Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

2013

Årets første tur gikk til Bontelabo der årets aller første fisk ble landet. Det var ikke akkurat den mest spennende arten, eller størrelsen.. Men det var den første fisken i år og den fortjener dermed et bilde i "kalenderen". Drittfisk...

11279043194_9ca6d64d7f_c.jpg

Turen fulgte opp med hvitting og min første (og eneste) kondom tatt på sluk. Ah, bontelabo, du slutter aldri å overraske folk.

11278962605_14b61865aa_c.jpg

Ikke akkurat noen imponerende start på 2013...

Årets første nye art kom på land to uker ut i året. Havmus, 1580 gram.

10636626994_0f10870e61_c.jpg

Mars fulgte opp med pers på sandflyndre og ny art. Sandflyndre på 610 gram og Kveiten på 900gram ble min nye art nr. 2 for året.

11279574905_9a28e28e01_c.jpg

11108779966_84a9411fff_c.jpg

En måned etter min første kveite fulgte en bedre fisk opp. 7040 gram og en minneverdig fight og opplevelse!

11108751033_85a207d1fd_c.jpg

Etter dette gikk det tregere på fiskefronten, men jeg kunne fiske litt gullvederbuk. Pers på 430 gram ble tatt dagen før kveiten. Fiskene på bildet er tatt senere på året.

11073418183_0d4dc069df_c.jpg

Litt bryggemeite ble det etter hvert som varmen tok seg litt opp. En fint farget gressgylt under.

11108661875_8b9f06f730_c.jpg

Nå er vi altså kommet til Juni, og etter tips fra Fisk og Rask fant jeg veien til karpe i Bergen. Vannet er fullt i Karpe/Karuss-Hybrider, men jeg kunne lande en ren karpe på min første tur, fisk nr.3 jeg tok i vannet. Ny art nr. 3 for året.

9153274127_ab853e731e_c.jpg

Det gikk noen sommerdager ved dette vannet, uten at noen nye karper kom på land. Hybrider og småkaruss var det derimot mange av! Det ble litt reising i ferien, og jeg kunne hente ørekyte i hallingdalselven. Ny art nr. 4 for året.

11279927184_346cd6546a_c.jpg

Det ble ikke så mye nytt i Juli, men i August kunne jeg skrive ny art nr. 5 for året. Knurr. Litt overraskende at den ikke har dukket opp før, men nå var den i alle fall på plass.

11108653215_a35630210d_c.jpg

To dager senere, og samme plass som knurren ble tatt fikk jeg min første Hyse. Igjen en art jeg overraskende har klart å unngå. 2150 gram og min nye art nr. 6 for året.

11279052545_dde63cb3aa_c.jpg

20. August kunne jeg skrive enda en ny art, glassvar. 830 gram. Ganske overraskende bifangst egentlig... Ny art nr. 7 for året.

9556884029_4ffe93e14b_c.jpg

Etter dette fikk jeg litt blod på tann på artsfiske-fronten. Noe som gjorde at jeg fant frem micro-utstyret og fisket hauger med svartkutlinger og dvergulker. En kveld dukket det opp en litt anderledes krabat jeg ikke visste om hadde vært tatt i Bergen før. Rødflekket kutling på rundt 10gram. Min nye art nr. 8 for året. (Er det noen som vet om andre som har fått rødflekket kutling i Bergen?)

11280210323_444ca2bebf_c.jpg

Ikke lenge etter dukket det opp enda en slik på samme plassen. Min første specimen-fisk, rødflekket kutling. Noe som gjorde at Kim ble lysten på å prøve på rødflekket kutling ikke lenge etter.

Etter dette var jeg på hyttetur i Rosendal, hvor min første svarthå kom i båten. Min nye art nr. 9 for året. Fine farger, men skikkelig liten.

11108533655_89323ec4a2_c.jpg

Tilbake til rødflekket Kutling-bryggen, hvor jeg møtte Kim som skulle prøve seg på ny kutling-art. Dette resulterte i null rødflekket, både for Kim og meg. Men med hodelykten klarte han å lyse frem et par tangsprell jeg prøvde meg på. Den ene klarte jeg å lure, og ny art nr. 10 for året kom på land.

11108638956_5d23950037_c.jpg

Enda en art jeg har klart å unngå en god stund var ålen. Plutselig dukket den opp under fiske etter havmus. Ny art nr. 11 for året. Det ble igjen hyttetur til rosendal for å fiske. Desverre ble været veldig dårlig, og det ble lite tid på fjorden. Jeg klarte derimot å lure opp to nye arter denne helgen: Bergkutling og Tangkutling, nye arter nr. 12 og 13 i år.

11108723455_122a650eb9_c.jpg

11108661156_4e51dd2e1c_c.jpg

Vi er altså nå kommet til Oktober. Det dabbet litt av på artsfiskefronten, men det ble noen havål-satsinger med Kim. (Her på forumet) Turene resulterte ikke i noe mer spennende enn at jeg igjen fikk en rødflekket kutling mens jeg ventet på havål. Enda en rødflekket kutling fra Bergen og min første "offisielle" specimen-fisk. Nå følte jeg faktisk at disse fulgte etter meg, noe Kim også mente.

11108889573_39acd63c28_c.jpg

Etter et par mislykkede havål-forsøk dro Kim meg med ut til det velkjente ormebolet det har kommet diverse rapporter fra i høst. Vi traff blant andre Kristian fra Campelen som var ivrig på at jeg skulle få min første havål. Etter 20 minutter trasking og 20 minutter fisking hørte jeg bestemte tikke-lyder fra snellen min. Mine tre turkamerater løftet på hodet, og ga meg klarsignal. Tilslaget satt, og jeg kunne relativt lett sveive inn et par meter før fisken våknet. Jeg hadde hørt skrekkhistorier om hvor sterk disse fiskene er, så jeg satte igang med å pumpe og sveive som en ivrig 3-åring. (Før du tror dette er en monsterfisk kan jeg si at den kun veide 5300gram).

Her fisker vi mer eller mindre rett ned fra berget, så fighten gikk loddrett. Med 5 meter igjen tok melkesyren meg og den kalde luften skar i lungene, jeg satte stangen mellom beina for å dra fisken opp siste resten i "dritestilling". Med adrenalinkick i tusen og melkesyre i samme klasse var jeg nærmere å kastrere meg selv enn å lure fisken opp på "profesjonelt vis". Etter den minst profesjonelle fighten i hele mitt liv lå plutselig ålen i overflaten. Kim tok seg av håvingen og fisken kom på land. Etter bilder og veiing kunne jeg godt fornøyd nyte en nygrillet pølse jeg fikk servert mens jeg fortsatt hadde åleslim på hendene. Jeg hadde faktisk enda en (mindre) ål på land før Florø'en og Tommy kom frem, de hadde altså kommet helt fra Stavanger-Jæren (eller noe sånn). Jeg og Kim kunne lande hver vår havål etter dette, men selv om resten av natten ikke var helt optimal på fiskefronten ble det en flott tur med sprø folk i havgapet.

Min første og største havål 5300gram. Årets 14. nye art.

11108812443_1b6c85f7b8_c.jpg

Etter dette har det blitt alt for lite fisking, og de gangene jeg har vært ute har det vært lite fisk på land. Som oftest har det vært i form av hågjel, med en pigghå en gang i blant.

Alt i alt må jeg si meg fornøyd med dette året, det har vært mange fine opplevelser og overraskelser. På fiskefroten har dette vært mitt desidert beste år, etter jeg virkelig ble fiskeinterrisert (annet enn fjellørretfiske) for knapt to år siden.

Året nærmet seg slutten og tre havmus ble landet i Desember, den største var 1980 gram og pers for meg. I tillegg fikk jeg en brosme, som ble årets 15. nye art.

11873781786_2301ff9221_c.jpg

11427943733_d1408c6b24_c.jpg

Havmus 1980 gram

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport. Ja det er flere som har rødflekket i bergen. Tbear feks

Takk for det. Hmm... Interresant om det stemmer!

åhh du har ett par arter eg vil ha på min liste, de får eg ta neste år :)

flott årsrapport :)

... Som er vederbuk, Glassvar og havål? Takk!

Et meget bra år vil jeg si!

Kjenner det knytter seg når jeg ser bildet av tangkutlingen... møkkafisk! Next year!!! :angry2:

I 2014 får vi satse på rødflekket til meg og småflekket til deg...

Jess! Tangkutlingen var null stress den... ;) For meg er det tangstiklingen som er kjipest. Jeg har ikke gitt opp småflekket, den må komme før eller siden, og rødflekket tror jeg du skal klare!

Bra oppsummering !!

Takk takk!

Flott rapport

Takk for det!

Bra år!

Ja, jeg er fornøyd!

Flott rapport :) hyggelig å møte deg, og var kjekt å iallefalll få se du og Kim få havål :P

Takk for det! Veldig kjekk tur vi var på, er vel neppe siste gang vi treffes på fisketur... Og havålen tar du neste gang!

Flott år og kjekt å se kor mange årsrapporter som har fokus på nye arter :D

Lykke til i 2014!

T-Bear fekk vel sin i Stavanger.

Takk for det! Må si dette forumet har gitt meg en boost på artsfiske-interessen! Satser på flere nye neste år også!

Flott rapport! Neste gang meg og deg tar turen til rosendal skal jeg lande en aldri så liten svarthå selv ;) men neste gang går vi dypere og større, just sayin'

Takk for det! Vi får bare håpe på bedre vær, så skal vi prøve oss på blålangen ;)

Mye bra fisk!

Takk for det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.