Gå til innhold
Fiskersiden

Hummer i Tromsø ?


tomiruse
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sjøkreps finnes og det er enorme mengder trollkrabbe og taskekrabbe.

Hummer tviler jeg sterkt på at etablerer seg her oppe, verken om få år eller 15 år.

Kongekrabbe tas sporadisk/sjeldent (heldigvis), men kan nok bli litt mindre uvanlig med årene. Men å fiske etter det her i området? Lite å hente på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøkreps finnes og det er enorme mengder trollkrabbe og taskekrabbe.

Hummer tviler jeg sterkt på at etablerer seg her oppe, verken om få år eller 15 år.

Kongekrabbe tas sporadisk/sjeldent (heldigvis), men kan nok bli litt mindre uvanlig med årene. Men å fiske etter det her i området? Lite å hente på det.

Var mest fleip det med hummeren og 15år :) men på den annen side skal man ikke særlig mer en 20 mil sørover for å finne en levedyktig bestand (tysfjord) og taskekrabben var vel heller ikke så vanlig i tromsø for 15 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mest fleip det med hummeren og 15år :) men på den annen side skal man ikke særlig mer en 20 mil sørover for å finne en levedyktig bestand (tysfjord) og taskekrabben var vel heller ikke så vanlig i tromsø for 15 år siden?

Kan ikke huske at noen hadde fått krabbe da jeg var barn. Selv tilbragte jeg omtrent hele dagen i fjæra eller i båt på grunt vann og så aldri krabbe. Nå tasser det rundt taskekrabber overalt.

Vi skal derfor ikke se bort i fra at hummeren kommer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Er vel ikke så mange som fisker med teiner etter krepsedyr i ditt området.

Har sjøl fiska mye sjøkreps på vestlandet og var aleine om det i den fjorden i mange år. Etter hvert kom flere etter. Jeg fiska på rundt 60 m. dyp, men det hendte jeg bomma og satte dypere. Da fikk jeg gjerne no små kreps med bakkropp på størelse med ferskvannskreps. Pirkete å spise med du verden for en smak!!

Trollkrabbe har det også blitt i ny og ne, de er også utrulig gode. Og så har du kongesnegl, de går også gjerne i teina.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Er vel ikke så mange som fisker med teiner etter krepsedyr i ditt området.

Har sjøl fiska mye sjøkreps på vestlandet og var aleine om det i den fjorden i mange år. Etter hvert kom flere etter. Jeg fiska på rundt 60 m. dyp, men det hendte jeg bomma og satte dypere. Da fikk jeg gjerne no små kreps med bakkropp på størelse med ferskvannskreps. Pirkete å spise med du verden for en smak!!

Trollkrabbe har det også blitt i ny og ne, de er også utrulig gode. Og så har du kongesnegl, de går også gjerne i teina.

Skitt fiske :)

Koker du bare beina på trollkrabben? Er kniv i hodet ok avliving? Kan disse klippes som på kongekrabbe eller må en bruke nøtteknekker/hammer?

Hvordan tilberede kongesnegl?

Er enorme mengder med kongesnegl og trollkrabbe der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker du bare beina på trollkrabben? Er kniv i hodet ok avliving? Kan disse klippes som på kongekrabbe eller må en bruke nøtteknekker/hammer?

Hvordan tilberede kongesnegl?

Er enorme mengder med kongesnegl og trollkrabbe der jeg bor.

Jeg har bare fått trollkrabba enkeltvis så jeg har kokt hele krabben selv om det bare er beina man spiser. Får man flere er det nok en fordel å bli kvitt kroppen og da vil jeg tru at kniv er tingen. Deler man den i to dør den momentant. Er vel slik kongekrabben blir avliva på fabrikk.

De har relativt mykt skall men kansje litt hardere en kongekrabba. En kombo av stump vold og knizv/saks, gjør susen :)

Kongesnegl har en søt fin smak. Problemet er at den slimer. Så det er ikke no ide' å hive den i fiskesuppa siste minuttene, det har jeg prøvd og resultatet ble suppe med ekle slimtråder og det er ikke kult :)

Så etter det har jeg kokt den raskt i godt saltvann, kasta den over i isvann og rensa den.

Da er den klar til bruk.

God å gratinere raskt i persillesmør eller trekke med i fisk/skaldyrsuppe siste minutta.

Husk at de blir seige om de får for mye varme.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge koker du den? Skal prøves. Har spist Albuesnegl stekt over bål. Smaker seigt svinekjøtt.

I første runden holder det med et par/tre minutter (avhengig av størrelse), men bruk stor kjele så vannet ikke blir nedkjølt når du hiver de i, eventuellt kok bare noen få i slengen.

Så kjøler du de raskt ned i kaldt vann, og renser de. Du skal kunne vippe de ut av skjellet.

Jeg bruker å fjerne guffa bakerst. Det smaker godt men ser for j***g ut... Så det dropper jeg å tar kun vare på den hvite muskelfoten.

Så kan du gi de en ny runde i varmen. Det kan være et par minutter i fiskesuppa. Du kan gi de et par minutter i lettsalta kokende vann, eller du kan gi de en runde i kjelen sammen med masse smør, sort pepper, finsnitta gressløk, litt hvitløk og masse finsnitta persille, eller andre urter du har for hånden. Du kan droppe varmebehandling nr. 2 og sjære de i tynne skiver og spise de med soyasaus og pepperot.... Eller marinere de i limejuice, chilli og finsnittet vårløk "chevice-style"

Fantasien setter grensene :)

Bon apetitt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått opp mot 40 kongesnegl på ei krabbeteine, så det er virkelig en ressurs man burde utnytte mer. Har også overkokt dem, men vil prøve igjen.

Småkrabber kan man også rote seg borti og de kan fylle en teine. Har over hundre på ei teine som stod bare 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått opp mot 40 kongesnegl på ei krabbeteine, så det er virkelig en ressurs man burde utnytte mer. Har også overkokt dem, men vil prøve igjen.

Småkrabber kan man også rote seg borti og de kan fylle en teine. Har over hundre på ei teine som stod bare 4 timer.

Er det den med "svømmeføtter" og på størelse med strandkrabbe? Har bare fått den enkeltvis. Men kunne sikker gitt kanonfin suppekraft. Har forøvrig funnet svømmekrabber i kveitemagen ved et par anledninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den med "svømmeføtter" og på størelse med strandkrabbe? Har bare fått den enkeltvis. Men kunne sikker gitt kanonfin suppekraft. Har forøvrig funnet svømmekrabber i kveitemagen ved et par anledninger..

Nei dessverre, bare store strandkrabber som lever på 15-20 meters dyp. Har ikke gått dypt nok til å få mer spennende krabber og kreps. Har en mudderflate på 70 meter som skal testes så snart jeg har fått motet meg opp til å dra teinene så langt. Mine teiner er tunge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.