Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk og rask sitt fiskeår 2013


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Fiskeåret som nå ligger bak oss er nok det beste jeg noen gang har hatt. Det har vært år med større fisk, flere arter, hyppigere turer og bedre vær, men aldri tidligere har de samlede fiskeopplevelsene vært større. Dette er det flere grunner til. For det første har jeg vært mye på tur med folk jeg liker. Det henger aller høyest. For det andre har jeg reist mer enn tidligere, til fiskedestinasjoner jeg har drømt om siden jeg var liten. For det tredje har jeg hatt nokså god uttelling med årets fiske, i tillegg til å lande et lite knippe drømmefisker. For det fjerde har de fiskerelaterte skriveriene nådd nye høyder. Fiskeåret 2013 kommer jeg trolig aldri til å glemme.

Tradisjonen tro satte jeg meg noen mål for året i god tid før årets første fisketur gikk av stabelen. Noen av disse målene var overkommelige, andre nokså hårete. Slik det bør være…
Mål for 2013:
* Rødspette over 2 kilo
* Havmus over 2 kilo
* Fisk over 14,22 kilo
* Abbor
* Passere 70 arter
* Blåkjeft
* Spisskate
* Pers på karpe/hybrid
* Pers på steinbit
* Pers på røye
* Pers på uer
* Pers på lange
* Fiske hver måned
* Få fisk hver måned
Januar:
Årets første fisketur ble lagt til ferskvann, med fettfinnefisk for øyet. Det er et stykke å kjøre til Skogseidvatnet i Fusa, men det er verd det. Her svømmer det nemlig både kjemperøye og diger ørret, og tidlig i januar er det røyene som er targetarten. Det tok ikke helt av på årets første fiskedag, men jeg fikk lurt opp en pen fisk på 1,2 kilo innimellom all småfisken. Broderen, som manglet røye fra før, fikk også notert arten. For sikkerhets skyld toppet han det hele med en flott fisk på 3,1 kilo på tampen av dagen. Jevnt over en bra start på året. Det ble ellers et par turer med kystmeiteutstyret i januar, og fisk ble det for så vidt også, selv om knurr, sei, hvitting og pigghå ikke er noe å stoppe pressen for. Det meste av måneden gikk for øvrig med til ferie i USA, Haiti, Jamaica, Mexico og på Cayman Islands. Jeg skulle gjerne fisket alle disse stedene, men det ble i stedet slaraffenliv, bading og kald pils. Ikke så verst det heller, egentlig. Litt fiskekontakt ble det likevel, da skatene utenfor Cayman Islands er av den nærgående sorten.
IMG_0882.JPG

819241_471282806265781_591586159_o.jpg
Februar:
Nærkontakt med skater ble det også på februars første fisketur. Dagen etter returen fra Amerika bar det nemlig nordover til Trondheim med fly, og videre med bil til Sjøåsen Fjordhotell like ved en av de sagnomsuste barndomsdrømmene mine: Lygninfjorden. Her ble det fisket over tre dager, i veldig godt selskap og med de aller fleste årstider, nedbørsmengder og ikke minst vindstyrker representert. NM i sjøisfiske, som ble arrangert lørdagen, gikk så som så for min egen del, men jeg var likevel godt fornøyd med sjøisdebuten. En piggskate på 4840 gram ble min største fisk. I tillegg ble det to nye arter i form av strømsild og øyepål. Det ble noen turer på hjemmebane i februar også, uten at det tok helt av. Noen flyndrer kom på land, samt et par brukbare kystmeitetorsker på opp mot gode fem kilo. I tillegg fikk jeg noen spreke lyrer på tett oppunder fem kilo på hjemlig sjøis, tatt på frilinemeitet brisling servert rett under iskanten. Sjøisfiske fikk jeg virkelig sansen for i løpet av februar. Spesielt er frilinemeite med lett utstyr noe for seg selv. Ellers peker februar seg ut som den måneden jeg begynte å skrive for Hooked. Til sammen ble det 28 større Hooked-artikler i løpet av 2013, og fiskeriet mitt nådde sånn sett både en ny og en langt større lesermasse.
IMG_1230.JPG

IMG_1254.JPG

Piggskate+4840+gram.JPG

IMG_1474.JPG
Mars:
I mars begynte vi så smått å satse litt mer etter flatfisk, men den kalde vinteren satt lenge i sjøen, og det var tregt inne på grunt vann. På dypet gikk det litt bedre, og jeg perset på lange fra land med en fin fisk på 9380 gram, tatt på et lett takkel beregnet for havmus. Noen dager senere gikk også årets første – og viktigste - mål i boks, da en meget etterlengtet specimen-havmus fant sildestrimmelen jeg serverte. 2320 herlige gram vise vekten. Etter flere år med gutsing etter stor havmus, uten å komme i nærheten av tokilosmerket, perset jeg plutselig med over en halv kilo. En fantastisk følelse, og en av mine absolutt mest verdsatte fangster noen gang. I slutten av måneden ble det også noen turer på sjøen i nærområdet, uten de helt store fangstene. En påskedagstur til Langenuen i selskap med Nidaros Kystmeitelag var blant utfluktene vi fikk til. Nidaros-gutta, som fisket hele uken igjennom, fikk jevnt over en del bra fisk i form av hvitskate, blålange, specimensvarthå, glassvar, stor lange og stor brosme, men akkurat den dagen vi var sørover var det bare småhai å oppdrive. Med skipper Florøén ved roret ble det likevel en morsom dag. Ny pers på svarhå fikk jeg også. Juhu meg rundt! Ellers peker mars seg ut som den måneden jeg hadde min første artikkel på trykk i Alt om Fiske. Til sammen ble det fire Alt om Fiske-artikler i løpet av 2013, og flere er på beddingen for 2014, den første allerede i blad nummer 1.
IMG_1521.JPG

Bilde+2.jpg

1.JPG
April:
I første del av april var jeg på sjøen noen turer, men fangsten bestod stort sett bare av langer og brosmer på noen kilo. Midt i måneden intensiverte vi flyndrefisket litt, og plutselig var det vår for fullt. Tre-fire turer på rad gav fine fangster, og både skrubbe, sandflyndre, rødspette og lomre var på land. Ingen kjemper, men spreke fisker og et sikkert tegn på at det nærmer seg lysere tider. I slutten av april ble nok en barndomsdrøm realisert, da turen gikk østover til Langesund. Roger stilte som ypperlig vert og sjåfør, og håpet om hvitskate og kjempelange fra legendariske Tigraderen var plutselig nærmere enn aldri før. Dessverre var fisket ræv, og Martin sin lange på gode 11 kilo ble turens eneste fisk, med unntak av agnseien. Heller ikke ferskvannsfisket dagen etter var noe å skryte av, til tross for at Roger fôret opp etter beste evne. Til tross for elendig fiske er det stort å endelig ha fisket i Langesundbukta, storfiskplass over alle storfiskplasser for en som vokste opp med Villmarksliv og Jakt og Fiske på 90-tallet.

IMG_0809.jpg
IMG_1799.JPG
Mai:
Mai måned handlet mest om flyndrer på grunt vann og tunge tak på dypet. Uttellingen var så som så, men vi hadde i alle fall en lengre periode med veldig fint og varmt vær. Litt arter ble det også. Kolmule, vassild og gode fiskekompiser ble høydepunktene for min del.
IMG_1305.JPG

IMG_1346.JPG
Juni:
I juni ble det fisket både i både sjø og ferskvann. Jeg noterte meg for stor knurr, stor blåstål, bra skrubbe, bra glassvar, ny art i form av abbor (også et mål for året), ny pers på karuss og ny pers på karpe/karuss-hybrid. Jeg var også fiskeguide for et utdrikkingslag fullt av jenter. Jevnt over god stemning hele måneden igjennom.
Knurr+600g.JPG

Bl%25C3%25A5st%25C3%25A5l+620g.JPG

IMG_1908.JPG

IMG_2110.JPG

1049119_534615453265849_1533681643_o.jpg
Juli:
Årets soleklare høydepunkt på fiskefronten var turen til Sørøya i månedsskiftet juni/juli. Sammen mad Jan, Roger og Vilhelm opplevde jeg et eventyrlig fiske etter stor uer under midnattsolens stråler. I løpet av noen hektiske fisketimer dro vi båten halvfull av svær rødfisk, og alle om bord noterte specimeneksemplarer. Mine to største var 5,4 og 5,6 kilo. Sørøya-turen var fantastisk på mange måter, og både selskap, vær og stemning var førsteklasses. Når i tillegg fisket er helt sykt, da har du en suksessformel på gang. Utenom de overnevnte uerne var mine personlige høydepunkter ny pers på steinbit og det som per nå er mitt livs fisk, en rødspette på 3,4 kilo. Målet om rødspette på over to kilo gikk også i boks med soleklar margin. Den største opplevelsen var likevel Vilhelm sin 67-kiloskveite, tatt på duppmeite med hel sild. Når torsk på over 20 kilo og lomre på 1,2 blir som parenteser å regne, for ikke å snakke om ny pers på ulke (lol), er det en nokså klar indikasjon på at fisket har vært godkjent. Rett og slett en opplevelse for livet. Etter Sørøya-turen ventet to uker med ferie rundt om i Storbritannia, men jeg fikk tid til en seitur etter returen til gamlelandet. Fisket var veldig bra, men de store uteble. Toppfisken ble klokket til 7760 gram.
IMG_1154.jpg
IMG_1220.jpg

1065064_10152978528505434_677432355_o.jp

IMG_1116.jpg

Ulke.jpg
IMG_1034.jpg
August:
I årets siste sommermåned ble agnfrysen fylt, og årets første havål havnet på land. Ålen veide 7,18 kilo, en brukbar start på sesongen. Ellers ble det ny torskepers fra land, med en fin fisk på 8640 gram. Litt gylter, flatfisk og annet småtteri havnet også på det tørre. Månedens høydepunkt var likevel agnfiskekurset jeg holdt i forbindelse med Havsportveka i Austrheim. Vi skulle gjerne vært flere deltakere, men de som fisket storkoste seg i alle fall, og fisk fikk det også.
Hav%25C3%25A5l.jpg

IMG_2873.JPG
IMG_2832.JPG
September:
September er havåltid, og det ble et par turer etter arten, både fra land og båt. Broderen stod for fangstene. Jeg fikk lite å skrive hjem om fra land denne måneden, med unntak av en meget pen ørret på 1,5 kilo, tatt som bifangst under gjeddefiske. En fridag på fjorden resulterte ellers i et par fine langer, med en toppfisk på 10,2 kilo. En brukbar glassvar ble det også.
IMG_2938.JPG
IMG_2990.jpg
IMG_3145.jpg

IMG_3061.jpg
Oktober:
Havålfisket fortsatte i oktober, og tidlig i måneden fikk jeg også årets andre av sorten. Vekten viste 6540 gram. Tidlig i måneden ble jeg nominert til Gullkroken i klassen Årets skribent, og det var dags for å begynne å glede seg til prisutdelingen noen uker frem i tid. Før den tid ble det tid til litt fiske på hjemmebane, men resultatet var ikke all verden. En specimenhyse og noen greie skrubber var beholdningen. Slutten av oktober ble derimot en kjempesuksess. Broderen og jeg reiste til Oslo før fuglene på Gullkroken-dagen, og under kyndig guiding av Andreas noterte jeg fem nye arter og broderen tre. Ørekyte, steinsmett, gullbust, harr og bekkerøye gjorde at jeg også passerte 70 arter, som da var et av årets mål. Turen var allerede en suksess, og det ble ikke akkurat dårligere stemning av at jeg fikk en tokilos, forgylt Mustad-krok i størrelse 24/0 med meg hjem igjen fra hovedstaden. En fantastisk kveld i fantastisk selskap. Mer er det ikke å si.
IMG_3325.jpg
IMG_3373.JPG

IMG_3443.JPG

IMG_3449.JPG

IMG_3473.JPG

IMG_3482.JPG

IMG_3520.JPG

Endre+Hopland+aarets+skribent.jpg

November:
November var preget av mye vær, men vi truet oss likevel ut noen turer. Den klart drøyeste av disse var sammen med Torbjørn, Roger og Kristian. I løpet av noen hektiske timer fikk vi fire havål og en stor torsk fra land, med lyn, torden og liten storm rundt ørene. Min tredje havål for året veide 7200 gram. I november fant vi også omsider en lysingplass på hjemmebane, og sammen med Torbjørn og Ronny dro jeg fem stykker av arten. Et par stunt ble det også tid til. Livesendingen Bontelabo Battle ble en stor suksess, selv om vi ikke fikk noe særlig med fisk. Ellers inviterte vi også til agnfiskekurs og knytekveld i slutten av måneden, og med fulle lokaler og god stemning er dette noe som frister til gjentaking.
Hav%25C3%25A5l-11.jpg

IMG_3623.jpg
IMG_3732.JPG

bilde+1.JPG
Desember:
Årets siste måned ble ikke det helt store for mitt vedkommende. Ny pers på dvergulke ble det riktig nok, men ellers gikk det mest i småhai, knurr, hvitting og annet uvesentlig. Men jeg fikk da fisket i alle årets måneder, og fisk fikk jeg også. To nye mål oppnådd. Årets siste fisketur gikk to dager før nyttårsaften, og årets siste fisk ble en liten lange, tatt på syv (!) meters dyp. Men selv om fisket var tregt på slutten av året, skjedde det mye på fiskefronten. Fra og med 1. januar 2014 er jeg nemlig deltidsansatt som redaktør for Hooked.no, som inkluderer Fiskersiden. Fremtidsplanene er store for å si det som det er.
IMG_3747.JPG
***
Litt statistikk for 2013:
Antall arter: 49
Antall perser: 10
Antall specimen: 5
Nye arter: 8
Mål oppnådd: 9 av 14
Arter totalt: 72
***
De siste sesongene har jeg satt meg en god del mål for det kommende året. Noen mål blir det nok for 2014 også, men fisketiden blir garantert redusert i det kommende året, noe målene kommer til å gjenspeile. Det er nemlig familieforøkelse på gang i slutten av januar, og da får nok livet en litt ny mening. Likevel har vi såpass med planer for det kommende året at det kommer til å bli en del fiske. Dessuten er det ennå noen uker til termin…
Takk for det gamle folkens, og godt fiskeår til dere alle i 2014. En spesiell takk til Torbjørn, Jan, Roger, Vilhelm, Åsmund og den øvrige Bjordalgjengen for store fiskeopplevelser og fantastisk morsomme turer i 2013. Om du vil lese mer om årets turer er det bare å bla seg bakover i arkivet nederst i margen til høyre på bloggen. Alle turer ligger i kronologisk rekkefølge.
Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan nå har jeg akkurat brukt 3 timer i fiskeboden med rydding og oppklipping av gamle tackler og organisering, fremdeles er det fullt kaos og jeg spekulerte på hva i Helv**%¤# jeg egentlig driver med. Kommer inn og leser dette så får jeg plutselig lyst til å fiske igjen :)

Gleder meg til å lese mer fra deg fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine ord, folkens. Setter pris på det :)

Fantastisk bra år! ^_^

Ser frem til hva skriverier vi kan forvente oss i løpet av 2014!

Og ikke minst; Grattis med familieforøkelse!

Hjertelig!

Har sagt det før, men sier det gjerne igjen, gratulerer med både det ene og det andre. Vi venter egen sak på Hooked når fangsten landes i januar. ;)

Ikke med mindre hun blir tatt med klepp.

Flott oppsummering av et knall fiskeår!

....og bare gled deg til januar, det er helt spesielt. Jeg sitter med ei sovende jente på 5 uker på fanget akkurat nå, ikke mye som slår den følelsen:)

Tror på det...

Fan nå har jeg akkurat brukt 3 timer i fiskeboden med rydding og oppklipping av gamle tackler og organisering, fremdeles er det fullt kaos og jeg spekulerte på hva i Helv****%¤# jeg egentlig driver med. Kommer inn og leser dette så får jeg plutselig lyst til å fiske igjen :)

Gleder meg til å lese mer fra deg fremover :)

Det er en sykdom. Helt uhelbredelig også. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.