. Så dette med at den må være fri for grums stemmer nok. Trur uansett at utregning med sukkervekt er meir nøyaktig når det kjem til øl, men dette kan sikkert min medbryggjar Frank (Tykjer her på FS) svare meir konkret på.

Sindre er inne på det her ja. En såkalt vinprovare (vinprøver), eller også kalt vinometer på norsk vil ikke kunne måle noe særlig presist styrken i øl eller for den del søt eller litt grumsete vin. Vinometer baserer seg på å måle densiteten/tettheten til væsken, da alkohol har en mindre tetthet per volum enn vann for eksempel, og kan måle tilnærmet alkoholprosent ut i fra dette. Men ved introduksjonen av sukkerarter i øl eller andre stoff med høyere tetthet, så blir målingen mye mer misvisende såvidt jeg forstår. :-)

Grunnen til at dette blir brukt på hjemmevin er fordi det som oftest er ganske klar og veldig lite søt hvis den er helt ugjæret, og vinometeret vil da gi et godt anslag på alkoholprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet vinometeret på kjøpeøl for et par uker siden,og vinometeret målte en alkoholprosent som lå tett opp til den som var angitt på flasken.

Men i forhold til å måle mitt eget lett grumsete brygg tror jeg nok sukkervekt,før og etter utgjæring,er et godt forslag(-:

NESTEN bedre enn ølgylt sitt...(-;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.