Gå til innhold
Fiskersiden

Skreifiskeeventyr på Sørøya 16.-23. mars 2014


obbien
 Share

Recommended Posts

Rapport fra en uke i Storfiskens rike

Så var vi kommet til uke 12 - 2014, uka som vi ene og alene hadde satt av til skreifiske på sagnomsuste Sørøya i Finnmark. Med på turen var meg selv, Kim, Ingemar og Stig Thore. Vi gledet oss alle til å komme opp dit. For meg var det ca. 16 gang jeg besøkte øya og Kim har også vært der mange ganger før. Ingemar kom til Sørøya for 2. gang, mens Stig Thore fikk sitt første møte med "Storfiskens rike".

Nå er det ikke på grunn av at skreifisket er så mye bedre på Sørøya enn Malangsgrunnen at vi besøker Sørøya. Jeg vil vel tvert imot hevde at Malangsgrunnen er minst like god. Dessverre ligger sistnevnte så langt ut og er så værutsatt at man skal ha mye flaks for å komme seg ut dit. Dette opplevde vi forrige vinter. Da blåste det kuling og storm gjennom hele mars måned og vi lyktes kun å komme oss ut til Malangsgrunnen 2 ganger, den 7. og 13. april. Derfor bestemte vi oss for at vi skulle satse skikkelig i år, og ta turen til Sørøya så vi i hvertfall fikk fisket skrei denne sesongen. Turen ble booket for nesten 1 år siden hos Odd på Fiskarboden så planene har vært lagt lenge. I tillegg bestilte vi billetter på Hurtigruta og tok bilene med der for å ha en mest mulig komfortabel reise.

Natt til søndag 16. mars kl. 02.00 ankom vi Øksfjord og tok inn på det lokale pensjonatet. Her kunne vi hvile skikkelig ut før skreibataljene som ventet. Søndag formiddag kunne vi nyte en sein frokost og en fin utsikt utover fjorden:

DSC_0062-oksfjord.jpg

Fiskesuget var økende, men vi skulle ikke på havet før neste dag.

Vi tok ettermiddagsferga over til Hasvik i strålende vær. På Facebook kunne vi underveis lese ferske rapporter om skrei opp til 39 kg, tatt samme dag..

Mandag morgen sto vi opp kl. 06.00 og etter litt om og men var vi på sjøen.

IMG_4391-spent+ingemar.jpg

Greit vær var det, så vi kom oss ut på gode fiskeplasser. Riktignok var det noen tette snøbyger. I løpet av dagen ble det sol og enda bedre forhold:

IMG_4416-fint+vaer-crop.jpg

Vi fikk enorme mengder med fisk denne dagen, men de største torskene glimret med sitt fravær. Ingemar toppet med en fisk på 24,7 kg. Videre fikk vi torsk på 24,4 kg, 24,2 kg, 24,2 kg, 23 kg, 23 kg osv. Totalt fikk vi 17-18 torsk over 20 kg denne dagen.

IMG_4412-ingemar+24,7+kg-crop.jpg

Ingemar med 24,7 kg

IMG_4421-stig+throe-crop.jpg

Stig Thore perset med 24,2 kg

IMG_4437-kim+i+snoen-crop.jpg

IMG_4445-24,4-crop.jpg

24,4 kg

IMG_4457-23+kg+kim-crop.jpg

IMG_4442-havblikk.jpg

Dag 2 siktet vi høyere, målet for turen var jo selvfølgelig 30+.

Sørøya dag 2 - Større fisk..

Tirsdag startet med tette snøbyger og litt mer urolig vær. Vi gikk derfor ut noe seinere enn dagen før. Dagen ble preget av byger og ustabil vind. I perioder var det vindstille, i perioder blåste det kuling fra skiftende retning. Vi var nære å gå på land flere ganger, og fisket ble endel amputert som følge av dette. Vi fikk omlag 3-4 effektive fisketimer i løpet av dagen.

IMG_4493-storskrei+i+vannet-crop.jpg

Ettersom gårsdagen ikke hadde levert de største torskene startet vi dagen på et nytt område. Her sto skreien mer spredt, men vi klarte å finne en fin stim å fiske på. Her var snittstørrelsen høy og Kim fikk to riktig fine torsker med kort tids mellomrom.

IMG_4491-kim+fighting-crop.jpg

IMG_4471-crop.jpg

28 kg

IMG_4470-kim+29+kg-crop.jpg

29 kg

Vi mistet også noen veldig store fisk her...

IMG_4500-utstyret+i+orden-crop.jpg

Ingemar kjører en av mange 20+-fisk. Fin snelle..

IMG_4517-24,7+kg+-crop.jpg

Min største for dagen var 24,7 kg.

Men Stig Thore kunne sikre seg en solid ny pers og dagens største fisk.

IMG_4486-stig+29,2crop.jpg

29,2 kg fordelt på 134 cm. Grattis med pers!

Dag 3 - Tregt fiske, men greie toppfisk

På onsdag stilnet vinden av og det ble etterhvert flotte forhold på havet. Men snøbygene ville enda ikke gi seg. Det ble en solid måkeøkt for å gjøre båten klar, det hadde snødd ca. 50 cm natt til onsdag.

Denne dagen var vi bare 3 på havet da Kim dessverre var syk. Fiskemessig gikk han sånn sett ikke glipp av så mye. Vi hadde tregt fiske sammenlignet med tidligere, det jeg vil kalle skikkelig lurefiske. Man måtte finne riktig dybde (ikke for det, det var fisk overalt, men den tok ikke i) og lokke fisken forsiktig til hugg.

DSC_0094-ikke+langt+mellom+bygene.jpg

Som man kan se, det var stille på sjøen, men aldri langt mellom snøbygene..

I løpet av dagen ble det riktignok fortsatt en anseelig mengde med torsker over 20 kg, de fleste på 22-23 kg og noen større. Stig Thore ble igjen dagens mann med en toppfisk på 27,5 kg. Han fikk også torsk på 24,3 kg. Derfor bare bilder av han i dag.

IMG_4526-stig+thore.jpg

IMG_4545-stig+thore.jpg

IMG_4536-toppfisk+27,5+kg.jpg

Dagens største på 27,5 kg. Men hvor var 30+-fiskene?

IMG_4548-sorverstua.jpg

Sørværstua i all sin prakt.

IMG_4551-kveldskos.jpg

Kveldskos med taco ála Kim og noe godt i glasset.

Dag 4 - Godt fiske og endelig ny pers

På torsdag ga snøbygene seg endelig utpå formiddagen. Været var godt og fisket tok seg kraftig opp i forhold til dagen før. I løpet av dagen fikk vi mye fisk av høy snittstørrelse. 20-kilostorsker ble kroket av i overflata som om de var småtorsk. I løpet av dagen fikk vi ca. 50 torsk over 20 kg. Kim var i slaget og sto for 20 av dem alene. :)

IMG_4559-godt+vaer.jpg

Godt vær

IMG_4555-antiposering.jpg

Stig Thore med anti-poseringsfisk.. dette var faktisk ukas minste fisk.

IMG_4583-nydelige+soervar-crop.jpg

Sørvær i godt vær.

Fisket var ikke uventet hetest helt på slutten av dagen, og jeg fikk min største akkurat da den varslede sørøstkulingen kom. Tatt på en selvlysende Stormjigg. Deilig å avslutte med den.

IMG_4573-pers+29,8+kg+144+cm.jpgVi håpet lenge på at den kunne være over 30 kg, men veiing på land viste 29,8 kg. Godt fornøyd med pers, men det var sure 200 gram...

IMG_4592-triple+torsker.jpg

Stig Thore, Kim og jeg med hver vår 24+-torsk.

IMG_4606-pizza.jpg

Hjemmelaget pizza til kvelds smakte meget godt. Joda, vi spiste fisk også, bl.a. første og siste kvelden.

Fredag og lørdag - Blåst, stor flatfisk og nesten N-rek

Fiskedag 5 ble for det meste tilbrakt på land. Det blåste stiv til sterk kuling fra sørøst, så det fristet ikke så mye med fiske. Mot ettermiddagen minket vinden til liten kuling og vi la et par timer etter kveita utenfor havna. Svenskene på NSA hadde fått mange og store kveiter her for en uke siden. Vi hadde derimot ingen kontakter, bortsett fra noen små steinbit som forsynte seg av både Royber og hel sild:

IMG_4610-ministeinbit.jpg

IMG_4616-blinkskudd.jpg

Blinkskudd av blid svenske i vinden

Lørdag hadde vinden dreid over til sørvest og det blåste fortsatt endel på morgenen, kombinert med en del sjø. Vi valgte derfor å fiske et par timer etter flatfisk. Dette er et veldig spennende fiske, som vi ideelt sett burde hatt mer tid til..

Det starter med at Kim får på en skikkelig tung fisk. Først kjennes den bare ut som en stein, men så begynner den å rykke og riste. Kan det være en rødspette på 3-4 kg? Håpet er tilstede, men dessverre er det en liten kveite.

IMG_4622-smaakveite-crop.jpg

En vanlig bifangst under flyndremeite er disse.

Så finner vi et område med spesielt stor sandflyndre. Flyndrene er smellfeite og fulle av rogn. Det kan bety potensiale for rekordfisker. Vi havner på et fint drift og har ganske raskt specimen i båten.

IMG_4633-stig+thore+passerer+kiloen.jpg

Stig Thore med en sandflyndre over den magiske kilosgrensa. 1020 gram, gratulerer!

I løpet av et par timers fiske får samtlige i båten en eller flere sandflyndrer over kiloen, men min største er spesielt stor. Det ser vi raskt når vi sammenligner den med de andre.

IMG_4631-oyvind+sandflyndre+1150g+44cm-c

Sandflyndra var 44 cm lang, om kvelden veid på land til 1150 gram. Ny pers og bare 42 gram under gjeldende norgesrekord! Kan ikke si meg annet enn meget fornøyd med en slik fangst.

IMG_4665-Kim+1040g+42+cm-crop.jpg

Kims største var på 1040 gram.

IMG_4693-Ingemar+1030g+41,5cm-crop.jpg

Ingemars største denne dagen var på 1030 gram.

Etter et par timers flyndremeite gikk vi ut på Sørøyaturens siste skreipass. Mer om dette kommer...

Avslutning på Sørøya - Grand finale

Lørdag ettermiddag kom vi oss ut på et siste 4-timerspass etter skreien. Vi gikk direkte til plassen der jeg hadde fått min torsk på 29,8 kg et par dager tidligere.

Torsken var ikke helt i bett, men som vanlig fikk vi ganske mange over 20 kg. Det var mye stort her og vi hadde alle kontakt med riktig stor fisk som vi ikke fikk opp.

IMG_4639-storfisk.jpg

IMG_4643-stig+thore.jpg

Stig Thore med et par solide torsker.

Mot slutten av fisketida annonserte Ingemar at han kunne ha noe stort på gang. "Denne kan være over tretti", ymtet han frempå. Da vi så fisken i vannet forsto vi at dette kunne være ukas beste fisk. Hadde vi endelig klart målet om 30+?

IMG_4647-ingemar+30,05+kg+130+cm-crop.jp

IMG_4652-ingemar+30,05+kg+130+cm.jpg

Ja! Da vi kom på land og fikk kontrollveid torsken bikket vekta såvidt over på riktig side. Det var en kort og feit torsk på 130 cm og 30,05 kg. Dermed slo Ingemar den gamle persen som var 29,9 kg. Gratulerer!

Kjenner jeg han dog rett har han nok fortsatt mål om betydelig større fisk.. Jakten fortsetter derfor på Malangsgrunnen.

Til middag ble det stekt torsk, og ikke hvilken som helst fisk, det var stekt 25-kilostorsk som Stig Thore hadde laget til. Det smakte aldeles nydelig. Det er mange folk som hevder at torsken blir grov og uspiselig når den blir stor. Mitt råd er: ikke tro på alt du hører. Det er bare tull og vås! Stor fisk kan være minst like bra å spise eller bedre, og det handler også mye om riktig tilberedning. Dette gjelder forøvrig ikke bare torsk, men også kveite osv...

Sørøyaturen var dermed over for denne gang. Vi fikk flere fine dager på havet, og må vel si oss rimelig heldig med været uka sett under ett med tanke på at vi var der i mars måned. Fiskemessig var det bra fiske, men vi nådde ikke helt i mål når det gjelder storfisk. Målet om 30+ fisk skal nås for egen del og den må gjerne være større og... vi får se om det blir vær til å komme seg ut på Malangsgrunnen før sesongen er over. Sist helg måtte turen avlyses p.g.a. vind, så får vi se denne helga om det blir noe. Mandag i forrige uke var Chas der ute med turister og fisket 1,5 time, på den tida fikk de hele 4 torsker over 30 kg, det er rimelig heftig.

Men vent! Det kommer enda et par bilder til fra Sørøya. Søndag morgen skulle Ingemar og jeg ut for å dumpe fiskeavfall og vaske ned båten. Da kunne vi ikke dy oss og bare måtte prøve en liten halvtime til etter flatfisken. Resultatet ble flere specimenfisk på svensken med største sandflyndra på 1110 gram.

IMG_4701-sand+1020g+42+cm+og+1110g+45+cm

IMG_4706-crop.jpg

På gjensyn Sørøya. Som alltid kommer vi tilbake.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.