Gå til innhold
Fiskersiden

nummer 46 rettet opp for nummer 1


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Forbannede facebook! Her sitter en stakkar og jobber lange dager, pusler i huset, og leker med barna, og så skal man dynges ned av den ene fantastiske fangsten etter den andre. Det ser jo ut som om havet er så tjåke fullt av spesielle fisk at de kommer kastendes etter fiskere som forviller seg nedi vannkanten. Min opprinnelige plan for lørdagskvelden var å sitte foran peisen og nippe på selvlagd øl og være varm på beina, men nei, det fikk jeg ikke ro nok i kroppen til. Ut måtte man. Spontanturer har jo den lille ulempen at rekkevidden ikke er særlig stor, så da ble det strake veien til Nordnes.

Jeg ble nesten litt overrasket over at det ikke stod noen der på en såpass fin kveld, men det passet meg fint. Jeg skuflet unna blod og gørr og seiehoder (AAArgh, nesten så jeg revurderer min positive holdning til ikke-norske fiskere), og rigget meg til.

De første kastene var det såvidt at de traff havet. Snart på tide med litt reell kastetrening. Men etter litt surr lå agnene riktig, og Bathorys "Blood Fire Death" ljomet i ørene mens jeg tente opp en sigar og skjenket rikelig i koppen. Og snart lå årets første fisk på land.

januarharinggjel900_zps65d07663.jpg

900 gram, og første året på lenge at årets første ikke er en sypike. Der og da bestemte jeg meg for at fiskemålet mitt for 2014 skal være å få mindre enn 100 hågjel.

Så kom en lyr og tre hågjel til, litt krabbeflytting, noen bomrun og timene tikket og gikk.

Jeg hadde det jo fint, men samtidig hadde jeg lyst på en fisk jeg kunne dynge ut på facebook jeg og.

Og etter mange mange timer kom endelig det rette runnet. Og fisken var passe tung. Og årets første havmus var et faktum.

Jeg hadde lånt med damas kamera i et forsøk på å få litt bedre bilder og slik ble det:

havmusposering_zps25fa367c.jpg

Neste gang må jeg huske på å lære meg innstillingene før jeg drar, samt finne ut hvor man skal stå i forhold til selvutløseren.

Vel fornøyd med det lempet jeg musa ut igjen, og skulle til å knytte på nytt agn. Men så plutselig kom jeg på at jeg hadde glemt å veie fisken. Jeg treiv håven, og til all lykke hadde den ikke summet seg ennå. Den svømte faktisk rett inn i håven.

Og vekta :

januar004havmus2020gramresize_zps2371672

2020 gram. Ny pers og endelig over 2kilosgrensa. Og endelig jevnet ut for min aller første havmus som veide 1990 etter å ha blitt brutalt kleppet av en ivrig polakk, så blod og melke og innvoller sprutet i alle retninger.

Og den var 79 cm lang

havmus79cmresise_zpsa95bf7e2.jpg

Og så måtte jeg ta et bilde med telefonen så jeg kunne laste opp på face

januar010_zps356cf22a.jpg

Absolutt ikke riktig måte å holde på, men men

Og så kunne jeg pakke ihop og komme meg hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.