Gå til innhold
Fiskersiden

Det måtte jo skje.


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Fri fra skole og fint vær betydde at det var en fin mulighet for en fisketur i Maivarmen. Som et par dager tidligere gikk turen til Kristianborgvannet i dag også. Det gikk ikke lang tid før den først minigjedden var på land og ble sluppet tilbake igjen. Fisken var på omtrent 300gram, en livlig liten tass. Etter en stund satt jeg på en større wobbler, av den "leppeløse" typen. Og etter noen kast fikk jeg noe som virket relativt fin størrelse på, men som viste seg å være en gjedde på 6-700 gram. Jeg fikk fisken opp i håven og bort på land. Jeg så fort at det kun var den ene treblekroken som satt i fisken, og den satt under fiskens venstre øye. Noe som sikkert gjorde at jeg dro fisken sidelengs inn mot land, og den føltes større. Anyways... Det er nå den virkelige grunnen til at jeg skriver om turen kommer.

Treblekroken som ikke satt i fisken hadde satt seg i håven, og for å gjøre en lang og kaotisk historie kort: Fisken begynte å sprelle da jeg skulle fjerne kroken, og plutselig stod kroken knall i tommelen min. Nå satt den ene treblekroken i fisken, og den andre i min tommel. Og det var ikke bare litt fast den satt heller. Denne stod dønn fast. Og tankene om hva som kom til å skje hvis fisken begynte å sprelle nå gikk gjennom hodet mitt. Jeg plasserte derfor kneet mitt over fisken for å holde den rolig, og på en eller annen måte var plutselig kroken løs fra fisken. Nå var det bare tommelen min igjen. Og fy f.... Denne satt godt fast. Mothaker og alt stod godt plassert inn i innsiden av tommelen min, akkurat i leddet. Det var ikke snakk om at den kunne dras ut, og etter å ha sett andre sportsfiskere med kroker i fingen hadde jeg en anelse om hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde med meg en lang og spinkel nebbtang, som (Takk gud) hadde avbiterfunksjon innerst. Jeg har prøvd å klippe metall med denne før, og det var bortimot umulig, men jeg hadde ikke noe valg. Jeg tok fatt i treblekroken og begynte å presse og rotere for å få kroken ut på andre siden.

Etter å få vondt i fingrene av å presse så hardt fikk jeg endelig presset ut kroken på andre siden og med den spinkle tangen fikk jeg også klippet kroken under mothaken og dradd kroken ut igjen, samme vei den kom fra. Jeg ble rimelig kvalm, svimmel og rett og slett uvel. Så jeg følte at etter en drøy times fisking var nok for i dag.

Finger etter kroking. (Og etter vasking, ikke like mengder med blod på bildet som det var på åstedet.

2013_05_30_2449.jpg

Kroken etter klipping.

2013_05_30_2455.jpg

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rimelig kvalm, svimmel og rett og slett uvel. Så jeg følte at etter en drøy times fisking var nok for i dag.

Pingle, bare vent til dagen kroken ( og såret) er så pass stor at du selv må sy såret uten bedøvelse for å kunne fortsette å fiske ...Å få UV harpun i låret er ennå verre :)

Spøk til side. Det finnes andre metoder for å fjerne kroken en bruk av tang og avbiter, mindre smerter også. Du trenger bare 1 løkke av sene, samt å telle til 3 ( husk å dra når du kommer til 2) Like smertefull som 1 nåle stikk : Nada...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud og fader, Lopez! Sånn orker jeg ikke å tenke på engang :|

Pingle ;) Smerte blir man vant til, det er alltid verst bare 1. gang... Du få begynne med Mustad kroker : De er så uskarpe at de trenger ikke inni huden 1 gang ... :)

Husker i min tid hos Sølvkroken at jentene i monteringen klagde når vi byttet til annet og skarpere merke en Mustad. Flere kroker fant veien til fingrene deres og sykemeldingen økte !! Sølvkroken brukte dette , og merkelig nok som reklame for den nye merke den gang...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det der er ikke behagelig :P Jeg klarte på mystisk vis og kroke meg selv med en treblekrok i leppa og tommelen samtidig når jeg var yngre... 2 i leppa og 1 rett gjennom tommelen. Legen så dumt på meg og lurte på om jeg hadde gått til anskaffelse av piercing der jeg satt med tommelen i kjeften.... var ikke langt ifra og gå i dørken da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det der er ikke behagelig :P Jeg klarte på mystisk vis og kroke meg selv med en treblekrok i leppa og tommelen samtidig når jeg var yngre... 2 i leppa og 1 rett gjennom tommelen. Legen så dumt på meg og lurte på om jeg hadde gått til anskaffelse av piercing der jeg satt med tommelen i kjeften.... var ikke langt ifra og gå i dørken da!

Jeg har fjernet kroker fra fiskekompiser utallige ganger, men det som skjedde med deg , var , ja , mystisk.. Hvordan f**n greide du det ??!!

Flest selvkroking foregår forresten under makrellfiske... Spenning , mye fisk, dårlig tid og ...mange kroker i hekla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var igrunn ganske enkelt... Alt for tykk fortom kombinert med at jeg skulle knytte på en lakseflue. Jeg var selvfølgelig dum nok til å stramme knuten med tenna :P *vips* så glapp jeg hele greia, og fikk meg selv på kroken... alle 3 mothakene satt som bare det....

Uff da!! Da skjønner du vel hvorfor fisken spreller med treble i kjeften... Bra at disse ikke lager smertelyder , da hadde de fleste av oss sluttet å fiske ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det der er ikke behagelig :P Jeg klarte på mystisk vis og kroke meg selv med en treblekrok i leppa og tommelen samtidig når jeg var yngre... 2 i leppa og 1 rett gjennom tommelen. Legen så dumt på meg og lurte på om jeg hadde gått til anskaffelse av piercing der jeg satt med tommelen i kjeften.... var ikke langt ifra og gå i dørken da!

Åfyttigrisen... Får helt vondt av å bare tenke på det.

En måte å,gjøre det om mothaken er gjennom er jo å bare klemme sammen mothaken slik at den blir nogenlunde smuuuth :) Å så,trekke den ut samme vei som den gikk inn :)

Litt tettere omnen sitter med en halvsløv lang nebbtang :)

Oi, se der ja. Det tenkte jeg ikke på! Kanskje det blir redningen neste gang? Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ruster hvis du har den med deg ut i friluft og ikke bruker den ofte, men den gjør i allefall det enkelt å frisere kroker.

knipex-cobolt-bolt-cutter-with-return-sp

Var verdt å kjøre tilbake til bilen med båten for å hente den tanga for å klippe en owner ST36 2\0 som satt helt godt midt på det tykkeste på en kammerats tommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.