Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin kombimaskin 527xs eller 721xs


celine2
 Share

Recommended Posts

Hei er det noen som har tanker eller som har testa ut de nye kombimaskinan fra Garmin?

Hører flere som gir dem god skussmål .Er 527xs og 721xs stort sett like for uten størrelsen?Hørte noe nevnte noe om en ny giver som skal være laget til denne serien ,stemmer dette?Hyggelig om noen har tanker om denne modl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som har tanker eller som har testa ut de nye kombimaskinan fra Garmin?

Hører flere som gir dem god skussmål .Er 527xs og 721xs stort sett like for uten størrelsen?Hørte noe nevnte noe om en ny giver som skal være laget til denne serien ,stemmer dette?Hyggelig om noen har tanker om denne modl.

På 721 er det i hvert fall mulighet for å bruke kompatibel svinger med den nye 'chirp' teknologien.

Høyere oppløsning på større dyp, kan også justeres til spesifikke frekvenser for å separere/detektere spesifikke arter, bunnkonturene skal visstnok også vises mere tydelig, muligens en del ting her som godt kan ha noe for seg for deg som fisker mye etter kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se av spesifikasjonene (se link under), har begge muligheten for CHIRP.

Forskjellene er touchskjerm på 721, skjermstørrelse ("widescreen" på 721 er bedre når man bruker skjermdeling, feks ett bilde med 50 kHz og ett med 200kHz), oppløsning, video input på 721 og mulighet for å koble til Fusion mediasystem på 721.

https://buy.garmin.com/en-US/US/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=119865&compareProduct=119847

Ang CHIRP, dette kan abbor mye mer om enn meg (han har utstyret, jeg bare drømmer om det). Men ut i fra hva jeg ser av skjermbilder på andre (mer båtspesifikke) forum, er ikke den praktiske forskjellen mellom et vanlig (bra) ekkolodd og CHIRP stor på grunt vann. På dypere vann ser det ut til å være betydelig forskjell dog, men på de dybdene man normalt fisker kveite klarer jeg ikke å se at prisen på en CHIRP-giver står i stil med prestandaen (enda). På den annen side er CHIRP for fritidsbåter helt i startgropen (enda, teknologien som sådann har eksistert lenge), så at disse ekkoloddene har MULIGHET for en CHIRPgiver er unektelig et pluss uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se av spesifikasjonene (se link under), har begge muligheten for CHIRP.

Forskjellene er touchskjerm på 721, skjermstørrelse ("widescreen" på 721 er bedre når man bruker skjermdeling, feks ett bilde med 50 kHz og ett med 200kHz), oppløsning, video input på 721 og mulighet for å koble til Fusion mediasystem på 721.

https://buy.garmin.com/en-US/US/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=119865&compareProduct=119847

Ang CHIRP, dette kan abbor mye mer om enn meg (han har utstyret, jeg bare drømmer om det). Men ut i fra hva jeg ser av skjermbilder på andre (mer båtspesifikke) forum, er ikke den praktiske forskjellen mellom et vanlig (bra) ekkolodd og CHIRP stor på grunt vann. På dypere vann ser det ut til å være betydelig forskjell dog, men på de dybdene man normalt fisker kveite klarer jeg ikke å se at prisen på en CHIRP-giver står i stil med prestandaen (enda). På den annen side er CHIRP for fritidsbåter helt i startgropen (enda, teknologien som sådann har eksistert lenge), så at disse ekkoloddene har MULIGHET for en CHIRPgiver er unektelig et pluss uansett.

Hei takker for raske svar.Ser ut som 721 blir noe stort i min båt så da sitter jeg i gjenn med 527.Etter som det ikke er de helt store forskjelene på disse kombimaskinene blir vel bruker venligheten bli den som vil bli av gjørende når valget tas.Det med og få det meste av data rett opp på skjermen var litt av det jeg ønsket,nå vil jeg muligens sitte i gjenn med nesten same ennehet som 721,men mindre bruker venlighet.Skal vel ikke legge skul på at mye knapper og hjul er noe jeg ikke setter spesielt pris på.

Som Maskinisten sier skal lodd fuksjonen stor sett brukes på kveite da ned til max 60-90meter,driver noe fiske etter den blanke sorten der skal lodde stort sett ta 0-40 meter,men da har en ca hele skalaen som jeg for det meste fisker innen for med.Ut fra hva som skrives tolker jeg det litt slik at det kan være lurt og vente med CHIRPgiver?

Kan det være andre kombilodd som vil like bra eller bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance HDS-5 Gen2 er muligens et godt alternativ, vil tro dette er fullt på høyde med garmin, og muligens bedre om man isolert tenker på ekkoloddfunksjonen.

Simrad NSS7 vil også være et alternativ, hvis ikke den også blir for stor.

Lowrance

Simrad

Som erik er inne på så har sikkert abbor god oversikt her, så forhåpentligvis kommer han inn med råd og vink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt anbefale deg å oppsøke en butikk som har enhetene utstilt. Det er endel forskjeller i hvordan menyene er oppbygd merkene i mellom (jeg har aldri trykket på nye 527 og 721, kun de eldre variantene), og du må selv avgjøre hvilke enheter DU synes har fornuftige menyer som vil gjøre at DU kan fininnstille uten å måtte lese igjennom manualen hver gang.

Om man synes CHIRP er gøy eller ei, kommer nok også litt ann på interessen for elektronikk. :) Her har du en link til hekksvinger som gir "fullskala" CHIRP på enhetene vi har snakket om:

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=269&manf=Garmin

Her er link til gjennomgående (CHIRP)giver:

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=265&manf=Garmin

Hvis du søker litt på nett vil du se at det er solid forskjell i pris på disse og en vanlig Airmar P66 giver:

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=48&manf=Garmin

P66 er en "vanlig" hekkmontert giver som du får til 1350-1550,- litt avhengig av butikken. (Mjøsservice er den rimligste jeg kjenner til i Norge). Ikke bli overrasket om en CHIRPgiver betyr at du må legge på en 0 på den prisen.... P66 fungerer fint ned til 100-150 meter eller så, noe særlig dypere vil du kun se bunnlinjen og ikke fisk.

Ellers er Simrad NSS-7 på tilbud flere steder nå (blant annet hos Mjøsservice), hadde den hatt den prisen når jeg kjøpte min Lowrance HDS 5 hadde jeg kjøpt den i steden. Den har ikke mulighet for CHIRP innebygd, men et meget godt vanlig ekkolodd og berøringsskjerm.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vidt testet 527xs med CHIRP svinger, virker som et greit lodd. Det jeg ikke liker er menysystemet, utrolig mye fikling i undermenyer. Har ikke sett på plotterdelen, men å dele den vertikale skjermen mellom ekkolodd og kart vil enten gi to tynne "flkser" av vinduer, eller ved horisontal deling et alt for lavt ekkoloddvindu.

Hadde uten tvil gått for NSS7 med de prisene de selges for om dagen, da jeg kjøpte min første NSS7 for to år siden var prisen det dobbelte. P66 er et godt svingervalg for ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar ,jeg var litt redd for at det kom til å bli en del skruing på 527.Har sett noe på nss7,skal sette meg mere inn i den kombiplotteren.Går ut fra at det vil være mulig å få motor data opp på NSS7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar ,jeg var litt redd for at det kom til å bli en del skruing på 527.Har sett noe på nss7,skal sette meg mere inn i den kombiplotteren.Går ut fra at det vil være mulig å få motor data opp på NSS7?

Ja, det er mulig, men krever noen duppeditter som for andre enheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig, men krever noen duppeditter som for andre enheter. :)

Hehe de duppedittene skal ikke jeg montere det skal de som kan det gjøre ;)

Takk for hjelpen folkens.Skal ta og klippe ut 2 pappplater så for jeg gjøre meg opp ei meinig om det blir 5" eller det jeg mest av alt ønsker en 7"kombiplotter.Har ingen innfellings muligheter så det må monteres oppe på styrekonsollen,litt redd den vil ta mye av sikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefornøyd med 720 ja, eneste er at den er litt kilen ved regn eller snøvær. enkel i bruk, selv om det er endel undermenyer så er den lett å finne fram på. Har ikke brukt manualen til annet enn oppkoblingen. men har ikke laget ruter på den da det behovet er minimalt foreløpig.

Når kartene i tillegg ligger ute på nett ble den ganske mye billigere enn alternativene da jeg hadde greit lodd fra før.

Har du kahytt under har du vel litt mindre sikt ja, men burde ikke være noe problem å finne plass til en 7" likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal greie det fint og fine plass,skal forsøke å dra hele plotteren over til venste i båten.Drar jeg den til høyre mister jeg noe utsikt for vel velge litt mellom kolera og pest.Jeg bruker lodde veldig mye spesielt på kveite fiske.Var med Maskinisten for ei ti tilbake han har 720 på sjøørret fiske jeg syntes lodd og kart plotter funsjonene virket meget bra.Simrad NSS-7 virker jo til å være meget lovende ,ikke minst er det et god tilbud på det på Mjøsservice.Det er også omtalt her tidligere på forumet.

Blir noe dyrer med kart,men kan da kansje få noen kr.for den gamle med kart briken i.



Jeg har en Antares 650 med NSS12 på styrekonsollen.

Den båten har jeg sett bilder av innvendig,meget pent :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei litt om kombiplotter ,har vel bestemt meg for Simrad NSS-7 er det noe spesielt en trenger å hvite om plotteren .Fant en del info om den og det virker jo veldig overbevisende.Valg av svinger foreslo abbor P66 kan det være andre svingere som kan være aktuelle ?Hvis jeg forsto det rett ligger det noe kart i plotteren,evnt hvilken tilleggs kart trenger jeg.I forhold til å koble plotteren opp mot motoren hva trenger jeg av tilleggs kabler.Er det kansje noe mere tilleggs utstyr som burde bestilles samtidig?Blir bestilt hos Mjøsservis .Kansje abbor kunne gi noen råd.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at P66 svingeren dekker ditt behov veldig godt, bakgrunnskartet som ligger inne på maskinen er neppe brukbart til annet en å fortelle deg hvilken kommune du befinner deg i.. (i hvert fall om det er på samme nivå som garmin 720).

Du trenger da tilleggskart, dette... Navionics Platinium

Motorinterface og det du trenger ordner de på for eksempel. mjøsservice, bare oppgi hvilken plotter, motor du har, om du handler på mjøsservice får du kanskje rabatter på komplett pakke..

men nå må jeg visstnok en kveldstur utpå fjorden.. har en date med en feit sjøørret.. he he

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSS kommer nå i to utgaver, en helt uten kart og en med Navionics Silver. Silver er helt greie navigasjonskart, men duger ikke til fiske da de ikke viser dybdeinfo dypere enn 10m.

Du kan velge mellom Navionics Gold eller Platinum +, jeg kjører Platinum +. Norge dekkes av en Gold brikke 49XG, for Platinum trengs de to brikker, 12P+ for Sør Norge og 11P+ for Midt og Nord Norge. Forskjellen er at Platinum har skyggelegging for å gi en 3D dybde effekt, satelittoverlegg og detaljbilder av havner. Platinum kan også vises i 2D modus slik som Gold.

Jeg foretrekker B60 i stedet for P66 svinger, da denne monteres som en vanlig bronse skroggjennomføring og bare stiller 5mm ut fra skroget. Samme svingerelement som P66 er skråstilt inne i gjennomføringen for å kompensere for skrogvinkel. Finnes i 12 og 20 graders versjoner.

Kveite er ikke den enkleste fisken å oppdage på ekkolodd så hvis du har budsjett for det ville selvsagt en TM260 1kW svinger vært suveren. Jeg hadde en kort periode TM260 på båten min, nå er den erstattet med CHIRP utgaven TM265LH. Jeg har fortsatt TM260 liggende, og den er til salgs. Ta kontakt på PM hvis du er interessert.

WiFi-1 som gjør at du kan speile skjermen på NSS på et nettbrett eller smarttelefon er jo en gøy sak, fra nettbrett kan NSS også kontrolleres.

Hva slags motor har du? Motorinterfacene er forskjellig for alle merker. Trenger også å vite årsmodell for å vite om den støtter motorinterfrace.

Hvis du fisker fra drivende båt vil et kompass som sørger for at kartet alltid er orientert i riktig retning (også når farten er for lav for GPS) være smart. Simrad har kommet med en ny kombinert kompass og GPS antenne som heter GS25 som er hyggelig priset. Finnes også i en Lowrance utgave, Point-1, som er rimeligere og gjør eksakt samme jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde og sende ei melding,men av en eller annen grund gikk den ikke gjennom tror jeg.Send meg hva du tenke og ville ha for TM260 så skal jeg tenke litt på det.

Motorten jeg har er en Mercury 100 EFI,2007modl

Takker så meget for god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis dyrt å få koblet opp en Mercury da de ikke støtter NMEA 2000,trengs en SmartCraft til NMEA 2000 gateway. Et annet alternativ er å kjøpe en VesselView 7 som har denne gatewayen innebygd. VesselView 7 er egentlig en NSS7 som kjører en spesiell motorovervåkningssoftware, hvis den koble opp mot en Simrad eller Lowrance plotter vil den i tillegg virke som en helt normal NSS.

Skal sjekke om innboksen min er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener kan snart bli dyrt.fant ikke pris i Norge på Smartcraft NMEA 2000 gateway,men fant noe i usa derfra ble prisen ca 1800 kr +moms(MARETRON USB100-01 GATEWAY NMEA 2000 / USB USB100-01)

.Så kommer det vel noen kabler i tillegg vil nok annta.jeg har faktisk så mange hundre timer på motoren i året at det nok vil være lønnsomt for meg å kjøpe det.Vil tro at montering av dette systemet er rimelig greit?

Etter oppmotering er stortsett plugg and play?

Var og så på Vesselview 7 det ble nok en del dyrere ca 2000dollar + frakt og moms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Maretron Gatewayen du trenger, men denne:

http://www.veradoclubparts.com/product_p/84-8m0065208.htm

I tillegg trenger du et NMEA 2000 Starter Kit.

NMEA 2000 er veldig enkelt å montere, antar Mercury sin gateway ikker er så vanskelig heller.

Når en har motorinterface med mulighet til å vise forbruk l/NM blir en overrasket over når motoren går mest økonomisk, det er ikke når den høres ut til å gå optimalt men ved noe lavere turtall. Bruker du båten mye vil du fort spare inn et motorinterface i redusert drivstofforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kombiplotteren bestilt det ble en Simrad NNS-7 MED P66 giver + norgeskartet.Fikket tilbud på TM260 giveren av abbor i denne omgang ser jeg at jeg ikke har det i budsjet til den,men hvem hvet om en stund.

Det som trenges av ekstra utstyr for å få utnyttet kombiplotteren maxsimalt har jeg fått en bra pris på Mjøsservis,det regner jeg med og ha oppe til muligens neste helg.Kombiplotteren tro jeg skal komme i posten i løpet av de neste dager,Takker alle for hjelp og gode innspill .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.