Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske med agnfisk og 4Play Lip Scull - Kjempeopplegg[TM]!


SMS
 Share

Recommended Posts

PaterOscarknuten er svakere enn knutene Sverre har brukt her. Sverre sin måte er dermed her bedre. Tynnere sene til søkket er jævlig lurt uansett. Hvorfor streve for å bruke PaterOscarknuten der den ikke hører hjemme?? Den er veldig kjekk der den hører hjemme. Har brukt den endel og liker det, men har innsett at noen ganger er løkker på harpe/fiskehjulfiskervis det enkleste.

Jeg er helt sikker på at Cato har copyright på dette, uavhengig av om han har sett det før det ble presentert av SMS.

Det jeg ikke forstår er hvordan dere hypnotiserer plasten i lipscullen til å ikke knekke.

Jeg har kjempetrua på dette opplegget for flinke fiskere, selv vil jeg nok satse på gode gamle Volker Dapoz selv etter å ha sett dette. For enkle sjeler fra Toten blir 3 meter lange slep et realt kostebinderi å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riggen er ikke det minste vanskelig å fiske med sålenge det er bevegelse i båten relativt til vannsøylen, pga vind eller motor. Skjerpings, Håvard! :) Tommel på spolen under nedslipp er selvsagt en fordel, og siden man som oftest fisker relativt grunt til kveite er ikke det noe problem. Tynn søkkefortom er det to gode årsaker til; skjærer vannet bedre og gir større vinkel mellom fortommene, og ryker som en sytråd om en kveite raser ut langs bunnen. På Røst i 2006 hadde jeg 0.60 søkkefortom til tilsvarende opplegg med bom og hel sild på to treblekroker, 0.60 røk under utraset til en 12-kilos kveite uten at jeg merket det ila fighten. Man kan gå litt opp fra 0.40 om det er mye spisse steiner på bunnen som sliter på fortommen, men på den annen side så er man da uansett neppe i rett biotop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fordelen med søkkefortom i teorien. I praksis har jeg fiska kveite med samme dorgesøkke (tror det er Sølvkroken sitt, det med gjennomgående messingstreng) i 4 intense fiskeuker uten å miste det.

Har landa et tredvetalls kveiter.

Dette søkket er montert rett i overgang snøre/rigg.

Fisker nærmest utelukkende med motorkraft for å kunne styre "driftet", mulig det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riggen er ikke det minste vanskelig å fiske med sålenge det er bevegelse i båten relativt til vannsøylen, pga vind eller motor. Skjerpings, Håvard! :) Tommel på spolen under nedslipp er selvsagt en fordel, og siden man som oftest fisker relativt grunt til kveite er ikke det noe problem. Tynn søkkefortom er det to gode årsaker til; skjærer vannet bedre og gir større vinkel mellom fortommene, og ryker som en sytråd om en kveite raser ut langs bunnen. På Røst i 2006 hadde jeg 0.60 søkkefortom til tilsvarende opplegg med bom og hel sild på to treblekroker, 0.60 røk under utraset til en 12-kilos kveite uten at jeg merket det ila fighten. Man kan gå litt opp fra 0.40 om det er mye spisse steiner på bunnen som sliter på fortommen, men på den annen side så er man da uansett neppe i rett biotop.

Det er ikke å fiske med det jeg synes er bøygen, det er det som skjer inne ved båten. Veldig hyggelig å kun ha sene å forholde seg til under landingsekvensen, så slipper man å styre med lange rigger og slep når kveita som fortsatt har igjen mye energi kommer inn til båten for første gang. Dette mest for å si at det tross kjempeopplegg[tm]'s forteffelighet fortsatt finnes argumenter for gode gamle Volker <3 Jeg liker den ekstremt direkte kontakten Volker gir meg ved de små søte nappene. Du har helt sikkert rett i dine argumenter angående agnpresentasjon og det er viktig.

Det er faktisk bare gode årsaker til å bruke tynn søkkefortom. Mye å spare på det (kan redde både tackler og fisk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et oppsett som fungerer veldig bra. Selv liker jeg og gjøre det enklere, og det har levert meg mye kveite. I motsetning til SMS så monterer jeg agnfisken i spenn slik at den roterer og skiller seg litt ut fra eventuell annen byttefisk. Har tilgode og se en shad som svømmer naturlig. Inntrykket mitt er at det ikke er noe problem og fiske agnfisken 5-10 meter over bunn. Når det kommer til at tacklet tvinner seg opp har jeg eliminert det ved og bruke en bit med tykk mono som er en liten halvmeter lenger enn selve krokfortommen, samt og slippe kontrollert ned til bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forulempet deg på noen måte?

At du ikke skjønner det bekymrer meg , dog kan det hende at det har med generasjonsforskjeller å gjøre...Du refererer stadig vekk til denne tråden , som du latterliggjør, gang på gang, gang på gang. Jeg kan også finne grunner til å erte deg , men så lavt synker jeg ikke.Er blitt for modent til slik

Kan vi si oss ferdige med all det personlig og prestisjekamper ( jeg er ikke vant til slik fra privat næringsliv)?

@ Don Carlos : Gjenbruk ;) Ber deg pent også om å ikke kaste bensin I bålet som er I ferd med å bli slukket ;)

@ Sverre : Beklager så mye Off topic :) Han er sikker snil som 1 kattunge , men noen ganger klorer han for mye ;)

Vi går videre. Verden er tross alt liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er sjeleglad for at du kom opp med den skistaven, det er få skistaver som har skapt så mye glede hos oss her oppe :)

Jeg har kanskje vært skeptisk til et par av kreasjonene dine opp igjennom, men såpass trodde jeg da en garva ildsjel tålte. Du kan forresten ikke avstå fra å synke lavt når du allerede har spurt meg om "hva jeg har skapt, herr akademiker?" Vel, i hvertfall ikke produkter som ene og alene kompliserer det praktiske fisket, med påstand om det motsatte. Det er ingenting i denne tråden som bør få deg til å reagere sånn. Dessuten var jeg av den oppfatningen at stridsøksen var begravet for lenge siden. Men det er tydelig noe som ligger å murrer. Prestisjekampen du snakker om må være 100% enveis - I don't care. Skap juletrær og juggel og dall til den store gullmedalje, men ikke forvent at alle skal har like religiøst tilhengerforhold til alt du kommer opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er sjeleglad for at du kom opp med den skistaven, det er få skistaver som har skapt så mye glede hos oss her oppe :)

Jeg har kanskje vært skeptisk til et par av kreasjonene dine opp igjennom, men såpass trodde jeg da en garva ildsjel tålte. Du kan forresten ikke avstå fra å synke lavt når du allerede har spurt meg om "hva jeg har skapt, herr akademiker?" Vel, i hvertfall ikke produkter som ene og alene kompliserer det praktiske fisket, med påstand om det motsatte. Det er ingenting i denne tråden som bør få deg til å reagere sånn. Dessuten var jeg av den oppfatningen at stridsøksen var begravet for lenge siden. Men det er tydelig noe som ligger å murrer. Prestisjekampen du snakker om må være 100% enveis - I don't care. Skap juletrær og juggel og dall til den store gullmedalje, men ikke forvent at alle skal har like religiøst tilhengerforhold til alt du kommer opp med.

Irvin : Alle kan ha 1 dårlig dag ( akkurat den dagen jeg svarte hadde jeg 1 dårlig dag , og ble ekstra påvirket til å bli irritert)... Det med å bruke ordet akademikere var drøyt fra min side , og det beklager jeg ( fleste parten av mine venner tilhører tross alt samme faggruppe) Ikke heng deg opp i det negative jeg skrev, prøv å legge merke til det positive som jeg redigerte senere: Jeg har tro på deg og du har skapt flotte rapporter :) Jeg har også skrevet at jeg hadde vært stolt av deg om jeg hadde vært fra slekta di ;) ( jeg mener det)

Forhold til det jeg skaper og komme med bestemmer selv de som føler for det ...Så enkelt og så vanskelig , dog forventer jeg i det minste , om ikke respekt , i hvert fall ikke trakassering slik jeg fra tid til annet føler noen av dere driver med...

Amigos ??

Edit : Selv om vi er uenige fra tid til annet og vi tilhører forskjellige generasjoner, bør man holde 1 kommunikasjons kanal åpen. Vi har tros alt flere ting vi er enige om en uenige ( fiske etikk bla.)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget med duftstoffer på agn når man ligger i ro, og skal lage et sammenhengende duftspor. Da vil alle monner dra, jo mer duft jo bedre.

Men ved drifting etter kveita der man kanskje i tillegg avfisker vannsøyla litt, vil duftsporet neppe føre noen frem til målet. Da lurer jeg på om det holder å stikke strategiske hull i agnfisken, så kan kveita sniffe litt blod når den ligger en halvmeter bak og vurderer.

Det kan selvfølgelig ikke skade å sukre pillen, men jeg lurer på om det øker antall krokede fisker i sånn grad at det er verdt bryderiet med ekstralukt?

Ellers var et morsomt med et norsk produkt da. Får lyst til å kjøpe det bare av den grunn :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

5. Har Cato copyright på dette også?

FAAAAAAAN!!!!

Glemte å patentsøke! Får ta det over en kopp kald nypesuppe med Lopez, godt innslynget i selvlysende slange uten gifttenner.

Sover forøvrig fortsatt godt om natta (litt for godt iflg enkelte).

Men har tatt copyright på passgange opp Karl Johan nyttårsaften, bakt potet med marsipanlokk, furupanel med duft av første demoen til Modern Talking samt hoppski der man kan stryke klær i svevet (krever bakker med K-punkt på over 170 meter og strykejern med dertil lang ledning. Ved passering av K-punkt kan patentsøker ikke lenger garantere for korrekt press i buksene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Den selges nå både løst og med påmontert kevlarfortom i vanlige sportsfiskeforetninger som fører Savage Gear.
Har selv brukt den på hel agnfisk etter stor lange og lysing. Funka fett den, og enkel å plassere som assistkrok der du ønsket på agnfisken. Den medfølgende kevlarfortommen skal visst være testet på hundrevis av kveiter og ha tålt bruken. Den tålte derimot ikke rotasjon+tenner til 20+ lange eller store lysing...
I år kommer også en forsterket kevlarfortom fra SG på 15m spole. Den har jeg kun testet på et par mindre havål, men den tålte rullingene der ihvertfall.
I år kjøper jeg disse krokene heller løst og knyter på 1mm FC til større rovfisk, for denne kroken vil jeg absolutt fortsette å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.