Gå til innhold
Fiskersiden

Lang L/UL stang. Hvilken?


Gris
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en lang stang, over 10 fot. Skal brukes til fiske med sluk og bombefiske i vann og elv. Den må være presis med lave kastevekter ned til 3-5 g og være minst firedelt. Trasker mye i skog og fjell og hater lange stenger på sekken, så den må kunne deles i så kort pakklengde som mulig. Teleskop er uaktuelt. Prisklasse under kr 2000,-.

Har sett på Fenwick Wild wings 11,6', 12,6' og 14'6 med kastevekt 5-35g. Noen som har erfaring med disse? Er de presise på kastevekter ned til 5 g? Disse er 4-delt, men blir jo uansett litt lang nedpakket. Ønsker meg egentlig en stang som blir kortere enn sekken, da jeg synes det er tungvint med en stang som stikker over eller nedenfor sekken ved trasking i busk og kratt. Et pluss med denne blir jo uansett en solid stangtube. Stengene ser også veldig fine ut. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings/Fenwick-Wild-Wings-12-6--5-35gr-Haspelstang---4-delt-140191-p0000071570.aspx

Kinetic goodspeed 11', 2-15 g, og 12' 5-20g, er jo et billig alternativ, men denne er 3-delt. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Kinetic/Godspeed/Kinetic-Godspeed-11--3-15-gr-3-Delt--128736-p0000060101.aspx

Beastmaster BX STC 330/360ML 7-21g, ser ut som et godt alternativ, men ønsker meg egentlig litt lavere kastevekter. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/BeastMaster-BX-STC-330-360ML-7-21gr--134978-p0000066349.aspx

Noen som har erfaring med noen av disse stengene, eller har noen andre forslag?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Ja ja. Da går det vel et år eller 2 til da :lolu:

en 11'+ stang som går i sekken og som ikke er teleskopisk, så er det kun travel stenger(en 7delt 11' vil ha en transport lengde på 52-54cm). nå vet jeg ikke hvor lang sekk du tenker på men. og UL 11'+ travel stang har jeg aldri sett(Berkley Phazer travel 10'6" er det nærmeste jeg vet om. Men den er kun 5 delt. så transportlengden er da ca 68-70cm).

Men hvorfor skal du absolutt ha så lang stang?

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tru at gode gamle fysiske lover vil gi deg en del problemer med de krava dine. Du må være nøye med snørevalg og valg av typen stangringer og det er ETTER at du eventuelt har finni ei stang som passer. Jeg trur at du burde gjøre som nordmøring sier og prøve deg på å lage en selv. Da kan du også først prøve og feile litt uten at det koster deg så masse.

Jeg har bruka fenwik silverwings på 11 fot 6 tommer med kastevekt optil 25-30 gram og liker den meget godt, men den er mest verdt når den får litt kastevekt og får spent seg opp litt skikkelig. Ved lette vekter føler man at man står å veiver med stanga i lufta som en annen fluefisker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.