Gå til innhold
Fiskersiden

KYSTMEITE


strupneset
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke med deg... Men jeg hadde ikke synes det hadde vært så behagelig å fiske med en lett karpestang og Big Baitrunner sammen. Det er store sneller...

Nå er det vel ikke så mye snelle STØRRELSEN som betyr noe, men vekten. En 6000 snelle fra en produsent kan fint veie mere enn en 8000 snelle fra en annen produsent. Eller fra samme produsent og serie for den saks skyld.

Ja den Evo Surf stangen får du for 199 hos skitt fiske nå. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Surfstenger/Ron-Thompson/Evo2-Surf/Ron-Thompson-Evo-Surf-13-390-Kastevekt--100-250gr---3-delt-144848-p0000076241

Den mini Tripoden så jo litt genial ut. Såpass liten at den går i sekken.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kjøpte meg den shimano vengaence stanga Schizo linka til, med tanka på havål, og er strålende fornøyd med den, enda ikke fått havål, men er ei solid stng, med en følsom tupp og kraftig rygg. den følsomme tuppen er ett + når det kommer til å spotte napp, og gjør det også litt mere morro og kjøre kilosfisk....

Jeg har både Vengaence og Defender, og er strålende fornøyd med begge til hvert sitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallaien folks, i alle kommentarene på stenger å kastevekter glemmes der er stoooor faktor :: agnet veier og en vekt!

Feks ved fiske etter havål er jo agnet fort en halv makell-flapp, plutselig er da vekten av lodd+agn på god vei mot 400grams merket....

kan jo vere nyttig å ha i bakhodet når en skal velge stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant Backster :) med ei karpestang fisker man somregel ikke med så stor agn, og om jeg bruker 130g + en fin makrellbeta er ikke det særlig merkbart. har fått kasta ut endel halv og hel makrel med 130g bly med min shimano veangance, og har gått helt fint det, snakker godt 400-500g da, men da fyrer man somregel ikke løs, blir somregel mer lobbing av agnet. til vanlig fisker ikke jeg med mer enn 150g bly, og 50g makrell (om kastevekten er 200g på stanga) er en fin agnbit det

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallaien folks, i alle kommentarene på stenger å kastevekter glemmes der er stoooor faktor :: agnet veier og en vekt!

Feks ved fiske etter havål er jo agnet fort en halv makell-flapp, plutselig er da vekten av lodd+agn på god vei mot 400grams merket....

kan jo vere nyttig å ha i bakhodet når en skal velge stang :)

Eller hel makrell av den mindre størrelsen. Har sikkert kastet rundt 4-500 gram, men på den plassen jeg har fått mine havål trenger vi ikke kaste lengre enn 10-15 meter. Ellers er jo ikke agn så veldig tungt, og for det meste fisker man jo med relativt små agn (I forhold til hva man gjør under havål-fiske). Har du en stang som kaster 250 gram og du har et lodd på 200 klarer du deg helt supert selv om du skulle ha på en god bit med agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det kommet helt an på hva du har tenkt å fiske etter, og hvor. Selv har jeg to billige surfstenger, og de funker helt supert. Du kan fint gå for en av Shimano sine stenger om du vil ha surf.

Beastmaster:

http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shimano-beastmaster-425-bx-h

Vengeance:

http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shimano-vengeance-surf-3-delt

Selv har jeg to slike: http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/r.t.-evo-concept-surf-13-100-250-gr (Du finner de billigere andre steder)

Okuma har også noen stenger. De fleste duger, så du må bare se litt på kastevekt og slik og se hva som passer deg best. Karpestenger har jeg ikke peiling på...

Stangholder er selvfølgelig supert. Jeg bruker denne: http://www.salarsport.no/produkt/havkystmeite-tilbehor/tripod-stangstativ/uni-rest-tripod

Den er veldig grei, lett å bruke, lett å transportere og tar liten plass.

Her: https://www.veals.co.uk/acatalog/vmo-mini-tripod-1511.html får du samme tripod til under halv pris;)

Ps. Nå ble det ikveld lagt ut surfstenger på forbrukerforumet så det måtte jo være midt i blinken for trådstarter https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/67953-surf-stenger-selges/

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sansylige senarioet. Fra Veals må en nok betale 300 i frakt.

Så: 210+300*1.25+160=797.50,- ferdig levert.

Fra Salar: 500+150=650,- ferdig levert.

Men om man derimot bestiller stang og snelle og litt annet stash samtidig, da stiller det hele seg litt annerledes:)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Da har jeg i allefal lagt en st RT EVO surf 13/250 g og en stk shimano baitrunner xt10000 rb i handlevognen så får vi se om dette holder kan jo starte så smått med en billigstang og heller oppgradere senere:-)

Ser de har dårlig med rett powerpro hos skittfiske er det et annet snøre jeg kan bruke i stede??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Da har jeg i allefal lagt en st RT EVO surf 13/250 g og en stk shimano baitrunner xt10000 rb i handlevognen så får vi se om dette holder kan jo starte så smått med en billigstang og heller oppgradere senere:-)

Ser de har dårlig med rett powerpro hos skittfiske er det et annet snøre jeg kan bruke i stede??

Jeg bruker kun fireline, 0,25 er fin tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braid er alltid billigere på nett, der kan du få en 1800m power pro spole i ønsket diameter til 900kr :) ikke kjøp fireline wiplash. kjøpte i forrigårs, 0,28mm, 270m for å ha på nysnelle. den snella skal ta 260m 0,36mm sen, men fikk bare på rett over 200m med 0,28.... ett flat snøre,der de måler den tynneste siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt feil, var 1500 yards til 120 dollar = 737 kr uten frakt og moms da. de jeg har hørt som har bestil herfra har sluppet moms, men pluselig... ikke mer enn ca 200kr i moms, så er alikevell billig. finnes også andre forhandlere på ebay

http://stores.ebay.com/SHIMREELS-TACKLE/Braided-Lines-/_i.html?rt=nc&_fsub=2791321011&_sid=6916311&_trksid=p4634.c0.m14.l1513&_pgn=2

her er det og mye billig http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.X1500+yards+power+pro&_nkw=1500+yards+power+pro&_sacat=0&_from=R40

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audiosan, det er sant, men har hørt (da er man heldig) at enkelte har sluppet unna med frakt og kostnad av snøre. ikke gale det med tanke på at 270m koster 500kr her i norge ;) jeg er så dum at jeg alltid kjøper i butikk her i norge, men nå skal jeg pinadø legge av noen tusen og handle inn ett lite lager, allti kjekt å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har selv vært så heldig å sluppet mye moms. Dette blir jo da en fin bonus. Personlig bruker jeg ikke mye multisnøre. Har litt div tykkelse av 110meter fireline som jeg har kjøpt i butikk her til lands. Men da til 100kr pakken. Da snurrer jeg multi innerst på reserve spolen, spleiser på med mono og fyller spolen. Deretter spoler jeg det over på hoved spolen.

Men for kystmeite med større dimensjoner så er jo ikke den metoden like aktuell.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du også må betale moms av frakten da. +160kr i fortollings gebyr om du må ut med moms. da er man fort på over 1400,- før en er ferdig.

750 for sene+250 i frakt+25%moms+160 fortollingsgebyr=1410kr for 1370 meter.

Det var da voldsomt så frempå du var for å hindre nettkjøp fra utalndet da...

Og... 250 kr i frakt for snøre? Virkelig? Jeg betalte 6 dollar for frakt av 600 meter. Det er omtrent 35kr. Da har du 200kr du kan trekke fra utregningen din.

Toll slapp jeg (selv om det skulle vært fortollet). Derfor slapp jeg også fortollingsgebyr.

Dermed fikk jeg altså 600 meter multi til ca 250kr ferdig levert. Dette var tufline, som er like god som PP (Sier de som har erfaring med begge). Skulle jeg kjøpt 600 meter PP i Norge hadde jeg måtte betalt opp mot tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slettes ikke imot netthandel. Jeg driver faktisk med netthandel på mnd basis og gjort dette i flere år. Men greit at folk er klar over at det ikke KUN er den prisen i nettbutikken som faktisk er kostnaden. Og frakt kan fort bli dyrt. Spesielt fra USA.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.