Gå til innhold
Fiskersiden

Lyst til å prøve gjedde, tips?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei

Stangen din fungerer fint som et sted å starte, før jerkbait- og gummidyr-bøleg var det nettopp slikt utstyr de fleste av oss brukte. :) Du må bare unngå de tyngste gummidyrene, de er beregnet for korte og stive stenger. Gjeddefiske kan bedrives hele året, men teknikkene varierer litt gjennom kalenderåret. (Se link under)

Om du trenger fiskekort eller ei må sjekkes i det enkelte vann.

Hvis du ikke har gjort det allerede, les litt her:

http://pikewallis.hooked.no/gjedde/kom-i-gang-med-gjeddefiske/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnfiske ala Mick Brown er nok det mest effektive hvis du vil komme i kontakt med de stoerste gjeddene sent paa hosten.

Hvis du vil spinnfiske saa er gummidyr fisket rolig langs bunnen i et relativt monotomt tempo oppskriften paa fisk naa som vanntempen er relativt lav. Som regel staar hoest gjedda relativt dypt (4-8m) men paa godvaersdager paa senhoesten kan man finne gjeddene paa grunnere vann.

En av de letteste maatene aa komme i kontakt med stor gjedde paa er ismeite, saa hvis det er brukbare isforhold boer du vurdere aa teste ut det. Bare husk stort nok borr :)

Link til masse info om ismeite> http://leirudfiske.mamutweb.com/subdet6.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg bor i lillesand, og herfra er det ikke langt til reddalsvannet (på grensen mellom grimstad og lillesand). Der vet jeg det har blitt tatt gjedde på over 15kg de seinere åra.

Der er det sørv man kan fiske til agn og såvidt meg bekjent kreves det ikke fiskekort.

For mest effektivt fiske vil jeg anbefale båt/kano. Jeg personlig venter på at isen skal legge seg så jeg kommer ut til go' plassene.

skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.