Gå til innhold
Fiskersiden

Venstresveiv?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Litt usikker på hva slags havfiske-snelle jeg må ha tak i.

Ved havfiske: Skal stangringene peke oppover? Haspelfiske så er det vel ofte motsatt?

Jeg sveiver i uansett tilfelle med høyre-hånden min, selv om jeg er venstre-hendt. Men siden da stangringene skal peke oppover så må jeg ha en snelle med "venstre-sveiv?"

Skal alle sneller det er slik på være merket fra leverandørs side? Synes ikke det er så mange av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel peker alle stangringene oppover når du fisker med multiplikator snelle (for dypt og/eller tungt havfiske er det greiest med multiplikator). Unntaket er 'acid wrap', hvor de ytterste stangringene peker nedover. Men dette er dyre custom bygde stenger for spesielt interesserte.

Havfiske med haspel har mange tilhengere, og da peker ringene alltid nedover. Viktig å bruke en stang beregnet på haspel, pga vinkelen mellom første stangring og lineføreren på haspelsnella.

Finnes flere gode venstresveivede multiplikatorsneller, som oftest har de en "L" i typebetegnelsen (L brukes imidlertid ofte også som forkortelse for 'Levelwind', dvs snelle med snørefører, så vær obs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstresveiv = Sveive med venstre hånd. Høyresveiv = Sveive med høyre hånd.

Du skal da ha en helt standar høyre sveiv.

Stenger som passer for haspel har en stor første stangring.

Hva slags stenger er det som passer til en stor haspel-snelle da? Kunne jeg brukt en shimano baitrunner til det?

Så hvis man sveiver med høyre hånd med multi snelle så skal man faktisk da ha venstre-sveiv? Er der jeg ble litt forvirra:P

Sveiver du med høyre hånd, så skal du ha høyre sveiv. Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å sveive med motsatt hånd av den man skriver med? Er venstrehendt men sveiver alltid med høyre..

Det er det mest logiske, men noen har fått den tullete ideen at man skal sveive med høyre på multisneller. Hvis du ser på en video av folk som har fått stor fisk og sveiver med skrivehånden så ser du hvordan de sliter med å holde stangen og sveive samtidig. Hadde de brukt rett hånd på stangen hadde alt vært mye enklere.

Selv fisker jeg nesten utelukkende med stor haspel siden jeg er høyrehendt, og de fleste multisnellene er laget for venstrehendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.