Gå til innhold
Fiskersiden

Sen, krok, svivel, perler, spinnerblad m.m


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Føler meg fremdeles helt utrolig fersk i dette gamet, etter en liten sesong med sluk-denging og agn-fiske. Agn-fiske hadde jeg forøvrig aldri prøvd fra barndommen så dette var helt nytt for meg i år.

La ut en tråd om hvordan man skal spare litt penger på havfiske/meite men når det kom til stykket, og jeg skulle bestille fra ebay, så følte jeg meg like grønn i det massive utvalget.

Så jeg spør likegjerne særdeles konkret og de som har lyst til å svare setter jeg stor pris på.

1) Hvilken type/størrelse hemp-svivel trenger jeg til slukdenging fra land med sluker fra 10-50 gram?

1.1) Hvilken mono-tykkelse trenger jeg til nevnte fiske over som fortom til firelinen jeg bruker?

1.2) Burde jeg bruke noe annet enn fireline exceed og i hvilke tilfeller? Hva burde jeg i så fall bruke?

2) Hvilken type/størrelse hemp-svivel trenger jeg til agnfiske, med alt fra 90-150 gram som da også funker under havfiske etter torsk med 300 grams søkker?

2.1) Tykkelse på snøret til agnfiske etter torsk? (sørlandstorsk)

2.2) Tykkelse snøret på multifiamentet på havfiske og nevnte havfiske?

3) Ble anbefalt 12-20 lb havfiskestang i en tidligere tråd, som da også skulle mestre lange-fiske (her på sørlandet), gitt at man ankret opp antar jeg. Asgeir Alvestad anbefaler generelt sett mye "sterkere" stenger , vel å merke med 7 fot+ til nevnte fiske, og hans anbefalinger generelt strider mot mye jeg har lest her. Er det personlig preferanse eller tar han feil?

4) Hva slags perler og krims-krams (beklager uttrykket) bruker dere til havfiske og agn-fiske? Hva heter merkene? (så jeg kan søke på ebay)

5) Anbefalinger på fluer til sjø-ørret fiske (etter bombard)?

5.1) Hvilken bombarda dupp anbefaler dere? Flytende/intermediate osv.

6) Hvilken stopp-knute bruker dere? Sliter med at mine går opp i liminga. Bruker dere andre verktøy for dette formålet?

7) Hva slags sluker bruker dere ved sluk-denging? til da foreksempel

7.1) Torsk

7.2) Lyr/sei

7.3) Makrell

7.4) Ørret. Hvor finner jeg kyst-woblerne?

Beklager det ble så sykt mange spørsmål. Er ganske forvirret i fiske-jungelen og føler egentlig jo mer jeg leser jo verre blir det. Hvis du/dere kan svare på et av spørsmålene så er det gode greier, og jeg forventer på ingen måte at en av dere besvarer alle og blir bare glad hvis jeg i det hele tatt får respons på dette voldsomme innlegget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola!

Sildesluker er nok det jeg får mest på. Mulig fordi jeg fisker mest med det også.

Torsken her på sørlandet går alltid på sluker av rødt/sort og rødt/gull etter min erfaring, og den er drøy på akkurat det området :)

Har du noen gamle, slitte sildesluker, funker de fint til torsk hvis du har en sprayboks med rødt liggende.

Gjerne en litt dyp rødfage. Ei kokt reke tredd på treblekroken etter sluken er en bænkers etter torsken her.

Sei og lyr tar jeg somregel på kombo type grønn/sølv eller blå/sølv.

Makrellen er også glad i blå/sølv, men ikke bare som sildesluker, raske tobiser er de gale etter.

Sørlands makrellen er helt syk etter takkel svarte enkeltkroker. Jeg bruker 5 stk og et 20grams pæresøkke i enden. Det er drøyt å ta på stang når det takkelet fyller seg :)

Den eneste kystwobbleren jeg har fått sjøørret på (men den har jeg tatt mange på) er en hvit og rød sak som heter gladsax

http://www.fiskegrej.dk/Varedetaljer/2953/gladsax

Det var det jeg kunne svare deg på.

Håper det var til litt hjelp :)

...og skitt fiske !!

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt som du spør for tiden, kom deg løs fra pcen og kom deg ut og fisk! :fish:

1. Kan svare på noe.

IKKE bruk hempsvivel, det straffer seg.

0.50 burde holde, såsant du ikke skal dra det over kanter eller rur, isåfall bør du gå opp til 0.70, eh det var visst til slukdenging, 0.35 er nok

Hvis du liker fireline exceed og ikke har dårlige erfaringer med det er det ikke noen grunn å bytte.

2. IKKE bruk hempsvivel

0.28 multi med 050-070 fortom

3 Ja det er mye personlige preferanser ute og går. Mye morsommere men også mere arbeid med en lett stang. 6-12 er sterk nok til det du får på sørlandet. Alvestad er det ikke dumt å lytte til, men det er i bunn og grunn dine egne erfaringer du må bygge på.

4. perler og dims kan du være forsiktig med, man trenger ikke så mye, til lange og slikt hjelper det med store selvlysende ting, men det er ikke et must. En esca er greit og ha, men ikke der du setter deg fast ofte. Gemini og Breakawaytingene er det jevnt over god kvalitet på.

5. aner ikke

6. Stoppknute? til bombardaen? Silikone rig tubing er som regel et alternativ til knuter, men er ikke helt sikker på bruken din her

7, se over, lokalkunnskap skal man lytte til frem til man får sine egne fordommer og preferanser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt som du spør for tiden, kom deg løs fra pcen og kom deg ut og fisk! :fish: - Hehe, kom meg ut i helgen. Mangler endel utstyr(mista mye stasj) og må derfor hamstre inn litt forsyninger;). har ikke bil heller så begrenser seg midt i uken hva jeg kan finne på;). Ny tur til helgen satser jeg på!:)

1. Kan svare på noe.

IKKE bruk hempsvivel, det straffer seg. - Hvorfor? Har gode erfaringer med det selv, iallefall til tackle. Er jo noe herk å knyte nye knuter hver gang man skal bytte redskap?

0.50 burde holde, såsant du ikke skal dra det over kanter eller rur, isåfall bør du gå opp til 0.70, eh det var visst til slukdenging, 0.35 er nok

- Kan jeg ha en mono på 0,5 til slukdenging (kun få meter etter firelinen) og flyndre takkel og en på 0,6-0,7mm til litt røffere agnfiske og tackler? For å gjøre det enkelt tenker jeg..

Hvis du liker fireline exceed og ikke har dårlige erfaringer med det er det ikke noen grunn å bytte. - Da tror jeg at jeg beholder det. Stemmer det at man skal ha noen meter innerst på spolen med mono slik at den ikke skal skli? Har hatt et par kråkereir men har klart å unngå det i det siste.

2. IKKE bruk hempsvivel

0.28 multi med 050-070 fortom

- Ok. 0,28 holder til det meste av fiske på sørlandet og jeg trenger ikke flere typer?

3 Ja det er mye personlige preferanser ute og går. Mye morsommere men også mere arbeid med en lett stang. 6-12 er sterk nok til det du får på sørlandet. Alvestad er det ikke dumt å lytte til, men det er i bunn og grunn dine egne erfaringer du må bygge på.

- Jeg ser hva du mener. Det er morsomt når stangen bøyer seg og man får en skikkelig fight. Uansett synes jeg at dette virker for lite, kanskje det er mer aktuelt når jeg får mer erfaring. Foreløpig tror jeg at jeg vil være mest komfortabel med 12-20 lb. Vanskelig å vite uten å prøve men.

4. perler og dims kan du være forsiktig med, man trenger ikke så mye, til lange og slikt hjelper det med store selvlysende ting, men det er ikke et must. En esca er greit og ha, men ikke der du setter deg fast ofte. Gemini og Breakawaytingene er det jevnt over god kvalitet på.

- Tenker jeg vil ha et par spinnerblad, gule, rød, selvlysende perler og slange. Det er kanskje mer enn nok? Esca, er det et lys?

5. aner ikke

6. Stoppknute? til bombardaen? Silikone rig tubing er som regel et alternativ til knuter, men er ikke helt sikker på bruken din her

- Stoppnkute til bombardaen ja og når jeg bruker glidebom til flyndrer.

7, se over, lokalkunnskap skal man lytte til frem til man får sine egne fordommer og preferanse

Takk for omfattende svar :):). Vil gjerne ha mer input også hva andre hvis det er noen som føler for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi igjen.... :) Ville bare melde inn at jeg fisker med 0.25 mono jevnt over, og føler det holder i haugevis til den type fiske vi snakker om. Jeg brukte mye 0.40 i mine yngre dager, men erfarer at sålenge jeg bruker stanga og bremsen effektivt, får jeg alle fordelene med en tynn sene kontra en tykkere og slipper de problemene man ofte får med såpass tykk sene. Når det kommer til lommeboka, og hvordan ikke å ikke blakke seg totalt som du prata om i forrige innlegg har det funka å bruke en gjeddefortom istedetfor den fluorocarbon sena som ekspertene mener er et "must" for å få fisk. Dette har jeg dog ikke prøvd i ferskvann, men det funker i sdaltvann iaffall :)

De fikk jeg ferdig bundet på ebay for 36.-kr for 25 stk. Torsken på profilbildet mitt veide 4000gr presis og ble tatt på 0.25 som jeg har som standard på sjø-kastestanga.

Ble forøvrig tatt på en makrellbit på ca 80m.

Ser beerbellybob kommer med en bok anbefaling. Den er knall bra. Mener også å huske å ha lest en Agnfiske i sjøen bok av Cato Bekkevold.

Den er virkelig å anbefale. Monkey see, monkey do :)

Videre er jeg nok like spent som deg på hva Ølgylt mener når han sier "Ikke bruk hempsvivel".

Foruten det opplagte når det kommer til å presentere agn skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal bruke hempsvivler, så jeg håpa vel litt på å lære meg ett nytt triks eller no her :)

Til sist vil jeg bare minne om at undervannslys som div. lyspinner og lys blinker er fullt lovlig, og forferdelig undervurdert. Det har økt fangstprosenten min betraktelig på enkelte arter. Takkel er jeg ingen ekspert på i lage, men det bor en kar rett nede i gata her som jeg bor som heter Asgeir Alvestad som er rimelig flink til å forklare takkel-setups på bloggen sin.

Apropos å spare penger, bruker jeg somregel deler av spinnere jeg ikke fisker med, eller som nærmer seg pensjons alderen til flyndretakkel ol.

Hvis jeg forstår deg korrekt synes du det er det litt mye dill, dall og en trillion forskjellige dingser på ebay. ebay har jeg lang erfaring med, så hvis det er noe du trenger er det bare å si ifra hva du trenger, så kan jeg finne og hjelpe med å skaffe deg den beste prisen eller dealen :)

Skitt fiske videre :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Scarmpern.. Mener på vi har snakket sammen tidligere bla angående flatfisk på hamresanden?

1. Jeg bruker hemper i enden av fortomen til både sjøørret og annet fiske, men jeg bruker ikke hempesvivel.. Jeg bruker enten rapala, eller Sebille.. Disse er sterke og funker i bunn og grunn som en rapalaknute bare i metall :D Altså stor bevegelighet for sluk/wobbler.

1.1 Til det fisket du beskriver med såpass tunge sluker tror jeg jeg ville brukt 0.35 for sikkerhets skyld. Dette mer pga av påkjenningen av kastene mer enn hva fisken kan utsette deg for..

1.2 Det kommer vel kanskje an på snella di, men jeg henger meg på Ølgylt og sier hvis det ikke er noe galt med det ikke gidd og bytt.. Derimot har jeg på haspel sneller veldig god erfaring med nanofil ihvertfall til sjøørretfiske.. Denne kaster jeg markant lengre med, og jeg stoler mer på den.. (kanskje ubegrunnet, men slik funker det for meg)

2. Til havfiske ville jeg ikke brukt hemper, men kun solide tønne svivler.. Loddet er lurt å feste med ett strips eller noe som er litt svakere enn hovedlina da det ofte er loddet under bommen som setter seg fast og slik kan du da berge takkelet ditt.

2.1 - 2.2 Når det gjelder havfiske er jeg ikke så veldig bevandret, men det jeg har hørt er at 0.28 powerpro , spiderwire eller annet multisnøre til .35 skulle dekke det meste.. der 0.35 er til det tyngre fisket.. Men som sagt er svært lite bevandret i dette fisket, og bruker stortsett .32 selv til alt.. har funket enda, men har heller ingen store fangster bak meg,,

3 Jeg har en 6-12lbs stang som jeg bruker til meitefiske/havfiske Denner er i overkant myk og når man nærmer seg 200m med 300g lodd eller mer synes jeg nok den burde vært sterkere.. Det er derimot en utmerket flyndrestang har jeg fått høre av Skrekkjager her inne, og funker til det den er ment til.. Inshore lightbait.. 20-30 lbs burde kanskje være en bedre allrounder selv om jeg ikke er noen ekspert.. Jeg har derimot merket meg at en 7 fots stang + er betraktelig bedre til meite enn en 6fot..

4. Du kan finne masse ting rundt forbi.. palletter kan du feks finne i syb utikker.. Sølvkroken har også noen greie sett med litte grann slanger og perler i.. noen blekkspruter er også veldig verdt å prøve..

5. Fluevalg avhenger veldig.. spørs på årstid, sted, evt klekkinger/innsig etc.. Hvis du er i Kr sand er nok Grønnberg eller hva det heter plassen å gå.. de har vært mer enn villige til å dele tips med fluevalg og flotte plasser til meg hvertfall (Og jeg kommer fra Arendal så sjansen er nok enda bedre for deg ;) )

5.1 Dette avhenger også veldig av årstider dybder etc.. MEn Intermediate er det jeg har brukt mest.. har også brukt synk, men skjeldent flyt.. Andre mener jeg er gal som ikke har brukt flytende så hvem vet er bare å prøve seg frem..

6 Når det gjelder stoppere og lign for bonbarda fiske har Tommy Egra kommet opp med en genial løsning på det.. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare.. Du bruker en Cranesvivel.. altså to svivler som er satt i sammen.. Owner har slike..

Smelt tuppen på bombardaen og klem den flat.. Så lager du ett lite hull i den flate delen.. Der setter du inn en slik hempe som jeg foklarte om i pkt 1. i den hempen fester du også crane svivelen.. deretter lager du en fortom som du fester i en ende, og binder hoved lina i den andre.. Dermed ligger bombardaen "på siden av" snøret, og du har en rett linje fra hovedlina til fortomen.. Sikkert både vanskelig forklart og unmulig og forstå, men jeg tar ikke sjansen på å tegne det i offentlighet ;)

7. Tidligere har jeg tipset deg om forskjellige wobblere som er geniale på våren/sommeren.. Det som virkelig har funket for meg de siste månedene nå er Møresilda i 10 - 15g sort og sølv Holografisk.. Jeg reiser rett og slett ikke uten. i løpet av de siste to dagene har jeg vært i kontakt med 12 sjøørret ( de har vært fryktelig små selv om det handler mer om plass fremfor slukvalg tror jeg) og fikk torsk på 2.3 kilo senest idag. Hvis du har muligheten til kai/bryggefiske er ikke jigger / softbaits dumme heller hverken til Torsk eller andre fisk (selv om SØ har virket heller skeptisk til slike løsninger)

Sånn.. Det var litt av det jeg visste om dette.. Jeg vil si at jeg slutter meg til dem som snakker om "Agnfiske i Sjøen" den har vært på salg på skittfiske, men vet ikke om de har den lengre.. den har gitt meg mye ihvertfall..

Og du er jo i kr.sand det er jo ikke så langt unna meg.. kanskje vi kunne møttes en dag i høvåg eller noe og fisket etter litt blanke eller flate..

Skitt Fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Scarmpern.. Mener på vi har snakket sammen tidligere bla angående flatfisk på hamresanden?

1. Jeg bruker hemper i enden av fortomen til både sjøørret og annet fiske, men jeg bruker ikke hempesvivel.. Jeg bruker enten rapala, eller Sebille.. Disse er sterke og funker i bunn og grunn som en rapalaknute bare i metall :D Altså stor bevegelighet for sluk/wobbler.

1.1 Til det fisket du beskriver med såpass tunge sluker tror jeg jeg ville brukt 0.35 for sikkerhets skyld. Dette mer pga av påkjenningen av kastene mer enn hva fisken kan utsette deg for..

1.2 Det kommer vel kanskje an på snella di, men jeg henger meg på Ølgylt og sier hvis det ikke er noe galt med det ikke gidd og bytt.. Derimot har jeg på haspel sneller veldig god erfaring med nanofil ihvertfall til sjøørretfiske.. Denne kaster jeg markant lengre med, og jeg stoler mer på den.. (kanskje ubegrunnet, men slik funker det for meg)

2. Til havfiske ville jeg ikke brukt hemper, men kun solide tønne svivler.. Loddet er lurt å feste med ett strips eller noe som er litt svakere enn hovedlina da det ofte er loddet under bommen som setter seg fast og slik kan du da berge takkelet ditt.

2.1 - 2.2 Når det gjelder havfiske er jeg ikke så veldig bevandret, men det jeg har hørt er at 0.28 powerpro , spiderwire eller annet multisnøre til .35 skulle dekke det meste.. der 0.35 er til det tyngre fisket.. Men som sagt er svært lite bevandret i dette fisket, og bruker stortsett .32 selv til alt.. har funket enda, men har heller ingen store fangster bak meg,,

3 Jeg har en 6-12lbs stang som jeg bruker til meitefiske/havfiske Denner er i overkant myk og når man nærmer seg 200m med 300g lodd eller mer synes jeg nok den burde vært sterkere.. Det er derimot en utmerket flyndrestang har jeg fått høre av Skrekkjager her inne, og funker til det den er ment til.. Inshore lightbait.. 20-30 lbs burde kanskje være en bedre allrounder selv om jeg ikke er noen ekspert.. Jeg har derimot merket meg at en 7 fots stang + er betraktelig bedre til meite enn en 6fot..

4. Du kan finne masse ting rundt forbi.. palletter kan du feks finne i syb utikker.. Sølvkroken har også noen greie sett med litte grann slanger og perler i.. noen blekkspruter er også veldig verdt å prøve..

5. Fluevalg avhenger veldig.. spørs på årstid, sted, evt klekkinger/innsig etc.. Hvis du er i Kr sand er nok Grønnberg eller hva det heter plassen å gå.. de har vært mer enn villige til å dele tips med fluevalg og flotte plasser til meg hvertfall (Og jeg kommer fra Arendal så sjansen er nok enda bedre for deg ;) )

5.1 Dette avhenger også veldig av årstider dybder etc.. MEn Intermediate er det jeg har brukt mest.. har også brukt synk, men skjeldent flyt.. Andre mener jeg er gal som ikke har brukt flytende så hvem vet er bare å prøve seg frem..

6 Når det gjelder stoppere og lign for bonbarda fiske har Tommy Egra kommet opp med en genial løsning på det.. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare.. Du bruker en Cranesvivel.. altså to svivler som er satt i sammen.. Owner har slike..

Smelt tuppen på bombardaen og klem den flat.. Så lager du ett lite hull i den flate delen.. Der setter du inn en slik hempe som jeg foklarte om i pkt 1. i den hempen fester du også crane svivelen.. deretter lager du en fortom som du fester i en ende, og binder hoved lina i den andre.. Dermed ligger bombardaen "på siden av" snøret, og du har en rett linje fra hovedlina til fortomen.. Sikkert både vanskelig forklart og unmulig og forstå, men jeg tar ikke sjansen på å tegne det i offentlighet ;)

7. Tidligere har jeg tipset deg om forskjellige wobblere som er geniale på våren/sommeren.. Det som virkelig har funket for meg de siste månedene nå er Møresilda i 10 - 15g sort og sølv Holografisk.. Jeg reiser rett og slett ikke uten. i løpet av de siste to dagene har jeg vært i kontakt med 12 sjøørret ( de har vært fryktelig små selv om det handler mer om plass fremfor slukvalg tror jeg) og fikk torsk på 2.3 kilo senest idag. Hvis du har muligheten til kai/bryggefiske er ikke jigger / softbaits dumme heller hverken til Torsk eller andre fisk (selv om SØ har virket heller skeptisk til slike løsninger)

Sånn.. Det var litt av det jeg visste om dette.. Jeg vil si at jeg slutter meg til dem som snakker om "Agnfiske i Sjøen" den har vært på salg på skittfiske, men vet ikke om de har den lengre.. den har gitt meg mye ihvertfall..

Og du er jo i kr.sand det er jo ikke så langt unna meg.. kanskje vi kunne møttes en dag i høvåg eller noe og fisket etter litt blanke eller flate..

Skitt Fiske!

Mye gode svar :)

20-30 lb beastmaster 7 fot shimano har jeg siklet litt på. Den var nettopp på tilbud og jeg burde slått til men skal følge med videre:)

Skulle gjerne hatt en fisketur til høvåg ja :) Er foreløpig uten bil (anskaffer nok igjen til våren) så må se hvilke busser som går den veien og når det måtte passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.