Gå til innhold
Fiskersiden

Årets Nordlandstur ble helt OK den


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med en hyggelig familemarkering oppe i Nord ble det en Bodø/Beiarn-tur på meg forrige helg (langhelg). Jeg husket jo med glede hvor fin den forrige turen dit for to år siden var, med kveite i Saltstraumen, ørret på Beiarfjellet og laks i Beiarelva (+ noen sånne kulturelle og ikke-fiskerelaterte naturopplevelser –men de har jeg glemt :) ) så jeg gledet meg veldig!


Siste halvdel av juni er en hektisk periode, med skoleavslutninger, sommeravslutninger + en del andre ting som skal unna før sommeren (og Murphys lov som gjør at mange andre hasteting dukker opp akkurat når det passer dårligst), så pakkingen ble så som så med. Men jeg tenkte at det viktigste er å være brukbart dekket med fiskeutstyr også får det andre bli som det blir. Hovedkofferten min endte opp med å veie 22,9 kg, 1- hekto under grensa, og håndbagasjen ble akkurat lovlige 8 kilo når jeg plukket ut litt og hadde det i jakkelomma i stedet + dyttet litt ned i stangtubene mellom fiskestengene.


Vel fremme i nord bar det rett til Saltstraumen camping hvor vi skulle tilbringe første natta. Og kort fortalt ble det et trivelig opphold med litt fiske på natta og noen timer dagen etterpå før vi dro videre. Vi fisket fra land fra begge sider i området rundt brua og fangsten ble som ventet en god del småsei og noen greie torsker. Største torsken dro vekta til 6.8 kg og var egentlig tung nok å få fra land i den sterke strømmen. Vi var i hvert fall fornøyde og – etter å ha vært på butikken for å sikre oss nok potetgull og sjokolade til turen over fjellet – duret vi av gårde mot Beiarn.


Her er noen bilder fra mitt andre møte med verdens sterkeste tidevannstrøm: Kun bilder av meg. De andre fikk også fisk men nektet å bli avbildet med fisk under 10 kg :D.

jzr.jpg

3gee.jpg

jrk5.jpg

kd9k.jpg

xpfw.jpg

Krystallklart vann – dette bildet er faktisk tatt under vann:

1z8r.jpg

Tilfeldighetene gjorde det slik at vi ankom Beiarn noen få timer før sesongen i Beiarelva åpnet – for et sammentreff! :rolleyes: Jeg fikk naturligvis fisket litt på åpningsnatta og hadde på 3 lakser – som jeg greide å miste!!! Surt, men det lovet i hvert fall bra for videre fiske tenkte jeg. Men det skulle vise seg at jeg nok hadde vært griseheldig og truffet på et av få flak som gikk oppover elva, for rapportene ellers i elva tydet på en betydelig dårligere åpning enn ventet. På sonen hvor jeg fisket var det ingen andre som hadde vært i kontakt med laks på åpningsdøgnet. Så jeg hadde i hvert fall valgt rett plass!

bi61.jpg

Lørdagen gikk med til festligheter og det var nesten kveld på søndag før jeg fikk vært i elva igjen. Da hadde det blitt tatt en laks på sonen jeg fisket – og det var på den plassen jeg hadde stått åpningsnatta! Og kort fortalt ble det en udramatisk kveld for meg og de andre som fisket på sonen. Vi så ikke laks og merket heller ikke laks. Pulsen gikk litt opp (og gopro-kameraet slått på) da snøret plutselig strammet seg når jeg fisket med flue over et spennende område. Men så var det bare en tulleørret som spøkte litt med meg.

j1qi.jpg

Og her var det ikke krystallklart vann:

4t0y.jpg

Dermed var det bare mandagen – avreisedagen igjen å gjøre det på! Og nå skulle jeg fiske på Trones-valdet, valdet ovenfor Nes-valdet som jeg fram til nå hadde fisket på. Jeg valgte å satse på en plass som heter Innerholmen. Og for første gang på denne Nordlandsturen sto jeg opp til folkelig tid og var vel ved elva allerede i 8-tiden. Ble faktisk litt overrasket over at det var såpass mange fiskere ute allerede. Er det virkelig bare meg som liker å sove langt utover formiddagen når jeg har ferie? Vel, vel – det var i hvert fall tatt en laks på morgenen i området rundt Innerholmen, og det lovet jo bra. Og når en av fluefiskerne plutselig fikk laks økte optimismen enda mer. Og så plutselig var det min tur! En laks tok spinneren min nesten helt inne ved land og plasket noe voldsomt. Goprokameratet startet å filme og jeg var klar for fight. Og selv laksen ikke var så stor var den seig og gav seg ikke uten kamp. Men snart kunne jeg lande laksen, konstatere at det var en hannlaks (og dermed lovlig å avlive – men bare en over 65cm) og nyte den gode følelsen man får når man nettopp har fått laks. :thumbsup:

Her er et par bilder fra Innerholmen – fin plass:

0u7l.jpg

cysn.jpg

Og her ser jeg at det er dumt å ha vanndråper på kameraet mens man filmer og tar bilder:

irv1.jpg

7p45.jpg

Dermed ble det Beiarlaks på meg denne gangen også. Og den kunne jeg med glede overrekke til onkelen min som takk for god oppvartning under oppholdet.

bdvl.jpg

Allerede dagen etterpå – på tirsdag på jobben - begynte jeg å lengte tilbake til nord…..

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent torsk fra Saltstraumen, ja. Under storbrua på Bodøsida går for å være en stortorskplass blant de lokale, men når vi var der kom vi ikke til bunnen med 300grams pilker eller shads på 400gram en gang. Klaffa aldri helt med de stillere periodene av inn- og utstrømmen for vår del.


Så du noe steinbit på grunna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :)

Godkjent torsk fra Saltstraumen, ja. Under storbrua på Bodøsida går for å være en stortorskplass blant de lokale, men når vi var der kom vi ikke til bunnen med 300grams pilker eller shads på 400gram en gang. Klaffa aldri helt med de stillere periodene av inn- og utstrømmen for vår del.


Så du noe steinbit på grunna?

Nei, det så vi ikke. Er det vanlig å se de fra land der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.