Gå til innhold
Fiskersiden

KYSTMEITE


strupneset
 Share

Recommended Posts

DA har jeg bestemt meg for å prøve dette.

Jeg er egentlig bitt av trolling ,men med dårlig båt og nytt båtkjøp må vike for ny hytte tengte jeg å prøve dette.

Det jeg har sett på av stang og snelle er følgende.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-BX-Specimen-12-275-Testvinner-og-god-kastemaskin-128711-p0000060076

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Baitrun,surf-sneller/Shimano/Baitrunner/Shimano-Baitrunner-DL-4000-FA--120895-p0000052241

noen som har anbefaling på dette ?jeg vil ha utstyr som tåler en stor fisk ikke noe jalla:)

har søkt etter forklaringer på denne type fiske og hva du må ha av rigger og div men fant ikke så mye.

legg gjerne ved linker så jeg kan lese meg opp litt gjerne bilder.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For å gi deg tips til stang og utstyr må vi først vite hvor du skal fiske, og etter hva. Skal du fiske flyndre og torsk kan du gå for en karpestang, om du skal fiske med store agn og lodd etter havål og kveite bør du gå for en surfstang. Så... Hva har du tenkt å fiske etter, og hvor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi deg tips til stang og utstyr må vi først vite hvor du skal fiske, og etter hva. Skal du fiske flyndre og torsk kan du gå for en karpestang, om du skal fiske med store agn og lodd etter havål og kveite bør du gå for en surfstang. Så... Hva har du tenkt å fiske etter, og hvor? :)

OK.

Ser for meg alt egentlig,har selvsagt lyst på kveita,men alt er av interesse men jeg vill ha utstyr som holder mål tilfelle storfangsten:) lodd og agn må man vel ha...

fisker fra land,mørekysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Ser for meg alt egentlig,har selvsagt lyst på kveita,men alt er av interesse men jeg vill ha utstyr som holder mål tilfelle storfangsten:) lodd og agn må man vel ha...

fisker fra land,mørekysten.

Ok, da har du vel sikkert fine muligheter :) Noen vil sikkert anbefale deg til å kjøpe karpestang, de er veldig lette å kaste med og bruke. Det er egentlig ikke så mye fiske man TRENGER en surfstang til, men havål og kveite fra land krever en surfstang. Selv bruker jeg to stk. Ron Thompson EVO Surf, og de funker helt supert til å være så billig som de er. Jeg har selv landet kveite på 7kg og havål på litt over 5kg på denne stangen. Ellers ville jeg valgt Sneller i minimum str. 6000. Baitrunner er selvsagt kjekt å ha.

Jeg skal ut å fiske nå, men om det er noe du lurer på eller trenger hjelp til angående kystmeite hjelper jeg gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Schizo skriver, noen vil anbefale surfstang, og det gjør jeg :P en surfstang i 2,75 eller 3 pund (lb) takkler det meste du kan komme over under vanlig kystmeite. kveite på 30+ skalgå greit. men om du skal etter havål, er surfstang tingen. de tre øverste her http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite.html er fine valg. selv ville jeg ha gått for 3 lb, har den selv og er strålende fornøyd. når det kommer til sneller er det et hav og velge av, men med ei shimano snelle i 6000 tusen klassen har du for det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Schizo skriver, noen vil anbefale surfstang, og det gjør jeg :P en surfstang i 2,75 eller 3 pund (lb) takkler det meste du kan komme over under vanlig kystmeite. kveite på 30+ skalgå greit. men om du skal etter havål, er surfstang tingen. de tre øverste her http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite.html er fine valg. selv ville jeg ha gått for 3 lb, har den selv og er strålende fornøyd. når det kommer til sneller er det et hav og velge av, men med ei shimano snelle i 6000 tusen klassen har du for det meste

Ok.takk begge to.

jeg er kun en amatør så jeg lytter gjerne.

som sagt vet man jo ikke hva man kan få her på berget så jeg bryr meg lite om stanga koster 1000 eller 3000 jeg skal ha det beste som holder til hva man kan få.

skal gå inn å se på linkene dere postet:)

denne snella skulle man tru holder til det meste:)

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Baitrun,surf-sneller/Shimano/Baitrunner/Shimano-Baitrunner-XT-8000-RB-Nyhet-2013-140818-p0000072201

Denne da kanskje

http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite/d-fender-ii-3-00-lb-12-fot.html

noen forslag til ei baitrunner snelle da?

hvilken snøre bruker jeg??

Denne da kanskje

http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite/d-fender-ii-3-00-lb-12-fot.html

noen forslag til ei baitrunner snelle da?

hvilken snøre bruker jeg??

Denne da kanskje

http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite/d-fender-ii-3-00-lb-12-fot.html

noen forslag til ei baitrunner snelle da?

hvilken snøre bruker jeg??

Endret av strupneset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjempe ;) som snøre bruker iallefall jeg power pro, en 270m rull med 0,28mm power pro holder. shimano ultegra 5500 med baitrunner funksjon er den neste snellen jeg kommer til å kjøpe meg, så den hadde jeg gått for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gode svar her.

Følelsen av den rå krafta i en surfstang er noe helt annet enn det du får med en karpestang, selvom du helt sikkert vil anskaffe det også etter hvert.

Søkkene du bruker er ca 150 gram, spilesøkker er standard.

De beste allround krokene er owner mutu light cirkle 1/0-3/0.

Søk frem pulleytackel, det er greisest å starte med, og ofte også det beste.

Du trenger ikke allverdens bling og attraktorer, men de gjør en forskjell, så etterhvert er det lurt å prøve seg frem. Knekklys er en enkel sak og starte med.

Flytedress er lurt når du skal vase rundt på glatte svaberg i mørket, det samme gjelder fiskekompis. Sannsynligheten er stor for at det befinner seg noen andre i nærheten av deg som også har lyst å holde på med dette.

Ellers lykke til, og skriv gjerne rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Schizo skriver, noen vil anbefale surfstang, og det gjør jeg :P en surfstang i 2,75 eller 3 pund (lb) takkler det meste du kan komme over under vanlig kystmeite. kveite på 30+ skalgå greit. men om du skal etter havål, er surfstang tingen. de tre øverste her http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/surf-kystmeite.html er fine valg. selv ville jeg ha gått for 3 lb, har den selv og er strålende fornøyd. når det kommer til sneller er det et hav og velge av, men med ei shimano snelle i 6000 tusen klassen har du for det meste

De første gangene du nevner "surfstang" skal det vel stå karpestang. Og jeg tror du hadde fått kjørt deg godt om du skulle ta 30kgs kveite på karpestang :P

Kveite fra land på over 20kg er ikke dagligdags, og havål møter man ikke ofte på med mindre man fisker etter de. Selv bruker jeg surfstang fordi mye av fisket mitt foregår der det enten er ganske dypt eller sterk strøm og trenger ganske tunge lodd (200 gram). Jeg har klart å venne meg til surfstang og har god kontroll, men dette kan være vanskelig for begynnere og da er nok en karpestang mye mer "Brukervennlig".

Shimano Big Baitrunner XT LC er en fantastisk snelle, noe av det sterkeste og robuste man får tak i (Koster jo også litt...). Men man fisker ikke flyndre med den, for å si det sånn. Dette er en snelle for hardere arbeid og større fisk.

Angående karpestang og passende sneller har jeg ikke så god oversikt, så der hjelper vel Tommy deg bedre enn det jeg kan.

Men med mindre du skal fighte stor og sterk fisk bør du gå for en karpestang. Kjøper du for kraftig utstyr kan dette ta vekk både feelingen og litt av gleden med fisket.

Lykke til med å sette i gang og lurer du på noe er det alltid noen som kan svare her på fiskersiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første gangene du nevner "surfstang" skal det vel stå karpestang. Og jeg tror du hadde fått kjørt deg godt om du skulle ta 30kgs kveite på karpestang :P

Kveite fra land på over 20kg er ikke dagligdags, og havål møter man ikke ofte på med mindre man fisker etter de. Selv bruker jeg surfstang fordi mye av fisket mitt foregår der det enten er ganske dypt eller sterk strøm og trenger ganske tunge lodd (200 gram). Jeg har klart å venne meg til surfstang og har god kontroll, men dette kan være vanskelig for begynnere og da er nok en karpestang mye mer "Brukervennlig".

Shimano Big Baitrunner XT LC er en fantastisk snelle, noe av det sterkeste og robuste man får tak i (Koster jo også litt...). Men man fisker ikke flyndre med den, for å si det sånn. Dette er en snelle for hardere arbeid og større fisk.

Angående karpestang og passende sneller har jeg ikke så god oversikt, så der hjelper vel Tommy deg bedre enn det jeg kan.

Men med mindre du skal fighte stor og sterk fisk bør du gå for en karpestang. Kjøper du for kraftig utstyr kan dette ta vekk både feelingen og litt av gleden med fisket.

Lykke til med å sette i gang og lurer du på noe er det alltid noen som kan svare her på fiskersiden!

ok takk for svar.

trur nesten jeg går for en defender surfstang,og en XT snelle,jeg har sett litt på youtube og kasteteknikken ser da ikke så vanskelig ut egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar.

trur nesten jeg går for en defender surfstang,og en XT snelle,jeg har sett litt på youtube og kasteteknikken ser da ikke så vanskelig ut egentlig.

D-fender er vel en karpestang ikke surf... njo det er vanskligere enn det ser ut :)

P.s mitt tips er å kjøpe utstyr som er lettere enn man først tror man trenger :) mye morsommere å kjøre fisk på lett utstyr enn på gjerdepåler... så lenge kastevekta er brukbar i forhold til strømforhold så ser jeg egentlig ikke poenget med å skalere opp utstyret helt hinsidige mål og mening... men det er bare my two cents...

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

defender er ei karpestang, var egentlig det jeg mente :P og det vil vil for ditt bruk mest sannsynlig holde. 2,75lb eller 3 lb med ei snelle i 6000 tusen klassen er fint, og etterhvert som man får feelingen, ramler det jo alltids noe nytt utstyr inn ;) bruker selv defenderen med en shimano i 6000 klassen og en okuma 5500 coronado , og er fornøyd.

Som nevnt ovenfor, ikke vits i å overdrive med utstyret, det artigste er jo stor fisk på lett utstyr :) største til nå på karpestanga er ei kveite på 10kg, artig fight, men null problem. på disse karpestengene kaster du greit 150 grams lodd, men ikke så veldig mye mere. bruker mest mellom 80g og 150g selv

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Trur jeg går for den stanga der til å begynne med,og en kraftig shimano bait da selvsagt:-)

Trur jeg kjøper ferdige tackler til å begynne med 1 til to kroker.

Du kommer langt med å lage dine egne også. Men i begynnelsen kan du jo kjøpe noe ferdig om du vil. De mest verdifulle tipsene du får er det du opplever selv. Jeg hadde MYYYE blanking og dusteturer i starten. Men jeg er kommet et stykke lengre, selv om det kun er et drøyt år siden jeg begynte med surffiske.

Om du har eller kjøper noen ruller med litt tykk mono 0.50-1.00mm, svivler og kroker kan du lage fine takler selv. Dette blir selvfølgelig også lettere og bedre jo mer erfaring du får. Selv bruker jeg mye sirkelkroker i str. 3/0 til det meste kystmeite. Owner sine mutu Light kroker er veldig gode. VMC sine Sure Set circle er så og si helt lik, men litt billigere mener jeg. Med sirkelkroker kroker ofte fisken seg selv, så de er lette å bruke. Til flyndre og slik bruker man J-kroker, gjerne i str. 1. Nå vet jeg ikke hvor ny du er til fiske, men om du ikke har oversikt over krokstørrelser lærer du deg dette ganske fort.

Agnstrikk er også genialt når man kystmeiter, nesten helt nødvendig mener jeg. Da holder agnet på kroken myyye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, strupneset. Øverst er det skrevet en del god informasjon og alle har vi sine favorittytstyr og sine meninger hva som er bra og ikke.

satser på at jeg skal ikke rote valget ditt her.

Må jo begynne at i kystmeite gjelder det samme som i fluefiske og slukfiske. Man skal få lite glede å fange en ørret eller abbor med en laksestang og man skal ha utstyr etter forhold. Selvfølgelig, kan man finne en stang som passer de fleste forhold, derfor.........litt forklaring om karpestengene og kastevektene som er de beregnet til.

2,75 lbs = 90 gr omtrent

3,0 lbs =115 gr omtrent

3,5 lbs= går annet å kaste opp til 175 gr

Det betyr at med disse vektene kan man ikke overbelaste en karpestang og at man kan kaste alt man kan men kan variere litt i fra produsent til produsent. Om går du opp i loddevekt må du kaste forsiktig.

Og en ting til-i motsetning som var det nevnt øverst...........vær ikke redd å bruke større snelle med større senekapasitet. De ubalanserer ikke stang og du kan alltid bruke mono sene under+kan gå opp i sene diameter om skal du fiske dypere eller med dårlig bunnforhold. tvert imot, når skal man kaste hardt med tyngre søkke er det greit å ha noe tungre i bunndelen (Ta en titt på sufstang som er beregnet for multiplikator snelle) og et par hundre gram spiller lite rolle. Stang skal jo være på poden. De som kan kaste tror blir enig med meg.

Håper at jeg fikk forklare litt.

Håper at det hjelper med valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige svar her,folk sporer lite av og begynner å diskutere uviktige ting..... Utrolig bra forum:-)

Valgets kval er ikke enkelt men.

Tenker mest på det å invistere i en bra snelle slik at hvist man opgraderer stanga så har man en bra snelle.

Over til snøre.

Lønner det seg og ha på en sjokkfortom på hoved senen?

Hvor lang og tykk ?? spoler vel denne ytterst på snella?

Bruker dere stangholder når dere meiter og setter seg og venter,eller går det an å kaste akttivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang holder bruker jeg ofte, men fisker aktivt for det. la agnet ligge litt, løfte den inn noen meter, og vent noen minutt.

Sjokk fortom bruker jeg kun der jeg vet at det er foreksempel skrått ned mot dypet, og at multien lett kan kuttes på disse kantene, eller om det er stygg bunn med mye stein og slikt. her i stavanger område er det ikke så ofte jeg bruker sjokkfortom, men det hender. mange som bruker det hele tiden. Tykkelsen på denne spørs alt etter hva og hvor du skal fiske, og hvor tungt lodd du har. 0,50-0,60mm mono holder til lett fiske, og skal jeg opp litt i størrelse på fisken, eller vet at bunn er veldig røff, bruker jeg 0,70-0,90. 0,90 bruker jeg sjelden, så og si bare til havål og slikt, 0,70 holder. ofte bruker jeg rundt 5-10meter med sjokk

sjokken spleiser du på hovedsena med en spleiseknute, men her er det mange knuter ute å går, og det kommer også litt ann på smak og behag. men skal du bruke tykk sjokk, lønner det seg og bruke en knute som ikke blir for klumpete, dette både slår i stangringene, og kan ødelegge de. albrightknuten er en knute jeg bruker på alt, og er fornøyd med den. enda ikke røket knuten.

http://www.animatedknots.com/albright/index.php?LogoImage=Lo her har du en link til den knuten

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for gode svar.

Har enda ikke klart å bestemme meg for stang.....noen sier surf andre sier karpe.makan altså:-)

Trur jammen meg jeg bare kjøper meg en av vær jeg altså.

Så da vet jeg at karpe stang mellom 2,5-3 pund holder!!!!! så hvilken surf ville dere kjøpt akkuratt nå hvis det plutselig falt et par tusen lapper fra himmelen i det du rundet hjørne til sportfiskebutikken og du gikk å forbandet deg over surfstanga som knakk da den 20 kilos svære havålen kom til overflaten plasket litt vann på deg og stakk til bake til hulen sin med hele stasen på slep.....:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for gode svar.

Har enda ikke klart å bestemme meg for stang.....noen sier surf andre sier karpe.makan altså:-)

Trur jammen meg jeg bare kjøper meg en av vær jeg altså.

Så da vet jeg at karpe stang mellom 2,5-3 pund holder!!!!! så hvilken surf ville dere kjøpt akkuratt nå hvis det plutselig falt et par tusen lapper fra himmelen i det du rundet hjørne til sportfiskebutikken og du gikk å forbandet deg over surfstanga som knakk da den 20 kilos svære havålen kom til overflaten plasket litt vann på deg og stakk til bake til hulen sin med hele stasen på slep.....:-) :-) :-)

Som sagt, det kommet helt an på hva du har tenkt å fiske etter, og hvor. Selv har jeg to billige surfstenger, og de funker helt supert. Du kan fint gå for en av Shimano sine stenger om du vil ha surf.

Beastmaster:

http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shimano-beastmaster-425-bx-h

Vengeance:

http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shimano-vengeance-surf-3-delt

Selv har jeg to slike: http://www.salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/r.t.-evo-concept-surf-13-100-250-gr (Du finner de billigere andre steder)

Okuma har også noen stenger. De fleste duger, så du må bare se litt på kastevekt og slik og se hva som passer deg best. Karpestenger har jeg ikke peiling på...

Stangholder er selvfølgelig supert. Jeg bruker denne: http://www.salarsport.no/produkt/havkystmeite-tilbehor/tripod-stangstativ/uni-rest-tripod

Den er veldig grei, lett å bruke, lett å transportere og tar liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.