Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle tips til havmus og kloskate


halvorhg
 Share

Recommended Posts

Lurte på om noen kunne drysse noen tips om tackle til havmus og kloskate (da spesifikt kroktype og størrelse, tenkte i utgangspunktet på sirkel)? Tenkte jeg skulle få ankret opp i utkanten av ei vik en kveld natt før helga der det er sandbunn og da blir disse target :) Funderte evt. på å flu men lurer på at det antaglig bare vil fremskynde hågjel-innraset... men om noen har noen innspill så er de hjertelig velkomne:)

P.s Planen er å rigge en par stenger som fiskes statisk i stangholder mens jeg fisker aktivt med typ. flyndrerigg på ML stanga;)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Onkelkim skal hel hvitting eller sei være det helt klart beste agnet til kloskata, så vet du det. Gleder meg til evt. rapport! Har litt planer om å teste noe lignende i gummiskuta men har en mor som ikke er helt enig..

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Onkelkim skal hel hvitting eller sei være det helt klart beste agnet til kloskata, så vet du det. Gleder meg til evt. rapport! Har litt planer om å teste noe lignende i gummiskuta men har en mor som ikke er helt enig..

Når han sier hel hvitting eller sei, da kan det ikke være svære fiskene? ettersom kloskata er så liten mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe sånt jeg kanskje så for meg jeg og ja:) vet ikke om jeg gidder å fly rundt å lete etter 10cm hvitting og sei så fremt jeg ikke kommer over de :) så da får filètstrimler gjøre nytten makrell og seikombo kanskje ;)

Makrell og annen fet fisk får ofte ikke ligge i ro særlig lenge, så eg vil anbefale filet av sypike/hvitting hvis du ikke får småhvitting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe sånt jeg kanskje så for meg jeg og ja:) vet ikke om jeg gidder å fly rundt å lete etter 10cm hvitting og sei så fremt jeg ikke kommer over de :) så da får filètstrimler gjøre nytten makrell og seikombo kanskje ;)

Pleide å få en drøss i den sizen når jeg fiska aktivt med ei agna hekle med 14kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du burde ha kloskatetacklet på plass nå. Til havmusa fra båt anbefaler jeg glidende med litt lysdims på ca 20-30 cm over bunn, og en ekstra lyskilde ca 2 meter over det.

Mutu light circle 3/0 er klart best til det bruket. Hvis du ikke har glidende bør du ha J-krok

Med lysdims tenker du selvlysende og med lyskilde knekklys?

Tenkte jeg skulle legge meg på rundt 30-40m dette skulle vel være passende til begge arter hvis jeg ikke tar altfor feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lysdims tenker du selvlysende og med lyskilde knekklys?

Tenkte jeg skulle legge meg på rundt 30-40m dette skulle vel være passende til begge arter hvis jeg ikke tar altfor feil?

det var en ren tilfeldighet at jeg brukte to forskjellige ord om lys.

men ja, selvlysende på tackelenden funker bra, og knekklys er jo lett å feste på selve snøret med to små slangebiter, da mister du ikke den glidende effekten forbi 2 meter heller.

30-40 meter til havmus på denne tiden av året hørtes veldig grunt ut. Men i de mørke timene kan den jo komme. Jeg ville nok gått ned på ca 100 etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en ren tilfeldighet at jeg brukte to forskjellige ord om lys.

men ja, selvlysende på tackelenden funker bra, og knekklys er jo lett å feste på selve snøret med to små slangebiter, da mister du ikke den glidende effekten forbi 2 meter heller.

30-40 meter til havmus på denne tiden av året hørtes veldig grunt ut. Men i de mørke timene kan den jo komme. Jeg ville nok gått ned på ca 100 etter den.

Litt andre forhold i Trondheimsfjorden, 30-40 meter høres bra ut det. De tas jo på 20 meter på Storsand og på 15 meter i Skarnsundet hele sommern og høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My 2 cents: From Storsand... Most Kloskate I took on a long tailed paternoster with a 10cm stiffened hooklength with 4-5/O mutu light and a big long mack bait cast out to the silt layer. Fish with running leger here and you are only feeding slimål. Tried and tested method with around 10 klo to testify to it. probably a useless idea in most other places including sandy bays but works well there.

Most Havmus from the bigsand (4 I think) and 1 from skarnsundet have fallen to shrimp on a paternoster with long hooklengths and finewire worm hooks ( very natural presentation). First one from Bontelabo I took on the Campelen bankers rig (wire running leger, 3-4/O mutu light with glo bead).

Personally I don't think it requires a lot of technique or finesse, just don't feed the slimål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My 2 cents: From Storsand... Most Kloskate I took on a long tailed paternoster with a 10cm stiffened hooklength with 4-5/O mutu light and a big long mack bait cast out to the silt layer. Fish with running leger here and you are only feeding slimål. Tried and tested method with around 10 klo to testify to it. probably a useless idea in most other places including sandy bays but works well there.

Most Havmus from the bigsand (4 I think) and 1 from skarnsundet have fallen to shrimp on a paternoster with long hooklengths and finewire worm hooks ( very natural presentation). First one from Bontelabo I took on the Campelen bankers rig (wire running leger, 3-4/O mutu light with glo bead).

Personally I don't think it requires a lot of technique or finesse, just don't feed the slimål.

Alltid fisket glidende der selv. Skal begynne å teste din teknikk fra nå av tenker jeg. Se om det er noe forskjell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.