Gå til innhold
Fiskersiden

Snipp-snapp-snute...


Svampebob
 Share

Recommended Posts

Så var laksen ute............

Sitat fra den nye regjeringsplattformen:

"Regjeringen vil legge til rette for en forutsigbar vekst i oppdrettsnæringen. Potensialet som ligger i næringen må videreutvikles. Regjeringen vil derfor åpne for å øke antall konsesjoner og øke totalt tillatt biomasse i eksisterende konsesjoner."

Dette er en ren hån skapt på grunnlag av særdeles manglende kompetanse i det blå-blå samarbeidet! Dagens innsig av laks er pr.tid ca 41% av 1984-nivå!

Dette er rett og slett en SKAM!!! Fortsatt vekst vil påvirke våre laksestammer og ikke minst SØ stammer. Dette hopper disse glatt over slik at næringen kan fortsette sin uansvarlige vekst.

I dag skammer jeg meg over å være nordmann.....

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dag skammer jeg meg over å være nordmann....."

Snak for deg selv... Jeg er ikke opprinnelig Norsk 1 gang, men med 1 slik uttalelse tråker du på mange andre med 1 annet syn en deg. Bruk politikken 1 annet sted en på fs.

Aksepter og tolerer utfallet. Folket ha talt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel..... Men hvis du forsvarer at OD næringen skal drives etter "fritt-frem"prinsippet" er det opp til deg. Jeg er dypt uenig og ønsker at mine barn skal få samme rekreasjonsmuligheter som meg! Les; laksefiske.

Dette sier jeg hvor det skulle være og hvis det er for drøyt kan jeg moderere meg og si at jeg skammer meg over at regjeringen i Norge skal gi frie tøyler til en næring som reduserer min og andres rekreasjonsmuligheter.

Ble den også for drøy???

PS! Jeg snakket for meg selv ;)

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel..... Men hvis du forsvarer at OD næringen skal drives etter "fritt-frem"prinsippet" er det opp til deg. Jeg er dypt uenig og ønsker at mine barn skal få samme rekreasjonsmuligheter som meg! Les; laksefiske.

Dette sier jeg hvor det skulle være og hvis det er for drøyt kan jeg moderere meg og si at jeg skammer meg over at regjeringen i Norge skal gi frie tøyler til en næring som reduserer min og andres rekreasjonsmuligheter.

Ble den også for drøy???

Nå var det bedre formulert :) Du kan godt skamme deg over andres valg , men ikke over ditt opphav ;) ... Greit å være engasjert , men gjør det med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dag skammer jeg meg over å være nordmann....."

Snak for deg selv... Jeg er ikke opprinnelig Norsk 1 gang, men med 1 slik uttalelse tråker du på mange andre med 1 annet syn en deg. Bruk politikken 1 annet sted en på fs.

Aksepter og tolerer utfallet. Folket ha talt

For det første snakka han for seg selv.

For det andre er det definnitivt på sin plass å bruke sterke utalelser i denne sammenhengen.

For det tredje er fs en glittrende arena å diskutere politikk som så til de grader ødelegger miljøet.

For det fjerde: Quote " aksepter og tolerer utfallet. Folket ha talt"

For en holdning å innta! Håper og tror det er vesentlig mer "rygg" i folk flest som er opptatt av disse spørsmåla.

Er komplett uenig i allt du skriver her Lopez.

Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler.

"aksepter og tolerer utfallet. Folket ha talt"

Dette er etter min mening en merkelig uttalelse.

Skal man ikke kunne uttrykke sin uenighet i ulike saker?

Høres ikke mye demokratisk ut. Yttringsfriheten?

Og hvordan skal opposisjonspolitikerne forholde seg til dette? Si opp sine jobber og søke jobb i oppdrettsnæringa?

Må være vanskelig å drive valgkamp hvis man kun kan akseptere og tolerere den til en hver tids sittende regjerings politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er hentet fra den nye plattformen også :Styrke arbeidet mot lakselus, andre sykdomsutfordringer og rømming gjennom forpliktende avtaler med næringen.

Man får bare håpe det Beste,men det ser noe vågalt ut.

Når vi ser hva som er i ferd med å skje ift resistentutvikling og driftsform er nok det å styrke arbeidet mot lakselusa for sent i mange områder. Jeg skrev nettopp en artikkel på Oppdrett.Worldpress som sier mye om utviklingen på dette området. I visse områder har utviklingen gått så langt at lusa har multiresistens og utslakting er eneste gjenværende verktøy. Dette vil vi nok se i flere områder hvis man fortsetter i åpen teknologi. Sjøørreten er den beste indikatoren for status for lusesituasjonen og denne sliter i store deler av landet:

http://oppdrett.wordpress.com/2013/09/30/hvordan-dyrke-frem-uangripelighet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, folket har talt. Men hvis man ikke har stemt, har man heller ingen "rett" til å klage. Har man stemt derimot, kan man naturligvis klage fordi flertallet er uenig med ens eget syn, selv om man naturligvis må bøye seg for flertallets beslutninger. Og man kan spørre seg om det ikke er en falliterklæring at så mange nordmenn setter mijøpolitikk så langt ned på lista. Og bare så det er sagt, vet ikke om det hadde blitt så mye bedre med en AP-dominert regjering... Vi er alle oss selv nærmest, og tenker egoistisk; å sikre egen økonomi veier tyngre enn å redde miljøet. Allmenningens tragedie i et nøtteskall. Nå klarte ihvertfall Venstre inntil videre å redde selveste indrefileten - Lofoten og Vesterålen - men det spørs om ikke det bare er et tidsspørsmål for dette blir omgjort, og oljeselskapene tillates å stikke sine sugerør ned i kveitegrunnene...

å åpne opp for flere laksekonsesjoner er i beste fall risikosport så lenge man ikke har løst de virkelig store utfordringene med denne virksomheten. Og siden FrP nå skal avvikle "formyndersamfunnet" som de sier, blir det vel fritt fram og vill vest. Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at det vil bli flere regelbrudd og tvilsomme episoder. Særlig er jeg rimelig sikker på at antall rømminger vil øke kraftig i årene som kommer. Å la bukken passe havresekken har aldri vært spesielt smart. Og det mest ironiske er jo at et frislipp som Siv nå sier hun skal få til i neste omgang vil skape behovet for et enormt kontroll-byråkrati, for å i etterkant rette opp alle skadene... snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.