Gå til innhold
Fiskersiden

Det siste måltid - Skjærtorsdagens sjøørretfiske


havtryta
 Share

Recommended Posts

Tanken på at mitt siste måltid på denne jord skal være overdådig godt har alltid tiltalt meg. Ikke noe mediokert halvkokt ræl på denna guttens skjebnedag, nei heller et skikkelig måltid mat av skyhøy kvalitet. En kebab fra Snappis i Krokstadelva kanskje. Eller en hjemmelagd pizza med alskens deilig topping. Uansett, det må værra godt. Skikkelig godt.

Det samme tenkte sikkert Jesus på denna dagen for et godt beite siden. 'Må ha noe skikkelig mat' skreik han til skjøgene ved bymuren, mens han føysa dem vekk. 'Kysh, kysh, vekk med dere, dere står mellom Guds sønn og et godt måltid mat' ropte han over skuldra mens han hasta til festlokalet der gjengen var samla. Også spiste de, også drakk de, også spiste de enda mer, før Jesus toppa hele dritten ved å dele ut sitt blod og legeme. At blodfyllt legeme har fått en helt annen betydning i senere tid kan ikke Jesus, Guds sønn, lastes for. Dagen etter hang han på korset, vel vitende om at det siste måltidet hadde vært en innertier det ville gå gjetord om i årtusener.

Hva en sjøørret tenker om temaet er jeg noe usikker på, men at en kunstig reke sees på som noe å trakte etter i siste-måltid-øyemed hos de finere ørretkretser tviler jeg sterkt på. Hvis det attpåtil er snakk om Havtrytas Rema-reke (det enkle er ofte det beste. Red anm.) tror jeg nok egentlig at den heller ville spist en halvråtten tangkvast som sitt siste måltid. Jeg tror faktisk at det å spise Rema-reka som sitt siste måltid er like nedrig for en ørret som å bli drept av en kutling. Eller en stokkand. Nederst på rangstigen med andre ord.

Likevel var det to fisk på hhv 35 og 43cm som valgte Rema-reka som sitt siste måltid i dag. Deilige brune fjorørreter med illrødt kjøtt. Fulle av børstemark i vomma. Jesus gråt helt sikkert over fiskens elendige valg av siste-måltid før avskjeden med denne jord. Men sammen med sin Far deler han ut tilgivelse til de dumme fiskene, og fiskeren forhåpentligvis, vær du sikker. Man må bare passe på å hele tida snu det andre kinnet til og unngå å danse rundt gullkalven mens man begjærer sin nestes viv. Tre andre fisk var også innom håven til Havtryta i dag, to på +/-45cm og en på målet. Men den kunstige børstemarken de hadde gnagd på blei ikke deres siste måltid, for Havtryta lyste sitt åsyn over dem og var dem nådig.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, good read

Morsom og bra påskelesning :)

Takk for det, sirs!

Rema reke? En reke imitasjon eller en reke fra rema 1000? (spurte en som kun fisker med flue etter bjørk og furu)Glem det... så linken

Hehe, diverse trær og busker er en hyppig bifangst på flua, sånn er det bare. Litt lettere etter sjøørreten da, er ikke så mye trær på strendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å se at folk begynner fange sjøørret rundt omkring. Orker ikke være førstemann med neglesprett og is i ringene i år så drøyer bittelitt i Drammensfjorden(som det ligger helt ok mengde is på) og utover.

Forøvrig er kebaben på Snappy's i Krokstadelva uovertruffen etter seine fiskeøkter og andre aktiviteter som har gått på helsa og nattesøvnen løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å se at folk begynner fange sjøørret rundt omkring. Orker ikke være førstemann med neglesprett og is i ringene i år så drøyer bittelitt i Drammensfjorden(som det ligger helt ok mengde is på) og utover.

Forøvrig er kebaben på Snappy's i Krokstadelva uovertruffen etter seine fiskeøkter og andre aktiviteter som har gått på helsa og nattesøvnen løs.

Nå har børstemarken begynt for fullt her på Sørlandet, spesielt i muddervikene inne i fjordene. Men så fort sola går ned blir det j**lig kaldt å stå med vann til livet og fingra i vannet. Fortsatt noe is her og der i Mandal jaffal, men det løsner. Hadde dog gitt noen slanter for ei uke med vestavind, regn og plussgrader hele døgnet nå for å få litt fortgang i isløsninga og litt mer trøkk også lengre ut i skjærgården.

Kebaben på Snappys i Krokstadelva er legendarisk. Ferdig snakka.

fornøyelig lesning

Fornøyelig tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likes! Men du må lære deg å posere med ørret. Vet om en som kan lære deg kunsten. Noen bilder av rødt kjøtt, Lilleauren-sluk og blankt vann hadde også gjort seg. Vet om en som kan lære deg dette, også!

God penn, meget godt bidrag til Rapportkonkurransen 2013!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likes! Men du må lære deg å posere med ørret. Vet om en som kan lære deg kunsten. Noen bilder av rødt kjøtt, Lilleauren-sluk og blankt vann hadde også gjort seg. Vet om en som kan lære deg dette, også!

God penn, meget godt bidrag til Rapportkonkurransen 2013!

Må kjøpe meg superfrekk vidvinkel først, men ser jeg har mye å hente på posering og motiv....

Og takk, gildord fra selveste penneknekten er ikke å forakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.