Gå til innhold
Fiskersiden

Ut i båt på lørdag , tips?


scampern
 Share

Recommended Posts

Vi er en guttegjeng som tenker oss å låne en båt på tregde marina og stikke ut og fiske på lørdags-formiddag.

Vinden skal visstnok være rundt 6 m/s så det blir litt uaktuelt å gå utaskjærs for å fiske.

Hva bør man prøve på dersom man må være innaskjærs? Vi når ikke dybder på mer enn 30-40 meter av det jeg kan se, noe sandbunn er mulig å prøve.

agnfiske med 2/0 krok og reke/makrell der det er dybest? Enkelt og greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått endel sjøørret når jeg har tøffa rundt og kasta innaskjærs i det siste, kaster bare innover strender og grunner mot land... største 1,2 kg, minste 680 gr....de har tatt på hvit og blå morild fra sølvkroken og hvit kystwobbler med røde prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått endel sjøørret når jeg har tøffa rundt og kasta innaskjærs i det siste, kaster bare innover strender og grunner mot land... største 1,2 kg, minste 680 gr....de har tatt på hvit og blå morild fra sølvkroken og hvit kystwobbler med røde prikker.

Høres meget spennende ut.

Det må vi også prøve på da! :)

Kan være jeg kan prøve nærme harksmarksfjorden, har hørt om fine fangster der før.

Får du en og annen torsk også på når du kaster inn mot grunna nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dyp var du på ? :)

2,8 kg er en småfrekk størrelse kjenner jeg :P

Tviler på at det er særlig dypere en 10-12 meter der den tok. Den tok når jeg dorga gjennom et smalt sund.

Torsk på 2.8 er helt greit det, men etter sjøørret på 1.2 på en lett stang med kastevekt 3-15 gr var helt mongoloid.

Har erfaring med at sjøørret er lettere å få nå enn torsk...ihvertfall her i lillesand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er særlig dypere en 10-12 meter der den tok. Den tok når jeg dorga gjennom et smalt sund.

Torsk på 2.8 er helt greit det, men etter sjøørret på 1.2 på en lett stang med kastevekt 3-15 gr var helt mongoloid.

Har erfaring med at sjøørret er lettere å få nå enn torsk...ihvertfall her i lillesand

1,2 kg's sjøørret på en sånn stang høres utrolig artig ut ;)

Gleder meg til å prøve på lørdag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel blåse vestavind, så å gå vest for Skjernøy er kanskje uaktuelt ja (spesielt siden jeg mistenker at det kommer til å blåse mer enn 6ms...) Men til seinere er det verdt å notere seg at man ikke trenger å gå særlig langt ut der for å treffe dype plasser ispedd grunnetopper. Mannefjorden stikker seg som en dyp tunge innover nesten til Gismerøya, med grunner og øyer på hver side. Spennende for både torskefisk og annet.

Er ikke Skjernøysund gyteplass for torsk da? Sjekk ut kartet til fiskeridirektoratet, der er gyteplasser avmerka. Bør vel være mulig å få fine drift fra Skjernøybrua og østover i vestavind. Men vær oppmerksom på at vestavinden kan ta ganske kraftig i sundet der, så kle dere godt!

Øst for Skjernøy inne blant holmer og skjær vil det nok være greit le. Er ikke veldig kjent der, men tar dere med kastestenger og denger med sluk og softbaits bør det vel være muligheter for greit lyrfiske? Se etter litt brådype steder eller grunnetopper og kast i nærheten av disse. Lyren jager pelagisk, så fisk av hele vannsøylen.

Som aurejeger nevner er det sjøørret-tid. Områdene rundt Tregde er gode, det ligger hotspots på rekke og rad fra Skjernøysund til Harkmark. Velg og vrak. Strømsund, odder, grunne viker osv er gode plasser, og tar du en kikk på kartet ser du at området er proppfullt av alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det er gode forhold for sjøørret fiske ja :) . Må bare finne ut hvordan jeg skal klare å lure de, er vel ikke den fisken jeg har fått mest av:P (2 bittesmå i år på 250 gram).

" (spesielt siden jeg mistenker at det kommer til å blåse mer enn 6ms...)" Yr melder mye heftigere vind før klokka 12 på lørdag, mens etter 12 så skal vinden løye. Du stoler ikke helt på varselet kanskje?

Tenkte også å dorge litt i sund ja etter lyren, men vi kan kaste litt også ;) .

Agnfiske på bunnen er ikke vits eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er skeptisk til yr.no sine varsler om vind, veldig ofte de underrapporterer. I så fall bør du alltid sjekke for Ryvingen, der meldes det jevnt over litt mer enn fastlandsplasser. Men den jeg stoler aller mest på er dansk meteorologisk institutt sine havvarsler, den er veldig ofte på spikerhodet.

Agn på bunnen kan fort funke, tipper det er litt flyndrer og torsk å få. Men spesielt torsk kan være vanskelig å få på meite, men lett på pilk/sluk rundt gyting.

Sjøørret: Dorg med wobblere eller sluker fra Tregde Marina langs land mot øst og ut langs marbakken som går fra Tregde og ut langs Bjørholmen og inn igjen til Tregde på andre siden. Den marbakken er greit synlig, prøv å få sluk og wobbler til å danse just på utsiden. Er nesten garantert suksess! (Hadde det vært så enkelt så...men seriøst, det er en god plass. Tipper det er litt børstemarkliv også, kanskje en gulp-orm eller dorge med børstemarkflue vil lønne seg i stedet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er skeptisk til yr.no sine varsler om vind, veldig ofte de underrapporterer. I så fall bør du alltid sjekke for Ryvingen, der meldes det jevnt over litt mer enn fastlandsplasser. Men den jeg stoler aller mest på er dansk meteorologisk institutt sine havvarsler, den er veldig ofte på spikerhodet.

Agn på bunnen kan fort funke, tipper det er litt flyndrer og torsk å få. Men spesielt torsk kan være vanskelig å få på meite, men lett på pilk/sluk rundt gyting.

Sjøørret: Dorg med wobblere eller sluker fra Tregde Marina langs land mot øst og ut langs marbakken som går fra Tregde og ut langs Bjørholmen og inn igjen til Tregde på andre siden. Den marbakken er greit synlig, prøv å få sluk og wobbler til å danse just på utsiden. Er nesten garantert suksess! (Hadde det vært så enkelt så...men seriøst, det er en god plass. Tipper det er litt børstemarkliv også, kanskje en gulp-orm eller dorge med børstemarkflue vil lønne seg i stedet?)

Ryvingen melder 8 m/s fra klokken 12 men skikkelig ruskevær før det, med stiv kuling.

Er 8 m/s for mye til at det blir behagelig eller går det greit på strategiske plasser tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvingen melder 8 m/s fra klokken 12 men skikkelig ruskevær før det, med stiv kuling.

Er 8 m/s for mye til at det blir behagelig eller går det greit på strategiske plasser tror du?

Man skal absolutt ha respekt for vind og vær i Mandals ytre skjærgård, sammen med en tidvis drøy kyststrøm er det lurt å være føre var og ikke ta noen sjanser. Men så lenge det er vestavind og dere fisker i skjærgården øst for Skjernøya finner dere nok mange plasser med både le og lite bølger. Men jeg vil vel ikke anbefale å stikke for langt sør, plutselig kommer man ut av Skjernøyas skygge og det kan være ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal absolutt ha respekt for vind og vær i Mandals ytre skjærgård, sammen med en tidvis drøy kyststrøm er det lurt å være føre var og ikke ta noen sjanser. Men så lenge det er vestavind og dere fisker i skjærgården øst for Skjernøya finner dere nok mange plasser med både le og lite bølger. Men jeg vil vel ikke anbefale å stikke for langt sør, plutselig kommer man ut av Skjernøyas skygge og det kan være ubehagelig.

Kommer absolutt ikke til å gamble. Planen hele veien er innaskjærs fiske og helst der man har et fell/en øy som blokkerer for det meste av vinden,da bør det vel bli behagelig nok eller?

Litt i tvil om det er verdt å leie båt eller om vi bare skal vente ser du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo bli litt ruskete men det skal jo som du sier roe seg utover lørdagen. Men det pleier jo som regel å henge litt igjen da. I morra er det meldt opp i 18ms fra vest og 4 meter bølger i følge dmi.dk. Det skal roe seg noe i løpet av natt til lørdag og ytterligere utover lørdag ned i 6-8ms., men samtidig skal vinden dreie på sør-sørvest. Jeg er ikke så kjent at jeg vil være bombastisk på det ene eller andre, men hvis det utelukkende er innaskjærsfiske dere skal bedrive går det sikkert fint. Masse øyer å gjemme seg bak rundt Tregde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo bli litt ruskete men det skal jo som du sier roe seg utover lørdagen. Men det pleier jo som regel å henge litt igjen da. I morra er det meldt opp i 18ms fra vest og 4 meter bølger i følge dmi.dk. Det skal roe seg noe i løpet av natt til lørdag og ytterligere utover lørdag ned i 6-8ms., men samtidig skal vinden dreie på sør-sørvest. Jeg er ikke så kjent at jeg vil være bombastisk på det ene eller andre, men hvis det utelukkende er innaskjærsfiske dere skal bedrive går det sikkert fint. Masse øyer å gjemme seg bak rundt Tregde.

Ja er mye fint å gjemme seg i der omkring :)

Kommer til å være veldig skjermet der jeg har tenkt iallefall så tror det det skal bli en god tur :)

Nå ser det også ut som det har roet seg litt på meldingen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 3 stykk torsk i går rundt 1-2 kg. Veldig vanskelig å anslå vekten men tror alle var over 1 kg, de tok på 150 og 250 grams pilk rød/oransje billig-pilk :)

Smakte godt og frister til gjentagelse :)


Da er det vel bare å ønske skitt fiske da!

Sjøl skal jeg nok ut med fluestanga etter sjøørret lørdag eftas og kveld, muuuuligens i de traktene dere er. Skal vinke om jeg ser en Tregde-båt!

fikk du noe da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.